Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

Dangus skrev:
Robertrimmevik skrev:
jonasl skrev:
Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.
Exakt. Och jag tror inte att jag är helt unik som för ca halvåret sedan band elpriset på 23 öre i 3 år. 70 öre ink allt. Så då kör man e-tron för 2kr milen.
Oj, det var billigt! Ångrar att jag inte band för 32 öre i augusti vilket var det billigaste jag hittade då. Vart hittade du för 23 öre?

Vi förbrukar mycket mindre el när det är sommar och billigt och mycket mer när det är vinter och dyrt. Funderar på att binda nu. Men då blir det ca 70 öre och inte 23... :( Kollade igenom mina fakturor senaste året (har rörligt idag) och även i somras låg det över 40 öre. Nu ligger det på 96 öre eller vad det var.

Eller ska man härda ut och hitta ett bättre fastpris till sommaren? Är rädd att elpriset kommer spåra rejält framåt januari-februari och det lär inte bli bättre kommande år.

ps. Man kan även binda i 10 år till 67 öre. Men vet inte om jag törs. Rätt vad det är så har vi den där billiga vindkraften. :lol:
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av JonasH »

Bruno skrev:
https://www.dagensps.se/motor/elprischo ... ZtvCQIURWz

"Trots att bensin och diesel är rekorddyra och kostar 17,79 respektive 19,62 kronor per litern kan bilar med förbränningsmotor just nu vara billigare än elbilar att köra. En Volvo XC40 drar omkring 0,75 liter per mil verklig förbrukning. Det ger en milkostnad på 13 kronor, medan den elektriska XC40 ofta drar över tre kilowattimmar per mil. Med de extrema elpriser just nu är det inte givet att elbilen är billigast att köra."
Min enda take-away av detta är att aldrig köpa en xc40 eftersom den är så sjukt ineffektiv.

Vad gäller kostnaden för el så är väl ingen elbilsägare så korkad så man laddar när det är som dyrast på dygnet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1752
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av tor-ake »

Sitter och tittar på statistiken timme för timme på svenska kraftnät och blir inte riktigt klok, det är nästan som att någon ljuger.

- SVT hävdar att vattenkraften går på sparlåga för isläggning. Men i statistiken för igår ligger de och pushar 12GW, vilket är typiskt vad de låg och maxade hela förra vintern. Installerad effekt är 16GW enl. uppgift, men där har de inte legat någon gång vad jag kan se?

- Det påstås det är kapacitetsbrist i nätet men tittar man på import/export så går det 1,2GW från Danmark via SE4 till Polen och Lettland. Finland och Litauen importerar 2 resp 1 GW och Sverige nettoexporterar.

Vems energipolitik är det egentligen som bär ansvaret? Är det verkligen Norge och Sverige som skall producera kraft till alla i regionen som inte kan själva, eller har tillfälliga problem med gasleveranser från Ryssland? Jag har inget problem med det, men tycker att det i så fall är eventuellt överbliven el från vindkraft som skall exporteras, inte att vi skall bygga kärnkraft eller köra reservkraftverk på fossila bränslen för energiexport.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

tor-ake skrev:
Sitter och tittar på statistiken timme för timme på svenska kraftnät och blir inte riktigt klok, det är nästan som att någon ljuger.

- SVT hävdar att vattenkraften går på sparlåga för isläggning. Men i statistiken för igår ligger de och pushar 12GW, vilket är typiskt vad de låg och maxade hela förra vintern. Installerad effekt är 16GW enl. uppgift, men där har de inte legat någon gång vad jag kan se?

- Det påstås det är kapacitetsbrist i nätet men tittar man på import/export så går det 1,2GW från Danmark via SE4 till Polen och Lettland. Finland och Litauen importerar 2 resp 1 GW och Sverige nettoexporterar.

Vems energipolitik är det egentligen som bär ansvaret? Är det verkligen Norge och Sverige som skall producera kraft till alla i regionen som inte kan själva, eller har tillfälliga problem med gasleveranser från Ryssland? Jag har inget problem med det, men tycker att det i så fall är eventuellt överbliven el från vindkraft som skall exporteras, inte att vi skall bygga kärnkraft eller köra reservkraftverk på fossila bränslen för energiexport.

Det blir ju så i och med avregleringen och den gemensamma marknaden. Betalar tyskarna bättre så måste vi matcha priset om vi vill ha nåt. Dock begränsas det av överföringskapaciteten söderut.

SVT är ett propagandaorgan. ;)
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av tomla »

Bruno skrev:
jonasl skrev:
Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.
Det stod så i artikeln att det inte var applicerbart på de som har ett bundet pris. Citerade bara en del av artikeln... :)
Även dom som har rörligt pris är det inte applicerbart på, genom dom flesta har inte timavtal utan någon typ av månads medel.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av mans71 »

MWall skrev:
SVT är ett propagandaorgan. ;)
Helt sjukt att någon i detta land tror det, om du nu inte bara trollar förstås.
Model S P85DL+
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

mans71 skrev:
MWall skrev:
SVT är ett propagandaorgan. ;)
Helt sjukt att någon i detta land tror det, om du nu inte bara trollar förstås.
Tittar inte så mkt på SVT längre - lyssnar istället mest på radiomotsvarigheten SR...

Propaganda tycker jag är att ta i. Men jag kan hålla med om att det säkert fortfarande existerar 'åsiktskorridorer' och ämnen som är för 'tabu' för att ta i...

I det här fallet tror jag dock mer att det handlar om att frågan verkar vara komplex kombinerat med typ total okunskap hos journalistkåren på SVT...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dangus skrev:
Robertrimmevik skrev:
jonasl skrev:
Alla har ju inte rörligt elpris heller. Binder man priset idag får man ett klart lägre pris.
Exakt. Och jag tror inte att jag är helt unik som för ca halvåret sedan band elpriset på 23 öre i 3 år. 70 öre ink allt. Så då kör man e-tron för 2kr milen.
Oj, det var billigt! Ångrar att jag inte band för 32 öre i augusti vilket var det billigaste jag hittade då. Vart hittade du för 23 öre?
Tror Robert bor i Umeå vilket väl förklarar en del av det låga priset...

Själv bor jag i BRF så kan inte välja elleverantör själv längre...

Men när jag bodde i hyreslägenhet tror jag ETC el var det billigaste jag kunde hitta. De är enligt egen uppgift även det enda elbolaget i Sverige som använder allt överskott direkt till nya solceller. Vidare säljer de enbart el märkt med Bra Miljöval...

Vem vet, de kanske är billigast idag med...

https://www.etcel.se/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Maw »

mans71 skrev:
MWall skrev:
SVT är ett propagandaorgan. ;)
Helt sjukt att någon i detta land tror det, om du nu inte bara trollar förstås.
Det är klart att SVT är och framförallt har varit ett av statens verktyg för att påverka medborgarnas tankar och syn på världen, det är ju därför SVT skapades en gång i tiden. Om staten inte hade brytt sig om att göra SVT till ett propaganamaskineri så hade de ju kunnat tillåta konkurrens redan från början.

Enda orsaken till att det så småningom kom fler leverantörer av TV var att sossarna inte lyckades förbjuda parabolantenner när det började dyka upp. På så vis slogs monopolet sönder.

Att du inte ser SVT som ett propagandaotgan visar bara att propagandan har lyckats ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Det är klart att SVT är och framförallt har varit ett av statens verktyg för att påverka medborgarnas tankar och syn på världen, det är ju därför SVT skapades en gång i tiden. Om staten inte hade brytt sig om att göra SVT till ett propaganamaskineri så hade de ju kunnat tillåta konkurrens redan från början.

Enda orsaken till att det så småningom kom fler leverantörer av TV var att sossarna inte lyckades förbjuda parabolantenner när det började dyka upp. På så vis slogs monopolet sönder.

Att du inte ser SVT som ett propagandaotgan visar bara att propagandan har lyckats ;)
ALLA har en agenda...

Jag tar ju hellre SVT/SR än Fox News...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Bruno »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Inte mätt vid laddaren.
Vad menar du med laddaren? Den i SuC eller? Ombordladdarna i bilen?

Jag avser hur mycket bilen drar från batterierna. Självklart förekommer förluster, men det gör det för laddning av alla ebilar (och prylar).
Du får ju betala för all el som går åt, inte bara för den som driver bilen framåt. Ja, om du nu vill räkna kostnaden på riktigt.
Och har man en ICE med motor- och kupévärmare så måste den kostnaden räknas med...?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

Bruno skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Jo, beror mycket på hur effektiva elbilar man jämfört med. Vår M3 LR 2021 drar runt 1,7 kWh/mil nu på vintern.
Inte mätt vid laddaren.
Vad menar du med laddaren? Den i SuC eller? Ombordladdarna i bilen?

Jag avser hur mycket bilen drar från batterierna. Självklart förekommer förluster, men det gör det för laddning av alla ebilar (och prylar).
Du får ju betala för all el som går åt, inte bara för den som driver bilen framåt. Ja, om du nu vill räkna kostnaden på riktigt.
Och har man en ICE med motor- och kupévärmare så måste den kostnaden räknas med...?

Självklart. Men det är mycket energi i några dl diesel.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Det är klart att SVT är och framförallt har varit ett av statens verktyg för att påverka medborgarnas tankar och syn på världen, det är ju därför SVT skapades en gång i tiden. Om staten inte hade brytt sig om att göra SVT till ett propaganamaskineri så hade de ju kunnat tillåta konkurrens redan från början.

Enda orsaken till att det så småningom kom fler leverantörer av TV var att sossarna inte lyckades förbjuda parabolantenner när det började dyka upp. På så vis slogs monopolet sönder.

Att du inte ser SVT som ett propagandaotgan visar bara att propagandan har lyckats ;)
ALLA har en agenda...

Jag tar ju hellre SVT/SR än Fox News...
Jag tycker SVT är ok och betydligt bättre än förr. Ser Aktuellt nästan varje kväll t ex. Är allergisk mot flamset i TV4 och jag nyttjar verkligen inte medier som Swebb-TV, Bulletin och annat.

Sant är att jag röstat M i hela mitt liv men dock tycker jag att de börjat bli lite för populistiska och så har jag fått en annan syn på välfärden i samband med pandemin och att mina föräldrar närmar sig 80. Hade kunnat tänka mig att rösta på S faktiskt om jag varit säker på att de inte kommer gå C, V och MP till mötes för att säkra regeringsmakten och öppna för vettlös migration återigen.

Dock ska man ju vara medveten om hur pass färgade SVT ändå är. En sån som Carina Bergfeldt är nästan en aktivist. Var ju inte svårt att märka hur hennes personliga åsikter låg när hon rapporterade om valet i USA t ex. Är ju som det är, hon speglar folkets åsikt till stor del och det är väl ok. Men ingen ska komma och hävda att hon är opartisk. Samma sak gäller SVT i stort. De rapporterar t ex betydligt snällare om Venezuela och Kuba än om Polen och Ungern.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
.../ Dock ska man ju vara medveten om hur pass färgade SVT ändå är. En sån som Carina Bergfeldt är nästan en aktivist. Var ju inte svårt att märka hur hennes personliga åsikter låg när hon rapporterade om valet i USA t ex. Är ju som det är, hon speglar folkets åsikt till stor del och det är väl ok. Men ingen ska komma och hävda att hon är opartisk. Samma sak gäller SVT i stort. De rapporterar t ex betydligt snällare om Venezuela och Kuba än om Polen och Ungern.
Nu orkar jag inte sätta mig och läsa på om Ungern...

Men de får ju t.ex. bara 69/100 i Freedom House ranking...

Det innebär att de inte längre rankas som "FREE" utan endast "PARTLY FREE"...

https://freedomhouse.org/country/hungar ... world/2021
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
.../ Dock ska man ju vara medveten om hur pass färgade SVT ändå är. En sån som Carina Bergfeldt är nästan en aktivist. Var ju inte svårt att märka hur hennes personliga åsikter låg när hon rapporterade om valet i USA t ex. Är ju som det är, hon speglar folkets åsikt till stor del och det är väl ok. Men ingen ska komma och hävda att hon är opartisk. Samma sak gäller SVT i stort. De rapporterar t ex betydligt snällare om Venezuela och Kuba än om Polen och Ungern.
Nu orkar jag inte sätta mig och läsa på om Ungern...

Men de får ju t.ex. bara 69/100 i Freedom House ranking...

Det innebär att de inte längre rankas som "FREE" utan endast "PARTLY FREE"...

https://freedomhouse.org/country/hungar ... world/2021

Nu skrev jag inte att Ungern var bra. Jag skrev att rapporteringen från Ungern är betydligt mer kritisk än den från vänsterledda länder.

Kuba har t ex 13/100 på samma frihetsskala. Och Venezuela har 14. Folk svälter och far illa på riktigt i de länderna men det får vi inte höra något om i Aktuellt. Däremot får vi ofta höra om hur dum Bolsonaro är (Brasilien har 74 på rankingen).
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av mans71 »

Maw skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
SVT är ett propagandaorgan. ;)
Helt sjukt att någon i detta land tror det, om du nu inte bara trollar förstås.
Det är klart att SVT är och framförallt har varit ett av statens verktyg för att påverka medborgarnas tankar och syn på världen, det är ju därför SVT skapades en gång i tiden. Om staten inte hade brytt sig om att göra SVT till ett propaganamaskineri så hade de ju kunnat tillåta konkurrens redan från början.

Enda orsaken till att det så småningom kom fler leverantörer av TV var att sossarna inte lyckades förbjuda parabolantenner när det började dyka upp. På så vis slogs monopolet sönder.

Att du inte ser SVT som ett propagandaotgan visar bara att propagandan har lyckats ;)
Propagandaorgan är kanske lite synd att säga ändå. Kan man säga att SVT en gång i världen skapades för att påverka medborgarnas tankar och syn på världen? Ja, så kan man förstås uttrycka sig om man med det menar att syftet är att ge invånarna ett så korrekt och ofärgat intryck av världen som möjligt. Såklart det blir fel ibland, såklart enskilda medarbetare är mindre skickliga i sitt journalistiska uppdrag att vara opartiska och det blir SVT precis som andra medier fällda för ibland också i granskningsnämnden.
Sveriges Television AB (SVT) har till uppgift att bedriva tv-verksamhet i allmänhetens tjänst. Verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till staten som olika ekonomiska politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället. Det är särskilt viktigt att SVT slår vakt om programområden som är betydelsefulla för allmänintresset.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Television

Public service behövs verkligen idag där alla har en agenda.

Sorry för off-topic, jag lägger ner ämnet nu. Jag känner ganska starkt för detta, speciellt i dessa tider med oräkneliga källor till desinformation och journalism som i sin affärsmodell måste skapa klick genom att skapa polariserande innehåll.
Model S P85DL+
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
.../ vänsterledda länder.

Kuba har t ex 13/100 på samma frihetsskala. Och Venezuela har 14. Folk svälter och far illa på riktigt i de länderna men det får vi inte höra något om i Aktuellt. /... [Min understrykning.]
Är rätt övertygad om att ALLA på SVT/SR är helt eniga med dig om att både Venezuela och Kuba är militärdiktaturer...

Tyvärr är ju Sydamerika historiskt ett otroligt sorgligt kapitel... Kollar du tillbaka så har det ju även funnits en hel del 'höger'-diktaturer på den kontinenten...

Det rättfärdigar på intet sätt Kuba och Venezuela idag, men tyvärr så finns det ju skäl och anledningar till att det ser ut som det gör...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
macky
Inlägg: 931
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av macky »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Det är klart att SVT är och framförallt har varit ett av statens verktyg för att påverka medborgarnas tankar och syn på världen, det är ju därför SVT skapades en gång i tiden. Om staten inte hade brytt sig om att göra SVT till ett propaganamaskineri så hade de ju kunnat tillåta konkurrens redan från början.

Enda orsaken till att det så småningom kom fler leverantörer av TV var att sossarna inte lyckades förbjuda parabolantenner när det började dyka upp. På så vis slogs monopolet sönder.

Att du inte ser SVT som ett propagandaotgan visar bara att propagandan har lyckats ;)
ALLA har en agenda...

Jag tar ju hellre SVT/SR än Fox News...
Jag tycker SVT är ok och betydligt bättre än förr. Ser Aktuellt nästan varje kväll t ex. Är allergisk mot flamset i TV4 och jag nyttjar verkligen inte medier som Swebb-TV, Bulletin och annat.

Sant är att jag röstat M i hela mitt liv men dock tycker jag att de börjat bli lite för populistiska och så har jag fått en annan syn på välfärden i samband med pandemin och att mina föräldrar närmar sig 80. Hade kunnat tänka mig att rösta på S faktiskt om jag varit säker på att de inte kommer gå C, V och MP till mötes för att säkra regeringsmakten och öppna för vettlös migration återigen.

Dock ska man ju vara medveten om hur pass färgade SVT ändå är. En sån som Carina Bergfeldt är nästan en aktivist. Var ju inte svårt att märka hur hennes personliga åsikter låg när hon rapporterade om valet i USA t ex. Är ju som det är, hon speglar folkets åsikt till stor del och det är väl ok. Men ingen ska komma och hävda att hon är opartisk. Samma sak gäller SVT i stort. De rapporterar t ex betydligt snällare om Venezuela och Kuba än om Polen och Ungern.
Kan bara hålla med. Det finns förstås en lång historik och kultur inom public service som påverkat hur, eller kanske snarare vad, de rapporterar om. Det man ska tänka på med den typen av statsfinansierad media är att den är beroende av medel från staten och att det staten står för på ett eller annat vis över tid kommer att speglas i vad som kommer ut. Samma problem uppstår med allt mediastöd till "etablerad" media som en referens till kritiken mot "klick-media". Vi har väl inte fri media om den är beroende av politikerna för att existera. Är väl troligen därför som S och MP på senare år fått så bråttom att försöka frigöra public service från statligt inflytande så gott det går. Det var dock inte några problem de första 60 åren eller så när S hade makten i stort sett oavbrutet. Finns en hel del bra alternativ nu som ex Kvartal och flertalet dagstidningar så jag ser SR/SVT som en fossil som dessutom kostar abnorma summor pengar. Visst kunde man banta det med 90% och lägga resten på nyheter, samhälle, dokumentär och smalare kultursatsningar så hade jag tyckt det var bra. Varför ska skattepengar finansiera mello, sport och andra områden som det kommersiella så gärna täcker. Jag skulle dock fortsatt se det som en röst av många och inte ngn specifik sanning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Mickep »

hmm med priser på 4 kr+ ter sig plötsligt snabbladdarna som ganska prisvärda.
Hoppas det börja blåsa så snurrorna går igång. (kärn och vatten sitter bara vid sidan om med armarna i kors och säger vad var det vi sa?)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
hmm med priser på 4 kr+ ter sig plötsligt snabbladdarna som ganska prisvärda.
Hoppas det börja blåsa så snurrorna går igång. (kärn och vatten sitter bara vid sidan om med armarna i kors och säger vad var det vi sa?)
Jo, hoppas också på mer vind snart.

Nu lider vi i södra Sverige av stabil egen energiproduktion (som vi hade förr i tiden, innan MP saboterade).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Niklas Z »

Förra året gjorde de svenska elbolagen sjuka vinster:

https://sverigesradio.se/artikel/4360668

Det skulle vara intressant att få veta hur stora vinster de gör när elpriset ligger högt dessa dagar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Mickep skrev:
hmm med priser på 4 kr+ ter sig plötsligt snabbladdarna som ganska prisvärda.
Hoppas det börja blåsa så snurrorna går igång. (kärn och vatten sitter bara vid sidan om med armarna i kors och säger vad var det vi sa?)
Jo, hoppas också på mer vind snart.

Nu lider vi i södra Sverige av stabil egen energiproduktion (som vi hade förr i tiden, innan MP saboterade).
”Det är ju bara några månader när det är som kallast på vintern som det kan bli lite brist utan kärnkraft”

- grönt politikercitat fritt från minnet
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Bo G »

Senast det var så här dyrt var för drygt 10 år sen. Vilka satt då i regeringen?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1752
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av tor-ake »

Tyvärr är det nog så att produktionen f.n. är den genomsnittliga vindkraftproduktionen för månaden, runt 2GW, så om det blåser upp ett par dagar så är det bara en tillfällig respit.

Källa SVK "Kontrollrummet"

Finnarna hade planerat att ha reaktorn Olkiluoto 3 i drift nu, men det dröjer tydligen till sommaren 2022 innan de kan koppla in den. Den är på 1,6GW så efter den ligger de nästan i fas med sin förbrukning och behöver inte importera som de gör nu (2-3GW hela dagen idag)

Olkiluoto 3 beräknas kosta motsv 55mdr kr så övning för läsaren är att räkna ut hur många år det kommer ta att betala av den om elpriset ligger runt nån krona eller lägre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av JonasH »

tor-ake skrev:
Tyvärr är det nog så att produktionen f.n. är den genomsnittliga vindkraftproduktionen för månaden, runt 2GW, så om det blåser upp ett par dagar så är det bara en tillfällig respit.

Källa SVK "Kontrollrummet"

Finnarna hade planerat att ha reaktorn Olkiluoto 3 i drift nu, men det dröjer tydligen till sommaren 2022 innan de kan koppla in den. Den är på 1,6GW så efter den ligger de nästan i fas med sin förbrukning och behöver inte importera som de gör nu (2-3GW hela dagen idag)

Olkiluoto 3 beräknas kosta motsv 55mdr kr så övning för läsaren är att räkna ut hur många år det kommer ta att betala av den om elpriset ligger runt nån krona eller lägre.
Rätt svar är aldrig. Lagom tills att de betalat av halva skulden är det dags för storrenovering och då är man tillbaka på ruta ett…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar