Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

MangeT skrev:
.../ Sedan är självklart inte kärnavfallet trevligt och där anser jag att vi har ett ansvar att finna en lösning som kortar behovet av slutförvar betydligt.
Det finns ju de inom akademin som hävdar att det finns en 'lösning' klar idag som åtminstone reducerar tiden för slutförvar från >100.000 år till ~1.000 år – dvs. en Gen 4-kärnkraftsreaktor som skulle kunna stå färdig om ~7 år. Så varför inte bygga en sån reaktor för att få ner slutförvaringstiden? Men det finns det ju tydligen noll intresse för hos Liberalerna, KD, M och SD...

Apropå att MP får ta emot en hel del på det här forumet...

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kd-b ... strandhall
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
MangeT skrev:
Vindkraft kräver mycket betong och stål = ej CO2 fri. Vattenkraft kräver enormt med betong = ej CO2 fri. Ska vi hålla på så är det inte mycket som är CO2 fritt.
Nu pratar vi under drift, dvs bränslet.
Skall vi involvera byggandet också så krävs det ju mycket betong och stål till kärnkraft också.
Hur du än vänder och vrider på det så kostar kärnkraft mer resurser.
Du bör inte kolla per verk, utan per kWh. Ska vi kolla på koldioxidutsläpp per producerad kWh och kolla på IPCC rapporten så produceras i snitt 12 g/kWh för koldioxid, 11 g/kWh för landbaserad vindkraft och 12 g/kWh för havsbaserad vindkraft. Ska vi sen ersätta befintlig funderande kärnkraft med ny havsbaserad vindkraft så tror jag den befintliga kärnkraften har en fördel. Men visst, bygga nytt så blir det jämt men att säga att endast drift räknas samtidigt som vi skulle behöva bygga mycket ny vindkraft för att ersätta kärnkraften blir väldigt märkligt.

https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads ... ex-iii.pdf
Viggo

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Viggo »

Black skrev:
Ur kostnadsberäkningarna framkommer att kärnkraft i de flesta fall står sig bättre mot vindkraft både med och utan skatt. Landbaserad vindkraft är dock för vissa fall av höga kalkylräntor mindre kostsam än en EPR-reaktor även utan att skatten tas hänsyn till.
Källa: https://gupea.ub.gu.se
Mao är havsbaserad vindkraft sämre än kärnkraft om man ser till kostnader.
Elpriserna kommer att fortsätta uppåt tack vare mer vindkraft.
Ursäkta, men drar du dina slutsatser baserat på en studentuppsats på kandidatnivå från 2013?

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/3 ... 3858_1.pdf

Här kommer ett lite mer gediget dokument:

https://www.lazard.com/media/451419/laz ... on-140.pdf

Vad drar du för slutsatser av det avseende kostnad/kWH, kärnkraft kontra exvis vind eller sol?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Credde »

Blir dyrare och dyrare i SE4 (var "billigt" i helgen dock!).

https://www.dn.se/ekonomi/elpriset-spra ... orsvallen/

7 gånger så högt i SE4 som i SE1 i morgon i snitpris! :evil:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Thed75 »

Och nu blir det neråt -30 i SE1-2 igen(-10 i SE4?)
Ser ut att bli en dyr julperiod för framförallt SE3-4
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av martinot »

Synd att hälften av kärnkraften är borta... hade behövts här i söder när det är kallt och inte blåser!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Tellus »

SE3 idag, över 200 öre även på natten. Dyrt med timdebitering nu.
Ioniq5 ägare kan åka till lidl och ladda gratis, sen åka hem och köra V2L till luftluftvärmepumpen med COP 5 via schuko kontakten :idea:
Man kan även lägga kylklampar i jobbets frysbox och ta hem och lägga i kylen ;)
8DB3565B-280C-4DF5-999F-936C3ABF688F.jpeg
2AA6F13B-FDE8-429A-91D7-3899C640F8E2.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av vigge50 »

Tellus skrev:
SE3 idag, över 200 öre även på natten. Dyrt med timdebitering nu.
Ioniq5 ägare kan åka till lidl och ladda gratis, sen åka hem och köra V2L till luftluftvärmepumpen med COP 5 via schuko kontakten :idea:
Man kan även lägga kylklampar i jobbets frysbox och ta hem och lägga i kylen ;)
Skulle gärna vilja veta vilken luftluftvärmepump som har ett COP på 5 vid de temperaturerna vi har nu… ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
SE3 idag, över 200 öre även på natten. Dyrt med timdebitering nu.
Ioniq5 ägare kan åka till lidl och ladda gratis, sen åka hem och köra V2L till luftluftvärmepumpen med COP 5 via schuko kontakten :idea:
Man kan även lägga kylklampar i jobbets frysbox och ta hem och lägga i kylen ;)
Ett modernt kylskåp drar ca 200kWh/år. Det blir väl ungefär 0,6/dygn. 1,20kr.

Många bäckar små men det finns ju någon gräns.
Sänka temperaturen och ta på sig ett par extra strumpor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av martinot »

Ducalis skrev:
Mamma, vad är priserna.... hur svårt är det idag :|
Eldar för fullt i kakelugnen just nu. Går åt massor av ved denna vintern! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Ducalis skrev:
Mamma, vad är priserna.... hur svårt är det idag :|
Eldar för fullt i kakelugnen just nu. Går åt massor av ved denna vintern! :D
T.o.m. brist på ved norrut om jag hörde rätt, vet inte om jag hört det förut öht…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Thed75 »

3m3 björkved kvar så kommer räcka många år för vårt myseldande

Men börjar fasta avtalen gå upp mot 3kr/kwh då får man tänka om
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av mickeisol »

Ja ved har ungefär 4,2 kwh/kg (samma per viktenhet oavsett trädslag) i energi innehåll vid 20% fuktighet, en bra panna har väl runt 90% verkningsgrad. Så då får man väl ut ungefär 3,7 kwh i värme.

så då ser man ungefär när det bär sig att elda ved
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av martinot »

mickeisol skrev:
Ja ved har ungefär 4,2 kwh/kg (samma per viktenhet oavsett trädslag) i energi innehåll vid 20% fuktighet, en bra panna har väl runt 90% verkningsgrad. Så då får man väl ut ungefär 3,7 kwh i värme.

så då ser man ungefär när det bär sig att elda ved
Kul! Mer energi än vad jag trodde! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Jaegaern »

Bruno skrev:
https://www.dagensps.se/motor/elprischo ... ZtvCQIURWz

"Trots att bensin och diesel är rekorddyra och kostar 17,79 respektive 19,62 kronor per litern kan bilar med förbränningsmotor just nu vara billigare än elbilar att köra. En Volvo XC40 drar omkring 0,75 liter per mil verklig förbrukning. Det ger en milkostnad på 13 kronor, medan den elektriska XC40 ofta drar över tre kilowattimmar per mil. Med de extrema elpriser just nu är det inte givet att elbilen är billigast att köra."
Haha ja herregud. För man måste ladda under peak, 19:00 vardagar. Och man har en elbil som drar 3kWh per mil.. :shock:
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Tellus »

Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
Här hitta jag något en bit ner om det nu är uppdaterat, isåfall 185 öre hittills denna månad vs 83 öre för November SE3

https://www.elbruk.se/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av DrDR »

Tellus skrev:
Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#medelspotpriset
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av renes »

Tellus skrev:
Finns det någon sajt där man kan se genomsnittliga spotpriset hittills nuvarande månad, oavsett när på månaden man kollar ?
I Tibber appen kan man också se det. Dag, vecka, månad, år.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Bruno »

Nu är det dubbelt så dyrt att ladda elbilen
https://www.dagensps.se/motor/kopa-bil/ ... 3Cq5lqvciW

"SVT uppger att Eon räknat på vad kostnaden är för att ladda elbilen. I snitt ligger priset på 1,50 kr/kWh men i och med de rekordhöga elpriserna under vintern kan priset för att ladda elbilen nu ligga på 3 kr/kWh, vilket innebär att det är dubbelt så dyrt."
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Mickep »

Såg ni på aktuellt igår? De intervjuade 2 personer från Gävleborg på var sin sida av elområdesgränsen. Den ena hade en räkning på 8000 och eldade med ved för att hålla värmen medans den andra klagade på att ändå dragit ned med 40%. Och då hade han julbelysning på hela huset som han drog igång.skattade högt när han drog igång sitt julspektakel.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Såg ni på aktuellt igår? De intervjuade 2 personer från Gävleborg på var sin sida av elområdesgränsen. Den ena hade en räkning på 8000 och eldade med ved för att hålla värmen medans den andra klagade på att ändå dragit ned med 40%. Och då hade han julbelysning på hela huset som han drog igång.skattade högt när han drog igång sitt julspektakel.

Fast mycket av julbelysningar o dyl är ju LED som inte drar så mycket.

Jag fick själv en elräkning, utan nätavgiften, på 8800:- igår. Drygt 3000 kWh, varav ca 1000 kWh går till bilarna. Ska sätta mig och räkna nu snittkostnaden för senaste halvåret och sen utifrån det bestämma mig för om jag ska binda på 79 öre eller inte. Jag tror tyvärr inte det blir bättre framöver. Snarare sämre.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av lem »

Jag fick elräkningen i går och jag betalade i december 9kkr för 3000kwh dvs 3kr/kWh med nätavgifter etc. Den rena kWh debiteringen var 191 öre i december mot 74 öre i november. Sedan tillkommer massa moms, skatter och överföringar.

Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av MWall »

lem skrev:
Jag fick elräkningen i går och jag betalade i december 9kkr för 3000kwh dvs 3kr/kWh med nätavgifter etc. Den rena kWh debiteringen var 191 öre i december mot 74 öre i november. Sedan tillkommer massa moms, skatter och överföringar.

Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?

Ja jag ligger på 3:-/kWh inkl allt nu i december också. Januari och februari blir nog ännu dyrare.

Har nu suttit och gått igenom 2021 års elräkningar (Skellefteå Kraft). Det här är bara elavtalet, dvs inte nätavgiften och skatten.

För helåret har jag betalat i snitt 100 öre/kWh. (Med den lilla Tesla-rabatten avdragen) (Edit: Jag har alltså rörligt pris, dock ej timavtal)

Första halvåret låg jag på 61 öre/kWh och andra halvåret landade på 143 öre/kWh.

Vi förbrukar ca hälften så mycket under sommaren som under vintern. Därför blir det så här.

Jag kan binda för 79 öre/kWh eller försöka gå all in på Tibber och timdebitering. Men det vet det fan om jag orkar. Ni som har det, vad kommer ni ner i (SE3)?

Ska man passa på att binda medan det fortfarande öht är möjligt? Och ska man offra nåt öre för att ta en stor och stabil leverantör? (som inte går i konkurs i första taget)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
lem skrev:
Jag fick elräkningen i går och jag betalade i december 9kkr för 3000kwh dvs 3kr/kWh med nätavgifter etc. Den rena kWh debiteringen var 191 öre i december mot 74 öre i november. Sedan tillkommer massa moms, skatter och överföringar.

Totalt ligger milkostnaden på ca 6kr/mil i december trots jag tankar på villans el. Det var mer än jag trodde. Hade inte klart för mig att jag inte hade timdebitering men jag har månadsdebitering. Frågan om det lönar sig att ändra avtal?

Ja jag ligger på 3:-/kWh inkl allt nu i december också. Januari och februari blir nog ännu dyrare.

Har nu suttit och gått igenom 2021 års elräkningar (Skellefteå Kraft). Det här är bara elavtalet, dvs inte nätavgiften och skatten.

För helåret har jag betalat i snitt 100 öre/kWh. (Med den lilla Tesla-rabatten avdragen)

Första halvåret låg jag på 61 öre/kWh och andra halvåret landade på 143 öre/kWh.


Vi förbrukar ca hälften så mycket under sommaren som under vintern. Därför blir det så här.

Jag kan binda för 79 öre/kWh eller försöka gå all in på Tibber och timdebitering. Men det vet det fan om jag orkar. Ni som har det, vad kommer ni ner i (SE3)?

Ska man passa på att binda medan det fortfarande öht är möjligt? Och ska man offra nåt öre för att ta en stor och stabil leverantör? (som inte går i konkurs i första taget)
Vet inte om det är möjligt längre men Jag tog bundet 1 år i slutet av november hos vattenfall för runt 75 öre/kWh. Betalade även 300-400 kr för att när som helst kunna bryta avtalet om elen blir billigare.
Skriv svar