Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Inlägg av JoeMad »

Planerar en resa från Stockholm till Tyskland och fick för mig att kolla upp alternativa laddstationer.

Kollade OKQ8's app men de hade i praktiken inga snabbladdare så jag tittade på E.ON Drive istället.
Hittade några laddställen med hyfsade priser (0,48:-EUR/kWh), men ser att det står att inloggade kunder vanligtvis får lägre priser.
Sagt och gjort. Lägger upp ett konto och går in på samma laddare. Hmm, nytt pris 0,60:-EUr/kWh
Vad är det jag missar här???
Screenshot_20211130-132446_EON Drive.jpg
Screenshot_20211130-132534_EON Drive.jpg
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Inlägg av Niklas Z »

Om du ska åka i Tyskland kan jag varmt rekommendera apparna Mobility+ från Energie Baden-Würtemberg (EnBW) och Einfach Strom Laden från Maingau. de fungerar utmärkt och ger tillgång till massor av laddare från många olika operatörer. När jag var i Tyskland i somras laddade jag bara två gånger på SuC under en vecka, all övrig laddning gjordes med ovanstående appar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Inlägg av JoeMad »

Niklas Z skrev:
Om du ska åka i Tyskland kan jag varmt rekommendera apparna Mobility+ från Energie Baden-Würtemberg (EnBW) och Einfach Strom Laden från Maingau. de fungerar utmärkt och ger tillgång till massor av laddare från många olika operatörer. När jag var i Tyskland i somras laddade jag bara två gånger på SuC under en vecka, all övrig laddning gjordes med ovanstående appar.

Tack för tipset!
Lägger inte dem genast. Blir nog bra till sommaren när vi i Teslan ska bila med en Polestar genom Europa.
Audi Q8 e-tron 55 -24
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är ovanstående appar bättre än A Better Routeplanner (ABRP)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Inlägg av Niklas Z »

SwedishAdvocate skrev:
Är ovanstående appar bättre än A Better Routeplanner (ABRP)?
Kan du starta laddning och betala med ABRP:s app? (Jag har bara använt ABRP i webläsaren utan att betala för mig)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Inlägg av jonasl »

Nej, de gör olika saker. ABRP planerar rutten utifrån dina önskemål, kan integrera med många bilar och följa upp under resan hur du ligger till - och har koll på hur upptagna laddarna på många nätverk - inkl Teslas Superchargers - är. Laddar man får man dessutom kördagbok ink ladd-data och ruttplanering som tar hänsyn till väder och trafik - om jag minns exakt rätt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Livet utanför SUC, eller laddarna som gud glömde

Inlägg av Niklas Z »

Apparna jag nämnde kan användas för att söka efter laddare, guida till vald laddare, aktivera laddning och sköta betalning för laddningen. De visar också effekten hos laddarna, hur många laddpunkter som finns och hur många som är lediga för ögonblicket.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar