Laddetikett

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Laddetikett

Inlägg av mati »

Idag råkade jag ut för en märklig grej. Jag hade kört rätt många mil med e-Golfen och skulle därefter till ett jobbmöte i stan. Det var inte superkritiskt, men jag hade inte jättemånga kilometer i marginal för att komma hem. Stadens enda laddstolpe på torget var som vanligt upptagen såg det ut som, men när jag kom fram såg jag att en av de två bilarna som parkerade där inte var inkopplad. Föraren satt i bilen och pratade i telefon, bilen var påslagen och jag utgick ifrån att han var på väg därifrån. Platsen bredvid var ledig, sladden räckte gott, så jag kopplade in min bil. Då hoppade han ut ur sin bil och hävdade att det var hans laddplats och att han var där först, och att jag ju inte behövde ladda min "hybrid". Okej, jag upplyste honom om att det handlar om en ren elbil. Men jag var ju inte där för att bråka så jag drog ut min typ2-sladd och kopplade in mig på ett schuko-uttag som stolpen faktiskt också har. Nåt sånt hade han inte för sin EQC påstod han. Näha, inte. Okej.
En jobbarkompis som hade varit där och väntat på mig ganska länge sa att den andra bilen hade stått där redan när han själv kom till platsen, hela tiden utan att ladda.
Är det här okej tycker ni? Är det först till kvarn som gäller även när man inte laddar? Eller gjorde jag fel när jag bara antog att han var på väg därifrån?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Laddetikett

Inlägg av chox »

Jag hade nog knackat på sidorutan och ställt en ledande fråga om han, som inte laddar, är på väg därifrån. Men laddplats är laddplats - laddar man inte ska man inte stå där.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Laddetikett

Inlägg av RagWal »

Antar till hans försvar att han inte klarade av att prata och koppla in bilen samtidigt men det var väl en laddplata och inte en telefonplats?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddetikett

Inlägg av tor-ake »

Du gjorde helt rätt Mati.

Obehagligt med konflikt så klart, men då kanske han tänker till nästa gång och inte sitter och hoggar stolpen i onödan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddetikett

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag upplever att på laddgatorna i Stockholms innerstad sköter sig de flesta bra. Kanske kan bero på den intensiva övervakningen med P-vakter.

Längre ut från stan är det sämre, i Märsta stod en ice och blockerade enda lediga laddplatsen när jag kom dit.

Gick ett varv runt den bilen, då jag har arbetskläder på mig kom en kvinna rusandes och frågade om hon fått p-böter.

Det fanns ingen annan ledig p-plats var förklaringen från henne.
20211129_131119.jpg
20211123_120007.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddetikett

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag upplever att på laddgatorna i Stockholms innerstad sköter sig de flesta bra. Kanske kan bero på den intensiva övervakningen med P-vakter.

Längre ut från stan är det sämre, i Märsta stod en ice och blockerade enda lediga laddplatsen när jag kom dit.

Gick ett varv runt den bilen, då jag har arbetskläder på mig kom en kvinna rusandes och frågade om hon fått p-böter.

Det fanns ingen annan ledig p-plats var förklaringen från henne.
20211129_131119.jpg
20211123_120007.jpg
Jag hoppas att du såg bistert på henne och sa att om hon flyttar den inom 10 sekunder så klarar hon sig för denna gången? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddetikett

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag upplever att på laddgatorna i Stockholms innerstad sköter sig de flesta bra. Kanske kan bero på den intensiva övervakningen med P-vakter.

Längre ut från stan är det sämre, i Märsta stod en ice och blockerade enda lediga laddplatsen när jag kom dit.

Gick ett varv runt den bilen, då jag har arbetskläder på mig kom en kvinna rusandes och frågade om hon fått p-böter.

Det fanns ingen annan ledig p-plats var förklaringen från henne.
20211129_131119.jpg
20211123_120007.jpg
Jag hoppas att du såg bistert på henne och sa att om hon flyttar den inom 10 sekunder så klarar hon sig för denna gången? :D
Japp, hon försvann som en raket. Vad gör man inte för att få lite 11 kW gratis laddning...
Skriv svar