Volvo/Geely/Cevt/Kina

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Låt oss börja med att försäkra oss om att alla har koll på Teslas Mission statement:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
När du landat från vad nu du röker så kommer du att inse att det här var rätt naivt skrivet. Tesla och Elon är precis lika dåliga som alla andra. Det är inte deras fel utan det är så världen funkar.
Det är inte jag som skrivit det.

Det är Tesla.

Källa: https://www.tesla.com/about?redirect=no
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
Förutom de stora dragen har jag noll koll på Enron. Men 'off the cuff' förstår jag inte alls vad det är du är ute efter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
Förutom de stora dragen har jag noll koll på Enron. Men 'off the cuff' förstår jag inte alls vad det är du är ute efter.
Dom där orden fanns i golvet i lobbyn på huvudkontoret där FBI släpade ut cheferna som sedan dömdes. Hela ledningen och massor av andra. https://www.fbi.gov/history/famous-cases/enron

Det jag är ute efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. Det är något som alla företag använder i marknadsföring av företaget. Till exempel Google "Do no evil".
Det är lite fint, men naivt i min bok, att du tror det. Att Tesla inte skulle göra allt för att komma åt världens största marknad vore att be aktieägarna att vara goda människor och stå upp för demokrati mot mindre avkastning. Det är liksom inte så världen funkar, tyvärr.

Det aktieägarna vill ha är avkastning och det är faktiskt inte ens lagligt att inte ha det i första rummet när man fattar beslut i ett publikt svenskt aktiebolag (och antagligen är det samma i alla andra länder). Man kan dock ägna sig åt "Corporate Social Responsibility (CSR)" om det ger aktieägarna värde i indirekt form. Till exempel om man får fler kunder och längre kontrakt om man ger pengar till Rädda barnen e dyl.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
Förutom de stora dragen har jag noll koll på Enron. Men 'off the cuff' förstår jag inte alls vad det är du är ute efter.
Dom där orden fanns i golvet i lobbyn på huvudkontoret där FBI släpade ut cheferna som sedan dömdes. Hela ledningen och massor av andra. https://www.fbi.gov/history/famous-cases/enron

Det jag är ute efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. Det är något som alla företag använder i marknadsföring av företaget. Till exempel Google "Do no evil".
Det är lite fint, man naivt i min bok, att du tror det. Att Tesla inte skulle göra allt för att komma åt världens största marknad vore att be aktieägarna att vara goda människor och stå upp för demokrati mot mindre avkastning. Det är liksom inte så världen funkar, tyvärr.
Rent allmänt håller jag med att man får se på motton rent generellt som intern motivation och/eller extern PR.

Gällande Googles motto så var det "Don't be evil.", men det har faktiskt plockat bort det som motto sedan 2015.

De hade dock kvar "Don't be evil." som första raden på uppförandekoden ett tag (men försvann även därifrån under 2018).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Det jag är ute efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. /.../ Det är lite fint, men naivt i min bok, att du tror det. /...
Jag har ju inte sett alla intervjuer/föreläsningar med Tarpenning och Musk men jag har sett väldig, väldigt många...

Om jag tolkar dig rätt så menar alltså du att Tarpenning och Musk ...vadå?... Ljuger?

Jag tror inte det.

Titta t.ex. på det här (det du postade ovan var 6:27 långt – det här är 'bara' 3:23 och det är nästan bara Elon som talar hela tiden. Och det är dessutom bara ~sju månader gammalt...

Tror du han ljuger? Det gör inte jag.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av ChristerSjo »

Maw skrev:
GT/Expressen skriver också om detta

https://www.expressen.se/gt/kinesiska-s ... rgsbolag-/
Volvos vd, Håkan Samuelsson, har hävdat att bolaget är helt privat – men GP:s granskning på onsdagen visar nämligen att det finns andra ägare. Detta trots att det hos svenska Bolagsverket framstått som att det är Li Shufu och hans närmsta partners som är de slutgiltiga ägarna. 

År 2017 gick nämligen ett anonymt bolag, Hubei Jiyun Yangtze River Industry Partnership, in som ägare i Cevts moderbolag. 2018 kom ett annat kinesiskt bolag, Xi’an Jixiang Automobile Industry Partnership, in. De två bolagen äger nu tillgångar i bolaget värda över en miljard kronor, det är information som GP fått fram genom att gräva i det kinesiska bolagsregistret.

Ägarstrukturen är enligt tidningens granskning snårig och består av en konstruktion av fonder och investeringsbolag i flera led. Men de visar att det i slutändan är den kinesiska staten som står bakom bolagen. Det betyder att den kinesiska staten kontrollerar över 22 procent av Cevt. 
Skrämmande inkompetens. En aktieägare äger inte bolagets tillgångar utan har precis som andra finansiärer en fordran på bolaget och som bolaget redovisar som en skuld/eget kapital.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

Var nyheten om att Kina är minoritetsägare i CEVT en nyhetsanka?

https://borsvarlden.com/artiklar/kinesi ... rn-cevt-di
Det var Göteborgs-Posten som rapporterade om det statliga delägandet, trots att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sagt att Geely är ett privat bolag utan ägarinblandning från staten.

Enligt Lundin fanns staten som delägare i Cevt men försvann i juni när bolaget flyttades in i det nya bilmärket Zeekr.

Däremot fortsätter staten att finnas som delägare i ett antal samriskbolag som man har med Geely, tillade Lundin som nämner ett bolag man har tillsammans med statliga kinesiska järnvägen som exempel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Tror du han ljuger? Det gör inte jag.
Elon ljuger ju eller mörkar sanningen precis hela tiden. Han kommunicerar idéer och prototyper som att det redan finns som produkter eller är strax klart HELA tiden, fast det inte ens är kanske ens är tydligt om det ens går att realisera. Tror du han verkligen fjäskar för kommunistpartiet och deras massövervakning för att han tycker det är bra på riktigt?

Senast i förrgår sa han att "subsidies are bad". Hela Tesla och SpaceX är byggt på bidrag från staten. Det hade aldrig gått annars. Tiotals miljarder dollar har hans bolag fått i bidrag och skattelättnader. Han säger inte mycket som inte direkt gynnar sin egen ekonomi eller hans bolog.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Senast i förrgår sa han att "subsidies are bad". Hela Tesla och SpaceX är byggt på pengar från staten. Det hade aldrig gått annars. Tiotals miljarder dollar har hans bolag fått i bidrag.
Om du är ett privat företag, så innebär det inte att du automatiskt går på bidrag bara för att du säljer dina produkter och tjänster till en statlig organisation.

Så länge det sker på en fri marknad så är du ju med och konkurrerar med alla andra bolag på lika villkor. Även om kunden är en myndighet.

Apple anses inte automatiskt gå på bidrag bara för att de skulle sälja iPhone eller Macar till SJ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tror du han ljuger? Det gör inte jag.
Elon ljuger ju eller mörkar sanningen precis hela tiden. Han kommunicerar idéer och prototyper som att det redan finns som produkter eller är strax klart HELA tiden, fast det inte ens är kanske ens är tydligt om det ens går att realisera. Tror du han verkligen fjäskar för kommunistpartiet och deras massövervakning för att han tycker det är bra på riktigt? /...
Bild
Jag håller med om att den här tweeten är oetisk och ytterst problematisk på massvis med nivåer.

Men när det gäller grunddiskussionen om Tesla/Elon och Man-Made Global Warming verkar det som vi får enas om att vara 'relativt' oense.

Källa: https://newscolony.com/world-news/elon- ... y-amazing/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Bidrag och skattelättnader kanske inte är helt nödvändiga för Tesla längre och om inga andra start ups får det kan kanske Elon tjäna mer pengar genom utebliven konkurrens? :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Bidrag och skattelättnader kanske inte är helt nödvändiga för Tesla längre och om inga andra start ups får det kan kanske Elon tjäna mer pengar genom utebliven konkurrens? :)
Ja, det är klart det är därför han säger det. Det är ju rent dåligt för Tesla om andra får bidrag för att bygga konkurrerande laddinfrastruktur. Om Elon vore en altruistisk miljövän så skulle han tycka att bidrag till detta vore toppen och inte aktivt försöka skjuta ned dem.
SwedishAdvocate skrev:
Men när det gäller grunddiskussionen om Tesla/Elon och Man-Made Global Warming verkar det som vi får enas om att vara 'relativt' oense.
Alltså jag tror inte Elon är särskilt intresserad av miljön, ärligt talat. Han är intresserad av att vara i fokus och tjäna pengar. Och det är han grymt duktig på, och en hel del andra saker. Att han gjort enorma bidrag till elektrifieringen av fordon är fantastiskt bra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Du missar allt. Du måste skilja på att gå på bidrag, och att sälja sina tjänster till myndigheter. Två helt olika saker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Du missar allt. Du måste skilja på att gå på bidrag, och att sälja sina tjänster till myndigheter. Två helt olika saker.
Jag menar rena bidrag och skattelättnader. Inte Government Contracts. Jag är inte dum i huvudet… Jag kan läsa vad du skriver och jag säger att du behöver läsa på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Du missar allt. Du måste skilja på att gå på bidrag, och att sälja sina tjänster till myndigheter. Två helt olika saker.
Jag menar rena bidrag och skattelättnader. Inte Government Contracts. Jag är inte dum i huvudet… Jag kan läsa vad du skriver och jag säger att du behöver läsa på.
Du nämnde SpaceX. Vilka bidrag och subsidier har de fått?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Du missar allt. Du måste skilja på att gå på bidrag, och att sälja sina tjänster till myndigheter. Två helt olika saker.
Jag menar rena bidrag och skattelättnader. Inte Government Contracts. Jag är inte dum i huvudet… Jag kan läsa vad du skriver och jag säger att du behöver läsa på.
Du nämnde SpaceX. Vilka bidrag och subsidier har de fått?
Alla bolagen har fått massor av bidrag och skattelättnader. Har inte du Google?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Du missar allt. Du måste skilja på att gå på bidrag, och att sälja sina tjänster till myndigheter. Två helt olika saker.
Jag menar rena bidrag och skattelättnader. Inte Government Contracts. Jag är inte dum i huvudet… Jag kan läsa vad du skriver och jag säger att du behöver läsa på.
Du nämnde SpaceX. Vilka bidrag och subsidier har de fått?
Alla bolagen har fått massor av bidrag och skattelättnader. Har inte du Google?
När du påstår något sådant så ligger det på dig att understödja det. Att peka på "Goolge" håller inte. Pinsamt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av taliz »

Till skillnad från övriga så äger ju Tesla sin fabrik i Kina till 100%.
Alla övriga har tvingats upprätta gemensamt ägda bolag med kinesiska firmor.
Volvo är ju dock ännu värre då de tydligen har 2000 Kina-anställda i Sverige.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Volvo är ju dock ännu värre då de tydligen har 2000 Kina-anställda i Sverige.
Vad får du den uppgiften ifrån och vad menar du med "Kina-anställda"?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
taliz skrev:
Volvo är ju dock ännu värre då de tydligen har 2000 Kina-anställda i Sverige.
Vad får du den uppgiften ifrån och vad menar du med "Kina-anställda"?
Se första inlägget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

Där står att 2000 personer jobbar i CEVT, det är inte en del av Volvo.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
När du påstår något sådant så ligger det på dig att understödja det. Att peka på "Goolge" håller inte. Pinsamt.
Om du inte kan själv så inga problem. Jag hjälper dig gärna.

Google på "Tesla subsidies" ger bland annat:
https://www.dailykos.com/stories/2021/1 ... at-the-top
https://www.latimes.com/business/la-fi- ... story.html

SpaceX har fått minst en miljard dollar bidrag och skattelättnader. Man har sökt mer pengar till Starlink. SolarCitys fabrik i Buffalo har har byggts av staten för en kostnad av 750 miljoner dollar. Tesla leasar för $1 per år trots att man inte anställt så många man lovat. Resten får du läsa själv om Teslafabriker etc.

Återigen är jag inte kritisk till att Tesla fått/får pengar. Jag är kritisk till hyckleriet från Elon.

Edit även denna:
https://subsidytracker.goodjobsfirst.or ... /tesla-inc (bara USA)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av taliz »

Småsparare har skäl att vara oroliga över att kommunistregimen i Kina har indirekt inflytande över Volvo Cars, anser Kinaexperter.

”Det finns goda skäl att tro att det finns ett antal statliga trådar som löper in i Geelys olika bolag”, säger nu Claes Alvstam, professor emeritus vid Centret för international business studies vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet

Det där som Volvo Cars vd Håkan Samuelsson påstår, att Geely är ett kinesiskt familjeföretag, är en sanning med modifikation, anser Kinaexperten som kallar det för ”en lite rosenkindad beskrivning” med tanke på hur verkligheten ser ut.

Han säger också till tidningen att småsparare i Volvo Cars har anledning att vara orolig över ägarbilden i biltillverkaren. I synnerhet om Li Shufu, Geelybossen, kommer på kant med Kinas hårdföra regim.

Småsparare har då skäl att ligga vaken av oro om nätterna, anser Alvstam i SvD där även Oscar Almén, Kinaexpert på statliga forskningsinstitutet FOI, konstaterar att det privata näringslivet i Kina inte är ett så privat näringslivet.
https://www.dagensps.se/bors-finans/akt ... masparare/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av taliz »

Den kinesiska regimen använder det privata näringslivet för sin militära upprustning. GP kan nu avslöja hur Volvo-ägaren Geely deläger flera företag med svartlistade militärbolag – som bygger stridsvagnar och missiler.
Ett av militärbolagen beskriver sig självt som ”ryggraden” i utvecklingen av den kinesiska armén.
– De tillhandahåller, skapar och tillverkar vapen och teknologi åt Folkets befrielsearmé, säger den amerikanske experten Adam Segal.

https://www.gp.se/ekonomi/gp-avsl%C3%B6 ... 1.60920685

Köper man en Volvo bidrar man alltså till den kinesiska armén. Tryggt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar