SwedishAdvocate skrev:spacecoin skrev:Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:
"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
Förutom de stora dragen har jag noll koll på Enron. Men 'off the cuff' förstår jag inte alls vad det är du är ute efter.
Dom där orden fanns i golvet i lobbyn på huvudkontoret där FBI släpade ut cheferna som sedan dömdes. Hela ledningen och massor av andra.
https://www.fbi.gov/history/famous-cases/enron
Det jag är ute efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. Det är något som alla företag använder i marknadsföring av företaget. Till exempel Google "Do no evil".
Det är lite fint, men naivt i min bok, att du tror det. Att Tesla inte skulle göra allt för att komma åt världens största marknad vore att be aktieägarna att vara goda människor och stå upp för demokrati mot mindre avkastning. Det är liksom inte så världen funkar, tyvärr.
Det aktieägarna vill ha är avkastning och det är faktiskt inte ens
lagligt att inte ha det i första rummet när man fattar beslut i ett publikt svenskt aktiebolag (och antagligen är det samma i alla andra länder). Man kan dock ägna sig åt "Corporate Social Responsibility (CSR)" om det ger aktieägarna värde i indirekt form. Till exempel om man får fler kunder och längre kontrakt om man ger pengar till Rädda barnen e dyl.