Volvo/Geely/Cevt/Kina

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av taliz »

https://svt.se/nyheter/lokalt/vast/kine ... bolag-cevt
Cevt utvecklar teknik åt Volvo Cars och Geely och har en stor verksamhet vid Lindholmen Science Park i Göteborg. Namnet är en förkortning för China-Euro Vehicle Technology och har nära 2000 anställda, de flesta i Göteborg.

Tidningen har granskat det kinesiska bolagsregistret och har hittat kopplingar till den kinesiska staten via två bolag som heter Hubei Jiyun Yangtze River Industry Partnership och Xi'an Jixiang Automobile Industry Partnership. Enligt GP är den kinesiska staten ägare till dessa bolag, som i vidare led är delägare till Cevt.

När GP när konfronterar Volvo cars vd Håkan Samuelsson om ägarförhållandena svarar han kort.
– Vi måste titta på den frågan.
Vad försiggår egentligen? Kan VDn inte ens svara på en så relativt enkel fråga?
Kineserna verka nästla sig allt djupare in i det svenska näringslivet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

Han är väl ifs inte VD för CEVS även om han tidigare suttit i dess styrelse?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

GT/Expressen skriver också om detta

https://www.expressen.se/gt/kinesiska-s ... rgsbolag-/
Volvos vd, Håkan Samuelsson, har hävdat att bolaget är helt privat – men GP:s granskning på onsdagen visar nämligen att det finns andra ägare. Detta trots att det hos svenska Bolagsverket framstått som att det är Li Shufu och hans närmsta partners som är de slutgiltiga ägarna. 

År 2017 gick nämligen ett anonymt bolag, Hubei Jiyun Yangtze River Industry Partnership, in som ägare i Cevts moderbolag. 2018 kom ett annat kinesiskt bolag, Xi’an Jixiang Automobile Industry Partnership, in. De två bolagen äger nu tillgångar i bolaget värda över en miljard kronor, det är information som GP fått fram genom att gräva i det kinesiska bolagsregistret.

Ägarstrukturen är enligt tidningens granskning snårig och består av en konstruktion av fonder och investeringsbolag i flera led. Men de visar att det i slutändan är den kinesiska staten som står bakom bolagen. Det betyder att den kinesiska staten kontrollerar över 22 procent av Cevt. 
Tydligen äger Kina drygt 22% av CEVT, resten ägs väl av Geely som så vitt jag kan förstå är ett privatägt bolag.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av markuswesterberg »

Alltså, det vet ju alla som gör affärer med Kina att det är den kinesiska staten och partiet som styr, allt. Ingen borde vara förvånad över denna ”nyhet”. Löjligt att låtsas som ”Va! Det hade vi faktiskt ingen aning om och hade aldrig tillåtit detta om vi visste!”. Men också otroligt svenskt, blåögt och föga förvånande att många reagerar så.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

markuswesterberg skrev:
.../ Löjligt att låtsas som ”Va! Det hade vi faktiskt ingen aning om och hade aldrig tillåtit detta om vi visste!”. Men också otroligt svenskt, blåögt och föga förvånande att många reagerar så.
Men 'to be fair' mot Samuelsson: Kina är ju (tyvärr) inte vilket land som helst. Så vad ska han säga? Jag gissar på att om han hade sagt ett ord fel så hade det inte dröjt jättelänge förrän han hade fått sparken...

Elon fick ju en fråga om Kina han med i WSJ-intervjun för någon dag sedan. Han var ju knappast fri att säga lite vad som ifall han vill fortsätta som vanligt med Kinafabriken/Tesla-försäljning i Kina... Men med det sagt så tycker jag Elons svar antagligen var det bästa möjliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av tslaqqq »

Kom ju ut lite skoj om Tim Cook + Apple gällande Kina igår. Money talks!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker Breaking Point sammanfattar det bra. Det här gäller alla företagsledare som säljer ut till Kina. Dom har ju inget val om dom vill tjäna pengar. Marknadsekonomin och kapitalismens baksida.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Jag tycker Breaking Point sammanfattar det bra. Det här gäller alla företagsledare som säljer ut till Kina. Dom har ju inget val om dom vill tjäna pengar. Marknadsekonomin och kapitalismens baksida. /...
Jag kan ju inte veta om jag har rätt, men så här ser jag det:

Låt oss börja med att försäkra oss om att alla har koll på Teslas Mission statement:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../Today, Tesla builds not only all-electric vehicles but also infinitely scalable clean energy generation and storage products. Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. [Min understrykning.] /...

Source: https://www.tesla.com/about?redirect=no
Återigen – så som jag förstår det: Tesla handlar om att rädda planeten. Minns ett nyhetsinslag från TV4 när Tesla lanserade Model S. I det inslaget blev Musk tårögd när han redogjorde för det "experiment" som pågår med den här planeten där mänskligheten har höjt koldioxidhalten i atmosfären från ~280 ppm till ~415 ppm idag (ppm=parts per million). Länge fanns det här nyhetsinslaget på Youtube, men sen några år tillbaka finns det inte längre kvar.

Vi backar tillbaka till den tidpunkt då det var dags att bestämma var Teslas andra bilfabrik skulle ligga. Som jag förstår det är Kina världens största bilmarknad. Jag gissar att Musk ville ha fabriken där för att ge Kina de bästa möjliga förhållandena att ställa om sin bilflotta till elbilar. De var tvungna att lägga fabriken där för åstadkomma största och snabbast möjliga reduktion av koldioxidutsläpp.

Om ~ett halvt år kommer Berlin och Austin ha fått upp produktionstakten. Då tror jag Musk kommer ha lite större frihet att tala om Kina...

EDIT: Missade att inkludera källan till citatet ovan, så jag har lagt till den.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Låt oss börja med att försäkra oss om att alla har koll på Teslas Mission statement:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
När du landat från vad nu du röker så kommer du att inse att det här var rätt naivt skrivet. Tesla och Elon är precis lika dåliga som alla andra. Det är inte deras fel utan det är så världen funkar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Låt oss börja med att försäkra oss om att alla har koll på Teslas Mission statement:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
När du landat från vad nu du röker så kommer du att inse att det här var rätt naivt skrivet. Tesla och Elon är precis lika dåliga som alla andra. Det är inte deras fel utan det är så världen funkar.
Det är inte jag som skrivit det.

Det är Tesla.

Källa: https://www.tesla.com/about?redirect=no

Glömde bort att inkludera källan i inlägget ovan, men har nu kompletterat med det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Låt oss börja med att försäkra oss om att alla har koll på Teslas Mission statement:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
När du landat från vad nu du röker så kommer du att inse att det här var rätt naivt skrivet. Tesla och Elon är precis lika dåliga som alla andra. Det är inte deras fel utan det är så världen funkar.
Det är inte jag som skrivit det.

Det är Tesla.

Källa: https://www.tesla.com/about?redirect=no
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
Förutom de stora dragen har jag noll koll på Enron. Men 'off the cuff' förstår jag inte alls vad det är du är ute efter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
Förutom de stora dragen har jag noll koll på Enron. Men 'off the cuff' förstår jag inte alls vad det är du är ute efter.
Dom där orden fanns i golvet i lobbyn på huvudkontoret där FBI släpade ut cheferna som sedan dömdes. Hela ledningen och massor av andra. https://www.fbi.gov/history/famous-cases/enron

Det jag är ute efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. Det är något som alla företag använder i marknadsföring av företaget. Till exempel Google "Do no evil".
Det är lite fint, men naivt i min bok, att du tror det. Att Tesla inte skulle göra allt för att komma åt världens största marknad vore att be aktieägarna att vara goda människor och stå upp för demokrati mot mindre avkastning. Det är liksom inte så världen funkar, tyvärr.

Det aktieägarna vill ha är avkastning och det är faktiskt inte ens lagligt att inte ha det i första rummet när man fattar beslut i ett publikt svenskt aktiebolag (och antagligen är det samma i alla andra länder). Man kan dock ägna sig åt "Corporate Social Responsibility (CSR)" om det ger aktieägarna värde i indirekt form. Till exempel om man får fler kunder och längre kontrakt om man ger pengar till Rädda barnen e dyl.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag vet. Problemet är hur du tolkar det. Jag har en annan till dig:

"Communication, respect, integrity and excellence", Enron, Annual Report, 2000.
Förutom de stora dragen har jag noll koll på Enron. Men 'off the cuff' förstår jag inte alls vad det är du är ute efter.
Dom där orden fanns i golvet i lobbyn på huvudkontoret där FBI släpade ut cheferna som sedan dömdes. Hela ledningen och massor av andra. https://www.fbi.gov/history/famous-cases/enron

Det jag är ute efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. Det är något som alla företag använder i marknadsföring av företaget. Till exempel Google "Do no evil".
Det är lite fint, man naivt i min bok, att du tror det. Att Tesla inte skulle göra allt för att komma åt världens största marknad vore att be aktieägarna att vara goda människor och stå upp för demokrati mot mindre avkastning. Det är liksom inte så världen funkar, tyvärr.
Rent allmänt håller jag med att man får se på motton rent generellt som intern motivation och/eller extern PR.

Gällande Googles motto så var det "Don't be evil.", men det har faktiskt plockat bort det som motto sedan 2015.

De hade dock kvar "Don't be evil." som första raden på uppförandekoden ett tag (men försvann även därifrån under 2018).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Det jag är ute efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. /.../ Det är lite fint, men naivt i min bok, att du tror det. /...
Jag har ju inte sett alla intervjuer/föreläsningar med Tarpenning och Musk men jag har sett väldig, väldigt många...

Om jag tolkar dig rätt så menar alltså du att Tarpenning och Musk ...vadå?... Ljuger?

Jag tror inte det.

Titta t.ex. på det här (det du postade ovan var 6:27 långt – det här är 'bara' 3:23 och det är nästan bara Elon som talar hela tiden. Och det är dessutom bara ~sju månader gammalt...

Tror du han ljuger? Det gör inte jag.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av ChristerSjo »

Maw skrev:
GT/Expressen skriver också om detta

https://www.expressen.se/gt/kinesiska-s ... rgsbolag-/
Volvos vd, Håkan Samuelsson, har hävdat att bolaget är helt privat – men GP:s granskning på onsdagen visar nämligen att det finns andra ägare. Detta trots att det hos svenska Bolagsverket framstått som att det är Li Shufu och hans närmsta partners som är de slutgiltiga ägarna. 

År 2017 gick nämligen ett anonymt bolag, Hubei Jiyun Yangtze River Industry Partnership, in som ägare i Cevts moderbolag. 2018 kom ett annat kinesiskt bolag, Xi’an Jixiang Automobile Industry Partnership, in. De två bolagen äger nu tillgångar i bolaget värda över en miljard kronor, det är information som GP fått fram genom att gräva i det kinesiska bolagsregistret.

Ägarstrukturen är enligt tidningens granskning snårig och består av en konstruktion av fonder och investeringsbolag i flera led. Men de visar att det i slutändan är den kinesiska staten som står bakom bolagen. Det betyder att den kinesiska staten kontrollerar över 22 procent av Cevt. 
Skrämmande inkompetens. En aktieägare äger inte bolagets tillgångar utan har precis som andra finansiärer en fordran på bolaget och som bolaget redovisar som en skuld/eget kapital.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

Var nyheten om att Kina är minoritetsägare i CEVT en nyhetsanka?

https://borsvarlden.com/artiklar/kinesi ... rn-cevt-di
Det var Göteborgs-Posten som rapporterade om det statliga delägandet, trots att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sagt att Geely är ett privat bolag utan ägarinblandning från staten.

Enligt Lundin fanns staten som delägare i Cevt men försvann i juni när bolaget flyttades in i det nya bilmärket Zeekr.

Däremot fortsätter staten att finnas som delägare i ett antal samriskbolag som man har med Geely, tillade Lundin som nämner ett bolag man har tillsammans med statliga kinesiska järnvägen som exempel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Tror du han ljuger? Det gör inte jag.
Elon ljuger ju eller mörkar sanningen precis hela tiden. Han kommunicerar idéer och prototyper som att det redan finns som produkter eller är strax klart HELA tiden, fast det inte ens är kanske ens är tydligt om det ens går att realisera. Tror du han verkligen fjäskar för kommunistpartiet och deras massövervakning för att han tycker det är bra på riktigt?

Senast i förrgår sa han att "subsidies are bad". Hela Tesla och SpaceX är byggt på bidrag från staten. Det hade aldrig gått annars. Tiotals miljarder dollar har hans bolag fått i bidrag och skattelättnader. Han säger inte mycket som inte direkt gynnar sin egen ekonomi eller hans bolog.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Senast i förrgår sa han att "subsidies are bad". Hela Tesla och SpaceX är byggt på pengar från staten. Det hade aldrig gått annars. Tiotals miljarder dollar har hans bolag fått i bidrag.
Om du är ett privat företag, så innebär det inte att du automatiskt går på bidrag bara för att du säljer dina produkter och tjänster till en statlig organisation.

Så länge det sker på en fri marknad så är du ju med och konkurrerar med alla andra bolag på lika villkor. Även om kunden är en myndighet.

Apple anses inte automatiskt gå på bidrag bara för att de skulle sälja iPhone eller Macar till SJ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tror du han ljuger? Det gör inte jag.
Elon ljuger ju eller mörkar sanningen precis hela tiden. Han kommunicerar idéer och prototyper som att det redan finns som produkter eller är strax klart HELA tiden, fast det inte ens är kanske ens är tydligt om det ens går att realisera. Tror du han verkligen fjäskar för kommunistpartiet och deras massövervakning för att han tycker det är bra på riktigt? /...
Bild
Jag håller med om att den här tweeten är oetisk och ytterst problematisk på massvis med nivåer.

Men när det gäller grunddiskussionen om Tesla/Elon och Man-Made Global Warming verkar det som vi får enas om att vara 'relativt' oense.

Källa: https://newscolony.com/world-news/elon- ... y-amazing/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Bidrag och skattelättnader kanske inte är helt nödvändiga för Tesla längre och om inga andra start ups får det kan kanske Elon tjäna mer pengar genom utebliven konkurrens? :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Bidrag och skattelättnader kanske inte är helt nödvändiga för Tesla längre och om inga andra start ups får det kan kanske Elon tjäna mer pengar genom utebliven konkurrens? :)
Ja, det är klart det är därför han säger det. Det är ju rent dåligt för Tesla om andra får bidrag för att bygga konkurrerande laddinfrastruktur. Om Elon vore en altruistisk miljövän så skulle han tycka att bidrag till detta vore toppen och inte aktivt försöka skjuta ned dem.
SwedishAdvocate skrev:
Men när det gäller grunddiskussionen om Tesla/Elon och Man-Made Global Warming verkar det som vi får enas om att vara 'relativt' oense.
Alltså jag tror inte Elon är särskilt intresserad av miljön, ärligt talat. Han är intresserad av att vara i fokus och tjäna pengar. Och det är han grymt duktig på, och en hel del andra saker. Att han gjort enorma bidrag till elektrifieringen av fordon är fantastiskt bra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Du missar allt. Du måste skilja på att gå på bidrag, och att sälja sina tjänster till myndigheter. Två helt olika saker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Volvo/Geely/Cevt/Kina

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast på den nivån. Läs på lite. Jag säger inte att bidrag är fel. Tvärt om. Men när ens existens bygger på att man tagit emot enorma bidrag/skattelättnader och han säger att de inte behövs och är skadliga så är man en hycklare.
Du missar allt. Du måste skilja på att gå på bidrag, och att sälja sina tjänster till myndigheter. Två helt olika saker.
Jag menar rena bidrag och skattelättnader. Inte Government Contracts. Jag är inte dum i huvudet… Jag kan läsa vad du skriver och jag säger att du behöver läsa på.
Skriv svar