6.000kr i elprisstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev:
Så om man förbrukar 1670kWh tre månader på raken så ligger räkningen på 2292kr och man får 3900kr i bidrag? :roll:
Ka ske för de i norr men för oss i Skåne dvs se4 och troligen också se3 så är de svårt att få så bra pris på rörligt pris..

De vore ju bättre om man riktade stödet till de som har haft högre elpriser än normalt (i praktiken de som har rörligt pris i södra halvan av Sverige), de är väl poängen med stödet.. Sen kan man såklart ha åsikter om man ska ha stöd överhuvudtaget för de är ju jag själv som valt rörligt pris.

Norge har ju valt att lägga stöd alla kWh som kostar mer än 70 öre/kWh, då får man 80% av den överstigande kostanden som bidrag.. Kan vara jag har fel på någon siffra men principen ska gå till så..
Detta vore ju mycket mer logiskt, man får ta en del av kostanden för sitt val själv och bidraget rikas till de som fått extrema priser och inte till norra Sverige som faktiskt haft mer eller mindre normala priser även om de haft någon liten topp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Esterox »

Stöder kommer alltså kanske inte förens i Mars.
Som tidigare påpekat så där det krisar som mest, behövs det nu och inte i mars. Däremot vi som får max stöd utan att ha behovet kan fortsätta sova tryggt om natten och njuta utav en riktigt billig elräkning mars/april.

https://www.lidkopingsnytt.nu/2022/01/2 ... pris-stod/

” Efter riksdagsbeslut av ändringsbudgeten kommer pengarna finnas tillgängliga för elnätsbolagen att söka. Därefter kommer de första betalningarna till kund komma så snart elnätsbolagen kan administrera stödet, ofta som en kreditering på elnätsfakturan. Elnätsföretagen kommer även att få ersättning för de administrativa kostnader som hanteringen av utbetalningarna till berörda kunder innebär. Definitiv tidpunkt då varje hushåll får sitt stöd beror dels på hur elnätsbolaget valt att hantera förmedlingen av stödet, dels på hur kunden valt att hantera sin elräkning.”
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Väldigt underlig stege för bidrag, inte linjär. Med 999 kWh förbrukat en månad 200 kr i stöd, 2000 kWh 2000 kr i stöd. Får 500 kr om jag går upp från 1750 kWh beräknad förbrukning till 2000 kWh i förbrukning nu i januari. Får förbruka extra nu stormdagarna när elen ligger på 10 öre/kWh.
Gäller i februari att solelen säljs och förbruka så mycket som möjligt av nätförbrukning för att maxa stödet.
Tänkte samma sak. Förbruka så mycket billig el som möjligt. Så som t.ex. i natt när kilowattimmen kostade runt 10 öre. Då passade jag på och laddade upp bilen från drygt 40% till 80%. Så här långt inget konstigt. Men man måste ju fan se till att man hamnar så nära 2000kWh som möjligt, fast helst inte så mycket mer heller. Jag har goda chanser att pricka in detta rätt så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Klintan skrev:
Väldigt underlig stege för bidrag, inte linjär. Med 999 kWh förbrukat en månad 200 kr i stöd, 2000 kWh 2000 kr i stöd. Får 500 kr om jag går upp från 1750 kWh beräknad förbrukning till 2000 kWh i förbrukning nu i januari. Får förbruka extra nu stormdagarna när elen ligger på 10 öre/kWh.
Gäller i februari att solelen säljs och förbruka så mycket som möjligt av nätförbrukning för att maxa stödet.
Tänkte samma sak. Förbruka så mycket billig el som möjligt. Så som t.ex. i natt när kilowattimmen kostade runt 10 öre. Då passade jag på och laddade upp bilen från drygt 40% till 80%. Så här långt inget konstigt. Men man måste ju fan se till att man hamnar så nära 2000kWh som möjligt, fast helst inte så mycket mer heller. Jag har goda chanser att pricka in detta rätt så bra.
Sista februari blir det 100% i bägge bilarna om det behövs för att komma över en tröskel.
Elbilist sedan 2014
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Väldigt underlig stege för bidrag, inte linjär. Med 999 kWh förbrukat en månad 200 kr i stöd, 2000 kWh 2000 kr i stöd. Får 500 kr om jag går upp från 1750 kWh beräknad förbrukning till 2000 kWh i förbrukning nu i januari. Får förbruka extra nu stormdagarna när elen ligger på 10 öre/kWh.
Gäller i februari att solelen säljs och förbruka så mycket som möjligt av nätförbrukning för att maxa stödet.
Tänkte samma sak. Förbruka så mycket billig el som möjligt. Så som t.ex. i natt när kilowattimmen kostade runt 10 öre. Då passade jag på och laddade upp bilen från drygt 40% till 80%. Så här långt inget konstigt. Men man måste ju fan se till att man hamnar så nära 2000kWh som möjligt, fast helst inte så mycket mer heller. Jag har goda chanser att pricka in detta rätt så bra.
Sista februari blir det 100% i bägge bilarna om det behövs för att komma över en tröskel.
Ja eller ut och köra en extra sväng så man har plats att ladda mer.. Dock troligen inte lönsamt för oss i se4.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Väldigt underlig stege för bidrag, inte linjär. Med 999 kWh förbrukat en månad 200 kr i stöd, 2000 kWh 2000 kr i stöd. Får 500 kr om jag går upp från 1750 kWh beräknad förbrukning till 2000 kWh i förbrukning nu i januari. Får förbruka extra nu stormdagarna när elen ligger på 10 öre/kWh.
Gäller i februari att solelen säljs och förbruka så mycket som möjligt av nätförbrukning för att maxa stödet.
Tänkte samma sak. Förbruka så mycket billig el som möjligt. Så som t.ex. i natt när kilowattimmen kostade runt 10 öre. Då passade jag på och laddade upp bilen från drygt 40% till 80%. Så här långt inget konstigt. Men man måste ju fan se till att man hamnar så nära 2000kWh som möjligt, fast helst inte så mycket mer heller. Jag har goda chanser att pricka in detta rätt så bra.
Sista februari blir det 100% i bägge bilarna om det behövs för att komma över en tröskel.
Precis. Man har ju grejer som kan laddas upp. Vi har faktiskt ett spabad som vi inte använt sen i somras. Det är inställt på ganska låg temperatur nu för att spara på elen. Men vi kanske vill bada jättevarmt i slutet av februari. 30kWh går säkert att trycka in där.
Februari brukar ju börja producera solel också. Den ska vi inte använda, den ska säljas såklart.
Hur sjukt är inte detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Väldigt underlig stege för bidrag, inte linjär. Med 999 kWh förbrukat en månad 200 kr i stöd, 2000 kWh 2000 kr i stöd. Får 500 kr om jag går upp från 1750 kWh beräknad förbrukning till 2000 kWh i förbrukning nu i januari. Får förbruka extra nu stormdagarna när elen ligger på 10 öre/kWh.
Gäller i februari att solelen säljs och förbruka så mycket som möjligt av nätförbrukning för att maxa stödet.
Tänkte samma sak. Förbruka så mycket billig el som möjligt. Så som t.ex. i natt när kilowattimmen kostade runt 10 öre. Då passade jag på och laddade upp bilen från drygt 40% till 80%. Så här långt inget konstigt. Men man måste ju fan se till att man hamnar så nära 2000kWh som möjligt, fast helst inte så mycket mer heller. Jag har goda chanser att pricka in detta rätt så bra.
Sista februari blir det 100% i bägge bilarna om det behövs för att komma över en tröskel.
Precis. Man har ju grejer som kan laddas upp. Vi har faktiskt ett spabad som vi inte använt sen i somras. Det är inställt på ganska låg temperatur nu för att spara på elen. Men vi kanske vill bada jättevarmt i slutet av februari. 30kWh går säkert att trycka in där.
Februari brukar ju börja producera solel också. Den ska vi inte använda, den ska säljas såklart.
Hur sjukt är inte detta?
Du får väl se det som någon slags kompensation för att du bor med ett elnät som du berättar inte riktigt håller modern standard med så ständiga avbrott att du behöver hålla dig med alternativ?
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av ONSatan »

Helt skruvat att man kan tjäna pengar på att köpa el billigt till sportpris för att tex ställa ut ett par elelement på nätterna OCH tjäna pengar på detta… :roll:

Hade det inte varit mer lämpligt att kopiera den norska lösningen eller ta moderaternas förslag? Hur stolt/dum får man vara utan att det straffar sig?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

ONSatan skrev:
Helt skruvat att man kan tjäna pengar på att köpa el billigt till sportpris för att tex ställa ut ett par elelement på nätterna OCH tjäna pengar på detta… :roll:

Hade det inte varit mer lämpligt att kopiera den norska lösningen eller ta moderaternas förslag? Hur stolt/dum får man vara utan att det straffar sig?
Jag säger de igen, vi som behöver stödet i se4 och 3 gör ingen vinst på de.. Vi kommer inte ner under 1 kr i medel under månaden, de är nästan omöjligt. Men ja ni i norra Sverige kan vara glada..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Nilp »

värma huset med ugnen, borde vara sjukt ineffektivt och förbruka mycket kwh.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av holden »

Att det här ger snedvridna incitament råder det ingen tvekan om, sådant är ju våra skatte- och bidragssystem översållade med så det här ligger helt i linje med det.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

holden skrev:
Att det här ger snedvridna incitament råder det ingen tvekan om, sådant är ju våra skatte- och bidragssystem översållat med så det här ligger helt i linje med det.
Jo jag blir mörkrädd över hur man här rent ut sagt slösar med skattepengar men visst S har gott om väljare i norr och de är väl viktigare än att de är rättvist och logiskt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Tellus »

holden skrev:
Att det här ger snedvridna incitament råder det ingen tvekan om, sådant är ju våra skatte- och bidragssystem översållade med så det här ligger helt i linje med det.
6000kr är rätt lite jämfört med vad som betalas ut i andra bidrag

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... na-ar-slut
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev:
holden skrev:
Att det här ger snedvridna incitament råder det ingen tvekan om, sådant är ju våra skatte- och bidragssystem översållade med så det här ligger helt i linje med det.
6000kr är rätt lite jämfört med vad som betalas ut i andra bidrag

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... na-ar-slut
Så då är de ok att de är snevridet :?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Teslared »

Är det någon som kollat om det bara är förbrukning från elhandlarna som är underlag? Hur behandlas nätöverföringsavgiften? Den har ju också blivit högre totalt.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Esterox »

Teslared skrev:
Är det någon som kollat om det bara är förbrukning från elhandlarna som är underlag? Hur behandlas nätöverföringsavgiften? Den har ju också blivit högre totalt.
Vad menar du? Nätöverföring är ju bara en kostnad för överföring. Den står ju inte för förbrukning som elhandel gör. Det baseras ju på förbrukning och inte kostnad.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Teslared »

Den delen av elkostnaden som ett hushåll har för nätdelen, har ju också gått upp på pga kallare väder. Större antal kWh än normalt ger högre nätöverföringskostnad. I och för sig ingen prishöjning per kWh.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Fredrik j »

Teslared skrev:
Den delen av elkostnaden som ett hushåll har för nätdelen, har ju också gått upp på pga kallare väder. Större antal kWh än normalt ger högre nätöverföringskostnad. I och för sig ingen prishöjning per kWh.
Är det många som upplever högre förbrukning än vanligt under december? Trodde bara det var kostnaden per kWh som blivit högre. Vår förbrukning var något lägre än 2020. Förra året var mars en månad med ovanligt hög förbrukning. Minns inte om det var extra kallt eller nått. Vanligtvis brukar vår förbrukning dyka i mars.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Teslared »

Om du tittar på tabellen för stöd så hoppar det 200 kr tex från 1800 till 1900 kWh så det kan ju innebära att man ökar förbrukningen om marginalkosten är lägre. Ex.vis i mitt fall när jag ger 1.05 kr/kWh. Det kostar mig alltså 105 kr och får stöd 200kr!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Klintan »

Resonemanget vi hade var mest teoretiskt och pekade på svagheter i trappan.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Tellus »

Kan det vara så att det är snittförbrukningen på dom tre månaderna som avgör vart på trappan man hamnar?
Det skulle ju isåfall gynna även dom med högre än 2000kWh enstaka månad.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Dafro »

Teslared skrev:
Om du tittar på tabellen för stöd så hoppar det 200 kr tex från 1800 till 1900 kWh så det kan ju innebära att man ökar förbrukningen om marginalkosten är lägre. Ex.vis i mitt fall när jag ger 1.05 kr/kWh. Det kostar mig alltså 105 kr och får stöd 200kr!
Håller med att detta verkar konstigt och finns väl en möjlighet att det kan ändras men troligen inte. I mitt fall som ligger på ca 1700 och värmer mitt hus med bergvärmepumpen på nätterna skulle tjäna på att bara köra elpatronerna istället för att få upp förbrukningen över 2000 för att få 500 extra till en kostnad av ca 70 öre ggr 300, så drygt 200 och dessutom spara drifttid på kompressorn. Jag röstar för Norges förslag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
Teslared skrev:
Om du tittar på tabellen för stöd så hoppar det 200 kr tex från 1800 till 1900 kWh så det kan ju innebära att man ökar förbrukningen om marginalkosten är lägre. Ex.vis i mitt fall när jag ger 1.05 kr/kWh. Det kostar mig alltså 105 kr och får stöd 200kr!
Håller med att detta verkar konstigt och finns väl en möjlighet att det kan ändras men troligen inte. I mitt fall som ligger på ca 1700 och värmer mitt hus med bergvärmepumpen på nätterna skulle tjäna på att bara köra elpatronerna istället för att få upp förbrukningen över 2000 för att få 500 extra till en kostnad av ca 70 öre ggr 300, så drygt 200 och dessutom spara drifttid på kompressorn. Jag röstar för Norges förslag.

Det här är ju engångsgrej och inget att hetsa upp sig över. Handlar inte om så stora pengar att det påverkar folks beteende. Om de inte är sjukligt snåla förstås...

Däremot provocerar det mig att regeringen håvar in sjuka summor på el-momsen och ger tillbaka en liten del och får det att låta som en stor satsning. Wow, tack sossarna för att vi får tillbaka en liten del av det vi betalat för er usla energipolitik... Är som sossarnas lotteriverksamhet som har skyhög vinstmarginal, eller varför inte Svenska Spel som ger sämre odds än sina konkurrenter, och alltså tar större del i vinst än de privata... Statens/sossarnas hyckleri får mig att må lite illa faktiskt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dafro skrev:
Håller med att detta verkar konstigt och finns väl en möjlighet att det kan ändras men troligen inte. I mitt fall som ligger på ca 1700 och värmer mitt hus med bergvärmepumpen på nätterna skulle tjäna på att bara köra elpatronerna istället för att få upp förbrukningen över 2000 för att få 500 extra till en kostnad av ca 70 öre ggr 300, så drygt 200 och dessutom spara drifttid på kompressorn. Jag röstar för Norges förslag.
Vad har du för elpris om kostnaden bara är 70 öre/kWh?
Du måste sitta och skratta varje gång du betalar elräkningen i dessa tider.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Teslared skrev:
Om du tittar på tabellen för stöd så hoppar det 200 kr tex från 1800 till 1900 kWh så det kan ju innebära att man ökar förbrukningen om marginalkosten är lägre. Ex.vis i mitt fall när jag ger 1.05 kr/kWh. Det kostar mig alltså 105 kr och får stöd 200kr!
Håller med att detta verkar konstigt och finns väl en möjlighet att det kan ändras men troligen inte. I mitt fall som ligger på ca 1700 och värmer mitt hus med bergvärmepumpen på nätterna skulle tjäna på att bara köra elpatronerna istället för att få upp förbrukningen över 2000 för att få 500 extra till en kostnad av ca 70 öre ggr 300, så drygt 200 och dessutom spara drifttid på kompressorn. Jag röstar för Norges förslag.
Angående drifttid på kompressorn,

Har du räknat något på hur många driftstimmar du har på en kompressor? Hur många kWh kan värmepumpen generera under sin livstid?
Skriv svar