Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Hoppsan_84 »

Lacho skrev:
Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
IONITY Södertälje?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av vigge50 »

[JM] skrev:
Allaaan skrev:
Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.

Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
421AC7BB-9FCE-48CE-B356-2E2E5C06B185.png
C863AA66-16E9-421D-A376-1987BF4E13B7.png

Det känns sim det är nåt knas med statistiken.
Inte en chans i ******* att det finns fler 50kw laddare än teslas SuC.

Vad anger statistiken egentligen? Antal laddplatser eller stolpar?

Edit: kollade sidan.
987st 50kw
81st 150kw
80st 350kw

Teslas SuC räknas nog inte in.....
När SuC blir tillgänglig för alla så blir statistiken annorlunda...

Sen skulle man vilja veta om alla dessa 50kw med tre anslutningar räknas som en eller tre.
Man kan ju bara ladda en i taget...
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av roder99 »

Laddade i Malung på eftermiddagen den 14/1. Alla 20 laddplatser var lediga. Kom dit med ca 20% och startade med 116 kW. Efter ett Sibylla-besök 40 minuter senare hade jag 90%. Den hastigheten får man vara nöjd med.

Måste vara jobbigt med en ny bil som laddar supersnabbt. Då hinns det inte med en Superstar under pitstop:et :-)

Laddade i Borlänge på eftermiddagen den 15/1. Alla 12 laddplatser var lediga.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Lacho »

Hoppsan_84 skrev:
Lacho skrev:
Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
IONITY Södertälje?
Ytterån.
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Hoppsan_84 »

Lacho skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Lacho skrev:
Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
IONITY Södertälje?
Ytterån.
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
Hade samma problem med appen i Södertälje i torsdags.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av HenrikC »

vigge50 skrev:
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.

Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
vigge50 skrev:
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.

Bild
Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Dexter86 »

Fan så nice bygge ändå!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

Håller med den är inte korrekt flera av graferna ger väldigt motsägelsefulla siffror
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av HenrikC »

martinot skrev:
Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?
Jag hittade inte den bild jag tagit så jag lånade en bild från uppladdning.nu istället :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Dexter86 skrev:
Fan så nice bygge ändå!
Ja verkligen! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar