Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Allaaan
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 dec 2021 01:03

Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Allaaan »

Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.

Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
421AC7BB-9FCE-48CE-B356-2E2E5C06B185.png
C863AA66-16E9-421D-A376-1987BF4E13B7.png
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Jag är glad att min bil kan ladda med upp till 250 kW. Självklart finns det gott om laddare med betydligt lägre laddeffekt, men de använder jag när det inte spelar så stor roll hur snabbt laddningen går, eftersom jag då har gott om tid. De gånger jag inte vill stanna länge laddar jag på just de stationer som har 150-250 kW laddeffekt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Allaaan
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 dec 2021 01:03

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Allaaan »

Och det brukar finnas plats på ”superladdarna” trots att de är förhållandevis få? :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Allaaan skrev:
Och det brukar finnas plats på ”superladdarna” trots att de är förhållandevis få? :)
Ja, nästan alltid. Och de är inte få.

Om du menar Tesla Superchargers.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Allaaan skrev:
Och det brukar finnas plats på ”superladdarna” trots att de är förhållandevis få? :)
Jag har aldrig behövt vänta när jag velat ladda vid en Tesla Supercharger. Det har alltid funnits lediga laddare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Maw »

Det är ganska ovanligt med kö på andra HPC-laddare än Teslas också, kanske någon procent av året är min upplevelse.

T ex körde jag från Björkliden till några mil söder om Växjö från förmiddagen den 8/1 till kvällen den 9/1. Sov i bilen på natten och körde 180 mil. Det var alltså lördag och söndag efter 13-helgen och enda stället jag fick vänta var i Mantorp i ca 15 minuter vid 15-tiden. I (Gällivare), Luleå, Skellefteå, Ö-vik, Sundsvall, Gävle och Södertälje var det kö-fritt vid laddarna trots att det var väldigt mycket bilar ute på vägarna.

På vägen upp den 1-4 januari (stannade två nätter i Örebro och en i Umeå) så var det inte kö någonstans.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av bjelkeman »

Enda Tesla Supercharger jag ser kö vid en vardag är Bredden. Men jag har ju inte sett alla. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Jag kan tycka att 100 kw i toppladdning är ok men jag hade nog gärna sett lite högre topp trots allt, runt 150-200 kw känns som man borde ligga på idag med dagens storlek på batterier.
Men toppefekten är inte alltid viktigaste vilket har diskuterats många gånger hör.
Laddkurvan är viktigare skulle jag säga, dvs att man kan hålla hög effekt en stor del av laddningen men även bra laddning vid lite svalt batteri vilket jag tycker är största problemet med vår id3.
Nu snabbladdar vi fick vår id3 välsigt sällan men de är ändå kanske de som stör mig mest på mef vår id3. Vi får se hur de går när vi får 3.0 mjukvaran under våren, de sägs de sks bli bättre då.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Lacho »

Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av [JM] »

Allaaan skrev:
Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.

Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
421AC7BB-9FCE-48CE-B356-2E2E5C06B185.png
C863AA66-16E9-421D-A376-1987BF4E13B7.png

Det känns sim det är nåt knas med statistiken.
Inte en chans i ******* att det finns fler 50kw laddare än teslas SuC.

Vad anger statistiken egentligen? Antal laddplatser eller stolpar?

Edit: kollade sidan.
987st 50kw
81st 150kw
80st 350kw

Teslas SuC räknas nog inte in.....
När SuC blir tillgänglig för alla så blir statistiken annorlunda...

Sen skulle man vilja veta om alla dessa 50kw med tre anslutningar räknas som en eller tre.
Man kan ju bara ladda en i taget...
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Hoppsan_84 »

Lacho skrev:
Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
IONITY Södertälje?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av vigge50 »

[JM] skrev:
Allaaan skrev:
Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.

Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
421AC7BB-9FCE-48CE-B356-2E2E5C06B185.png
C863AA66-16E9-421D-A376-1987BF4E13B7.png

Det känns sim det är nåt knas med statistiken.
Inte en chans i ******* att det finns fler 50kw laddare än teslas SuC.

Vad anger statistiken egentligen? Antal laddplatser eller stolpar?

Edit: kollade sidan.
987st 50kw
81st 150kw
80st 350kw

Teslas SuC räknas nog inte in.....
När SuC blir tillgänglig för alla så blir statistiken annorlunda...

Sen skulle man vilja veta om alla dessa 50kw med tre anslutningar räknas som en eller tre.
Man kan ju bara ladda en i taget...
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av roder99 »

Laddade i Malung på eftermiddagen den 14/1. Alla 20 laddplatser var lediga. Kom dit med ca 20% och startade med 116 kW. Efter ett Sibylla-besök 40 minuter senare hade jag 90%. Den hastigheten får man vara nöjd med.

Måste vara jobbigt med en ny bil som laddar supersnabbt. Då hinns det inte med en Superstar under pitstop:et :-)

Laddade i Borlänge på eftermiddagen den 15/1. Alla 12 laddplatser var lediga.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Lacho »

Hoppsan_84 skrev:
Lacho skrev:
Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
IONITY Södertälje?
Ytterån.
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Hoppsan_84 »

Lacho skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Lacho skrev:
Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
IONITY Södertälje?
Ytterån.
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
Hade samma problem med appen i Södertälje i torsdags.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av HenrikC »

vigge50 skrev:
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.

Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
vigge50 skrev:
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.

Bild
Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Dexter86 »

Fan så nice bygge ändå!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

Håller med den är inte korrekt flera av graferna ger väldigt motsägelsefulla siffror
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av HenrikC »

martinot skrev:
Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?
Jag hittade inte den bild jag tagit så jag lånade en bild från uppladdning.nu istället :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Dexter86 skrev:
Fan så nice bygge ändå!
Ja verkligen! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar