Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Moderator: Redaktion
Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.
Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Jag är glad att min bil kan ladda med upp till 250 kW. Självklart finns det gott om laddare med betydligt lägre laddeffekt, men de använder jag när det inte spelar så stor roll hur snabbt laddningen går, eftersom jag då har gott om tid. De gånger jag inte vill stanna länge laddar jag på just de stationer som har 150-250 kW laddeffekt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Och det brukar finnas plats på ”superladdarna” trots att de är förhållandevis få?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Ja, nästan alltid. Och de är inte få.Allaaan skrev:Och det brukar finnas plats på ”superladdarna” trots att de är förhållandevis få?
Om du menar Tesla Superchargers.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Jag har aldrig behövt vänta när jag velat ladda vid en Tesla Supercharger. Det har alltid funnits lediga laddare.Allaaan skrev:Och det brukar finnas plats på ”superladdarna” trots att de är förhållandevis få?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Det är ganska ovanligt med kö på andra HPC-laddare än Teslas också, kanske någon procent av året är min upplevelse.
T ex körde jag från Björkliden till några mil söder om Växjö från förmiddagen den 8/1 till kvällen den 9/1. Sov i bilen på natten och körde 180 mil. Det var alltså lördag och söndag efter 13-helgen och enda stället jag fick vänta var i Mantorp i ca 15 minuter vid 15-tiden. I (Gällivare), Luleå, Skellefteå, Ö-vik, Sundsvall, Gävle och Södertälje var det kö-fritt vid laddarna trots att det var väldigt mycket bilar ute på vägarna.
På vägen upp den 1-4 januari (stannade två nätter i Örebro och en i Umeå) så var det inte kö någonstans.
T ex körde jag från Björkliden till några mil söder om Växjö från förmiddagen den 8/1 till kvällen den 9/1. Sov i bilen på natten och körde 180 mil. Det var alltså lördag och söndag efter 13-helgen och enda stället jag fick vänta var i Mantorp i ca 15 minuter vid 15-tiden. I (Gällivare), Luleå, Skellefteå, Ö-vik, Sundsvall, Gävle och Södertälje var det kö-fritt vid laddarna trots att det var väldigt mycket bilar ute på vägarna.
På vägen upp den 1-4 januari (stannade två nätter i Örebro och en i Umeå) så var det inte kö någonstans.
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Enda Tesla Supercharger jag ser kö vid en vardag är Bredden. Men jag har ju inte sett alla.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Jag kan tycka att 100 kw i toppladdning är ok men jag hade nog gärna sett lite högre topp trots allt, runt 150-200 kw känns som man borde ligga på idag med dagens storlek på batterier.
Men toppefekten är inte alltid viktigaste vilket har diskuterats många gånger hör.
Laddkurvan är viktigare skulle jag säga, dvs att man kan hålla hög effekt en stor del av laddningen men även bra laddning vid lite svalt batteri vilket jag tycker är största problemet med vår id3.
Nu snabbladdar vi fick vår id3 välsigt sällan men de är ändå kanske de som stör mig mest på mef vår id3. Vi får se hur de går när vi får 3.0 mjukvaran under våren, de sägs de sks bli bättre då.
Men toppefekten är inte alltid viktigaste vilket har diskuterats många gånger hör.
Laddkurvan är viktigare skulle jag säga, dvs att man kan hålla hög effekt en stor del av laddningen men även bra laddning vid lite svalt batteri vilket jag tycker är största problemet med vår id3.
Nu snabbladdar vi fick vår id3 välsigt sällan men de är ändå kanske de som stör mig mest på mef vår id3. Vi får se hur de går när vi får 3.0 mjukvaran under våren, de sägs de sks bli bättre då.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Allaaan skrev:Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.
Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
Det känns sim det är nåt knas med statistiken.
Inte en chans i ******* att det finns fler 50kw laddare än teslas SuC.
Vad anger statistiken egentligen? Antal laddplatser eller stolpar?
Edit: kollade sidan.
987st 50kw
81st 150kw
80st 350kw
Teslas SuC räknas nog inte in.....
När SuC blir tillgänglig för alla så blir statistiken annorlunda...
Sen skulle man vilja veta om alla dessa 50kw med tre anslutningar räknas som en eller tre.
Man kan ju bara ladda en i taget...
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
IONITY Södertälje?Lacho skrev:Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?[JM] skrev:Allaaan skrev:Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.
Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
Det känns sim det är nåt knas med statistiken.
Inte en chans i ******* att det finns fler 50kw laddare än teslas SuC.
Vad anger statistiken egentligen? Antal laddplatser eller stolpar?
Edit: kollade sidan.
987st 50kw
81st 150kw
80st 350kw
Teslas SuC räknas nog inte in.....
När SuC blir tillgänglig för alla så blir statistiken annorlunda...
Sen skulle man vilja veta om alla dessa 50kw med tre anslutningar räknas som en eller tre.
Man kan ju bara ladda en i taget...
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Laddade i Malung på eftermiddagen den 14/1. Alla 20 laddplatser var lediga. Kom dit med ca 20% och startade med 116 kW. Efter ett Sibylla-besök 40 minuter senare hade jag 90%. Den hastigheten får man vara nöjd med.
Måste vara jobbigt med en ny bil som laddar supersnabbt. Då hinns det inte med en Superstar under pitstop:et
Laddade i Borlänge på eftermiddagen den 15/1. Alla 12 laddplatser var lediga.
Måste vara jobbigt med en ny bil som laddar supersnabbt. Då hinns det inte med en Superstar under pitstop:et
Laddade i Borlänge på eftermiddagen den 15/1. Alla 12 laddplatser var lediga.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Ytterån.Hoppsan_84 skrev:IONITY Södertälje?Lacho skrev:Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Hade samma problem med appen i Södertälje i torsdags.Lacho skrev:Ytterån.Hoppsan_84 skrev:IONITY Södertälje?Lacho skrev:Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.vigge50 skrev:Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?HenrikC skrev:Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.vigge50 skrev:Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Håller med den är inte korrekt flera av graferna ger väldigt motsägelsefulla siffror
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Jag hittade inte den bild jag tagit så jag lånade en bild från uppladdning.nu iställetmartinot skrev:Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Ja verkligen!Dexter86 skrev:Fan så nice bygge ändå!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19