IONITY Södertälje?Lacho skrev:Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?[JM] skrev:Allaaan skrev:Hittade lite intressant statistik på hur laddnätverket är uppbyggt/fördelat just nu.
Finns det någon anledning att ha en elbil med större laddeffekt än 100kw idag och närmsta åren? Såklart man kan vara med och stötta utvecklingen men är det så stor skillnad i praktiken? Cirka 85-90% av DC laddarna verkar ha en effekt under 125kw i dagsläget.
Det känns sim det är nåt knas med statistiken.
Inte en chans i ******* att det finns fler 50kw laddare än teslas SuC.
Vad anger statistiken egentligen? Antal laddplatser eller stolpar?
Edit: kollade sidan.
987st 50kw
81st 150kw
80st 350kw
Teslas SuC räknas nog inte in.....
När SuC blir tillgänglig för alla så blir statistiken annorlunda...
Sen skulle man vilja veta om alla dessa 50kw med tre anslutningar räknas som en eller tre.
Man kan ju bara ladda en i taget...
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Laddade i Malung på eftermiddagen den 14/1. Alla 20 laddplatser var lediga. Kom dit med ca 20% och startade med 116 kW. Efter ett Sibylla-besök 40 minuter senare hade jag 90%. Den hastigheten får man vara nöjd med.
Måste vara jobbigt med en ny bil som laddar supersnabbt. Då hinns det inte med en Superstar under pitstop:et
Laddade i Borlänge på eftermiddagen den 15/1. Alla 12 laddplatser var lediga.
Måste vara jobbigt med en ny bil som laddar supersnabbt. Då hinns det inte med en Superstar under pitstop:et
Laddade i Borlänge på eftermiddagen den 15/1. Alla 12 laddplatser var lediga.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Ytterån.Hoppsan_84 skrev:IONITY Södertälje?Lacho skrev:Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Hade samma problem med appen i Södertälje i torsdags.Lacho skrev:Ytterån.Hoppsan_84 skrev:IONITY Södertälje?Lacho skrev:Min Enyaq ska klara 125 kW effekt men tror aldrig jag laddat över 85. Nu senast hade jag strul med att starta laddningen hos Ionity via Powerpass-appen (alla laddare stod som upptagna fast dom inte var det, ansluter till laddaren i 5min och sen händer inget osv). Batteriet hann väl kallna för sen när jag väl fick igång det när jag kom på att jag ska testa med RFID-kortet fick jag inte över 35 kW. Gav upp efter 10min och åkte vidare, stannade vid en MER 50 laddare och fick nästan ut 50...
Sundsvall funkade däremot kanon. Men som sagt, inte mer än ca 85 kW. Är ok om man ska fika/äta men hade önskat snabbare annars.
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.vigge50 skrev:Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?HenrikC skrev:Låter troligt. Jag ser inget annat sätt att komma till så många 125 kW laddare. Det finns dock många 50 kW laddare i landet. De syns inte i på samma sätt som superchargerstationerna och Teslaägare letar nog inte efter dem. Dessutom står en del på lite udda platser, som den i Katrineholm i ett träskjul i skogsbrynet.vigge50 skrev:Går jag in på sidan så står det att det finns 344 laddare på 125 kW, skulle gissa att många av dessa är SuC men att den inte tagit hänsyn till Teslas effekthöjning för vilken annan leverantör erbjuder effekter på 125 kW?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Håller med den är inte korrekt flera av graferna ger väldigt motsägelsefulla siffror
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Jag hittade inte den bild jag tagit så jag lånade en bild från uppladdning.nu iställetmartinot skrev:Nyfiken; varför kör du CHAdeMO istället för CCS?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddeffekt på laddstationer i Sverige
Ja verkligen!Dexter86 skrev:Fan så nice bygge ändå!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19