Jordvärmepumpen paj - now what?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av MWall »

Eftersom många på det här forumet är duktiga och kunniga frågar jag här också.

Bor i ett villaområde. Trodde jag hade bergvärme men det var visst jordvärme. Nu har pumpen börjat tackla av, 15 år gammal.

Vad ska man ha istället? Jordvärmeslingan är bara 250-300 meter och kommer inte räcka till en modern värmepump. Den vi har är bara på 3,9 kW också. Tänker åtminstone 8 kW på en ny. Kanske till och med 10-12 kW.

Kan man kombinera ett borrhål med den existerande jordvärmeslingan? Är inte så sugen på att gräva upp hela trädgården för att lägga en till slinga. Tror det behövs över 500 meter totalt för att värma vårt 207 kvadratmeter stora enplanshus.

Har över 900 meter golvvärmeslingor som väl fungerar lite som en ackumulatortank? Går det att köra med en smart värmepump som värmer på natten främst? Känns som att jag har chansen att fixa nåt riktigt bra nu.

Kanske till och med solceller. Har rätt mycket tak i rakt söderläge men även lite åt öster och väster (har en vinkel på huset). Ska man ha lite åt de väderstrecken också för att fånga solsken när priserna är lite högre? Dvs morgon och sen eftermiddag.

Ge mig gärna tips på vad jag bör tänka på.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av Dafro »

Kul fråga tycker jag. Jag kör bergvärmepumpen bara nattetid i vår platta på 160 kvm varav 140 innanför väggarna (537 m) på typ 23 grader vilket ger varma golv på morgonen och håller värmen under dagen. Vi har 2 plan men uppe har vi sovrum där vi har lägre temp men ett badrum med vattenburen golvvärme. Jag har ftx ventilation vilket underlättar och sänker ventilationen dagtid när ingen är hemma. Jag skulle inte lägga ner en slinga till utan borra ett hål, detta kan absolut kopplas samman med markslingan men nör dom öndå är där och borrar så kostar det inte mycket mer att borra lite djupare och det är vad jag skulle göra och inte använda markvärmeslingan men det viktiga är att hitta en bra installatör och höra vad dom anser.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 2 gång.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Eftersom många på det här forumet är duktiga och kunniga frågar jag här också.

Bor i ett villaområde. Trodde jag hade bergvärme men det var visst jordvärme. Nu har pumpen börjat tackla av, 15 år gammal.

Vad ska man ha istället? Jordvärmeslingan är bara 250-300 meter och kommer inte räcka till en modern värmepump. Den vi har är bara på 3,9 kW också. Tänker åtminstone 8 kW på en ny. Kanske till och med 10-12 kW.

Kan man kombinera ett borrhål med den existerande jordvärmeslingan? Är inte så sugen på att gräva upp hela trädgården för att lägga en till slinga. Tror det behövs över 500 meter totalt för att värma vårt 207 kvadratmeter stora enplanshus.

Har över 900 meter golvvärmeslingor som väl fungerar lite som en ackumulatortank? Går det att köra med en smart värmepump som värmer på natten främst? Känns som att jag har chansen att fixa nåt riktigt bra nu.

Kanske till och med solceller. Har rätt mycket tak i rakt söderläge men även lite åt öster och väster (har en vinkel på huset). Ska man ha lite åt de väderstrecken också för att fånga solsken när priserna är lite högre? Dvs morgon och sen eftermiddag.

Ge mig gärna tips på vad jag bör tänka på.

Det går utmärkt att kombinera jordvärme med bergvärme. Då får du bara borra det som fattas.

Antar att du styr golvvärmen med termostater on/off? Då får man kolla lite på volymen och ev. Köpa till ett utjämningskärl för att få ner antalet start/stopp på kompressorn. Moderna värmepumpar brukar ofta erbjuda AI styrning av värmepumpen som lär sig ditt hus tröghet och kombinerar detta med väderdata och elpriset för att få så optimal drift som möjligt.


Edit: Borrhålet och markslingan ska helst parallelltkopplas för att få bäst drift/energiuttag. Men det förutsätter att man kan sätta injusteringsventiler på markslingan och borrhålet så man kan justera in dem till sitt egna flöde.
Och glöm inte att se till att förbereda för frikyla när du ändå håller på! :D
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av Bo99 »

Tänk verkligen på den totala kostnaden över tid. En luft-luft värmepump är i många fall det ekonomiskt vettigaste. Kring 15 000- 20 000 kr en gång för en kvalitetspump som fungerar i minst 20 år. Fick en offert på solceller till taket. Först om 11 år skulle jag gå med vinst och då är jag 68 år och bor antagligen i samma lilla hus. Fram tills dess så skulle jag betala mer hela tiden jämfört med nu.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av vigge50 »

Som du säger så kommer din golvvärme fungera lite som en ackumulatortank, det är så mycket tröghet så med en ny värmepump kan du stänga av värme några timmar på dagen utan att du kommer märka något eftersom hela plattan är varm och är lagrad med mycket energi.

Om du nu redan har vattenburen värme så skulle jag definitivt utnyttja detta och som du säger sats på bergvärme, du kommer kunna få ut väldigt mycket värme i förhållande till el du använder och den faktorn går inte ner bar för att det är riktigt kallt ute vilket en luft-luft gör.

Att kombinera mark och bergvärme går säkert men extra kostnaden för att borra några extra meter när du ändå ska borra och endast köra bergvärme tror jag inte är så stor. Men som sagt, har du det redan i trädgården så kanske det är bäst att dra nytta av det.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av nek0 »

Jag hade borrat ett helt nytt hål.
Lite tips
https://www.bergvarme-pris.se/blogg/201 ... r-borrning
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av R_Edvinsson »

Beroende på vart du bor så kan markförhållanden utesluta borrade hål för bergvärme, och att du idag har markslingor kanske indikerar just på ett sådant scenario.

På vårt hus nere i söder har vi 90meter sand som skall passeras med foderrör innan det är dax för att borra i berg, och på andra sidan vägen är det å andra sidan berg i dagen så förhållandena skiljer kraftigt.

För vår del var markvärme därför enda alternativet ekonomiskt.
Nu när även vår pump börjar glida in på sina slutår så blir enda alternativet att gräva upp både uppfart och flytta ett litet ”hus” för att få till tillräckligt med slinga för en ny variabel pump.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av MWall »

Bo99 skrev:
Tänk verkligen på den totala kostnaden över tid. En luft-luft värmepump är i många fall det ekonomiskt vettigaste. Kring 15 000- 20 000 kr en gång för en kvalitetspump som fungerar i minst 20 år. Fick en offert på solceller till taket. Först om 11 år skulle jag gå med vinst och då är jag 68 år och bor antagligen i samma lilla hus. Fram tills dess så skulle jag betala mer hela tiden jämfört med nu.
Ja det kanske det är. Att sätta dit en "billig" luftvärmepump är absolut ett alternativ. De flesta grannar har ju en sån.

Har gett mig till nästa höst på att få in nåt nytt. Vill gärna ha möjlighet att kyla huset när det är som varmast också. Så det är mycket att tänka på.

Har tänkt låna mer på huset, av flera anledningar, så en mäklare kommer till veckan och ska göra en värdering. Ska höra lite om vad han säger om solceller och bergvärme. Om man verkligen får betalt för det om man nu skulle sälja.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av MWall »

R_Edvinsson skrev:
Beroende på vart du bor så kan markförhållanden utesluta borrade hål för bergvärme, och att du idag har markslingor kanske indikerar just på ett sådant scenario.

På vårt hus nere i söder har vi 90meter sand som skall passeras med foderrör innan det är dax för att borra i berg, och på andra sidan vägen är det å andra sidan berg i dagen så förhållandena skiljer kraftigt.

För vår del var markvärme därför enda alternativet ekonomiskt.
Nu när även vår pump börjar glida in på sina slutår så blir enda alternativet att gräva upp både uppfart och flytta ett litet ”hus” för att få till tillräckligt med slinga för en ny variabel pump.
Vi bor på lera. Uppsalaslätten. Det är tydligen idealiskt för jordvärme av vad jag läst. Däremot kanske bergvärme är sämre? Att man då ska ha urberg? Vet inte hur långt ner det är till berggrunden.

Känns svårt detta. Man ville ju helst prata med en oberoende expert men såna finns ju inte.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Jag hade borrat ett helt nytt hål.
Lite tips
https://www.bergvarme-pris.se/blogg/201 ... r-borrning

Ja det är väl ett alternativ som känns rimligt. Tror det ska räcka med 150 meter men har egentligen ingen aning än så länge.

Finns vissa som förordar att man kör på borrhålet under vintern och jordvärmen under sommaren så att borrhålet ska återhämta sig på låt vis och bli mer effektivt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av nek0 »

Med lite tur kan du kanske se om det finns någon med bergvärme i din närhet
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av [JM] »

MWall skrev:
.....Lång fråga.....
Betong kan lagra ca 0,66kWh per kubikmeter och grad.

Plattans design avgör ju hur tjock den är men om vi räknar på en tunn platta, ca 1dm, så blir kalkylen bara bättre om den är tjockare.
Volym:200m2 × 0,1m = 20m3
Lagringskapaciteten blir då: 20 × 0,66 = 13kwh/grad.

Nu behöver du förbrukningen per dygn.
Men om vi antar att den är ca 50kwh. Så behöver du öka temperaturen: 50/13 = 3,8 grader på natten för att det ska räcka till för resten av dygnet.

Är plattan 2dm tjock behövs bara halva temperaturökningen osv.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Med lite tur kan du kanske se om det finns någon med bergvärme i din närhet
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Jodå, det finns men inte alltför vanligt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Med lite tur kan du kanske se om det finns någon med bergvärme i din närhet
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Jodå, det finns men inte alltför vanligt.
Tänkte mer om du kan se hur långt är det till berget i ditt område.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Eftersom många på det här forumet är duktiga och kunniga frågar jag här också.

Bor i ett villaområde. Trodde jag hade bergvärme men det var visst jordvärme. Nu har pumpen börjat tackla av, 15 år gammal.

Vad ska man ha istället? Jordvärmeslingan är bara 250-300 meter och kommer inte räcka till en modern värmepump. Den vi har är bara på 3,9 kW också. Tänker åtminstone 8 kW på en ny. Kanske till och med 10-12 kW.

Kan man kombinera ett borrhål med den existerande jordvärmeslingan? Är inte så sugen på att gräva upp hela trädgården för att lägga en till slinga. Tror det behövs över 500 meter totalt för att värma vårt 207 kvadratmeter stora enplanshus.

Har över 900 meter golvvärmeslingor som väl fungerar lite som en ackumulatortank? Går det att köra med en smart värmepump som värmer på natten främst? Känns som att jag har chansen att fixa nåt riktigt bra nu.

Kanske till och med solceller. Har rätt mycket tak i rakt söderläge men även lite åt öster och väster (har en vinkel på huset). Ska man ha lite åt de väderstrecken också för att fånga solsken när priserna är lite högre? Dvs morgon och sen eftermiddag.

Ge mig gärna tips på vad jag bör tänka på.
Hat du kollat om det går att reparera pumpen? 15 år är lite väl kort tid för att avskriva den.. det brukar gå bra att laga delar i en jordvärmepump att det blir allt för dyrt.

250-300 meter låter inte allt för lite till 207 kvm hus. Vi har 750 meter markslinga men värmer ett hus på 450 kvm och ett annex på 150 kvm. Pumpen är på 12 kW hos oss om jag minns rätt och räcker gott. Vi byggde för 12 år sedan och har lagat pumpen en gång för ca ett eller två år sedan, det var inte speciellt dyrt att laga i vårt fall.

Om du inte har tittat på reparation är mitt tips att kolla på det i första hand.
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av expat »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Jag hade borrat ett helt nytt hål.
Lite tips
https://www.bergvarme-pris.se/blogg/201 ... r-borrning

Ja det är väl ett alternativ som känns rimligt. Tror det ska räcka med 150 meter men har egentligen ingen aning än så länge.

Finns vissa som förordar att man kör på borrhålet under vintern och jordvärmen under sommaren så att borrhålet ska återhämta sig på låt vis och bli mer effektivt.
Vet inte om jag håller med det. Vattnet nere i borrhålet måste väl röra sig, annars hade man väl bara fått en stor isklump nere i hålet som ger mindre och mindre energi tillbaks.
Räckte din värmepump för att värma huset, eller du har kört med mycket tillskottsvärme
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av expat »

R_Edvinsson skrev:
Beroende på vart du bor så kan markförhållanden utesluta borrade hål för bergvärme, och att du idag har markslingor kanske indikerar just på ett sådant scenario.

På vårt hus nere i söder har vi 90meter sand som skall passeras med foderrör innan det är dax för att borra i berg, och på andra sidan vägen är det å andra sidan berg i dagen så förhållandena skiljer kraftigt.

För vår del var markvärme därför enda alternativet ekonomiskt.
Nu när även vår pump börjar glida in på sina slutår så blir enda alternativet att gräva upp både uppfart och flytta ett litet ”hus” för att få till tillräckligt med slinga för en ny variabel pump.
Du menar att du behöver en större pump? För det spelar väl ingen roll om kompressorn är variabel eller inte, bara att den håller längre.
Rätta mig om jag har fel
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av Dafro »

Bo99 skrev:
Tänk verkligen på den totala kostnaden över tid. En luft-luft värmepump är i många fall det ekonomiskt vettigaste. Kring 15 000- 20 000 kr en gång för en kvalitetspump som fungerar i minst 20 år. Fick en offert på solceller till taket. Först om 11 år skulle jag gå med vinst och då är jag 68 år och bor antagligen i samma lilla hus. Fram tills dess så skulle jag betala mer hela tiden jämfört med nu.
För mig måste inte allt vara det billigaste, för om man har haft golvvärme i huset och går till luft/luft så får man kalla golv och troligen har man klinkers i badrum med fler och kalla golv i badrum är inte kul. Ang solceller så håller jag med dig om att det är svårt att räkna hem och utan bidraget så anser jag att det inte skulle vara lönt, men även det har jag installerat men är bla för att jag kyler huset på sommaren med 4 lvp och värmer en pool och det gör att jag förbrukar mycket el nör solen skiner och det är trevligt att kunna ladda elbilen, strax elbilarna med egen solel.
27,8 kWp solceller
larkar
elbilist
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av larkar »

Överväg en luft/vatten, men se till att det är en trefaspump. Går att koppla till befintligt golvvärmesystem.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av gasgaraget »

Det finns ett bra forum för detta https://www.varmepumpsforum.com/.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av R_Edvinsson »

expat skrev:
R_Edvinsson skrev:
Beroende på vart du bor så kan markförhållanden utesluta borrade hål för bergvärme, och att du idag har markslingor kanske indikerar just på ett sådant scenario.

På vårt hus nere i söder har vi 90meter sand som skall passeras med foderrör innan det är dax för att borra i berg, och på andra sidan vägen är det å andra sidan berg i dagen så förhållandena skiljer kraftigt.

För vår del var markvärme därför enda alternativet ekonomiskt.
Nu när även vår pump börjar glida in på sina slutår så blir enda alternativet att gräva upp både uppfart och flytta ett litet ”hus” för att få till tillräckligt med slinga för en ny variabel pump.
Du menar att du behöver en större pump? För det spelar väl ingen roll om kompressorn är variabel eller inte, bara att den håller längre.
Rätta mig om jag har fel
Behöver egentligen inte kliva upp i storlek på pump från de 9kW vi har idag men alternativen är sparsmakade, och ingen av de alternativen klarar av att leverera tillräckligt med värme ur den mängden markslang vi har.

Men en 3-12kW pump från tex NIBE skulle spara mycket energi då den kan gå mycket effektivare under merparten av året, men som sagt, det behöver dubblas mängden slang i trädgården.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av MWall »

Lite mer info. Vår IVT 495 Twin verkar ha 3,9 kW och den ska ge 2,5 ggr den energi man stoppar in i den. Om jag nu fattat papperet rätt.

Har en elpatron på 9 kW som går in och stöttar.

Det som är trasigt är egentligen bara shuntmotorn men killen som var här tyckte det var dålig fart i värmepumpen också. Men är det bara 3,9 kW och så långa golvslingor så tar det ju ett tag att värma upp.

Det går att klara sig utan shuntmotorn också. Går att ställa in manuellt med ett vred men det blir ju inte lika bra. Är inte helt på det klara med hur allt fungerar och hänger ihop men...

Rent teoretiskt så kan vi ju ha kvar den vi har tills vidare också. Vi förbrukar ca 25000 kWh per år. 7-8 tusen går till bilarna, ca 5 tusen till hushållselen så uppvärmningen går på 12-13 tusen. Med en ny modern bergvärme så skulle jag ungefär halvera den förbrukningen. Kanske sparar 10 tusen kronor per år då? Då tar det ju ett tag att tjäna in...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av LarsL »

En shuntmotor kostar ju inte mer än någon tusenlapp…. Var det möjligen så att killen sålde nya system också ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
En shuntmotor kostar ju inte mer än någon tusenlapp…. Var det möjligen så att killen sålde nya system också ;)
Ja det är klart han gör. ;) Men samtidigt så håller väl den här anläggningen inte mer än några år till och den är inte så effektiv. En ny skulle antagligen hålla så länge vi bor här så om vi byter nu istället för om 3-5 så tjänar vi ju faktiskt på det.

Beror lite på hur den nuvarande uppför sig under resten av vintern också. Hur mycket el den drar och om det blir problem med felmeddelanden osv. Har haft lite sånt tidigare i vinter. Men nu gjorde han lite småfix och ställde in allt som det ska vara.

Är ju lockande att slippa utgiften nu men samtidigt så är det ju nåt som kommer snart ändå är jag rädd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jordvärmepumpen paj - now what?

Inlägg av LarsL »

Ja, det är skönt med fungerande värme. Behöver ju inte betala sig rakt av heller bara det funkar. Jag slängde ut en trasslande vedpanna mot eldriven bergvärme. Det var så klart inte helt ekonomiskt på något sätt MEN det funkar och jag behöver inte bry mig mer.
Skriv svar