Kopparhype.
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Kopparhype.
När näringsministern vurmar för kopparn och elbilar vart i bilen kommer kopparn in. Finns väll i elmotorn och elledningar och i batteriet? Jag är lite för novis på batterier så jag vänder mig hit. Där det finns mycket samlad kunskap. Vart i högspänningsbatteriet finns kopparn. I anoden är det väll grafit och kisel? Sedan när det gäller katoder så är det väll en massa olika blandningar där det mest är litium som gemensam nämnare.
Jag tycker att det skandinaviska batteribältet är intressant. Jag skulle vilja veta mer om vart kopparn kommer in i den.
Sedan pratas det mycket om zink också. Men i LFP katoder kommer det väll inte in någon zink?
Någon som vet någon bra sida för att lära sig mer om.innehållet i litium batterier. Gärna också hur mycket av varje metall som de innehåller.
Jag tycker att det skandinaviska batteribältet är intressant. Jag skulle vilja veta mer om vart kopparn kommer in i den.
Sedan pratas det mycket om zink också. Men i LFP katoder kommer det väll inte in någon zink?
Någon som vet någon bra sida för att lära sig mer om.innehållet i litium batterier. Gärna också hur mycket av varje metall som de innehåller.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Kopparhype.
Jag är lite sugen på Copperstone Resources B. Står på önskelistan som en lång investering då de sitter på en gruva i Kiruna som eventuellt ska återöppnas med hjälp av "grön teknik". Har ingen uppfattning om risken eller hur det går men känns som något hyfsat långsiktigt.
Vet dock inte hur man bör tänka kring gruvdrift och hållbarhet generellt. Har varit med om att på kika in i några IT-projekt inom gruvindustrin och får intryck om att branschen är laddad med pengar, lite som elbolagen, och att det därmed finns oanade möjligheter åt olika håll och kanter och hoppas att man i och med detta tar miljöaspekterna på allvar i samband med brytningen och därmed kan se till att det blir med minsta möjliga miljöpåverkan. Men smart att investera i detta, det tror jag det är..
Vet dock inte hur man bör tänka kring gruvdrift och hållbarhet generellt. Har varit med om att på kika in i några IT-projekt inom gruvindustrin och får intryck om att branschen är laddad med pengar, lite som elbolagen, och att det därmed finns oanade möjligheter åt olika håll och kanter och hoppas att man i och med detta tar miljöaspekterna på allvar i samband med brytningen och därmed kan se till att det blir med minsta möjliga miljöpåverkan. Men smart att investera i detta, det tror jag det är..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Kopparhype.
Öppna nya gruvor i Sverige är dock en väldigt seg process! Kanske ändras när dom inser att vi måste göra betydligt fler hål i jordskorpan om vi vill gå över till fossilfritt
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Kopparhype.
Har ganska bra koll på grafiten med Beowulf, MRC, Talga och Leading edge materials.
Hade varit nice om man fick lite koll på katoderna också. Freyr har klart med JV med Alees och ska göra LFP. Står ej klart var fabriken ska vara. Bara in the nordic region. Vart tror vi de planerar lägga den och hur mycket järn går det åt och innehåller LFP-batterier någon koppar? Skulle vara intressant att veta var de ska få råvaran ifrån till dessa batterier. Freyr har ju 83gWh planerat till Mo I Rana och 50gWh planerat till gigavaasa.
Hade varit nice om man fick lite koll på katoderna också. Freyr har klart med JV med Alees och ska göra LFP. Står ej klart var fabriken ska vara. Bara in the nordic region. Vart tror vi de planerar lägga den och hur mycket järn går det åt och innehåller LFP-batterier någon koppar? Skulle vara intressant att veta var de ska få råvaran ifrån till dessa batterier. Freyr har ju 83gWh planerat till Mo I Rana och 50gWh planerat till gigavaasa.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kopparhype.
Anoden i litiumjon batterier består av kopparfolie bestruken med grafit och kisel. Katoden är aluminiumfolie bestruken med litiumföreningar.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Kopparhype.
Tänker att denna bild då ger en bra fingervisning för hur mycket av vardera metall det går åt även i ett LFP batteri. Man får väll anta lite hur mycket fosfat och järn det är istället.
Mycket viktig detalj. Då är frågan. Kopparfolien görs den på batterifabriken eller kommer den färdig till fabriken?
Och har jag fattat det rätt så gör anodframställarna grafit och kiselblandningen.
Och katodframställarna litiumföreningen.
Celltillverkarna gör bestrykningen.
Tackar.TiborBlomhall skrev:Anoden i litiumjon batterier består av kopparfolie bestruken med grafit och kisel. Katoden är aluminiumfolie bestruken med litiumföreningar.
Mycket viktig detalj. Då är frågan. Kopparfolien görs den på batterifabriken eller kommer den färdig till fabriken?
Och har jag fattat det rätt så gör anodframställarna grafit och kiselblandningen.
Och katodframställarna litiumföreningen.
Celltillverkarna gör bestrykningen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449