Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
macky skrev:
Bra att det blir bättre i Mjölby. Har ju varit sorgligt där på laddfronten. Det kan bli ett alternativ till Mantorp som ju inte har så mycket att välja på när det gäller mat.
Precis, plus att Mantorp bara har 4 laddare

Det kommer lösa sig till det bättre om ett litet tag. Precis alla Ionity i Sverige är planerade till få 6 laddpunkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av simin »

joel80 skrev:
Kan inte se Mjölby-laddarna i Mer-appen än. Är de verkligen igång?
Undrar samma sak, ska passera där på tisdag och det vore roligt att testa dem istället för Ionity Mantorp :)
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Markus »

simin skrev:
joel80 skrev:
Kan inte se Mjölby-laddarna i Mer-appen än. Är de verkligen igång?
Undrar samma sak, ska passera där på tisdag och det vore roligt att testa dem istället för Ionity Mantorp :)
Enligt personalen inne på Time så är de ej invigda men igång och det ska gå att ladda.
Av någon anledning gick jag aldrig fram och kollade om de faktiskt va igångsatta så lita inte helt på denna information. :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av taliz »

Syns inte i appen vad jag kan se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Goja »

Hoppas de är igång i början på Juni då jag passerar 2 veckor i rad. Tydligen ska de även öppna en i Ängelholm och Skellefteå därefter. Den i Ängelholm passar mig fint då jag ibland väljer att ladda på ionoty Helsingborg på sträckan till och från Göteborg jag kör ofta.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av simin »

Goja skrev:
Hoppas de är igång i början på Juni då jag passerar 2 veckor i rad. Tydligen ska de även öppna en i Ängelholm och Skellefteå därefter. Den i Ängelholm passar mig fint då jag ibland väljer att ladda på ionoty Helsingborg på sträckan till och från Göteborg jag kör ofta.
Återkommer i morgon med rapport!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av taliz »

Goja skrev:
Hoppas de är igång i början på Juni då jag passerar 2 veckor i rad. Tydligen ska de även öppna en i Ängelholm och Skellefteå därefter. Den i Ängelholm passar mig fint då jag ibland väljer att ladda på ionoty Helsingborg på sträckan till och från Göteborg jag kör ofta.
I juni höjer dom priset, står i appen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av MrRun »

Nu syns iaf 6st aktiva i Chargefinder. :)
Ioniq 5 FE AWD
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Goja »

taliz skrev:
Goja skrev:
Hoppas de är igång i början på Juni då jag passerar 2 veckor i rad. Tydligen ska de även öppna en i Ängelholm och Skellefteå därefter. Den i Ängelholm passar mig fint då jag ibland väljer att ladda på ionoty Helsingborg på sträckan till och från Göteborg jag kör ofta.
I juni höjer dom priset, står i appen.
Medveten om det, från 1 juli ökar MER around till 499.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av simin »

Kan meddela att laddarna i Mjölby funkar! Inga problem att starta laddning med mitt WeCharge-kort. Tyvärr är min ID3 inte riktigt rätt bil för att maxa laddarens kapacitet, så någon får väl svänga förbi med en EV6 eller något och testa det ;)
3B24EDCB-93A8-4BFA-AD37-7795FDC4DD55.jpeg
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Svirre »

Åkte förbi Mjölby idag, Mc Donalds har satt upp 5-6 st laddare också, dock inte inkopplade ännu. Nu händer det grejer!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Dafro »

Dessa mer laddare kommer upp som 50 kWh i ABRP tyvärr, så dom väljs inte för mig, utan SuC i Vetlanda och dom vill jag undvika, synd att det inte stämmer där.
27,8 kWp solceller
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Maw »

Dafro skrev:
Dessa mer laddare kommer upp som 50 kWh i ABRP tyvärr, så dom väljs inte för mig, utan SuC i Vetlanda och dom vill jag undvika, synd att det inte stämmer där.
Det är ju trist om det blir fel, men varför vill du undvika SuC i Vetlanda?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Dafro skrev:
Dessa mer laddare kommer upp som 50 kWh i ABRP tyvärr, så dom väljs inte för mig, utan SuC i Vetlanda och dom vill jag undvika, synd att det inte stämmer där.
Det är ju trist om det blir fel, men varför vill du undvika SuC i Vetlanda?
För att jag har en E-tron, vilket gör det svårt med korta kablar, har även svårt på OKQ8. Vet inte heller hur Vetlanda är utformad.Sedan upplever jag tyvärr bland en del Teslaägare här irritation mot att andra ska få ladda där så då laddar jag hellre på annat ställe.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 90
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Skatbo »

Finns det någon officiell information över var MER ska uppgradera och/eller bygga nya platser?
M3SR+ (21Q3)
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av MrRun »

Skatbo skrev:
Finns det någon officiell information över var MER ska uppgradera och/eller bygga nya platser?
Ett bra ställe är ju deras kanaler. Man behöver inte ha FB för att läsa:
Snart bygger vi även snabbladdning i Nässjö och Örnsköldsvik. Här kommer det det finnas 4-6 laddplatser på varje ställe. Håll utkik efter mer information framöver i våra kanaler.
Vi kan även avslöja redan nu att vi kommer att bygga supersnabbladdning på Brännborn Center i Ängelholm och vid Stora Coop i Skellefteå.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 90
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Skatbo »

MrRun skrev:
Skatbo skrev:
Finns det någon officiell information över var MER ska uppgradera och/eller bygga nya platser?
Ett bra ställe är ju deras kanaler. Man behöver inte ha FB för att läsa:
Snart bygger vi även snabbladdning i Nässjö och Örnsköldsvik. Här kommer det det finnas 4-6 laddplatser på varje ställe. Håll utkik efter mer information framöver i våra kanaler.
Vi kan även avslöja redan nu att vi kommer att bygga supersnabbladdning på Brännborn Center i Ängelholm och vid Stora Coop i Skellefteå.
Det var inte mycket. Jag tänkte mig en lång lista över planerad åtgärder. Men då vet jag, dom har inte så mycket planerat egentligen.
M3SR+ (21Q3)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Maw »

Dafro skrev:
Maw skrev:
Dafro skrev:
Dessa mer laddare kommer upp som 50 kWh i ABRP tyvärr, så dom väljs inte för mig, utan SuC i Vetlanda och dom vill jag undvika, synd att det inte stämmer där.
Det är ju trist om det blir fel, men varför vill du undvika SuC i Vetlanda?
För att jag har en E-tron, vilket gör det svårt med korta kablar, har även svårt på OKQ8. Vet inte heller hur Vetlanda är utformad.Sedan upplever jag tyvärr bland en del Teslaägare här irritation mot att andra ska få ladda där så då laddar jag hellre på annat ställe.
I Vetlanda teor jag inte set ska vara några större problem med etron. De flesta griniga Teslaägare är säkert trevligare i verkligheten än på Internet :)
IMG_20210828_171947.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Dafro skrev:
Maw skrev:
Dafro skrev:
Dessa mer laddare kommer upp som 50 kWh i ABRP tyvärr, så dom väljs inte för mig, utan SuC i Vetlanda och dom vill jag undvika, synd att det inte stämmer där.
Det är ju trist om det blir fel, men varför vill du undvika SuC i Vetlanda?
För att jag har en E-tron, vilket gör det svårt med korta kablar, har även svårt på OKQ8. Vet inte heller hur Vetlanda är utformad.Sedan upplever jag tyvärr bland en del Teslaägare här irritation mot att andra ska få ladda där så då laddar jag hellre på annat ställe.
I Vetlanda teor jag inte set ska vara några större problem med etron. De flesta griniga Teslaägare är säkert trevligare i verkligheten än på Internet :)
Tack och hoppas det, kanske prövar den i Vetlanda då :)
27,8 kWp solceller
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av MrRun »

Skatbo skrev:
MrRun skrev:
Skatbo skrev:
Finns det någon officiell information över var MER ska uppgradera och/eller bygga nya platser?
Ett bra ställe är ju deras kanaler. Man behöver inte ha FB för att läsa:
Snart bygger vi även snabbladdning i Nässjö och Örnsköldsvik. Här kommer det det finnas 4-6 laddplatser på varje ställe. Håll utkik efter mer information framöver i våra kanaler.
Vi kan även avslöja redan nu att vi kommer att bygga supersnabbladdning på Brännborn Center i Ängelholm och vid Stora Coop i Skellefteå.
Det var inte mycket. Jag tänkte mig en lång lista över planerad åtgärder. Men då vet jag, dom har inte så mycket planerat egentligen.
Håller med, det hade varit nice med en lista för planerat 2022 likt OKQ8 har.
Ioniq 5 FE AWD
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av dfa »

En OT-bump här då, eftersom jag inte har listat ut hur man söker upp trådar som innehåller "Mer" ...

Upplever ganska ofta att jag bara får runt 35kW på Mer´s 50kW stolpar. Det gör ganska stor skillnad på hur länge man får stå och ladda.
Har testat på ett par olika stolpar med olika bilar med samma resultat.

Har ringt supporten som inte kan se något fel utan bara reggar ett ärende
Har dom infört någon typ av effektbegränsning för att skära kostnader? Jag har inga fancy verktyg så kan inte se varken Volt eller Ampere som levereras.

Någon annan som har noterat samma sak?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Remuz »

Det gånger jag använt MER med PS2 så har jag fått 110kW på 150kW och 46kW på 50kW, vilket är mycket rimligt med en ps2 smsr. Vilken bil använder du?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Niklas Z »

dfa skrev:
En OT-bump här då, eftersom jag inte har listat ut hur man söker upp trådar som innehåller "Mer" ...

Upplever ganska ofta att jag bara får runt 35kW på Mer´s 50kW stolpar. Det gör ganska stor skillnad på hur länge man får stå och ladda.
Har testat på ett par olika stolpar med olika bilar med samma resultat.

Har ringt supporten som inte kan se något fel utan bara reggar ett ärende
Har dom infört någon typ av effektbegränsning för att skära kostnader? Jag har inga fancy verktyg så kan inte se varken Volt eller Ampere som levereras.

Någon annan som har noterat samma sak?
Det var ett tag sedan jag senast laddade på 50 kW Mer, men då fick jag i alla fall över 40 kW. Har du haft kallt batteri?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av Dexter86 »

Har abonnemang hos MER, fick 43kW när jag kom in med fis-ljummet batteri igår, Model Y LR

Mjölby 150kW laddarna maxade jag när jag kom in med varmt batteri
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Äntligen lite "mer" hos MER 150kW x 8st

Inlägg av dfa »

Remuz skrev:
Det gånger jag använt MER med PS2 så har jag fått 110kW på 150kW och 46kW på 50kW, vilket är mycket rimligt med en ps2 smsr. Vilken bil använder du?
Testat med Tesla Model Y LR och Audi e-tron, har hänt samma med båda bilarna vid olika stolpar.
Niklas Z skrev:
Det var ett tag sedan jag senast laddade på 50 kW Mer, men då fick jag i alla fall över 40 kW. Har du haft kallt batteri?
Tänker att kallt batteri inte borde ha så stor effekt vid så låg laddhastighet, men jo jag har ofta kört någon mil bara. Samtidigt har utomhus temp varit runt 15 grader så det borde vara ganska OK temperatur ändå.

Tror att det måste vara någon begränsning hos laddaren, har suttit i över 1h och då har effekten tickat upp från 35 till 38 kW :roll:
Känner mig lite grinig så får nog äta något :lol:
Skriv svar