Tjäna in batterilager på 3-5 år

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Zalman3 »


Batteryloop, som ägs av Stena Metall, har gjort sig ett namn genom att tillverka energilager som exempelvis kan laddas upp av solceller eller via elnätet nattetid då elen är billigare. De kan sedan förse exempelvis en byggnad med el och ladda upp bilar i byggnadens garage utan att behöva belasta elnätet.

Batterilager har också en annan väldigt viktig roll i elnätet, och ju mer förnyelsebar energi som pumpas in i elnätet desto mer kommer lagren behövas för att balansera upp effekten i elnätet. Enligt Batteryloop kommer deras kunder årligen kunna generera en nettovinst på mellan 7-10 miljoner genom att sälja frekvensstödtjänster till Svenska Kraftnät. Investeringen i ett batterilager återbetala sig, enligt Bergström, på 3-5 år.


https://www.di.se/hallbart-naringsliv/u ... m-marknad/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2021 07:35

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av AlphaEcho »

Finns även ett företag i Usa som använder sig av batterier från Nissan Leaf för att köpa och sälja el till nätet och därmed generera avkastning.

Om Tesla powerwall fanns i Sverige hade det varit intressant att räkna på avkastning om man kunde ladda billigt på natten för att sedan sälja dyrare dagtid. Med 50% grönt bidrag på batterilagring hade man kunnat köpa ytterligare en powerwall per år och för att på så sätt fortsätta bygga ut systemet och öka avkastningen.

Ett annat lockande hypotetiskt alternativ hade varit att använda LFP-batteriet i Teslan som powerbank för köp och sälj.
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Bo G »

Det får då vara stora prisskillnader mellan priserna över dygnet. När du laddar batteriet från nätet får du också en nätavgift, som troligen är större en skillnaderna i kWh.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Zalman3 »

Bo G skrev:
Det får då vara stora prisskillnader mellan priserna över dygnet. När du laddar batteriet från nätet får du också en nätavgift, som troligen är större en skillnaderna i kWh.
Det intressanta är att man kan sälja både kWh och frekvensstödtjänster.

Fall 1:
Att sälja kWh kan ge några kronor i vinst per kWh.
Exempelvis ladda batteriet på natten billigt och sälja på dagen när elen är som dyrast.

Fall 2:
Bortfall av ett elverk. Akut elbrist. Frekvensen riskerar sjunka till kritiska nivåer.
Då är elverket beredd att betala upp till 50kr per kWh för att antingen verksamhet stänger av elförbrukning, eller att exempelvis batterilager går in och stöttar.
Frekvensstödtjänster kan därför i extremfallet ge upp till 50kr per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Bo G skrev:
Det får då vara stora prisskillnader mellan priserna över dygnet. När du laddar batteriet från nätet får du också en nätavgift, som troligen är större en skillnaderna i kWh.
Det intressanta är att man kan sälja både kWh och frekvensstödtjänster.

Fall 1:
Att sälja kWh kan ge några kronor i vinst per kWh.
Exempelvis ladda batteriet på natten billigt och sälja på dagen när elen är som dyrast.

Fall 2:
Bortfall av ett elverk. Akut elbrist. Frekvensen riskerar sjunka till kritiska nivåer.
Då är elverket beredd att betala upp till 50kr per kWh för att antingen verksamhet stänger av elförbrukning, eller att exempelvis batterilager går in och stöttar.
Frekvensstödtjänster kan därför i extremfallet ge upp till 50kr per kWh.

Och Fall 2 inträffar vart 24:e år?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Bo G skrev:
Det får då vara stora prisskillnader mellan priserna över dygnet. När du laddar batteriet från nätet får du också en nätavgift, som troligen är större en skillnaderna i kWh.
Det intressanta är att man kan sälja både kWh och frekvensstödtjänster.

Fall 1:
Att sälja kWh kan ge några kronor i vinst per kWh.
Exempelvis ladda batteriet på natten billigt och sälja på dagen när elen är som dyrast.

Fall 2:
Bortfall av ett elverk. Akut elbrist. Frekvensen riskerar sjunka till kritiska nivåer.
Då är elverket beredd att betala upp till 50kr per kWh för att antingen verksamhet stänger av elförbrukning, eller att exempelvis batterilager går in och stöttar.
Frekvensstödtjänster kan därför i extremfallet ge upp till 50kr per kWh.

Och Fall 2 inträffar vart 24:e år?
Tyvärr oftare än man kan tro. Dessutom betalar ju elbolaget en "försäkring" för frekvensreglering, till de som kontrakterat att de stöttar elnätet vid en akut kris.

Tekniskt handlar det om så kallad FCR-D ner, Frequency Containment Reserve – Disturbance, eller på svenska frekvensreserv störning ner, en av de stödtjänster som Svenska kraftnät köper upp för att det svenska elsystemet kontinuerligt ska vara stabilt. Greenelys kund kopplar upp sin elbilsladdare direkt i Greenely-appen. Därefter tar Greenely alla uppkopplade laddare i systemet och undersöker i realtid vilken effekt de aggregerat genererar vid olika tidpunkter. Baserat på detta gör Greenely prognoser och budar in en “försäkring” till Svenska Kraftnät mot frekvensavvikelser i elnätet. Därefter, om budet avropas och nyttjas, så reglerar Greenely lasten och stänger av elbilsladdningen hos kunderna på en given signal, vilket stabiliserar elnätet. Det handlar om mycket korta avstängningar men eftersom det är många laddare som gör det samtidigt, kan de ha stor betydelse för elnätet. Kunderna däremot märker inte att det sker. Greenely får betalt och kunderna får en rabatt på elräkningen.
Fall 3
Även om det är mindre störningar i leveransen av el, så kan frekvensreglering vara det snabbaste, smidigaste och billigaste sättet att ändra frekvensen.
Ett batteribackup kan ju på millisekunder hjälpa till att stötta frekvensen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Bo G »

Och vad betalas för fall 3? Så länge du behöver betala nätavgift för inkommande el så saknar jag beräkning på hur vinsten uppkommer. För mig verkar det som om det bara är den el du sparat själv, som du tjänar på att sälja under högsta pris. Det kan mycket väl utvecklas så att det blir mer lönsamt under framtida affärsmodeller från nätägarna. Då kommer nog batterierna förhoppningsvis ha gått ner i pris. Ge inte upp hoppet!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Zalman3 »

Där batterier i decennier varit en del av visionen om ett allt mer förnybart elsystem är det först på senare tid de första projekten har börjat realiseras. Förutom ett par tusen batterianläggningar hemma hos solcellsägare kommer nyheter om större, elnätanslutna, batterianläggningar. Häromveckan aviserade Varberg Energi att de tagit beslut om att investera i två batterier; först ett på 1 MWh och sedan ett på 12-20 MWh. Och sen ett par månader tillbaka är ett batteri på 20 MWh i drift i Vattenfalls elnät i Uppsala.

Även om de svenska exemplena i storlek fortfarande är en bra bit från de anläggningar som byggs på andra håll i världen — den omskrivna batterianläggningen i australiensiska Hornsdale som driftsattes 2017 är till exempel 10 gånger större än batteriet i Uppsala — ställer vi oss här frågan: är tiden för storskaliga batterier i det svenska elsystemet kommen?

Flera nyttor med batterier på elnätet
Förutom höga elpriser har sommaren och hösten präglats av höga prisskillnader på el. Vissa dygn har spotpriset på el — det vill säga elpriset före skatter, överföring och elbolagens påslag — ena stunden varit uppe på över två kronor för att några timmar senare vara nere på 20 öre. Och under sommarhalvåret var skillnaden mellan elpriset dagtid (9-15) och nattid (00-06) 24 öre i mellersta Sverige, ett rejält skutt upp från de två föregående åren där prisskillnaderna låg på 9 respektive 16 öre. Här är logiken; ju större prisskillnader över dygnet, desto bättre lönsamhet för batterier.

När vi pratar med representanter från Varberg Energi och Vattenfall Eldistribution visar det sig att det inte är den här typen av “elprisarbitrage”, alltså köpa och sälja vid lågt respektive högt pris, som de stora batterierna som byggs primärt är avsedda för.

Enligt Arne Berlin, ansvarig för batteriprojektet hos Vattenfall Eldistribution, är syftet med batteriet i Uppsala att “kapa effekttoppar”. (Och nej, det är ingen tillfällighet att batteriet finns i Uppsala, epicentret för kapacitetsbrist i elnätet.) Den praktiska nyttan är att möjliggöra nyanslutningar; tack vare ett batteri på 20 MWh och 5 MW — där man kan buffra topparna i elbehov som vanligtvis håller på i 1 till 3 timmar — bedömer Vattenfall att man teoretiskt skulle kunna ansluta 1700 nya villor till elnätet. Arne förtydligar dock att det är ett pilotprojekt där Vattenfall och deras partner Network Solutions (som är de som äger batteriet) kan lära sig mer om nyttorna med batterier i elnätet.

I Varberg, däremot, är det Svenska kraftnäts så kallade stödtjänstmarknader som gör att Varberg Energi ser möjligheter att på kommersiella villkor investera i batterier. Elsystemet är i varje sekund balanserat; lika mycket el som används produceras, och det huvudsakliga måttet för hur väl balansen hålls är frekvensen. Om frekvensen avviker för mycket från sin normala nivå på 50 Hz är det Svenska kraftnät som ansvarar för att säkerställa att det skjuts till eller dras ner på elproduktion eller elförbrukning — vilket de alltså bl.a. kan göra via stödtjänstmarknaderna.

Enligt Jens Nordberg, chef för energihandel på Varberg Energi, är batterier perfekt lämpade för denna typ av snabb upp- och nedreglering och enligt deras kalkyler är nuvarande prisnivåer tillräckliga för att skapa lönsamhet i batteriinvesteringar. (Hittills under 2021 har man kunnat få ca 30 öre för att erbjuda en effekt på 1 kW under en timme för stödtjänsten FCR-N och ca 40 öre för att erbjuda en effekt på 1 kW under 20 minuter för FCR-D.)

Trots att batterierna är anpassade för specifika användningsområden påpekar både Arne Berlin och Jens Nordberg att det finns möjlighet att få ut flera nyttor av batterierna. När det gäller batteriet i Uppsala berättar Arne att kapacitetsbristen i elnätet framförallt uppstår på vinterhalvåret. Under sommarhalvåret finns möjligheten att använda batteriet på elmarknaden, framförallt genom att erbjuda just stödjänster till Svenska kraftnät. I Varberg Energis fall vilar kalkylen enligt Jens “till 90-95% på intäkter från stödtjänstmarknaderna” medan elprisarbitrage utgör den sista delen.

https://solcellskollen.se/blogg/ar-tide ... gar-kommen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Zalman3 »

Pratade idag med Varberg Energi om deras batteribaserade frekvensreglerings lösning.
De jobbar med Ferroamp och tyvärr har Ferroamp problem med att snabba upp sin teknik så deras utrustning klarar tidskraven.

De gissade att Ferroamp behöver ytterligare 2-3 månader innan man har framme en färdig lösning som man kan lansera till allmänheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av flamman »

Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Jag har beställt en Deye 12K, verkar ha de funktionerna, tänkte styra den via Solar assistant, och sen vidare till home assistant. Alltså Solar assistant blir en brygga via MQTT till Home Assistant / Node Red, där logiken ska ligga.
Köpte från Frankrike, ska levereras början Oktober, säger de.

https://www.sunxcell.com/onduleur-hybri ... 12-kw-tri/
https://www.deyeinverter.com/product/hy ... 01lp3.html
https://solar-assistant.io
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av flamman »

termosen skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Jag har beställt en Deye 12K, verkar ha de funktionerna, tänkte styra den via Solar assistant, och sen vidare till home assistant. Alltså Solar assistant blir en brygga via MQTT till Home Assistant / Node Red, där logiken ska ligga.
Köpte från Frankrike, ska levereras början Oktober, säger de.

https://www.sunxcell.com/onduleur-hybri ... 12-kw-tri/
https://www.deyeinverter.com/product/hy ... 01lp3.html
https://solar-assistant.io
Snyggt! Det var nog precis ditt inlägg i annan tråd som jag har för mig jag läst. (Sökte på ”fransk” men inte ”frankrike”…)
Jag kör HA idag på en RPi (med hassOS), tänkte du köra Solar Assistant på samma Pi?
Vad är det för funktioner Deye 12K har som du vill åt? (Eftersom stora delar av logiken ändå hamnar utanför)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

flamman skrev:
termosen skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Jag har beställt en Deye 12K, verkar ha de funktionerna, tänkte styra den via Solar assistant, och sen vidare till home assistant. Alltså Solar assistant blir en brygga via MQTT till Home Assistant / Node Red, där logiken ska ligga.
Köpte från Frankrike, ska levereras början Oktober, säger de.

https://www.sunxcell.com/onduleur-hybri ... 12-kw-tri/
https://www.deyeinverter.com/product/hy ... 01lp3.html
https://solar-assistant.io
Snyggt! Det var nog precis ditt inlägg i annan tråd som jag har för mig jag läst. (Sökte på ”fransk” men inte ”frankrike”…)
Jag kör HA idag på en RPi (med hassOS), tänkte du köra Solar Assistant på samma Pi?
Vad är det för funktioner Deye 12K har som du vill åt? (Eftersom stora delar av logiken ändå hamnar utanför)
Tänkte nog köra en egen raspberry för solar assistant, känns bäst (och jag kör HASS på en MacBook), och den måste kopplas in med USB till invertern som kommer stå i garaget.
Den primära funktionen jag gillade, som jag inte sett i andra, är att sälja via batteriet, kommer inte göra det i start, men kanske mot sommaren, och att det gick att manuellt ställa tider när och hur batteriet skulle användas, ifall logiken smäller.
Den verkade smidig med alla funktioner i ett och bra prestanda för laddning av batteri, 280A, passar också mitt tänkta batterilager med på 48V.

Sen var ju priset rätt bra, för Victron hade jag behövt fler enheter för att få trefas tex. Dubbelt så dyrt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Zalman3 »

flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Ferroamp är ju på gång.
Pratade med Gruppsol, de pratade sig varm för Huawei. Dels för att den håller hög kvalitet, och att den är snabb.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av flamman »

Zalman3 skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Ferroamp är ju på gång.
Pratade med Gruppsol, de pratade sig varm för Huawei. Dels för att den håller hög kvalitet, och att den är snabb.
Har du mer detaljer kring vad Ferroamp har på gång?
På vilket sätt pratade sig Gruppsol varma gör Huawei? Varken kvalitet eller snabbhet gör väl att det går att att automatisera eller sälja ut el från batteriet till elnätet?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Solstralen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 sep 2022 15:37
Kontakt:

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Solstralen »

Vad är det egentligen som hindrar alla som har solceller från att köpa batteri för lagring? Måste väl vara bättre att köra batteri och kunna använda elen när spotpriset är högt? Jag får uppfattningen att en majoritet av solcellsägare inte har batteri idag.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av jonasl »

Det är dyrt och svårt att få igen pengarna på när man samtidigt antagligen producerar som mest när spotpriserna är som högst medans den egna förbrukningen är på tider när det är lite billigare, det förlänger ju payofftiden ytterligare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Legato »

Solstralen skrev:
Vad är det egentligen som hindrar alla som har solceller från att köpa batteri för lagring? Måste väl vara bättre att köra batteri och kunna använda elen när spotpriset är högt? Jag får uppfattningen att en majoritet av solcellsägare inte har batteri idag.
Solpanelerna gör egentligen varken till eller från, i praktiken är enda skillnaden att man måste ha dem för att få Grön ROT-avdraget på batteriinstallationen.

Mest lönsamt är ju nämligen att ladda batteriet nattetid när elpriset är som lägst för att sedan sälja dagtid när priset är som högst (då man även försöker sälja så mycket av sin solel som möjligt).

Personligen vill jag gärna köpa batteri och jag tycker det har fin lönsamhet i SE3 och SE4 förutsatt att prisvariationen består på nuvarande nivåer (eller iaf i närheten). Dock är min erfarenhet hittills att det är svårt att få tag på bra lösningar och "ingen" verkar intresserad av att sälja. Antar de har sjukt mycket att göra pga solcellsboomen.

Har tre olika jag tjatat ett antal ggr på om att ens få offert, men det går inte särskilt bra :o
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av flamman »

termosen skrev:
flamman skrev:
termosen skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Jag har beställt en Deye 12K, verkar ha de funktionerna, tänkte styra den via Solar assistant, och sen vidare till home assistant. Alltså Solar assistant blir en brygga via MQTT till Home Assistant / Node Red, där logiken ska ligga.
Köpte från Frankrike, ska levereras början Oktober, säger de.

https://www.sunxcell.com/onduleur-hybri ... 12-kw-tri/
https://www.deyeinverter.com/product/hy ... 01lp3.html
https://solar-assistant.io
Snyggt! Det var nog precis ditt inlägg i annan tråd som jag har för mig jag läst. (Sökte på ”fransk” men inte ”frankrike”…)
Jag kör HA idag på en RPi (med hassOS), tänkte du köra Solar Assistant på samma Pi?
Vad är det för funktioner Deye 12K har som du vill åt? (Eftersom stora delar av logiken ändå hamnar utanför)
Tänkte nog köra en egen raspberry för solar assistant, känns bäst (och jag kör HASS på en MacBook), och den måste kopplas in med USB till invertern som kommer stå i garaget.
Den primära funktionen jag gillade, som jag inte sett i andra, är att sälja via batteriet, kommer inte göra det i start, men kanske mot sommaren, och att det gick att manuellt ställa tider när och hur batteriet skulle användas, ifall logiken smäller.
Den verkade smidig med alla funktioner i ett och bra prestanda för laddning av batteri, 280A, passar också mitt tänkta batterilager med på 48V.

Sen var ju priset rätt bra, för Victron hade jag behövt fler enheter för att få trefas tex. Dubbelt så dyrt.
Ah, såg nu att det krävdes USB in ja så förstår att du tänkt köra Solar-assistant separat.

Du får gärna dela lite erfarenheter när du fått den men jag passar på att skjuta på lite fler frågor under tiden. Hoppas ok :)
* Gissar du inte får skattereduktion för grön teknik när du köper inverter separat på det sättet från Frankrike?
* Kommer du köra ö-drift för den?
* Låter som du inte köpt batteri-lager ännu heller?
* Har du försökt någon installatör/ÅF i Sverige att ta in Deye-inverter?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Topi
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 okt 2022 08:40

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Topi »

termosen skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Jag har beställt en Deye 12K, verkar ha de funktionerna, tänkte styra den via Solar assistant, och sen vidare till home assistant. Alltså Solar assistant blir en brygga via MQTT till Home Assistant / Node Red, där logiken ska ligga.
Köpte från Frankrike, ska levereras början Oktober, säger de.

https://www.sunxcell.com/onduleur-hybri ... 12-kw-tri/
https://www.deyeinverter.com/product/hy ... 01lp3.html
https://solar-assistant.io
Har du fått hem växelriktaren? Jag blev också väldigt sugen på att skaffa en sån.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Zalman3 »

Gruppsol.

Vår tjänst jobbar med både flexibilitets tjänst (stabiliserar elbolagens nät vid låga eller höga frekvenser. Här är det ofta kortare stunder på mellan 5-30 sekunder) och SPOT pris trading (här laddas batteri lagret i när priserna är låga och laddas ur när de är höga).

Din årliga intäkt kommer vara beroende av:
- vilket elbolag har du? Olika elbolag tar olika del av intäkten. Jämtkraft har en bra modell så har själv bytt till dem.
- hur stor i och urladdning har ditt batteri lager. Detta avgör vilken intäkt du kommer ha på flextjänsten.
- hur stort batterilager har du energimässigt.
- vad har din fastighet för ampere styrka. Detta avgör hur mycket du kan ladda i och ladda ur ett batterilager

Baserat på sista årets historiska data från Svenska Kraftnät och de SPOT priser som varit är en kvalificerad gissning att det är möjligt att erhålla mellan 5000-20000SEK.

Länk till intresseanmälan: https://forms.gle/FPRBBhiu89KQb2h3A
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Bjelke »

Vi kan ju börja med att fråga Jerker vad han tror… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Vi kan ju börja med att fråga Jerker vad han tror… Bild
:-)

Batterilager kommer säkert att löna sig i framtiden, men jag tror inte på det idag.

När vi så småningom hamnar långt ute i vildmarken så vill vi nog ha batteri för redundansen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Vi kan ju börja med att fråga Jerker vad han tror… Bild
:-)

Batterilager kommer säkert att löna sig i framtiden, men jag tror inte på det idag.

När vi så småningom hamnar långt ute i vildmarken så vill vi nog ha batteri för redundansen.
Men inte från det företaget kanske då…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

Topi skrev:
termosen skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vilken(om någon?) inverter man bör satsa på om man vill kunna köra solcell och batteri och kunna automatisera laddning/sälja el via batteriet för att utnyttja den prisskillnad som finns över dygnet? Verkar inte finnas någon som har det idag? Ferroamp kanske har något på G? Har för mig att jag läst i någon annan tråd där någon hittat en leverantör men där det inte fanns någon svensk ÅF?
Jag har beställt en Deye 12K, verkar ha de funktionerna, tänkte styra den via Solar assistant, och sen vidare till home assistant. Alltså Solar assistant blir en brygga via MQTT till Home Assistant / Node Red, där logiken ska ligga.
Köpte från Frankrike, ska levereras början Oktober, säger de.

https://www.sunxcell.com/onduleur-hybri ... 12-kw-tri/
https://www.deyeinverter.com/product/hy ... 01lp3.html
https://solar-assistant.io
Har du fått hem växelriktaren? Jag blev också väldigt sugen på att skaffa en sån.
Ja, den har kommit, batterierna har också kommit, men väntar på styrelektroniken till batterierna innan jag kan montera.
Invertern fungerar hittills, har kopplat mot faserna in i huset och det verkar mäta rätt. Sen kopplat med USB till en raspberry som kör solar assistant som skickar vidare datan till home assistant via MQTT, så långt allt gott.
Styrenheten, BMS, till batterierna förväntas komma inom 2 veckor, så därefter kan jag börja testa ordentlgit.
Model Y LR
Model S 100D -18
Skriv svar