V2L

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Det bästa är ju om det är något som grannarna ser!
Visst är det så. Funkar dock bäst i mörker som du säger. En liten trädsgårdfontän som min lägger man inte märke till, även om den syns. Jag vet ju hur jag gör själv när strömmen går. Det första jag gör är att jag tittar om grannens gårdsbelysning lyser. Gör den inte det behöver jag inte besvära mig att gå till säkringskåpet. Men nu på sommarn är det svårare.
Själv har jag inte ens märkt att strömmen hade gått förrän grannen kom och frågade om vi hade ström.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: V2L

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
jonasl skrev:
Det bästa är ju om det är något som grannarna ser!
Visst är det så. Funkar dock bäst i mörker som du säger. En liten trädsgårdfontän som min lägger man inte märke till, även om den syns. Jag vet ju hur jag gör själv när strömmen går. Det första jag gör är att jag tittar om grannens gårdsbelysning lyser. Gör den inte det behöver jag inte besvära mig att gå till säkringskåpet. Men nu på sommarn är det svårare.
Ja, jag tänkte också på det; man tittar om grannarna har el. Så, om nån granne har el då utgår man ifrån att det är nåt fel i ens eget hus och inte strömavbrott. Kan skapa lite förvirring om nån i grannskapet har ödrift eller bil med V2L. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Ja, att titta på grannarna är en bra debug-funktion. Förra året gick strömmen hos oss och hos vår granne tvärs over gatan. Men andra grannen 400m bort hade ström, vilket syntes tydligt i och med att hans gårdslampa var tänd. Skillnaden är att vi sitter på en annan transformator. Det var alltså lätt att konstatera att det var ett avbrott mellan oss och dem, vilket jag kunde meddela elföreningen när jag ringde och felanmälde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Och så gick strömmen igen. Det var ju så dags så.
Vad ska man göra nu då när det varken behövs värme eller kyla i huset, kaffe vill man inte ha nu, ingenting behöver ström?
Fontänen i trädgården var det enda jag kunde komma på i all hast. Det får duga så länge. :geek:
Du har väl en högtryckstvätt kan jag tänka mig, det både syns och hörs, och rena bilar är ju trevligt också ;) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Och så gick strömmen igen. Det var ju så dags så.
Vad ska man göra nu då när det varken behövs värme eller kyla i huset, kaffe vill man inte ha nu, ingenting behöver ström?
Fontänen i trädgården var det enda jag kunde komma på i all hast. Det får duga så länge. :geek:
Du har väl en högtryckstvätt kan jag tänka mig, det både syns och hörs, och rena bilar är ju trevligt också ;) :mrgreen:
Nej, jag har inget sånt. Om jag tvättar bilen så är det hink som gäller, och vattnet tar jag från brunnen med en gammal hederlig handpump. Sådär retro du vet. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Idag skulle jag ut till en kund och laga eller byta en styrdator till en spannmålstork, det var lite oklart vad som hade hänt med den. "Funkar inte" var enda felbeskrivningen jag hade fått.
Jag tog med mig en ny dator, en 21"-skärm, ett 24V-matningsdon, min laptop, och lite annat smått och gott som man behöver när man ska felsöka. Och en grenkontakt.
Väl på plats ställde jag bilen mitt på gården, kopplade in min alla prylar i bilens V2L-kontakt, kopplade in den trasiga styrdatorn och började felsöka i lugn och ro. Hela skuffen såg ut som ett labb med skärmar och datorer överallt. Sååå skönt. Alternativet hade varit att släpa in alla mina grejer till nåt styrskåp inne i anläggningen, utan möjlighet att sätta sig, mitt i en massa damm och skit, med dålig mobiltäckning och inget internet, med dånande fläktar och elevatorer överallt. Erfarenheten säger att man sällan är särskilt framgångsrik med sin felsökning och eventuella åtgärder i sådana miljöer. Man vill bara därifrån. Men i bilen gick det fint. Efter mindre än en timme hade jag fixat den trasiga datorn och jag kunde åka hem igen. Fast inte förrän jag hade förklarat för kunden hur i h*e jag kunde ha ström i bilen för alla dessa grejer.
- Det är en elbil, vet du. Och då får man ett gäng vägguttag på köpet. Såklart. Eller vadå? :mrgreen: ;) :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

:lol: :mrgreen: Extremt bra ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Idag har jag börjat renovera en gammal vedbod som står lite längre bort från huset. Ingen el i närheten. Jag körde bara fram med bilen, in med grenkontakten i V2L uttaget, och så var det bara börja såga. Hur smidigt som helst. Man slipper köpa en massa batteridrivna verktyg, som visserligen är fina, men ganska dyra. Nästan alla mina verktyg har sladd. Fast på sätt och vis har de ändå blivit batteridrivna på äldre dar. Tack vare min feta powerbank på hjul.
Hur har jag egentligen klarat mig utan V2L....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

En liten kompressor för att sedan kunna köra trycklufts-verktyg skulle kunna bli
lite samma tema också ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Så, nu var sista brädan sågad och vedboden är klar. Från fallfärdigt till helt nytt kan man säga. Som vanligt var det mycket mer jobb än jag trodde. Och så spann jag loss lite och byggde några fönster och andra krusiduller som inte fanns där tidigare. Och en solcellslampa, just eftersom det inte finns el där. :) Hela bygget har uteslutande skett med bilen som powerbank. Jag har drivit cirkelsåg, bordssåg, elektrisk fogsvans, sticksåg, kapsåg och elhyvel, allt via V2L. Och naturligtvis har jag laddat batterierna för mina sladdlösa prylar den vägen också. Allting har fungerat utan problem. Även om man håller på hela dagen så gör man inte av med mer än någon procent av bilens batterikapacitet. Ioniq 5 är den perfekta bilen när man ska ut och greja. Hela den stora skuffen full med verktyg, släpet fullastat med en massa virke, samtidigt som släpet även fungerar som en stabil arbetsbänk. Och så får man ström från bilen. Jag undrar när hantverkarna börjar inse fördelarna med elbil och V2L.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Så, nu var sista brädan sågad och vedboden är klar. Från fallfärdigt till helt nytt kan man säga. Som vanligt var det mycket mer jobb än jag trodde. Och så spann jag loss lite och byggde några fönster och andra krusiduller som inte fanns där tidigare. Och en solcellslampa, just eftersom det inte finns el där. :) Hela bygget har uteslutande skett med bilen som powerbank. Jag har drivit cirkelsåg, bordssåg, elektrisk fogsvans, sticksåg, kapsåg och elhyvel, allt via V2L. Och naturligtvis har jag laddat batterierna för mina sladdlösa prylar den vägen också. Allting har fungerat utan problem. Även om man håller på hela dagen så gör man inte av med mer än någon procent av bilens batterikapacitet. Ioniq 5 är den perfekta bilen när man ska ut och greja. Hela den stora skuffen full med verktyg, släpet fullastat med en massa virke, samtidigt som släpet även fungerar som en stabil arbetsbänk. Och så får man ström från bilen. Jag undrar när hantverkarna börjar inse fördelarna med elbil och V2L.
Det finns ingen vettig hantverkarbil till salu ännu med V2L. Men kommer nog snart.

De flesta har ju dessutom gått över till allt batteridrivet (även tunga maskiner som stora cirkelsågar, bilmaskiner, kompressor mm) för länge sen så nätspänning är inte så viktigt längre. Alla batterier laddas ju i bilen redan.

Det som jag tror är tekniskt viktigast för entreprenadföretag (jag driver ett) är lastförmåga och dragvikt. Det kommer bli problem om inte transportstyrelsen ändrar viktreglerna för elbilar i Sverige då stort batteri totalt förstör lastförmågan.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Så, nu var sista brädan sågad och vedboden är klar. Från fallfärdigt till helt nytt kan man säga. Som vanligt var det mycket mer jobb än jag trodde. Och så spann jag loss lite och byggde några fönster och andra krusiduller som inte fanns där tidigare. Och en solcellslampa, just eftersom det inte finns el där. :) Hela bygget har uteslutande skett med bilen som powerbank. Jag har drivit cirkelsåg, bordssåg, elektrisk fogsvans, sticksåg, kapsåg och elhyvel, allt via V2L. Och naturligtvis har jag laddat batterierna för mina sladdlösa prylar den vägen också. Allting har fungerat utan problem. Även om man håller på hela dagen så gör man inte av med mer än någon procent av bilens batterikapacitet. Ioniq 5 är den perfekta bilen när man ska ut och greja. Hela den stora skuffen full med verktyg, släpet fullastat med en massa virke, samtidigt som släpet även fungerar som en stabil arbetsbänk. Och så får man ström från bilen. Jag undrar när hantverkarna börjar inse fördelarna med elbil och V2L.
Fin bil Ioniq! Dom verkar ha fått in mycket fina fuktioner.

Det finns ingen vettig hantverkarbil till salu ännu med V2L. Men kommer nog snart.

De flesta har ju dessutom gått över till allt batteridrivet (även tunga maskiner som stora cirkelsågar, bilmaskiner, kompressor mm) för länge sen så nätspänning är inte så viktigt längre. Alla batterier laddas ju i bilen redan.

Det som jag tror är tekniskt viktigast för entreprenadföretag (jag driver ett) är lastförmåga och dragvikt. Det kommer bli problem om inte transportstyrelsen ändrar viktreglerna för elbilar i Sverige då stort batteri totalt förstör lastförmågan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
Precis och det ska ju vara tvärtom att skåpbilen ska vara den som är mest praktisk när det gäller last/dragvikt. Har beställt en id Buzz men det är för att ersätta en jätteliten skåpbil och mest för att testa.

Här är en liten sammanfattning över de bilar som finns hittils och dragvikt.

https://www.vvsforum.se/2021/09/lag-dra ... skapbilar/

Finns inget vettigt att köpa/beställa ännu så hacka inte på hantverkarna att de inte gått över till elbilar haha
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L

Inlägg av Zalman3 »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
Precis och det ska ju vara tvärtom att skåpbilen ska vara den som är mest praktisk när det gäller last/dragvikt. Har beställt en id Buzz men det är för att ersätta en jätteliten skåpbil och mest för att testa.

Här är en liten sammanfattning över de bilar som finns hittils och dragvikt.

https://www.vvsforum.se/2021/09/lag-dra ... skapbilar/

Finns inget vettigt att köpa/beställa ännu så hacka inte på hantverkarna att de inte gått över till elbilar haha
Ford E-transit har V2L på 2,3kW.
https://ford.se/transportbilar/e-transit
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
Precis och det ska ju vara tvärtom att skåpbilen ska vara den som är mest praktisk när det gäller last/dragvikt. Har beställt en id Buzz men det är för att ersätta en jätteliten skåpbil och mest för att testa.

Här är en liten sammanfattning över de bilar som finns hittils och dragvikt.

https://www.vvsforum.se/2021/09/lag-dra ... skapbilar/

Finns inget vettigt att köpa/beställa ännu så hacka inte på hantverkarna att de inte gått över till elbilar haha
Ford E-transit har V2L på 2,3kW.
https://ford.se/transportbilar/e-transit
Intressant. Och hyfsat stort batteri också. 2,3kW är visserligen mindre än vad Ioniq har i sitt V2L-uttag, men helt klart bättre än ingenting. Rent spontant hade jag tyckt att en sådan bil skulle behöva erbjuda trefas, men nu ska jag inte gnälla. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
Precis och det ska ju vara tvärtom att skåpbilen ska vara den som är mest praktisk när det gäller last/dragvikt. Har beställt en id Buzz men det är för att ersätta en jätteliten skåpbil och mest för att testa.

Här är en liten sammanfattning över de bilar som finns hittils och dragvikt.

https://www.vvsforum.se/2021/09/lag-dra ... skapbilar/

Finns inget vettigt att köpa/beställa ännu så hacka inte på hantverkarna att de inte gått över till elbilar haha
Ford E-transit har V2L på 2,3kW.
https://ford.se/transportbilar/e-transit
Den får bara lasta 800kg med det stora batteriet och dra 750kg. Det är oandvändbart för de flesta.

Jag har en 2021 diesel Transit. Den får lasta 1100kg OCH dra 3000kg.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
Precis och det ska ju vara tvärtom att skåpbilen ska vara den som är mest praktisk när det gäller last/dragvikt. Har beställt en id Buzz men det är för att ersätta en jätteliten skåpbil och mest för att testa.

Här är en liten sammanfattning över de bilar som finns hittils och dragvikt.

https://www.vvsforum.se/2021/09/lag-dra ... skapbilar/

Finns inget vettigt att köpa/beställa ännu så hacka inte på hantverkarna att de inte gått över till elbilar haha
Ford E-transit har V2L på 2,3kW.
https://ford.se/transportbilar/e-transit
Intressant. Och hyfsat stort batteri också. 2,3kW är visserligen mindre än vad Ioniq har i sitt V2L-uttag, men helt klart bättre än ingenting. Rent spontant hade jag tyckt att en sådan bil skulle behöva erbjuda trefas, men nu ska jag inte gnälla. ;)
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
Sant. Men om det är så dålig lastvikt och ännu sämre dragvikt som LarsOJ är det ju rentav löjligt med en så pass stor skåpbil som de skryter med att den har 15,1 kubikmeter lastutrymme. Vad ska man lasta i den då? Heliumballonger?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
Sant. Men om det är så dålig lastvikt och ännu sämre dragvikt som LarsOJ är det ju rentav löjligt med en så pass stor skåpbil som de skryter med att den har 15,1 kubikmeter lastutrymme. Vad ska man lasta i den då? Heliumballonger?
Ja det är inte för att vara anti el som jag dissar bilarna. De ska ju kunna utföra ett jobb också. Vi har verkstadsinredning i bilarna. Hyllor och draglådor. Sen sitter det även trägolv i (plastgolv standard). Bara en sån inredning väger ca 350kg utan verktyg och maskiner.

Det måste till en regeländring för totalvikt B-kort i Sverige för att det ska bli något av eldrivna transportbilar. Resten av EU har ju högre gräns.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
Sant. Men om det är så dålig lastvikt och ännu sämre dragvikt som LarsOJ är det ju rentav löjligt med en så pass stor skåpbil som de skryter med att den har 15,1 kubikmeter lastutrymme. Vad ska man lasta i den då? Heliumballonger?
Ja det är inte för att vara anti el som jag dissar bilarna. De ska ju kunna utföra ett jobb också. Vi har verkstadsinredning i bilarna. Hyllor och draglådor. Sen sitter det även trägolv i (plastgolv standard). Bara en sån inredning väger ca 350kg utan verktyg och maskiner.

Det måste till en regeländring för totalvikt B-kort i Sverige för att det ska bli något av eldrivna transportbilar. Resten av EU har ju högre gräns.
Det kan nog dröja. Sverige är ju alltid extremt restriktivt när det gäller att anpassa sig till trafikrelaterade EU-regler. I EU får man numera köra lätt motorcykel med B-kort, förutsatt man man kört moppe tidigare eller nåt sånt. Det är tydligen nåt nytt. Sverige har valt att inte tillåta det. Samma sak gäller t.ex. dragkrokar. Sverige väljer att inte godkänna dragkrokar fastän de är typgodkända i ett annat EU-land. Jag tänker t.ex. på Renault Zoe och Model S som det finns dragkrokar att köpa för. Lagligt i andra länder, ajabaja i Sverige.
Det finns fler exempel som jag inte kommer ihåg just nu. Det ska alltid vara lite extra hårda regler här.
Samtidigt är det i Sverige tillåtet att traktorregga vanliga personbilar så att småbarn kan köra omkring med dem. Där väljer man att vara supergenerös i motsats till (alla?) andra EU-länder. Jag har aldrig förstått varför det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2L

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
Sant. Men om det är så dålig lastvikt och ännu sämre dragvikt som LarsOJ är det ju rentav löjligt med en så pass stor skåpbil som de skryter med att den har 15,1 kubikmeter lastutrymme. Vad ska man lasta i den då? Heliumballonger?
Ja det är inte för att vara anti el som jag dissar bilarna. De ska ju kunna utföra ett jobb också. Vi har verkstadsinredning i bilarna. Hyllor och draglådor. Sen sitter det även trägolv i (plastgolv standard). Bara en sån inredning väger ca 350kg utan verktyg och maskiner.

Det måste till en regeländring för totalvikt B-kort i Sverige för att det ska bli något av eldrivna transportbilar. Resten av EU har ju högre gräns.
Det kan nog dröja. Sverige är ju alltid extremt restriktivt när det gäller att anpassa sig till trafikrelaterade EU-regler. I EU får man numera köra lätt motorcykel med B-kort, förutsatt man man kört moppe tidigare eller nåt sånt. Det är tydligen nåt nytt. Sverige har valt att inte tillåta det. Samma sak gäller t.ex. dragkrokar. Sverige väljer att inte godkänna dragkrokar fastän de är typgodkända i ett annat EU-land. Jag tänker t.ex. på Renault Zoe och Model S som det finns dragkrokar att köpa för. Lagligt i andra länder, ajabaja i Sverige.
Det finns fler exempel som jag inte kommer ihåg just nu. Det ska alltid vara lite extra hårda regler här.
Samtidigt är det i Sverige tillåtet att traktorregga vanliga personbilar så att småbarn kan köra omkring med dem. Där väljer man att vara supergenerös i motsats till (alla?) andra EU-länder. Jag har aldrig förstått varför det är så.
Ja och hur kan man tillåta A-traktor, hur många ska behöva dö rent ut sagt för att detta fordon finns.. Även de nya moped bilarna är ju ett problem.
Ja galet man inte kan tillåta mer på ett b kort..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
Sant. Men om det är så dålig lastvikt och ännu sämre dragvikt som LarsOJ är det ju rentav löjligt med en så pass stor skåpbil som de skryter med att den har 15,1 kubikmeter lastutrymme. Vad ska man lasta i den då? Heliumballonger?
Ja det är inte för att vara anti el som jag dissar bilarna. De ska ju kunna utföra ett jobb också. Vi har verkstadsinredning i bilarna. Hyllor och draglådor. Sen sitter det även trägolv i (plastgolv standard). Bara en sån inredning väger ca 350kg utan verktyg och maskiner.

Det måste till en regeländring för totalvikt B-kort i Sverige för att det ska bli något av eldrivna transportbilar. Resten av EU har ju högre gräns.
Det kan nog dröja. Sverige är ju alltid extremt restriktivt när det gäller att anpassa sig till trafikrelaterade EU-regler. I EU får man numera köra lätt motorcykel med B-kort, förutsatt man man kört moppe tidigare eller nåt sånt. Det är tydligen nåt nytt. Sverige har valt att inte tillåta det. Samma sak gäller t.ex. dragkrokar. Sverige väljer att inte godkänna dragkrokar fastän de är typgodkända i ett annat EU-land. Jag tänker t.ex. på Renault Zoe och Model S som det finns dragkrokar att köpa för. Lagligt i andra länder, ajabaja i Sverige.
Det finns fler exempel som jag inte kommer ihåg just nu. Det ska alltid vara lite extra hårda regler här.
Samtidigt är det i Sverige tillåtet att traktorregga vanliga personbilar så att småbarn kan köra omkring med dem. Där väljer man att vara supergenerös i motsats till (alla?) andra EU-länder. Jag har aldrig förstått varför det är så.
Instämmer i ovanstående men är samtidigt tacksam att sonen kan köra runt i en ”riktig” bil istället för en moppebil i plast haha.

Du som är fd. Tysk skulle väl kunna snoka reda på last/dragvikt på E-Transiten i Tyskland? Inte för att det går att köpa därifrån utan för att få reda på hur världelösa svenska transportstyrelsen är.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: V2L

Inlägg av Gargamel »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
Sant. Men om det är så dålig lastvikt och ännu sämre dragvikt som LarsOJ är det ju rentav löjligt med en så pass stor skåpbil som de skryter med att den har 15,1 kubikmeter lastutrymme. Vad ska man lasta i den då? Heliumballonger?
Ja det är inte för att vara anti el som jag dissar bilarna. De ska ju kunna utföra ett jobb också. Vi har verkstadsinredning i bilarna. Hyllor och draglådor. Sen sitter det även trägolv i (plastgolv standard). Bara en sån inredning väger ca 350kg utan verktyg och maskiner.

Det måste till en regeländring för totalvikt B-kort i Sverige för att det ska bli något av eldrivna transportbilar. Resten av EU har ju högre gräns.
Det kan nog dröja. Sverige är ju alltid extremt restriktivt när det gäller att anpassa sig till trafikrelaterade EU-regler. I EU får man numera köra lätt motorcykel med B-kort, förutsatt man man kört moppe tidigare eller nåt sånt. Det är tydligen nåt nytt. Sverige har valt att inte tillåta det. Samma sak gäller t.ex. dragkrokar. Sverige väljer att inte godkänna dragkrokar fastän de är typgodkända i ett annat EU-land. Jag tänker t.ex. på Renault Zoe och Model S som det finns dragkrokar att köpa för. Lagligt i andra länder, ajabaja i Sverige.
Det finns fler exempel som jag inte kommer ihåg just nu. Det ska alltid vara lite extra hårda regler här.
Samtidigt är det i Sverige tillåtet att traktorregga vanliga personbilar så att småbarn kan köra omkring med dem. Där väljer man att vara supergenerös i motsats till (alla?) andra EU-länder. Jag har aldrig förstått varför det är så.
Ja och hur kan man tillåta A-traktor, hur många ska behöva dö rent ut sagt för att detta fordon finns.. Även de nya moped bilarna är ju ett problem.
Ja galet man inte kan tillåta mer på ett b kort..
Bara senast nu i veckan dog 2 ungar i en sådan, 3:e skadades.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Enfas 10A räcker för nästan alla moderna prylar iaf :) men flera sladdrivna maskiner samtidigt blir jobbigt såklart…
Sant. Men om det är så dålig lastvikt och ännu sämre dragvikt som LarsOJ är det ju rentav löjligt med en så pass stor skåpbil som de skryter med att den har 15,1 kubikmeter lastutrymme. Vad ska man lasta i den då? Heliumballonger?
Ja det håller jag verkligen med om…. Man kanske ska lasta chips i den då… :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar