V2L

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2L

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Byggström vid husbygge föreslår ju Ford:
Screenshot_20220412-162724_Google.jpg
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: V2L

Inlägg av d3marcus »

Är orienterare och vi har en hel del arrangemang på otillgängliga ställen där vi behöver ha med dieselaggregat för att försörja datorer, servering osv. Hade varit grymt med V2L.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: V2L

Inlägg av GustavE »

Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.



Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?

Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

GustavE skrev:
Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.



Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?

Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2L

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
GustavE skrev:
Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.



Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?

Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.

Men får jag gissa så tror jag egentligen V2L är en enklare lösning, hoppas de är en feature som sprider sig till fler bilar. Tror dock hw också påverkas men troligen med en väldigt låg kostnad (få extra komponenter) om man gör de från första designen såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: V2L

Inlägg av NiklasTesla »

Bjelke skrev:
En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt :)
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
Höll på att köpa en vacker gammal transformatorstation i tegel (ca 100år gammal) för ca 1,5 år sedan med tanken att bygga just ett offgrid hus (fritidsboende) med solceller batteribank och en Honda E tillsammans istället för att koppla upp sig på elnätet. MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.
Jaså menar du att man inte använder bilens växelriktare för V2G? Då måste den ju sitta i laddboxen eller nåt. Låter som oerhört dyr lösning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2L

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.
Jaså menar du att man inte använder bilens växelriktare för V2G? Då måste den ju sitta i laddboxen eller nåt. Låter som oerhört dyr lösning.
Korrekt, åtminstone är de så jag fattat de..
I Nissan leaf fallet så är de defenetivt på de sättet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V2L

Inlägg av Mickep »

Jag skulle säga vid otillgängliga platser vid evenemang. Ex sekreteriat vid tävlingar. Datorer PA et.c. ljudanläggning. eller tillställningar som fester/bröllop m.m.
Som företagare, driva olika verktyg m.m. som privastperson när strömavbrott sker.
ser väldigt mycket tillämplingar
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: V2L

Inlägg av Gustafsson »

Mickep skrev:
Jag skulle säga vid otillgängliga platser vid evenemang. Ex sekreteriat vid tävlingar. Datorer PA et.c. ljudanläggning. eller tillställningar som fester/bröllop m.m.
Som företagare, driva olika verktyg m.m. som privastperson när strömavbrott sker.
ser väldigt mycket tillämplingar
Ja, v2L är coolt! Bara det går att köra in med bilen så finns det ström!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2L

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.
Jaså menar du att man inte använder bilens växelriktare för V2G? Då måste den ju sitta i laddboxen eller nåt. Låter som oerhört dyr lösning.
Än så länge har det varit så, ja. Den enda standarden som stödjer el åt båda hållen har varit CHAdeMO, och då sitter laddaren som bekant utanför bilen.

CCS är på gång att få stöd för samma, men även typ2 har jag sett pratats om ska få stöd för V2G och då med AC. Det är vad som kommer krävas innan V2G får relevans för privatpersoner om du frågar mig. Allt annat är för dyrt (och komplicerat).
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2L

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar ju som att Porsche använder laddboxen åt andra hållet när fem Taycan används för stabilisera upp elnätet.

Sportbilar står väl rätt ofta parkerade i garaget, så det kanske kan passa riktigt bra för V2G?

https://insideevs.com/news/579293/porsc ... e-to-grid/
Porsche.JPG
Porsche-laddbox.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Och så hände det igen. Strömavbrott. Yipiiiiiiii :lol: :lol: :lol: :lol:
Denna gången var det kontoret som behövde bilens stöd.
IMG_20220414_153456.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

Episkt! :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Episkt! :mrgreen:
Det var återigen ett träd som hade klippt en luftledning.
Tyvärr var de idag lika snabba som förra gången med att åtgärda felet. Har de inget bättre att göra än att åka runt och laga trasiga ledningar? Fattar de inte att jag håller på med extremt viktiga vetenskapliga tester här? :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Episkt! :mrgreen:
Det var återigen ett träd som hade klippt en luftledning.
Tyvärr var de idag lika snabba som förra gången med att åtgärda felet. Har de inget bättre att göra än att åka runt och laga trasiga ledningar? Fattar de inte att jag håller på med extremt viktiga vetenskapliga tester här? :geek:
Empirisk forskning :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: V2L

Inlägg av expat »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Episkt! :mrgreen:
Det var återigen ett träd som hade klippt en luftledning.
Tyvärr var de idag lika snabba som förra gången med att åtgärda felet. Har de inget bättre att göra än att åka runt och laga trasiga ledningar? Fattar de inte att jag håller på med extremt viktiga vetenskapliga tester här? :geek:
:lol: :lol:
Nu får du ju se till att spika upp lite kablar så det blir smidigt att koppla in bilen :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

expat skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Episkt! :mrgreen:
Det var återigen ett träd som hade klippt en luftledning.
Tyvärr var de idag lika snabba som förra gången med att åtgärda felet. Har de inget bättre att göra än att åka runt och laga trasiga ledningar? Fattar de inte att jag håller på med extremt viktiga vetenskapliga tester här? :geek:
:lol: :lol:
Nu får du ju se till att spika upp lite kablar så det blir smidigt att koppla in bilen :D
Jag ringde ju till elföreningen för att felanmäla. Jag borde kanske låtit bli. Men jag sa faktiskt till dem att det inte är nån brådska. Att jag klarar mig kanonfint.
Men det kan ju vara så att de ändå tyckte att alla andra i byn skulle uppskatta att få elen tillbaka så fort som möjligt. Jag fattar inte varför. De har ju alla valt att köra fossilbil. Då har de ju tagit ställning och behöver tydligen ingen el heller. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2L

Inlägg av Teslaspolen »

Du skulle ju kunna simulera elavbrott, säg en dag eller så. Inte för att det är lika spännande, men för att se vad som mer kan behöva kopplas in (kylskåp, frys?), hur många % av bilbatteriet det drar osv!

Förresten, vad händer om man råkar dra över 16A? Är det någon digital säkring som klipper elen eller ryker någon faktisk säkring man måste ha till hands för att byta ut?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: V2L

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Hehe, härligt! :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Roligt ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: V2L

Inlägg av lawgiver »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Jättekul!! ....och när Mati skriver 5:42 så menar han 5:42:35 så ni inte letar 5 minuter in i programmet utan 5 timmar in.... :)

Här kommer en länk som hoppar rätt direkt: https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629#20555
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V2L

Inlägg av fth »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Grymt, kul att det uppmärksammas, i dessa tider då prepping trendar så kan ju V2L bara ett riktigt bra sätt att sälja in elbilar även till skeptiker på landsbygden. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: V2L

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Härligt! Vilket kul och positivt framträdande! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar