V2L

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

V2L

Inlägg av Bjelke »

Tanken slog mig nyss IOM Ionic 5-trådens prat om vad man kan göra med V2L-systemet…
Så vad kan man använda V2L till egentligen?
Smarta, finurliga och intressanta lösningar?
V2G kan vi lämna utanför här även om det iofs också är en intressant och närliggande funktion.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2L

Inlägg av Teslaspolen »

Tänker mig ett scenario där det är kallt, strömmen har gått så den lilla pelletskaminen är död. Men just ja, bilen har V2L! Fram med skarvsladd, koppla in kaminen så kan man driva fläkt och elektronik med V2L så fixar pelletslagret värmen i många dagar.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: V2L

Inlägg av R_Edvinsson »

Hade ID4:an haft det skulle vi sparat sjukt mycket pengar på kaffe när vi arrangerar våra cykelevent.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

Samma om man eldar i vedpanna nästan, hålla cirkulationspumpen och utsugsfläkten igång,
även om det fungerar halvbra ibland att elda ändå när strömmen är borta.
På min panna sitter det dessutom ett spjäll som stänger luftintaget om pannan blir för varm, och
det går såklart också på el…
Edit: lika som i Teslaspolens exempel alltså…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

Jag gissar också att det skulle kunna gå att köra bergvärmen också, om den går
på enfas iaf. Jag tror att min kör enfas men väljer fas utifrån belastning, så den vill
nog ha trefas in ändå… vore löjligt bra om det funkade på nåt sätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: V2L

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
Hade ID4:an haft det skulle vi sparat sjukt mycket pengar på kaffe när vi arrangerar våra cykelevent.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika. :mrgreen:
Går väl att lösa via 12v iofs?
Tex https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604851/
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2L

Inlägg av Teslaspolen »

Jag minns för ett antal år sedan att Nissan stoltserade med sin Leaf och en gigantisk låda som omvandlade DC via CHAdeMO från bilen till AC som de bryggde kaffe på. Troligen helt orimligt dyr låda som dessutom var bara var portabel med hjälp av dragbil, typ. Och inte gick att köpa som privatperson.

Nu kan var och varannan elbilsägare göra det med en liten adapter som ingår i bilköpet. Det är framsteg, det! :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: V2L

Inlägg av NiklasTesla »

Har själv en idé om småskaligt hållbart skogsbruk och vedleverans hem till folk. Allt med el från solceller via V2L
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.
Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sina
vanliga laddare ändå ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.
Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sina
vanliga laddare ändå ju :)
Jag tänkte mer på en motorsåg med sladd. Batteriet sitter ju i bilen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: V2L

Inlägg av dd88 »

Hoppas kunna ersätta utombordaren med en eldriven inom en inte allt för avlägsen framtid, hade varit smidigt att kunna ha ett externt batteri att kunna ladda.

Samma sak med crossen, att ladda mellan heaten hade kunnat ge en besparing på 30-40kkr då man slipper köpa ett extra batteri.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.
Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sina
vanliga laddare ändå ju :)
Jag tänkte mer på en motorsåg med sladd. Batteriet sitter ju i bilen. :)
Aha :) jag det finns ju massor med prylar med sladd (230V) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

dd88 skrev:
Hoppas kunna ersätta utombordaren med en eldriven inom en inte allt för avlägsen framtid, hade varit smidigt att kunna ha ett externt batteri att kunna ladda.

Samma sak med crossen, att ladda mellan heaten hade kunnat ge en besparing på 30-40kkr då man slipper köpa ett extra batteri.
Lite som att slanga soppa till hojen som man kanske har gjort några gånger förr :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: V2L

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
Hade ID4:an haft det skulle vi sparat sjukt mycket pengar på kaffe när vi arrangerar våra cykelevent.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika. :mrgreen:
Går väl att lösa via 12v iofs?
Tex https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604851/
Koka kaffe på 170w tror jag att jag hoppar över.
Den vi har är på 2300W och brygger 6l åt gången. :mrgreen:

Och det lär behövas när det är 20-50 cyklister som vill ha kaffe.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Det finns en sak till som jag tror kommer vara praktiskt. Jag brukar använda en 1000l vattentank för att vattna blommorna i trädgården på sommarn. I vanliga fall är det regnvatten. Men torra somrar tar det ju fort slut och jag vill då helst inte ta vatten från vår brunn, för det kan också ta slut. Och då har vi inget vatten alls.
Men det finns en bergtäkt i närheten där de har sprängt ett jättedjupt hål. Där finns det alltid vatten och man kan köra ner med bilen. Nu är det ju bara slänga vattentanken på bilsläpet och köra ner till hålet med en dränkpump. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt :)
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt :)
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
Just så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: V2L

Inlägg av DrDR »

Vi tältar ibland längre tid. Perfekt att kunna ha el till kylskåp, induktionshäll, lampor, mobilladdare etc.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2L

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Byggström vid husbygge föreslår ju Ford:
Screenshot_20220412-162724_Google.jpg
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: V2L

Inlägg av d3marcus »

Är orienterare och vi har en hel del arrangemang på otillgängliga ställen där vi behöver ha med dieselaggregat för att försörja datorer, servering osv. Hade varit grymt med V2L.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: V2L

Inlägg av GustavE »

Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.



Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?

Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

GustavE skrev:
Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.



Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?

Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2L

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
GustavE skrev:
Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.



Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?

Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.

Men får jag gissa så tror jag egentligen V2L är en enklare lösning, hoppas de är en feature som sprider sig till fler bilar. Tror dock hw också påverkas men troligen med en väldigt låg kostnad (få extra komponenter) om man gör de från första designen såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar