V2L

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: V2L

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Hehe, härligt! :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Roligt ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: V2L

Inlägg av lawgiver »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Jättekul!! ....och när Mati skriver 5:42 så menar han 5:42:35 så ni inte letar 5 minuter in i programmet utan 5 timmar in.... :)

Här kommer en länk som hoppar rätt direkt: https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629#20555
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V2L

Inlägg av fth »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Grymt, kul att det uppmärksammas, i dessa tider då prepping trendar så kan ju V2L bara ett riktigt bra sätt att sälja in elbilar även till skeptiker på landsbygden. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: V2L

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Härligt! Vilket kul och positivt framträdande! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Härligt! Vilket kul och positivt framträdande! :)
Ja, det var jättekul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: V2L

Inlägg av Johlei »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Om ni vill höra hur en halvskum (och lite trött) elbilist från Götene använde sin elbil vid strömavbrott så kan ni lyssna från 5:42 ungefär :-P
Kul att Sveriges Radio nappade på detta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1917629
Härligt! Vilket kul och positivt framträdande! :)
Ja, det var jättekul.
Verkligen en bra intervju! Både informativ och rolig.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Och så gick strömmen igen. Det var ju så dags så.
Vad ska man göra nu då när det varken behövs värme eller kyla i huset, kaffe vill man inte ha nu, ingenting behöver ström?
Fontänen i trädgården var det enda jag kunde komma på i all hast. Det får duga så länge. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: V2L

Inlägg av Skyvandrare »

Vi har sommarstugan off grid med 12v och en för liten växelriktare. Där skulle V2L fixa både vedklyv och kapsåg när de behövs. Just för sådana intermittenta laster är ju V2L mycket bättre än en ice generator som står och bolmar hela tiden. Hoppas bara Tesla släpper V2L snart!
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: V2L

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
Och så gick strömmen igen. Det var ju så dags så.
Vad ska man göra nu då när det varken behövs värme eller kyla i huset, kaffe vill man inte ha nu, ingenting behöver ström?
Fontänen i trädgården var det enda jag kunde komma på i all hast. Det får duga så länge. :geek:
Det bästa är ju om det är något som grannarna ser!

Vi hade ett längre avbrott hemma, jag har några bygglampor som går på Ryobis 18V-batterier. Det innebär dock att rummen badar i ljus, lite väl mycket ljus.. Men ett gäng grannar frågade varför vi hade ström :) De har även USB-laddare och inverter (en liten), USB-laddaren använder jag ofta eftersom jag alltid har laddade batterier till den. Invertern är lite för liten för att vara till någon större nytta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Det bästa är ju om det är något som grannarna ser!
Visst är det så. Funkar dock bäst i mörker som du säger. En liten trädsgårdfontän som min lägger man inte märke till, även om den syns. Jag vet ju hur jag gör själv när strömmen går. Det första jag gör är att jag tittar om grannens gårdsbelysning lyser. Gör den inte det behöver jag inte besvära mig att gå till säkringskåpet. Men nu på sommarn är det svårare.
Själv har jag inte ens märkt att strömmen hade gått förrän grannen kom och frågade om vi hade ström.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: V2L

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
jonasl skrev:
Det bästa är ju om det är något som grannarna ser!
Visst är det så. Funkar dock bäst i mörker som du säger. En liten trädsgårdfontän som min lägger man inte märke till, även om den syns. Jag vet ju hur jag gör själv när strömmen går. Det första jag gör är att jag tittar om grannens gårdsbelysning lyser. Gör den inte det behöver jag inte besvära mig att gå till säkringskåpet. Men nu på sommarn är det svårare.
Ja, jag tänkte också på det; man tittar om grannarna har el. Så, om nån granne har el då utgår man ifrån att det är nåt fel i ens eget hus och inte strömavbrott. Kan skapa lite förvirring om nån i grannskapet har ödrift eller bil med V2L. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Ja, att titta på grannarna är en bra debug-funktion. Förra året gick strömmen hos oss och hos vår granne tvärs over gatan. Men andra grannen 400m bort hade ström, vilket syntes tydligt i och med att hans gårdslampa var tänd. Skillnaden är att vi sitter på en annan transformator. Det var alltså lätt att konstatera att det var ett avbrott mellan oss och dem, vilket jag kunde meddela elföreningen när jag ringde och felanmälde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Och så gick strömmen igen. Det var ju så dags så.
Vad ska man göra nu då när det varken behövs värme eller kyla i huset, kaffe vill man inte ha nu, ingenting behöver ström?
Fontänen i trädgården var det enda jag kunde komma på i all hast. Det får duga så länge. :geek:
Du har väl en högtryckstvätt kan jag tänka mig, det både syns och hörs, och rena bilar är ju trevligt också ;) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Och så gick strömmen igen. Det var ju så dags så.
Vad ska man göra nu då när det varken behövs värme eller kyla i huset, kaffe vill man inte ha nu, ingenting behöver ström?
Fontänen i trädgården var det enda jag kunde komma på i all hast. Det får duga så länge. :geek:
Du har väl en högtryckstvätt kan jag tänka mig, det både syns och hörs, och rena bilar är ju trevligt också ;) :mrgreen:
Nej, jag har inget sånt. Om jag tvättar bilen så är det hink som gäller, och vattnet tar jag från brunnen med en gammal hederlig handpump. Sådär retro du vet. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Idag skulle jag ut till en kund och laga eller byta en styrdator till en spannmålstork, det var lite oklart vad som hade hänt med den. "Funkar inte" var enda felbeskrivningen jag hade fått.
Jag tog med mig en ny dator, en 21"-skärm, ett 24V-matningsdon, min laptop, och lite annat smått och gott som man behöver när man ska felsöka. Och en grenkontakt.
Väl på plats ställde jag bilen mitt på gården, kopplade in min alla prylar i bilens V2L-kontakt, kopplade in den trasiga styrdatorn och började felsöka i lugn och ro. Hela skuffen såg ut som ett labb med skärmar och datorer överallt. Sååå skönt. Alternativet hade varit att släpa in alla mina grejer till nåt styrskåp inne i anläggningen, utan möjlighet att sätta sig, mitt i en massa damm och skit, med dålig mobiltäckning och inget internet, med dånande fläktar och elevatorer överallt. Erfarenheten säger att man sällan är särskilt framgångsrik med sin felsökning och eventuella åtgärder i sådana miljöer. Man vill bara därifrån. Men i bilen gick det fint. Efter mindre än en timme hade jag fixat den trasiga datorn och jag kunde åka hem igen. Fast inte förrän jag hade förklarat för kunden hur i h*e jag kunde ha ström i bilen för alla dessa grejer.
- Det är en elbil, vet du. Och då får man ett gäng vägguttag på köpet. Såklart. Eller vadå? :mrgreen: ;) :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

:lol: :mrgreen: Extremt bra ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Idag har jag börjat renovera en gammal vedbod som står lite längre bort från huset. Ingen el i närheten. Jag körde bara fram med bilen, in med grenkontakten i V2L uttaget, och så var det bara börja såga. Hur smidigt som helst. Man slipper köpa en massa batteridrivna verktyg, som visserligen är fina, men ganska dyra. Nästan alla mina verktyg har sladd. Fast på sätt och vis har de ändå blivit batteridrivna på äldre dar. Tack vare min feta powerbank på hjul.
Hur har jag egentligen klarat mig utan V2L....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

En liten kompressor för att sedan kunna köra trycklufts-verktyg skulle kunna bli
lite samma tema också ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Så, nu var sista brädan sågad och vedboden är klar. Från fallfärdigt till helt nytt kan man säga. Som vanligt var det mycket mer jobb än jag trodde. Och så spann jag loss lite och byggde några fönster och andra krusiduller som inte fanns där tidigare. Och en solcellslampa, just eftersom det inte finns el där. :) Hela bygget har uteslutande skett med bilen som powerbank. Jag har drivit cirkelsåg, bordssåg, elektrisk fogsvans, sticksåg, kapsåg och elhyvel, allt via V2L. Och naturligtvis har jag laddat batterierna för mina sladdlösa prylar den vägen också. Allting har fungerat utan problem. Även om man håller på hela dagen så gör man inte av med mer än någon procent av bilens batterikapacitet. Ioniq 5 är den perfekta bilen när man ska ut och greja. Hela den stora skuffen full med verktyg, släpet fullastat med en massa virke, samtidigt som släpet även fungerar som en stabil arbetsbänk. Och så får man ström från bilen. Jag undrar när hantverkarna börjar inse fördelarna med elbil och V2L.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Så, nu var sista brädan sågad och vedboden är klar. Från fallfärdigt till helt nytt kan man säga. Som vanligt var det mycket mer jobb än jag trodde. Och så spann jag loss lite och byggde några fönster och andra krusiduller som inte fanns där tidigare. Och en solcellslampa, just eftersom det inte finns el där. :) Hela bygget har uteslutande skett med bilen som powerbank. Jag har drivit cirkelsåg, bordssåg, elektrisk fogsvans, sticksåg, kapsåg och elhyvel, allt via V2L. Och naturligtvis har jag laddat batterierna för mina sladdlösa prylar den vägen också. Allting har fungerat utan problem. Även om man håller på hela dagen så gör man inte av med mer än någon procent av bilens batterikapacitet. Ioniq 5 är den perfekta bilen när man ska ut och greja. Hela den stora skuffen full med verktyg, släpet fullastat med en massa virke, samtidigt som släpet även fungerar som en stabil arbetsbänk. Och så får man ström från bilen. Jag undrar när hantverkarna börjar inse fördelarna med elbil och V2L.
Det finns ingen vettig hantverkarbil till salu ännu med V2L. Men kommer nog snart.

De flesta har ju dessutom gått över till allt batteridrivet (även tunga maskiner som stora cirkelsågar, bilmaskiner, kompressor mm) för länge sen så nätspänning är inte så viktigt längre. Alla batterier laddas ju i bilen redan.

Det som jag tror är tekniskt viktigast för entreprenadföretag (jag driver ett) är lastförmåga och dragvikt. Det kommer bli problem om inte transportstyrelsen ändrar viktreglerna för elbilar i Sverige då stort batteri totalt förstör lastförmågan.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Så, nu var sista brädan sågad och vedboden är klar. Från fallfärdigt till helt nytt kan man säga. Som vanligt var det mycket mer jobb än jag trodde. Och så spann jag loss lite och byggde några fönster och andra krusiduller som inte fanns där tidigare. Och en solcellslampa, just eftersom det inte finns el där. :) Hela bygget har uteslutande skett med bilen som powerbank. Jag har drivit cirkelsåg, bordssåg, elektrisk fogsvans, sticksåg, kapsåg och elhyvel, allt via V2L. Och naturligtvis har jag laddat batterierna för mina sladdlösa prylar den vägen också. Allting har fungerat utan problem. Även om man håller på hela dagen så gör man inte av med mer än någon procent av bilens batterikapacitet. Ioniq 5 är den perfekta bilen när man ska ut och greja. Hela den stora skuffen full med verktyg, släpet fullastat med en massa virke, samtidigt som släpet även fungerar som en stabil arbetsbänk. Och så får man ström från bilen. Jag undrar när hantverkarna börjar inse fördelarna med elbil och V2L.
Fin bil Ioniq! Dom verkar ha fått in mycket fina fuktioner.

Det finns ingen vettig hantverkarbil till salu ännu med V2L. Men kommer nog snart.

De flesta har ju dessutom gått över till allt batteridrivet (även tunga maskiner som stora cirkelsågar, bilmaskiner, kompressor mm) för länge sen så nätspänning är inte så viktigt längre. Alla batterier laddas ju i bilen redan.

Det som jag tror är tekniskt viktigast för entreprenadföretag (jag driver ett) är lastförmåga och dragvikt. Det kommer bli problem om inte transportstyrelsen ändrar viktreglerna för elbilar i Sverige då stort batteri totalt förstör lastförmågan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
Precis och det ska ju vara tvärtom att skåpbilen ska vara den som är mest praktisk när det gäller last/dragvikt. Har beställt en id Buzz men det är för att ersätta en jätteliten skåpbil och mest för att testa.

Här är en liten sammanfattning över de bilar som finns hittils och dragvikt.

https://www.vvsforum.se/2021/09/lag-dra ... skapbilar/

Finns inget vettigt att köpa/beställa ännu så hacka inte på hantverkarna att de inte gått över till elbilar haha
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L

Inlägg av Zalman3 »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Dragvikten och lastförmågan är huvudskälet varför jag valde just Ioniq 5. Och V2L såklart. Jag har dragit grejer som hade slitit andra bilar i stycken. Okej, minigrävaren jag körde i somras vägde något mer än de 1,6 ton som bilen officiellt får dra ;) men resten rymdes inom de lagliga gränserna. Ved, grus, virke, matjord. Tunga saker. Och som jag ser det påverkas räckvidden mindre än jag trodde.
Lastförmågan är det inget fel på heller. Men det är klart att en skåpbil hade varit mer praktisk som hantverkarbil. Tyvärr är elektriska skåpbilar inte alls lika kompetenta som Ioniq 5, inte ID Buzz heller. Tyvärr, annars hade jag nog redan köpt en sådan.
Precis och det ska ju vara tvärtom att skåpbilen ska vara den som är mest praktisk när det gäller last/dragvikt. Har beställt en id Buzz men det är för att ersätta en jätteliten skåpbil och mest för att testa.

Här är en liten sammanfattning över de bilar som finns hittils och dragvikt.

https://www.vvsforum.se/2021/09/lag-dra ... skapbilar/

Finns inget vettigt att köpa/beställa ännu så hacka inte på hantverkarna att de inte gått över till elbilar haha
Ford E-transit har V2L på 2,3kW.
https://ford.se/transportbilar/e-transit
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar