Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.
Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sina
vanliga laddare ändå ju
Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.
Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sina
vanliga laddare ändå ju
Jag tänkte mer på en motorsåg med sladd. Batteriet sitter ju i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppas kunna ersätta utombordaren med en eldriven inom en inte allt för avlägsen framtid, hade varit smidigt att kunna ha ett externt batteri att kunna ladda.
Samma sak med crossen, att ladda mellan heaten hade kunnat ge en besparing på 30-40kkr då man slipper köpa ett extra batteri.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Olika scenarion som jag har tänkt på:
- Strömavbrott är ju det mest uppenbara. Luftvärmepump, kaffemaskin, belysning etc
- Camping är andra. Det är bara koppla in husvagnen i bilen och så är det klart.
- Elektriska prylar såsom motorsåg osv tänkte jag köra via bilen när det är för långt till huset
- Picknick och liknande med bordsgrill, kaffekokare osv
Har ju både en elektrisk Husqvarna motorsåg och en röjsåg. Smidigt att kunna ladda dessa batterier i skogen.
Både Makita och Milwaukee tror jag har 12V-laddare numera, men smidigt att kunna ta med sig sina
vanliga laddare ändå ju
Jag tänkte mer på en motorsåg med sladd. Batteriet sitter ju i bilen.
Aha jag det finns ju massor med prylar med sladd (230V)
Hoppas kunna ersätta utombordaren med en eldriven inom en inte allt för avlägsen framtid, hade varit smidigt att kunna ha ett externt batteri att kunna ladda.
Samma sak med crossen, att ladda mellan heaten hade kunnat ge en besparing på 30-40kkr då man slipper köpa ett extra batteri.
Lite som att slanga soppa till hojen som man kanske har gjort några gånger förr
Hade ID4:an haft det skulle vi sparat sjukt mycket pengar på kaffe när vi arrangerar våra cykelevent.
Att bara kunna plugga i en maskin och brygga en extra kanna skulle göra att vi slapp stanna på tex en mack och betala 500:-, speciellt när vi står mitt i obygden någonstans och serverar fika.
Det finns en sak till som jag tror kommer vara praktiskt. Jag brukar använda en 1000l vattentank för att vattna blommorna i trädgården på sommarn. I vanliga fall är det regnvatten. Men torra somrar tar det ju fort slut och jag vill då helst inte ta vatten från vår brunn, för det kan också ta slut. Och då har vi inget vatten alls.
Men det finns en bergtäkt i närheten där de har sprängt ett jättedjupt hål. Där finns det alltid vatten och man kan köra ner med bilen. Nu är det ju bara slänga vattentanken på bilsläpet och köra ner till hålet med en dränkpump.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
Just så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är orienterare och vi har en hel del arrangemang på otillgängliga ställen där vi behöver ha med dieselaggregat för att försörja datorer, servering osv. Hade varit grymt med V2L.
Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.
Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?
Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Där snackar vi rejäl bil (F150in ovan) får nästan plats en Zoe i frunken.
Kommer bilar som inte har V2L kunna få det med mjukvara och adapter eller är det någon hårdvara dom måste ha?
Har ID Buzz riktig V2L eller har den någon B-variant via 12 voltsbatteriet?
Teoretiskt är det möjligt att köra en likriktare, som ju alla elbilar ha i och med den inbyggda laddaren, även som växelriktare. Och även själva motorn i en elbil behöver en växelriktare för att fungera. Så sett finns hårdvaran naturligtvis nånstans. Men jag har svårt att tro att alla elbilar skulle rakt av kunna få V2L med en mjukvaruuppdatering.
VW lovar ju V2G framöver, så sett finns en god chans att Buzz får riktig V2L kan man tycka. Det vore ju nästan tjänstefel att implementera en b-lösning där. Men man kan aldrig veta.
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.
Men får jag gissa så tror jag egentligen V2L är en enklare lösning, hoppas de är en feature som sprider sig till fler bilar. Tror dock hw också påverkas men troligen med en väldigt låg kostnad (få extra komponenter) om man gör de från första designen såklart.
En annan cool lösning i ett hus vore ett gäng uttag som enbart är kopplat på en
”V2L”-matning, typ i en egen färg eller nåt
Tror jag sett något liknande där man dragit ett 12V-system i huset (enbart för låga
laster som led-belysning och sånt), dvs ungefär som i en husvagn/husbil fast parallellt med
husets vanliga 230V-system…
Snyggast vore kanske om dessa dedikerade uttag kunde vara kopplade till en vanlig fas till
vardags och vid elavbrott så skiftar man bara en brytare till V2L-matad ingång istället.
Höll på att köpa en vacker gammal transformatorstation i tegel (ca 100år gammal) för ca 1,5 år sedan med tanken att bygga just ett offgrid hus (fritidsboende) med solceller batteribank och en Honda E tillsammans istället för att koppla upp sig på elnätet. MVH
Jag skulle säga vid otillgängliga platser vid evenemang. Ex sekreteriat vid tävlingar. Datorer PA et.c. ljudanläggning. eller tillställningar som fester/bröllop m.m.
Som företagare, driva olika verktyg m.m. som privastperson när strömavbrott sker.
ser väldigt mycket tillämplingar
Jag skulle säga vid otillgängliga platser vid evenemang. Ex sekreteriat vid tävlingar. Datorer PA et.c. ljudanläggning. eller tillställningar som fester/bröllop m.m.
Som företagare, driva olika verktyg m.m. som privastperson när strömavbrott sker.
ser väldigt mycket tillämplingar
Ja, v2L är coolt! Bara det går att köra in med bilen så finns det ström!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror inte V2L och V2G hänger samman. V2L är ju 230 voltac ut direkt medans de V2G jag sett så är de DC pinnarna man använder.
Jaså menar du att man inte använder bilens växelriktare för V2G? Då måste den ju sitta i laddboxen eller nåt. Låter som oerhört dyr lösning.
Än så länge har det varit så, ja. Den enda standarden som stödjer el åt båda hållen har varit CHAdeMO, och då sitter laddaren som bekant utanför bilen.
CCS är på gång att få stöd för samma, men även typ2 har jag sett pratats om ska få stöd för V2G och då med AC. Det är vad som kommer krävas innan V2G får relevans för privatpersoner om du frågar mig. Allt annat är för dyrt (och komplicerat).
Det var återigen ett träd som hade klippt en luftledning.
Tyvärr var de idag lika snabba som förra gången med att åtgärda felet. Har de inget bättre att göra än att åka runt och laga trasiga ledningar? Fattar de inte att jag håller på med extremt viktiga vetenskapliga tester här?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14