vett och etikett

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

vett och etikett

Inlägg av Macki »

Igår hände detta mig :evil:
FA8B5BF3-7FA9-4075-B3DB-6A6634C6D9E3.jpeg
Jag rullade in på Ikea med 3% batteri (Ikea Malmö erbjuder 4st grattis laddare 2st typ2 11kw och 2st 1fas stickkontakt uttag. Pluggar in i en ledig typ2 och går iväg, kollar sedan laddningen och ser att den stoppats vid 13%! Går tillbaka för att upptäcka nån jävel (Nicklas) dragit ut min kabel och stoppat in sin egen! Va fan e de! Hur fan tänker man? Det är ganska tydligt på en ioniq 5 att det laddar och just hur mycket batteri den har. Blev sjukt lack så jag drog ut hans kabel och körde till ionity, kanske inte helt rätt men fan asså jävla idiot!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: vett och etikett

Inlägg av nek0 »

Du gjorde helt rätt tycker jag.
Man rör inte andras grejer utan tillstånd.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: vett och etikett

Inlägg av kallekula »

Sitter inte kabeln fast?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: vett och etikett

Inlägg av Gargamel »

kallekula skrev:
Sitter inte kabeln fast?
Inte på skräpladdare som dessa
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: vett och etikett

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle stannat kvar för lite handfast debatt om vett och etikett när han kom tillbaka. :x
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: vett och etikett

Inlägg av Dinsdale »

Det händer att spärren som håller fast laddsladden slitits sönder, har också råkat på nån sån nån gång.

Det hade varit roligt att ha knutit fast hans sladd med massor av knopar och knutar och konstiga varv runt stolpen där, så att han skulle få lägga massor av tid på att trassla loss sig efteråt om han ville ha med sig sladden hem.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: vett och etikett

Inlägg av Dinsdale »

Vän av ordning kanske även ska nämna att utan vittnen kan man inte med säkerhet veta att nån från sällskapet som kom med Fiaten dragit ur den gula sladden. Det kan faktiskt ha varit någon annan, sen kommer Fiaten och ser att sladden är lös och kopplar då in, utan att tänka på hur det sedan riskerar att uppfattas.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: vett och etikett

Inlägg av Honkan »

Känns skönt att man beställt en Tesla med kameror runt om bilen :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vett och etikett

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Igår hände detta mig :evil:
FA8B5BF3-7FA9-4075-B3DB-6A6634C6D9E3.jpeg
Jag rullade in på Ikea med 3% batteri (Ikea Malmö erbjuder 4st grattis laddare 2st typ2 11kw och 2st 1fas stickkontakt uttag. Pluggar in i en ledig typ2 och går iväg, kollar sedan laddningen och ser att den stoppats vid 13%! Går tillbaka för att upptäcka nån jävel (Nicklas) dragit ut min kabel och stoppat in sin egen! Va fan e de! Hur fan tänker man? Det är ganska tydligt på en ioniq 5 att det laddar och just hur mycket batteri den har. Blev sjukt lack så jag drog ut hans kabel och körde till ionity, kanske inte helt rätt men fan asså jävla idiot!
Så trist att se sådant dåligt beteende! :(

Tyvärr är nog 10% av mänskligheten psykopater som helst skiter i hyfs eller andra människor. Trist, tragiskt, men tyvärr nog sant.

Men man undrar; är de inte rädda för att någon blir sur och repar lacken på bilen?

Nästa gång ha med en bultsax och klipp hans kabel (efter att du dragit ur den), eller om man är snällare; knyt en massa knopar på den. Enda sättet att lära sådana personer en läxa. :(
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 3 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vett och etikett

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev:
Vän av ordning kanske även ska nämna att utan vittnen kan man inte med säkerhet veta att nån från sällskapet som kom med Fiaten dragit ur den gula sladden. Det kan faktiskt ha varit någon annan, sen kommer Fiaten och ser att sladden är lös och kopplar då in, utan att tänka på hur det sedan riskerar att uppfattas.
Den ser inte ut att stå riktigt parkerad, och borde oavsett insett att det inte är hans/hennes kabel att ta. Finns inte en chans att det där inte är medvetet gjort, oavsett vem som drog ut den.

Det bästa är dock att ha en bil med kameror (som tex. Tesla) och filma sådana här tillfällen. Kanske man kan polisanmäla (eller iaf. djävlas med gott samvete).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: vett och etikett

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
Macki skrev:
Igår hände detta mig :evil:
FA8B5BF3-7FA9-4075-B3DB-6A6634C6D9E3.jpeg
Jag rullade in på Ikea med 3% batteri (Ikea Malmö erbjuder 4st grattis laddare 2st typ2 11kw och 2st 1fas stickkontakt uttag. Pluggar in i en ledig typ2 och går iväg, kollar sedan laddningen och ser att den stoppats vid 13%! Går tillbaka för att upptäcka nån jävel (Nicklas) dragit ut min kabel och stoppat in sin egen! Va fan e de! Hur fan tänker man? Det är ganska tydligt på en ioniq 5 att det laddar och just hur mycket batteri den har. Blev sjukt lack så jag drog ut hans kabel och körde till ionity, kanske inte helt rätt men fan asså jävla idiot!
Så trist att se sådant dåligt beteende! :(

Tyvärr är nog 10% av mänskligheten psykopater som helst skiter i hyfs eller andra människor. Trist, tragiskt, men tyvärr nog sant.

Men man undrar; är de inte rädda för att någon blir sur och repar lacken på bilen?

Nästa gång ha med en bultsax och klipp hans kabel (efter att du dragit ur den), eller om man är snällare; knyt en massa knopar på den. Enda sättet att lära sådana personer en läxa. :(
Eller bara ha en flaska superlim i bilen och limma fast valfri ände av hans kabel. :mrgreen:

Men för att ta det lite mindre ironiskt så är detta beteende lika beklagligt som alla som jagar gratisladdning överallt och utan tvekan kan spendera mängder av tid sovandes i en laddande bil bara för att 50 spänn. :cry:
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: vett och etikett

Inlägg av Lund »

Jag var förbi Ikea idag och noterade då att någon dragit ur laddkabeln på motsvarande sätt som din.

Kom osökt att tänka på denna tråd.

Verkar som det finns 2st typ2 och 2st 230-uttag
Skriv svar