Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av Alex-H »

mati skrev:
chox skrev:
Jag hade också fel på C30-frågan (fick 9/10), och la ytterligare en halv minut på att googla.
Verkar som att produktionsbilen C30 hade en etanoldriven värmare, men konceptbilen från 2007 (som frågan handlade om) hade en rex-motor som var etanoldriven.
https://unt.se/motor/volvos-framtidsbil ... 65851.aspx
Då har ju frågan ingen relevans i det här quizet. Då är det ju en laddhybrid och ingen elbil.
Då är BMW i3 med REX ingen elbil heller? :?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3568
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av jonasl »

Jag hade också fel på C30-frågan. Aldrig hört talas om. Sen kunde jag inte namn på Volvo-plattformen heller. Uppenbarligen dålig på Volvo.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1752
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av tor-ake »

Alex-H skrev:
mati skrev:
Då har ju frågan ingen relevans i det här quizet. Då är det ju en laddhybrid och ingen elbil.
Då är BMW i3 med REX ingen elbil heller? :?
Från ett blackbox-perspektiv, nej. Kan man få bilen att köra både genom att plugga in en kabel och genom att fylla på ett drivmedel som ger kemisk energi?

Ett annat perspektiv kan vara att, går bilen att köra som vanligt om man helt undviker att fylla på drivmedel, och bara laddar batteriet. Parallellhybrider som t.ex Kia Optima och Mitsubishi Outlander PHEV går att köra en bit, men prestandan är kraftigt begränsad och kupévärmare m.m. är ur funktion eller begränsad. Ur det perspektivet är i3 en elbil men C30n från 2007 ett gränsfall, då jag tror att den liksom C30 electric i serieutförande behövde kemiskt bränsle om man ville ha kupévärme i vintertemperatur. C30 electric hade en bensinvärmare till kupén (fast etanol då).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av Tobbelibobbe »

Undra hur många som svarar fel på frågan "Vad heter det europeiska nätverket av snabbladdare som bland andra BMW, Volkswagen och Mercedes äger tillsammans" då rätt svar syns tydligt på bilden ovan svarsalternativen?
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av ReNewAble »

Blev 9/10. Föll på BMW i3 trots att jag har haft en. De gjorde väl en fuling med antalet cylindrar i räckviddsförlängaren. Jag tyckte att kolfiberkarossen var luddigt beskriven så jag trodde den var slamkryparen.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av chaffis75 »

Svarade fel på c30 frågan.. Skulle gärna vilja ha en länk på om de själva har rädd där. Som sagt de var jo en etanolvärmare inte motor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av chox »

chaffis75 skrev:
Svarade fel på c30 frågan.. Skulle gärna vilja ha en länk på om de själva har rädd där. Som sagt de var jo en etanolvärmare inte motor.
Som jag skrev tidigare: Frågan gällde inte produktionsbilen utan konceptbilen.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ext/244830
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av mati »

ReNewAble skrev:
Blev 9/10. Föll på BMW i3 trots att jag har haft en. De gjorde väl en fuling med antalet cylindrar i räckviddsförlängaren. Jag tyckte att kolfiberkarossen var luddigt beskriven så jag trodde den var slamkryparen.
Ja, den var klurig. Jag tyckte också att det var luddigt med glasfiberkarossen, men REX:en är ju inte trecylindrig kom jag på sen.
Allra svårast var Ionity-frågan. Gud vad man fick grubbla där. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av martinot »

mati skrev:
ReNewAble skrev:
Blev 9/10. Föll på BMW i3 trots att jag har haft en. De gjorde väl en fuling med antalet cylindrar i räckviddsförlängaren. Jag tyckte att kolfiberkarossen var luddigt beskriven så jag trodde den var slamkryparen.
Ja, den var klurig. Jag tyckte också att det var luddigt med glasfiberkarossen, men REX:en är ju inte trecylindrig kom jag på sen.
Allra svårast var Ionity-frågan. Gud vad man fick grubbla där. :lol:
Missade BMW:en också. :(

Men Ionity-frågan tog ju verkligen priset! Svår! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av Front242 »

9/10 för mig. Jag straffar mig själv genom att omedelbums byta Tessan mot en moddad 3 liters surdiesel utan partikelfilter
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Quiz: Vad kan du om elbilar? Upp till bevis!

Inlägg av np519 »

9/10 svarade fel på Lexusen.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Skriv svar