Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd

Inlägg av simin »

mati skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.

ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).

Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
F01AE180-3EF0-4A8A-8BD2-37CB943C96EB.jpeg
Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
ID3 med 58kWh-batteriet kommer iom mjukvara 3.0 få Max 125kW laddning jämfört med 100kW som den har idag. ID3 och ID4 med 77 kWh-batteri kommer få en ökning från max 125 kW till max 135 kW, och laddkurvan ser ut att ”ligga högre längre” för att kap tiden för laddning upp till 80% med 10 min. Detta gäller vad jag förstår alla bilar som redan finns på vägarna också. Gissar att detsamma gäller Enyaq med amma batteri. Sen verkar det finnas en annan batterityp med 77kWh som är på G med ID Buzz, och det ska tydligen kunna ladda med max 170 kW. Får hoppas att det kommer även till ID4/Enyaq med tiden, kan laddningen hålla sig där upp till en ganska hög SoC blir bilarna ju mer konkurrenskraftiga mot Ioniq 5/EV6.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd

Inlägg av Kubi »

mati skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.

ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).

Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
F01AE180-3EF0-4A8A-8BD2-37CB943C96EB.jpeg
Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.

Som sagt, ingenting som VW/Herbert lagt ut tyder på att nuvarande ID.3/4 INTE kommer att få den högre laddkurvan via 3.0.
Det har bara pratats om autopark som inte kommer att fungera för alla modeller som saknar några sensorer/kameror.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd

Inlägg av Dafro »

Kubi skrev:
mati skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.

ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).

Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
F01AE180-3EF0-4A8A-8BD2-37CB943C96EB.jpeg
Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.

Som sagt, ingenting som VW/Herbert lagt ut tyder på att nuvarande ID.3/4 INTE kommer att få den högre laddkurvan via 3.0.
Det har bara pratats om autopark som inte kommer att fungera för alla modeller som saknar några sensorer/kameror.
Tagit mig i 2an? Vad menar du nu???
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd

Inlägg av mati »

Kubi skrev:
Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.
Det har väldigt lite med min erfarenhet som e-tron ägare att göra, att jag resonerar så. Tvärtom, detta passade rätt bra in i min redan existerande världsbild. Det är snarare min erfarenhet med tyska märken och tyska företag generellt att du aldrig får nånting gratis. Vill du ha nåt nytt så får du köpa nåt nytt. Tyskar tar ju till och med rejält betalt om du vill gå på toa i restaurangen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar