Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.taliz skrev:Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.Mickep skrev:men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Moderator: Redaktion
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Har för mig jag läst något om att det kräver annan hårdvara relaterad till batteriet.Kubi skrev:Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.taliz skrev:Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.Mickep skrev:men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Då skulle jag be dig leta upp det. Inget som kommit ut tyder på det.taliz skrev:Har för mig jag läst något om att det kräver annan hårdvara relaterad till batteriet.Kubi skrev:Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.taliz skrev:Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.Mickep skrev:men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Jag funderade faktiskt på om vi skulle ta frugans nya VW iD4 Pro Perfomance med stora 82 kWh batteriet på sommarens långresor, med tanke på den fina räckvidden och låga förbrukningen jämfört med min Audi e-tron.
Men vi tog en 17 mils tur förra helgen, och tyvärr håller inte standardstolarna någon vidare klass.
Trodde vi skulle fått lite bättre stolar, men det var en luring att det endast gällde tyget. VW kallar standardstolarna för: Designstolar med sittytor i Art Velours och sidor i leatherette
Så här i efterhand skulle jag tagit de lite mer påkostade komfortstolarna som finns att köpa till, men planen var ju endast kortare resor med iD4:an.
Annars är ju iD4 en utmärkt långfärdsbil och riktigt bra utrymmen i bilen. Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.
Men vi tog en 17 mils tur förra helgen, och tyvärr håller inte standardstolarna någon vidare klass.
Trodde vi skulle fått lite bättre stolar, men det var en luring att det endast gällde tyget. VW kallar standardstolarna för: Designstolar med sittytor i Art Velours och sidor i leatherette
Så här i efterhand skulle jag tagit de lite mer påkostade komfortstolarna som finns att köpa till, men planen var ju endast kortare resor med iD4:an.
Annars är ju iD4 en utmärkt långfärdsbil och riktigt bra utrymmen i bilen. Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Tycker standardstolarna funkar fint. Man måste luta dom bakåt rätt mkt bara, gangsta-style. Då blir det riktigt bekvämt. Är dom upprätta får jag ont i ryggen.Off Grid Byggaren skrev:Jag funderade faktiskt på om vi skulle ta frugans nya VW iD4 Pro Perfomance med stora 82 kWh batteriet på sommarens långresor, med tanke på den fina räckvidden och låga förbrukningen jämfört med min Audi e-tron.
Men vi tog en 17 mils tur förra helgen, och tyvärr håller inte standardstolarna någon vidare klass.
Trodde vi skulle fått lite bättre stolar, men det var en luring att det endast gällde tyget. VW kallar standardstolarna för: Designstolar med sittytor i Art Velours och sidor i leatherette
Så här i efterhand skulle jag tagit de lite mer påkostade komfortstolarna som finns att köpa till, men planen var ju endast kortare resor med iD4:an.
Annars är ju iD4 en utmärkt långfärdsbil och riktigt bra utrymmen i bilen. Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
[quote="Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.[/quote]
Trist bara att inte laddkabeln räcker till förardörren (e-tron) eller till höger bak (ID4). Eller är det ok att ta upp 2 laddplatser?
Trist bara att inte laddkabeln räcker till förardörren (e-tron) eller till höger bak (ID4). Eller är det ok att ta upp 2 laddplatser?
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
54% Väljer att köra sin VW elbil vid långfärd. Glaset är halvfullt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Trist bara att inte laddkabeln räcker till förardörren (e-tron) eller till höger bak (ID4). Eller är det ok att ta upp 2 laddplatser?[/quote]JONI skrev:[quote="Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.
Det är väl inget problem om det är många lediga platser, fast nog kunde det gärna få vara lite längre laddkabel....
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Det är OK att ta upp 2 platser när man kör Audi e-tron. Står på sidan 164 i instruktionsboken.JONI skrev:Trist bara att inte laddkabeln räcker till förardörren (e-tron) eller till höger bak (ID4). Eller är det ok att ta upp 2 laddplatser?
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.Kubi skrev:Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.taliz skrev:Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.Mickep skrev:men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
ID3 med 58kWh-batteriet kommer iom mjukvara 3.0 få Max 125kW laddning jämfört med 100kW som den har idag. ID3 och ID4 med 77 kWh-batteri kommer få en ökning från max 125 kW till max 135 kW, och laddkurvan ser ut att ”ligga högre längre” för att kap tiden för laddning upp till 80% med 10 min. Detta gäller vad jag förstår alla bilar som redan finns på vägarna också. Gissar att detsamma gäller Enyaq med amma batteri. Sen verkar det finnas en annan batterityp med 77kWh som är på G med ID Buzz, och det ska tydligen kunna ladda med max 170 kW. Får hoppas att det kommer även till ID4/Enyaq med tiden, kan laddningen hålla sig där upp till en ganska hög SoC blir bilarna ju mer konkurrenskraftiga mot Ioniq 5/EV6.mati skrev:Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.Kubi skrev:Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.taliz skrev:Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.Mickep skrev:men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?mati skrev:Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.Kubi skrev:Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.taliz skrev:Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.Mickep skrev:men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.
Som sagt, ingenting som VW/Herbert lagt ut tyder på att nuvarande ID.3/4 INTE kommer att få den högre laddkurvan via 3.0.
Det har bara pratats om autopark som inte kommer att fungera för alla modeller som saknar några sensorer/kameror.
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Tagit mig i 2an? Vad menar du nu???Kubi skrev:Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?mati skrev:Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.Kubi skrev:Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.taliz skrev:Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.Mickep skrev:men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.
Som sagt, ingenting som VW/Herbert lagt ut tyder på att nuvarande ID.3/4 INTE kommer att få den högre laddkurvan via 3.0.
Det har bara pratats om autopark som inte kommer att fungera för alla modeller som saknar några sensorer/kameror.
27,8 kWp solceller
Re: Många VW-förare undviker sin bil vid långfärd
Det har väldigt lite med min erfarenhet som e-tron ägare att göra, att jag resonerar så. Tvärtom, detta passade rätt bra in i min redan existerande världsbild. Det är snarare min erfarenhet med tyska märken och tyska företag generellt att du aldrig får nånting gratis. Vill du ha nåt nytt så får du köpa nåt nytt. Tyskar tar ju till och med rejält betalt om du vill gå på toa i restaurangen.Kubi skrev:Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14