Volkswagen har undersökt vad de som kör deras ID-elbilar tycker om hur det fungerar att ladda längs vägarna. Svaret är nedslående.
46 procent av elbilsförarna väljer bort elbilen vid långresor då de upplever problem att kunna ladda längs vägen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vw har ökat sin laddhastighet så det är minst 100 kW till 80%. Det kanske inte räcker. folk kanske förväntar sig det dubbla när de är ute och åker. 40 min laddstop är kanske inte så trevligt alltid.
Vw har ökat sin laddhastighet så det är minst 100 kW till 80%. Det kanske inte räcker. folk kanske förväntar sig det dubbla när de är ute och åker. 40 min laddstop är kanske inte så trevligt alltid.
Problemet är väl inte att det tar 40 minuter att ladda. Problemet är att det saknas snabbladdare på många ställen (iaf tidigare) och att det varit kö där det funnits laddare.
I och med att Tesla öppnar upp de flesta av sina stationer så kommer den geografiska täckningen och risken för kö minska. (Men för oss med Tesla råder såklart det omvända, risken för kö _ökar_.)
Ja det är faktiskt största anledningen att jag sällan kör långt med min ID4.
Hade dom ökat effekten till 170kw så hade jag nog kört mer.
Som om det är så stor skillnad på att stanna i 30 eller 40 minuter... Huvudsaken är väl att man slipper stanna 1,5-2 timmar vid en 50kW-stolpe och slipper stå och vänta en halvtimme innan man kan koppla in sig. För har man väl kopplat in sig så tycker jag det är lugnt. I värsta fall får man väl sitta med mobilen en stund. Om man inte har annat för sig, vilket jag oftast har. Gillar att sträcka ordentligt på benen, äta i lugn och ro osv.
Frågan som volkswagen ställer är egentligen fel. Borde inte frågan gälla laddkurvan!
Skillnaden mellan att ladda upp en ID.3 med 50kWh på t ex IONITY 350kW mot en 50kW laddare är ca 10-20min.
För att nå 100kW med ID.3 så krävs att batteriet är under 10% och rätt temperatur. Där håller den upp till ca 25% sen till ca 60-70kW vid ca 60% droppar effekten till runt 50kW. Helsingborg är ett bra exempel med 50kW laddare i city, perfekt att ta en lunch och ärende på stan för att sen lämna med full laddning om det behövs!
Beteende vid laddstolparna måste bli bättre, behöver verkligen alla ladda till 100%? Kanske något att lära ut på körskolorna?
Senast redigerad av WALL-E, redigerad totalt 4 gång.
Vw har ökat sin laddhastighet så det är minst 100 kW till 80%. Det kanske inte räcker. folk kanske förväntar sig det dubbla när de är ute och åker. 40 min laddstop är kanske inte så trevligt alltid.
Stämmer inte denna menar du? Ser ut att dippa under 100 redan innan 50%.
Jag funderade faktiskt på om vi skulle ta frugans nya VW iD4 Pro Perfomance med stora 82 kWh batteriet på sommarens långresor, med tanke på den fina räckvidden och låga förbrukningen jämfört med min Audi e-tron.
Men vi tog en 17 mils tur förra helgen, och tyvärr håller inte standardstolarna någon vidare klass.
Trodde vi skulle fått lite bättre stolar, men det var en luring att det endast gällde tyget. VW kallar standardstolarna för: Designstolar med sittytor i Art Velours och sidor i leatherette
Så här i efterhand skulle jag tagit de lite mer påkostade komfortstolarna som finns att köpa till, men planen var ju endast kortare resor med iD4:an.
Annars är ju iD4 en utmärkt långfärdsbil och riktigt bra utrymmen i bilen. Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.
Jag funderade faktiskt på om vi skulle ta frugans nya VW iD4 Pro Perfomance med stora 82 kWh batteriet på sommarens långresor, med tanke på den fina räckvidden och låga förbrukningen jämfört med min Audi e-tron.
Men vi tog en 17 mils tur förra helgen, och tyvärr håller inte standardstolarna någon vidare klass.
Trodde vi skulle fått lite bättre stolar, men det var en luring att det endast gällde tyget. VW kallar standardstolarna för: Designstolar med sittytor i Art Velours och sidor i leatherette
Så här i efterhand skulle jag tagit de lite mer påkostade komfortstolarna som finns att köpa till, men planen var ju endast kortare resor med iD4:an.
Annars är ju iD4 en utmärkt långfärdsbil och riktigt bra utrymmen i bilen. Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.
Tycker standardstolarna funkar fint. Man måste luta dom bakåt rätt mkt bara, gangsta-style. Då blir det riktigt bekvämt. Är dom upprätta får jag ont i ryggen.
[quote="Fast nu när Tesla öppnat upp SuC går det ju smidigt att åka Audi e-tron överallt i Sverige & Norge.[/quote]
Trist bara att inte laddkabeln räcker till förardörren (e-tron) eller till höger bak (ID4). Eller är det ok att ta upp 2 laddplatser?
men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
F01AE180-3EF0-4A8A-8BD2-37CB943C96EB.jpeg
Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
F01AE180-3EF0-4A8A-8BD2-37CB943C96EB.jpeg
Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
ID3 med 58kWh-batteriet kommer iom mjukvara 3.0 få Max 125kW laddning jämfört med 100kW som den har idag. ID3 och ID4 med 77 kWh-batteri kommer få en ökning från max 125 kW till max 135 kW, och laddkurvan ser ut att ”ligga högre längre” för att kap tiden för laddning upp till 80% med 10 min. Detta gäller vad jag förstår alla bilar som redan finns på vägarna också. Gissar att detsamma gäller Enyaq med amma batteri. Sen verkar det finnas en annan batterityp med 77kWh som är på G med ID Buzz, och det ska tydligen kunna ladda med max 170 kW. Får hoppas att det kommer även till ID4/Enyaq med tiden, kan laddningen hålla sig där upp till en ganska hög SoC blir bilarna ju mer konkurrenskraftiga mot Ioniq 5/EV6.
men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
F01AE180-3EF0-4A8A-8BD2-37CB943C96EB.jpeg
Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.
Som sagt, ingenting som VW/Herbert lagt ut tyder på att nuvarande ID.3/4 INTE kommer att få den högre laddkurvan via 3.0.
Det har bara pratats om autopark som inte kommer att fungera för alla modeller som saknar några sensorer/kameror.
men version 3 (när den släpps) skall det går betydligt fortare.
ca 50kW skillnad vissa ställen. över 100 kW en bit över 80% (över 110 mot tidigare kanske 60kW) (gäller för större batteriet).
Mm stor skillnad. Men tveksamt om det kommer till "gamla" bilar som min.
Var som sagt snack om 170kw också, men det verkar bara ha införts på Enyaq.
F01AE180-3EF0-4A8A-8BD2-37CB943C96EB.jpeg
Varför är det tveksamt? 2.4 har blivit försenad men ska vara påväg och sedan ska 3.0/3.1 rullas ut.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med tanke på att det är VW vi pratar om. Även om hårdvaran inte är någon begränsande faktor så har jag svårt att tro att VW bara skulle släppa en uppdatering som gör bilen avsevärt mycket bättre än vad som stod i specifikationerna när man köpte den. Det är inte som hos Tesla där bilarna förbättras hela tiden utan att man behöver betala nånting för det.
VW kommer använda OTA updates för buggfixar och för att implementera funktioner som inte var färdiga när bilen levererades, osv. Men inte för att öka prestandan, förbättra räckvidden, snabba upp laddningen osv. Sådant får man nog bara i en Tesla. Jag är glad om det visar sig att jag har fel.
Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.
Som sagt, ingenting som VW/Herbert lagt ut tyder på att nuvarande ID.3/4 INTE kommer att få den högre laddkurvan via 3.0.
Det har bara pratats om autopark som inte kommer att fungera för alla modeller som saknar några sensorer/kameror.
Bara för att audi tagit er e-tron ägare i 2an betyder det väl inte att VW också kommer göra det?
Version 2.4 är ju redan en förbättring så ditt resonemang fallerar redan nu.
Det har väldigt lite med min erfarenhet som e-tron ägare att göra, att jag resonerar så. Tvärtom, detta passade rätt bra in i min redan existerande världsbild. Det är snarare min erfarenhet med tyska märken och tyska företag generellt att du aldrig får nånting gratis. Vill du ha nåt nytt så får du köpa nåt nytt. Tyskar tar ju till och med rejält betalt om du vill gå på toa i restaurangen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14