Too early for the industry to move to electric power only?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Too early for the industry to move to electric power only?

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen Group’s CEO Herbert Diess recently spoke at the Financial Times’ Future of the Car summit,
where he said it’s way too early for the industry to move to electric power only.
Diess explained that the issue isn’t related to customer demand because it is getting higher and higher
but to the infrastructure that supports EV manufacturing and operation.
Both these processes lag behind the speed at which zero-emissions vehicles are currently developed.
https://www.motor1.com/news/584636/vw-b ... y-full-ev/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av mati »

Är inte VW delägare i Ionity? Vad är problement? Bygg infrastrukturen istället för att gnälla att den är för dålig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1108
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av bjornnilsson »

Nu är jag rätt ointresserad av WV's internpolitik men viss var det väl så att Herbert hade rätt många i sin egen organisation emot sig tidigare när det gällde omställningen? Kan tänka mig att detta är en cover your ass taktik som kan tolkas som ett ställningstagande i att ta några steg ifrån elektrifieringen. Hoppas bara att det är politik så han inte börjat svänga på riktigt. Det är det sista världen behöver just nu som jag ser det.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av mati »

Jag tror inte att Diess svänger. I så fall är det mer troligt att an får sparken. Men då har han nog goda chanser att få ett jobb hos Tesla. För VW skulle dock framtiden bli ganska svart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Är inte VW delägare i Ionity? Vad är problement? Bygg infrastrukturen istället för att gnälla att den är för dålig.
Inte bara delägare utan en av grundarna och drivkraften bakom att Ionity kom till.

Problemet för de är nog att de dels inte vill göra kapitalinvesteringen, och att det i dag är en förlustverksamhet med att sälja el på snabbladdningsstationer.

Det är lönsamt att bygga och sälja elbilar, men olönsamt att bygga snabbladdare och sälja el.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Är inte VW delägare i Ionity? Vad är problement? Bygg infrastrukturen istället för att gnälla att den är för dålig.
Inte bara delägare utan en av grundarna och drivkraften bakom att Ionity kom till.

Problemet för de är nog att de dels inte vill göra kapitalinvesteringen, och att det i dag är en förlustverksamhet med att sälja el på snabbladdningsstationer.

Det är lönsamt att bygga och sälja elbilar, men olönsamt att bygga snabbladdare och sälja el.
Fast Tesla har ju lyckats. I så fall har VW valt fel ansats. De vill tjäna pengar på att sälja elbilar OCH genom att tillhandahålla laddning. Och det går tydligen inte, i alla fall inte så lätt som de trodde. De får helt enkelt tänka om. Det går inte att sälja enbart elbilar om man inte tillhandahåller en fungerande infrastruktur. Det är en del av konceptet, inte ytterligare en inkomstkälla. Och framförallt inte såhär tidigt i början. Senare, när alla har köpt en elbil, kan man kanske ändra på konceptet. Precis som Tesla har gjort. Att erbjuda gratis SuC var ett genialt sätt att få folk att köpa en Tesla. Men nu behövs det inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Det går inte att sälja enbart elbilar om man inte tillhandahåller en fungerande infrastruktur.
Är inte det precis vad alla, utom tesla, gör?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Det går inte att sälja enbart elbilar om man inte tillhandahåller en fungerande infrastruktur.
Är inte det precis vad alla, utom tesla, gör?
Det är väl ingen som säljer enbart elbilar utom Tesla? Det är ju precis det trådens ämne handlar om. Man vill inte släppa fossilbilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Inlägg av Leo »

Herbert Diess var tidigare "projektansvarig" för elbilen BMW i3 och laddhybriden BMW i8 och således en gammal elbilsförespråkare sen många år redan innan han kom till VW. Är nog ett litet spel för galleriet då det säkerligen finns många motsträviga till elbilar inom den tyska bilindustrin. Ser knappast att han skulle sluta slåss för elbilar hos VW utan då får han nog hellre sparken slår en signal till Elon för nytt jobb ;)

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -fran-bmw/
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar