Elbilshatare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Elbilshatare

Inlägg av Zalman3 »

I Örnsköldsvik har nån tydligen skurit sönder alla däcken på en Ford Mach-E.
20220601_091856.jpg
Igår när jag skulle ladda vid Frasses i Lycksele, då hade en Volvo V70 ägare inte bara blockerat laddplatsen med sin bil.
Utan även öppnat motorhuven och lagt in laddkabeln, och sedan försökt stänga huven.

Så försöken att blockera att folk kan ladda sin elbil har nått en ny nivå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Elbilshatare

Inlägg av HerrNilsson »

Måste vara jobbigt att leva i fel tidsepok...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbilshatare

Inlägg av bonath »

Kan väl vara vad som helst, svartsjukedrama t.ex....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilshatare

Inlägg av MWall »

Just Örnsköldsvik verkar vara epicentrum för elbilshatandet i Sverige. Är det inte där som det ofta är blockerade laddare på SuC också?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbilshatare

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Just Örnsköldsvik verkar vara epicentrum för elbilshatandet i Sverige. Är det inte där som det ofta är blockerade laddare på SuC också?
Det stämmer. Ibland har Polis fått tillkallas pga bråk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilshatare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Just Örnsköldsvik verkar vara epicentrum för elbilshatandet i Sverige. Är det inte där som det ofta är blockerade laddare på SuC också?
Det stämmer. Ibland har Polis fått tillkallas pga bråk.

Tur man bor i mer civiliserade delar av landet. ;)

Inte ens "hemma i Ljusdal" är det något större agg mot elbilar av vad jag kan förstå. Jag har då inte märkt något.
andyb
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2022 08:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elbilshatare

Inlägg av andyb »

Jag fattar inte hur man kan vara emot något som utan tvekan är här för att stanna. Vad är det som gör att man älskar fossilbilar så mycket att man blir så arg när utvecklingen går framåt? Det är ju nästan komiskt ibland när man läser kommentarer på Facebook och andra plattformar.
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Elbilshatare

Inlägg av Walker »

Men det vet ni väl, att allt nytt, okänt ich och annorlunda är FARLIGT!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Elbilshatare

Inlägg av rsk »

andyb skrev:
Jag fattar inte hur man kan vara emot något som utan tvekan är här för att stanna. Vad är det som gör att man älskar fossilbilar så mycket att man blir så arg när utvecklingen går framåt? Det är ju nästan komiskt ibland när man läser kommentarer på Facebook och andra plattformar.
Jag tror faktiskt smärtan sitter i plånboken. Det gör helt enkelt ont att inse att man försatt sig i en sits där man måste betala både malus och bensinskatt. Speciellt när det finns alternativ.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Elbilshatare

Inlägg av Olof Tenghoff »

andyb skrev:
Jag fattar inte hur man kan vara emot något som utan tvekan är här för att stanna. Vad är det som gör att man älskar fossilbilar så mycket att man blir så arg när utvecklingen går framåt? Det är ju nästan komiskt ibland när man läser kommentarer på Facebook och andra plattformar.
Tyvärr förekommer det ju anti-elbilspropaganda sponsrat av de som förlorar på elbilar. Exempelvis denna TED talk talk som på ytan verkade helt seriös, men har helt förfalskad information, mot elbilar. Fattar inte att seriösa forum som TED släpper fram sån här smörja. Många går på det, blir förbannade på vad de tror är en dålig utveckling och blir elbilshatare.
Teslaägare sedan 2013
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

rsk skrev:
andyb skrev:
Jag fattar inte hur man kan vara emot något som utan tvekan är här för att stanna. Vad är det som gör att man älskar fossilbilar så mycket att man blir så arg när utvecklingen går framåt? Det är ju nästan komiskt ibland när man läser kommentarer på Facebook och andra plattformar.
Jag tror faktiskt smärtan sitter i plånboken. Det gör helt enkelt ont att inse att man försatt sig i en sits där man måste betala både malus och bensinskatt. Speciellt när det finns alternativ.
Jag misstänker att det bara är en liten andel av elbilshatarna som verkligen betalar malusskatt.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Elbilshatare

Inlägg av Dagfinn »

Olof Tenghoff skrev:
andyb skrev:
Jag fattar inte hur man kan vara emot något som utan tvekan är här för att stanna. Vad är det som gör att man älskar fossilbilar så mycket att man blir så arg när utvecklingen går framåt? Det är ju nästan komiskt ibland när man läser kommentarer på Facebook och andra plattformar.
Tyvärr förekommer det ju anti-elbilspropaganda sponsrat av de som förlorar på elbilar. Exempelvis denna TED talk talk som på ytan verkade helt seriös, men har helt förfalskad information, mot elbilar. Fattar inte att seriösa forum som TED släpper fram sån här smörja. Många går på det, blir förbannade på vad de tror är en dålig utveckling och blir elbilshatare.
Han är ett riktigt lökhuvud, men elbilar vs fossilbilar är ju tyvärr inte det enda området det sprids falsk/vilseledande information till höger o vänster :evil:
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Elbilshatare

Inlägg av Olof Tenghoff »

Dagfinn skrev:
Olof Tenghoff skrev:
andyb skrev:
Jag fattar inte hur man kan vara emot något som utan tvekan är här för att stanna. Vad är det som gör att man älskar fossilbilar så mycket att man blir så arg när utvecklingen går framåt? Det är ju nästan komiskt ibland när man läser kommentarer på Facebook och andra plattformar.
Tyvärr förekommer det ju anti-elbilspropaganda sponsrat av de som förlorar på elbilar. Exempelvis denna TED talk talk som på ytan verkade helt seriös, men har helt förfalskad information, mot elbilar. Fattar inte att seriösa forum som TED släpper fram sån här smörja. Många går på det, blir förbannade på vad de tror är en dålig utveckling och blir elbilshatare.
Han är ett riktigt lökhuvud, men elbilar vs fossilbilar är ju tyvärr inte det enda området det sprids falsk/vilseledande information till höger o vänster :evil:
Instämmer. Läser man förresten kommentarerna under TED-videon så ser man att nästan alla kommentatorer sväljer skiten med hull och hår. :twisted:
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elbilshatare

Inlägg av Curik »

Olof Tenghoff skrev:
andyb skrev:
Jag fattar inte hur man kan vara emot något som utan tvekan är här för att stanna. Vad är det som gör att man älskar fossilbilar så mycket att man blir så arg när utvecklingen går framåt? Det är ju nästan komiskt ibland när man läser kommentarer på Facebook och andra plattformar.
Tyvärr förekommer det ju anti-elbilspropaganda sponsrat av de som förlorar på elbilar. Exempelvis denna TED talk talk som på ytan verkade helt seriös, men har helt förfalskad information, mot elbilar. Fattar inte att seriösa forum som TED släpper fram sån här smörja. Många går på det, blir förbannade på vad de tror är en dålig utveckling och blir elbilshatare.
Tack för tipset! Helt missat denna. Men vad är det som är förfalskat? Det blir ju rätt betydelselöst utan en källa..
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Elbilshatare

Inlägg av Bo99 »

Själv vill jag numera inte ha en diskussion om elbilar i jobbets fikarum. Börjar det pratas om elbilar håller jag käften om jag inte får en direkt fråga då alla vet att jag kör elbil. Okunnigheten är enorm när det gäller elbilar. När jag fick frågan om vad min bil drar så sa jag WLTP säger 260 km och när det är fint väder stämmer det men när det blir kallare kan WLTP halveras. Vad kostar det per mil blir nästa fråga? Då säger jag att jag kan inte svara på det då det beror på vad du har för elpris, var du laddar och hur du kör.

En kommentar på att min e-up drar 10,7 kWh/100 km när jag kör till jobbet nu när det är fint väder i Skåne var att det motsvarar xxx hästkrafter. Jag blir bara så trött och skämtar till det istället med att säga att ni med manliga diesel-Volvos får trampa mer på gasen för att jämna ut mitt lägre klimatavtryck. Börjar jag verkligen att försöka bena ut och förklara vad en elbil är och vad det kostar tar det aldrig slut. Den ena dumma kommentaren efter den andra kommer och vissa ser ut som frågetecken och fattar absolut ingenting av vad jag säger och på slutet brukar det komma ett påstående om att en elbil är ju inte så bra egentligen. Då är det förhoppningsvis dags för mig att resa mig upp och gå ut till min buss och köra nästa pass.

Gasdriven är bussen men det hör ju inte hit.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elbilshatare

Inlägg av tor-ake »

Curik skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Tyvärr förekommer det ju anti-elbilspropaganda sponsrat av de som förlorar på elbilar. Exempelvis denna TED talk talk som på ytan verkade helt seriös, men har helt förfalskad information, mot elbilar. Fattar inte att seriösa forum som TED släpper fram sån här smörja. Många går på det, blir förbannade på vad de tror är en dålig utveckling och blir elbilshatare.
Tack för tipset! Helt missat denna. Men vad är det som är förfalskat? Det blir ju rätt betydelselöst utan en källa..
Hela argumentet i videon bygger på att 2/3 av världens energi genereras fossilt och att batterier därför per nödvändighet måste produceras med 2/3 fossil energi.
Tesla Gigafactory och Northvolt skjuter ned det argumentet så hela videon är falsk.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilshatare

Inlägg av Jerker »

Det är svårt för folk att ta till sig fakta som talar för att elbilen är det enda vettiga alternativet idag, sett till miljö och ekonomi. Det var verkligen ett genombrott när Tesla kunde visa att model 3 har så litet miljöavtryck vid tillverkningen att det med den svenska elmixen räcker att köra knappt 1000 mil så har man betalat av miljöskulden jämfört med tillverkningen av en fossilbil.
https://teslaclubsweden.se/sa-smutsigt- ... a-model-3/

Jag har ett par bekanta som är så välavlönade att priset på bilen är irrelevant. I vintras berördes detta och de sa att de hade tittat på det och kommit fram till att det inte blir bättre miljömässigt att byta till elbil. Bättre att fortsätta köra fossilen några år till. Jag försökte då säga att det räcker med att de kör en Tesla model 3 1000 mil så har de vägt upp de utsläpp som tillverkningen av en ny sådan gör. Efter det är det en ren miljövinst att köra den jämfört med att fortsätta köra fossilen. Men nej, de hade minsann kontrollerat detta och de visste att de måste köra flera varv runt jordklotet med elbilen innan miljöskulden är betald. Gamla och felaktiga uppgifter, alltså.

Detta är högutbildade människor som normalt gör väldigt bra research när de ska göra en investering och jag ser dem båda som mycket intelligenta. Men här räcker det uppenbarligen inte till. De har bara läst i dagspress och stödjer sin uppfattning mot det vanliga dravlet som svartmålar elbilar. Jag försökte att förklara att det har skett enormt stor utveckling, att forskare sedan länge har visat på felen i de gamla beräkningarna (dvs. att man inte tagit med alla delar i en fossilbils nedsmutsning), osv. osv. Men det gick inte. Bara det faktum att jag hänvisade till en rapport som Tesla själva har tagit fram diskvalificerade den som argument. Dvs. Tesla ljuger. Jag sa att det är inte möjligt för Tesla att ljuga i en sån här rapport. De är förmodligen ett av världens mest hårdbevakade företag och massor av intressen nagelfar denna rapport i hopp om att kunna beslå Tesla med lögner. Samma par (den ena nationalekonom med doktorsgrad och ekonomichef på ett statligt bolag), talade om för mig runt 2017 att Tesla aldrig nånsin kommer att kunna gå med vinst.

Det finns så mycket att kämpa emot. Men jag har tagit dessa kamper sen 2015, när jag själv började köra elbil, och har nu bestämt mig för att sluta med det. Dels klarar sig elbilsrevolutionen helt själv. Det är en irreversibel process. Alla kommer tt tvingas köra elbil förr eller senare. Dels skiter jag i om enstaka människor inte fattar galoppen. Vi ska träffa det här paret på en fest om ett par veckor och på den festen kommer ingen att få höra mig prata om elbilar. Jag har tröttnat.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Elbilshatare

Inlägg av Holve »

Man hör så mycket hat mot elbilar så man blir helt matt.
Jag har börjat ljuga och säger att min arbetsgivare tvingade mig till en elbil.

Man blir verkligen förvånad hur okunniga och hur folk vägrar att lyssna på fakta.

Igår var det en på ett företag jag besökte som frågade om inte hela batteripacket bröts sönder om jag hade något på dragkroken. Det kunde börja brinna sa han varnande..
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilshatare

Inlägg av jonasl »

1-2 varv runt jorden innan det är miljömässigt bättre än en fossilbil är ett argument jag hört flera gånger. Det roliga är att INGEN av de som dragit det argumentet har haft en aning om hur många mil det är, mer än att det låter jättemycket. I verkligheten är det ganska precis 4000 mil.

Och som sagt, för många bilar och med svensk elmix är det mycket kortare än så.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
.../ Jag försökte då säga att det räcker med att de kör en Tesla model 3 1000 mil så har de vägt upp de utsläpp som tillverkningen av en ny sådan gör. Efter det är det en ren miljövinst att köra den jämfört med att fortsätta köra fossilen. Men nej, de hade minsann kontrollerat detta och de visste att de måste köra flera varv runt jordklotet med elbilen innan miljöskulden är betald. Gamla och felaktiga uppgifter, alltså. [Min understrykning.] /...
Och vad människor som de två inte heller förstår är att elbilars miljöpåverkan går att sänka ytterligare.

- Med gruvdrift närmare bilfabrikerna.
- Med eldrivna maskiner som utför gruvdriften.
- Med att byta från fossildrivna transporter till eldrivna transporter – lastbilar eller tåg.
- OCH. Genom att ställa om hela energimixen i produktionsledet genom att fasa ut den fossila energin.

Är det här en utveckling som de skulle vilja stödja?... Men nej... Tyvärr förstår dem inte, eller så har de inte tänkt så här långt...

Och dessutom... Tyvärr igen... Enda sättet att få dem att fatta är att förklara det för dem...

Sen förstår jag också att man beroende på allt annat i livet kanske inte alltid orkar ta alla strider. Det har tyvärr inte jag heller gjort av olika anledningar...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Elbilshatare

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
... och på den festen kommer ingen att få höra mig prata om elbilar. Jag har tröttnat.
Jag kör numera en lite annan ingång i sådana samtal, t.ex. när en person pratar om sin nya fossil-prestandabil, så suckar jag lite, och säger typ fin bil, man blir ju avundsjuk, men jag har tyvärr inte råd att köra en sån. Det brukar få folk att fundera ett varv av egen kraft.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilshatare

Inlägg av LarsL »

Varför är folk elbilshatare?
Är det bara det att de inte har råd? Alltså lite surt sa räven. Jag har upplevt ett ganska mycket större hat sedan jag började köra Model S. Det kommer kommentarer, aggressivitet i trafiken, även mot min sambo när hon kör den bilen. Det är så pass jobbigt jag valt att byta till en Model Y, visserligen dyrare men ”en vanlig crossover”.

Eller är det så att det har pågått en påverkanskampanj? Det är ju inte alls orimligt att Ryska-troll skulle vilja hindra att vi lämnar olja och gasberoendet. Gå in på Twitter och titta på något om krigets ser ni hur enormt många de är. Om dessa tidigare malde på om elbilslögner så förstår man att det kan ha gett påverkan. Det behöver ju iofs inte vara Ryssland utan det kan vara andra aktörer men med samma taktik. Skillnaden är att när det handlar om krigspropaganda så är det lätt genomskådat för normalbegåvade. Medan elbilsmyter är svårare att genomskåda, eftersom vi inte har ”facitet” ute i världen.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Elbilshatare

Inlägg av Yxel »

”Jag tror på vätgas”

Fick jag höra på jobbet idag

Svarade ”Tror gör man i kyrkan”.
Multicoat Red Model X P100D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
.../ Eller är det så att det har pågått en påverkanskampanj? Det är ju inte alls orimligt att Ryska-troll skulle vilja hindra att vi lämnar olja och gasberoendet. Gå in på Twitter och titta på något om krigets ser ni hur enormt många de är. Om dessa tidigare malde på om elbilslögner så förstår man att det kan ha gett påverkan. Det behöver ju iofs inte vara Ryssland utan det kan vara andra aktörer men med samma taktik. Skillnaden är att när det handlar om krigspropaganda så är det lätt genomskådat för normalbegåvade. Medan elbilsmyter är svårare att genomskåda, eftersom vi inte har ”facitet” ute i världen.
Inte alls särskilt långsökt.

Skulle bli 'rätt förvånad' ifall det inte förekommit/förekommer påverkanskampanjer om det här på Twitter, Facebook eller i YouTubes kommentarsfält...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilshatare

Inlägg av MWall »

Jag tycker det gör åt rätt håll. Fler och fler är positivt inställda. Och fler och fler köper.
Skriv svar