Elbilshatare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Elbilshatare

Inlägg av Anderzzon »

SwedishAdvocate skrev:
Niklas Z skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe

Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Läste du även detta som står i länken du gav:

"Although there have been many studies regarding the relationship between the extremely low frequency electric and magnetic fields (ELF-EMFs) generated by electric blankets and cancer, no proof of a cause and effect has been found."
Nej. Men när det handlar om testikelcancer så känns det som better safe than sorry...

Jämför t.ex. med utbyggnaden av 3G-basstationer när 3G var nytt. Italien valde av säkerhetsskäl enligt försiktighetsprincipen ett gränsvärde för strålning från sådana basstationer som var en hundradel av det värde som Sverige körde på. Det var inga som helst problem att fixa ett 3G-nätverk med det lägre gränsvärdet. Det kräves bara lite mera arbete...

Hur det kommer sig att jag kan det? Uppdrag Granskning gjorde ett program om det här när det begav sig. I samma program var det en svensk hjärnforskare verksam vid Medicinska fakulteten vid Lunds universitet som endast använde sig av mobiltelefon utan handsfree när det var absolut nödvändigt. Och då höll han den mot det örat som befann sig på motsatt sida från där talcentrum finns i hjärnan. Och som sagt under kortast möjliga tid. Hur han visste att någon ville ha tag i honom? Han såg det på sin personsökare.

Jag har klarat mig ungefär ett halvt liv utan stolvärme i bilen. Stolvärme är således på intet sätt något jag på något sätt behöver över huvud taget...
Herregud! Och du är inne här och vevar om att man inte ska få ifrågasätta klimathotet, men att yra om cancer från mobiltelefoner och stolsvärme är helt ok?!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilshatare

Inlägg av Jerker »

Aida skrev:
Jerker skrev:
DanneLKPG skrev:
Artikel på SVT Nyheter igår där man intervjuar en busschaufför som hyllar nya elbussarna som SL köpt in. Kommentarsfälten fyllda av "Vänta bara tills vintern, då blir det inte kul", "Jag tvingas köra elektriskt lastbil och det är skit", "Bara att invänta nyheter om brand snart då", "Hur puckade får inköparna vara med våra pengar???" med mera. Och såklart massor med gilla-markeringar på skitsnacket... Några enstaka personer som försöker rätta falska påståenden, men blir bombarderade av skratt-emojis. :roll:
Kan ju rapportera från Nyköping där man haft enbart elbussar i stadstrafiken i ett par år att alla chaufförer, resenärer och folk som går på gatorna är skitnöjda med det beslutet. Och gissa vad? De fungerar på vintern också! :o

Jag gläds varje gång jag [inte] hör en stadsbuss accelerera ut från en hållplats, helt ljudlöst och kvickt som en småbil! :D
Jag var väldigt positiv till elbussar och tyckte att det var skönt med tystnaden i stadstrafik. Men i vintras blev jag lite konfunderad… Det visar sig att alla elbussar har bränslevärmare som är helt orenade! De står och spyr ut blå rök som luktar sovjet! Så fort det ska va lite värme i bussarna. Kul också att chaufförerna står och röker bredvid bussarna på ändhållplatsen med öppna dörrar samtidigt som bränslevärmarna är påslagna! Detta försämrar luften betänkligt jämfört med de tidigare renade gasbussarna! Jag hörde mig för med en tekniker på Nobina som bekräftade att elbussarna inte klarar av att hålla värmen med värmepump el elvärmare pga kallrasen vid de många hållplatserna när alla dörrarna öppnas så de har orenade bränslevärmare! Idioti!
Bor du i Nyköping? Där är det Nobina och de har köpt kinesiska BYD.
Elbuss_BYD.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilshatare

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe

Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elbilshatare

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe

Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.
DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)

Bild

Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.

Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe

Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.
DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)

Bild

Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.

Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Det är ju det där med CO2-utsläppen. Det överspeglar allt.
Gasol skulle vara den bästa lösningen i övergången till att värma med el.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilshatare

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Det är precis det jag brukar säga till folk som är rädda för "strålning", som ju nästan alltid används som ett samlingsbegrepp för allt man inte ser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Elbilshatare

Inlägg av Gargamel »

Sedan är det väl större risk med strålningen från en mobiltelefon än värmeslingorna i bilsätet, i så fall.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
tor-ake skrev:
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Det är precis det jag brukar säga till folk som är rädda för "strålning", som ju nästan alltid används som ett samlingsbegrepp för allt man inte ser.
Har en kompis som sitter i byggnadsnämnden i kommunen. Där har man stora problem med männsikor som överklagar 4G/5G-master i deras närhet.
Dessa människor är helt övertygade om att strålningen är som starkast precis nära masten.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elbilshatare

Inlägg av niklas12 »

tor-ake skrev:
mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe

Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.
DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)

Bild

Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.

Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Företagen som lämnar anbud till kommunen konkurrerar med pris, och så länge upphandlingen inte begränsar eller ställer krav på avgasrening för uppvärmningen lär de fortsätta med den mest kostnadseffektiva metoden som verkar vara dieselvärmare
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anderzzon skrev:
Herregud! Och du är inne här och vevar om att man inte ska få ifrågasätta klimathotet, men att yra om cancer från mobiltelefoner och stolsvärme är helt ok?!
Vevar och vevar...

Det här var något jag nämnde i förbigående för att jag tycker det är så fjantigt att folk inte klarar av att sitta med ytterkläder på i ett svalt vindstilla utrymme ca 10-25 minuter utan istället tvunget måste ha en dieselvärmare igång för att det ska vara ~22 grader varmt...

Och kolla nu här:

JAG ERKÄNNER! JAG HAR HAFT FEL!

Och vilka skador har den här planeten lidit av att jag inte förstått vetenskaplig konsensus kring det här med små likströmsdrivna bilsätesvärmare? Tja... Inga som helst tycker jag det verkar som. Men du får naturligtvis hemskt gärna rätta mig om det är något jag missar...

Det vore ju trevligt om de som envisas med att gå emot vetenskaplig konsensus gällande klimathotet också skulle kunna erkänna att de har haft fel. Det är ju liksom rätt mycket större värden det handlar om i det fallet...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
tor-ake skrev:
mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe

Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.
DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)

Bild

Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.

Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Företagen som lämnar anbud till kommunen konkurrerar med pris, och så länge upphandlingen inte begränsar eller ställer krav på avgasrening för uppvärmningen lär de fortsätta med den mest kostnadseffektiva metoden som verkar vara dieselvärmare
I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilshatare

Inlägg av Teslaspolen »

tor-ake skrev:
mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe

Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.
DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)

Bild

Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.

Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Att dieselvärmare används har nog mycket att göra med att befintliga bussar, om så 20 år gamla, har dieselvärmare i sig redan. Kan t.ex även köras när bussen står avstängd för att avfrosta och hålla utrymmet varmt.

Då ligger det nära till hands för en klen elbuss.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilshatare

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Har en kompis som sitter i byggnadsnämnden i kommunen. Där har man stora problem med männsikor som överklagar 4G/5G-master i deras närhet.
Dessa människor är helt övertygade om att strålningen är som starkast precis nära masten.
Jag har ett gäng grannar som är väldigt mycket inne i detta med farlig strålning från mobilmaster. De vill inte ha mobilmaster i närheten, men de använder sig såklart ändå av mobiltelefoner. Men då anser dessa personer alltså att masterna ska stå så långt bort som möjligt för att de inte vill utsättas för masternas farliga utsöndringar. Jag har försökt att förklara att - om det nu är farligt med "mobilstrålning" - så är det mobiltelefonen de ska vara rädda för, och ännu mer ju sämre täckning man har, eftersom telefonen gör allt den kan för att hålla liv i kommunikationen med masten som står flera mil bort. Men nej, det är masten som är farlig. Dålig täckning är bra för då minskar den farliga strålningen. Hmmppff...
Häromveckan kom en av strålsäkerhetstanterna hem till mig. Hon hade skaffat sig en skrivare till datorn som tydligen krävde nån form av konfigurering via Wifi. Men hon har inte Wifi, för det är farligt. Sen visade sig att hon inte ens hade någon router, för den är också farlig. Hon hade datorn direkt kopplad till fiberkonvertern, dvs med publik IP-adress direkt ansluten till internet. Och det är ju inte farligt eller så. Jisses.
Hursomhelst så erbjöd jag mig att fixa hennes skrivare, för jag har ju Wifi och en router. Men det ville hon inte. Hon lämnade tillbaka skrivaren. Troligen var hon rädd att mitt Wifi skulle smitta av sig på något vis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Elbilshatare

Inlägg av bjornnilsson »

Jag jobbade i en expertbutik 1997 som ansvarig för försäljning av deras persondatorer och fick flera besök av äldre som var livrädda för internet och ville ha en djupgående förklaring av fenomenet. En av tanterna hade tårar i ögonen, så obehagligt tyckte hon att det var. Det man inte förstår något av, det kan vara rejält skrämmande.

Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilshatare

Inlägg av nek0 »

bjornnilsson skrev:
Jag jobbade i en expertbutik 1997 som ansvarig för försäljning av deras persondatorer och fick flera besök av äldre som var livrädda för internet och ville ha en djupgående förklaring av fenomenet. En av tanterna hade tårar i ögonen, så obehagligt tyckte hon att det var. Det man inte förstår något av, det kan vara rejält skrämmande.

Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Lyssna och njut.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Elbilshatare

Inlägg av ObscureEconomist »

Fredrik j skrev:

I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.
Skulle du sälja en tjänst eller vara utan att veta om och hur mycket du fick betalt? Isf kommer jag och hämtar husnycklarna efter helgen och sen får du betalt efteråt beroende på hur jag känner för huset.

Du ser väl själv att det är ett helt absurd sätt att tänka.
BMW i4 M50 -22
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

ObscureEconomist skrev:
Fredrik j skrev:

I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.
Skulle du sälja en tjänst eller vara utan att veta om och hur mycket du fick betalt? Isf kommer jag och hämtar husnycklarna efter helgen och sen får du betalt efteråt beroende på hur jag känner för huset.

Du ser väl själv att det är ett helt absurd sätt att tänka.
Möjligen ett absurt exempel. Naturligtvis får du undersöka mitt hus innan du köper det. Det finns ju andra hus om mitt inte skulle duga för det priset jag vill ha.

Att koppla betalningen till hur väl en tjänst har utförts är ju inte alls absurt. Om postnord åtar sig att leverera på en viss tid och på ett visst sätt borde man få mindre betalt om man misslyckas med det.
När det gäller bussen skulle det ju kunna styras genom mer detaljerad upphandling men i många fall räcker det ju med lite sunt förnuft. Men man kanske behöver skriva att bussen inte får fyllas med dieselavgaser under färd...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilshatare

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilshatare

Inlägg av LarsL »

För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilshatare

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
...man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Det är klart att man inte ska skratta bort det. Jag använder också oftast högtalarfunktionen i min mobil för att jag inte vill ha en radiosändare i GHz-bandet precis vid huvudet. Det är troligen inte jättebra för vävnaden i hjärnan (det lilla som finns där) när man som jag jobbar hemma och har telefonen igång typ hela dagen. Inget konstigt med det. Några decimeter avstånd räcker och fältstyrkan minskar enormt.
Men det finns ju gränser liksom. Jag har en granne som har byggt en överdimensionerad fågelbur runt hela huset för att slippa strålning från..., ja från vad egentligen? Från allt, antar jag. Då är man paranoid och behöver nog hjälp.
Jag skulle för den delen inte heller vilja ha en mobilmast på huset eller i trädgården, men bara för att det är fult. Precis under masten är det ju dessutom inte ens säkert att man har täckning.
LarsL skrev:
För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Det har jag också hört. Och det stämmer väl iofs att en elbil under extremt kraftig acceleration under mycket kort tid kan ge ifrån sig rätt så starka elektriska fält. Jag har nånstans sett att finns mätningar som visar detta. Men under normal körning är det inte mer än i en bil med förbränningsmotor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elbilshatare

Inlägg av Aida »

mati skrev:
bjornnilsson skrev:
...man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Det är klart att man inte ska skratta bort det. Jag använder också oftast högtalarfunktionen i min mobil för att jag inte vill ha en radiosändare i GHz-bandet precis vid huvudet. Det är troligen inte jättebra för vävnaden i hjärnan (det lilla som finns där) när man som jag jobbar hemma och har telefonen igång typ hela dagen. Inget konstigt med det. Några decimeter avstånd räcker och fältstyrkan minskar enormt.
Men det finns ju gränser liksom. Jag har en granne som har byggt en överdimensionerad fågelbur runt hela huset för att slippa strålning från..., ja från vad egentligen? Från allt, antar jag. Då är man paranoid och behöver nog hjälp.
Jag skulle för den delen inte heller vilja ha en mobilmast på huset eller i trädgården, men bara för att det är fult. Precis under masten är det ju dessutom inte ens säkert att man har täckning.
LarsL skrev:
För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Det har jag också hört. Och det stämmer väl iofs att en elbil under extremt kraftig acceleration under mycket kort tid kan ge ifrån sig rätt så starka elektriska fält. Jag har nånstans sett att finns mätningar som visar detta. Men under normal körning är det inte mer än i en bil med förbränningsmotor.

Är inte karossen isolerad mot motorer och batteri enligt principen om Faradays bur? (Kanske inte Teslas strukturella batterier iofs…)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Elbilshatare

Inlägg av renes »

SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Jag har ingen formell sakkunskap om elektromagnetiska fält från stolvärme. Men jag minns att jag någon gång för ca. 25 år sedan hört eller läst om det här. Men om någon kan visa på en tillförlitlig källa som motbevisar min nuvarande inställning så kommer jag naturligtvis korrigera min världsbild därefter.
Man har ju med framgång kunnat behandla depressioner med just magnetfält mot hjärnan. Inte så långsökt att tro att även genitalia kan känna sig gladare av lite av samma, väl.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elbilshatare

Inlägg av tor-ake »

Den magnetiska fältstyrkan vid EMT-behandling är enligt Antonio Mantovani & Sarah H. Lisanby (2004) typiskt 1,5-2,0 Tesla :!: Om du lyckas få en del av en genitalie riktigt nära värmetrådarna, säg 4mm och strömstyrkan är 5A genom tråden (sittdyna på 60W värmeeffekt) så skulle det bli 0,3 mikroTesla eller ungefär 5000ggr lägre fältstyrka. Eller ungefär som att försöka poppa mikrovågspopcorn med en WiFi-router. Händer absolut ingenting.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Elbilshatare

Inlägg av Camper63 »

Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Elbilshatare

Inlägg av Bo99 »

Jag har inte orkat läsa alla inlägg.

Själv tycker jag efter ett år och nästan 4 000 mil med elbil att hela grejen med en motor med kolvar och kolvringar som smörjs av olja, insprutningssystem, tändsystem, bränslesystem, turbo, avgassystem, katalysator och att man måste fylla på med bensin/diesel som därefter förbränns bara känns så otroligt ålderdomligt. Jag sätter mig i bilen och startar systemet och glider iväg på el. Vad jag menar är att hela grejen med att köra bil inte behöver vara komplicerad alls. Förenklat en elmotor, ett batteri och en oerhört kapabel inverter (växelriktare). Inget brum-brum med ett avgasrör som spyr ut avgaser. Jo det känns bra att köra min elbil just för att tekniken är enkel och modern och kostnaden/mil är låg.
Skriv svar