I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.niklas12 skrev:Företagen som lämnar anbud till kommunen konkurrerar med pris, och så länge upphandlingen inte begränsar eller ställer krav på avgasrening för uppvärmningen lär de fortsätta med den mest kostnadseffektiva metoden som verkar vara dieselvärmaretor-ake skrev:DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)mikebike skrev:Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Elbilshatare
Moderator: Redaktion
Re: Elbilshatare
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbilshatare
Att dieselvärmare används har nog mycket att göra med att befintliga bussar, om så 20 år gamla, har dieselvärmare i sig redan. Kan t.ex även köras när bussen står avstängd för att avfrosta och hålla utrymmet varmt.tor-ake skrev:DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)mikebike skrev:Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Då ligger det nära till hands för en klen elbuss.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elbilshatare
Jag har ett gäng grannar som är väldigt mycket inne i detta med farlig strålning från mobilmaster. De vill inte ha mobilmaster i närheten, men de använder sig såklart ändå av mobiltelefoner. Men då anser dessa personer alltså att masterna ska stå så långt bort som möjligt för att de inte vill utsättas för masternas farliga utsöndringar. Jag har försökt att förklara att - om det nu är farligt med "mobilstrålning" - så är det mobiltelefonen de ska vara rädda för, och ännu mer ju sämre täckning man har, eftersom telefonen gör allt den kan för att hålla liv i kommunikationen med masten som står flera mil bort. Men nej, det är masten som är farlig. Dålig täckning är bra för då minskar den farliga strålningen. Hmmppff...Fredrik j skrev:Har en kompis som sitter i byggnadsnämnden i kommunen. Där har man stora problem med männsikor som överklagar 4G/5G-master i deras närhet.
Dessa människor är helt övertygade om att strålningen är som starkast precis nära masten.
Häromveckan kom en av strålsäkerhetstanterna hem till mig. Hon hade skaffat sig en skrivare till datorn som tydligen krävde nån form av konfigurering via Wifi. Men hon har inte Wifi, för det är farligt. Sen visade sig att hon inte ens hade någon router, för den är också farlig. Hon hade datorn direkt kopplad till fiberkonvertern, dvs med publik IP-adress direkt ansluten till internet. Och det är ju inte farligt eller så. Jisses.
Hursomhelst så erbjöd jag mig att fixa hennes skrivare, för jag har ju Wifi och en router. Men det ville hon inte. Hon lämnade tillbaka skrivaren. Troligen var hon rädd att mitt Wifi skulle smitta av sig på något vis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Elbilshatare
Jag jobbade i en expertbutik 1997 som ansvarig för försäljning av deras persondatorer och fick flera besök av äldre som var livrädda för internet och ville ha en djupgående förklaring av fenomenet. En av tanterna hade tårar i ögonen, så obehagligt tyckte hon att det var. Det man inte förstår något av, det kan vara rejält skrämmande.
Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Elbilshatare
Lyssna och njut.bjornnilsson skrev:Jag jobbade i en expertbutik 1997 som ansvarig för försäljning av deras persondatorer och fick flera besök av äldre som var livrädda för internet och ville ha en djupgående förklaring av fenomenet. En av tanterna hade tårar i ögonen, så obehagligt tyckte hon att det var. Det man inte förstår något av, det kan vara rejält skrämmande.
Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Elbilshatare
Skulle du sälja en tjänst eller vara utan att veta om och hur mycket du fick betalt? Isf kommer jag och hämtar husnycklarna efter helgen och sen får du betalt efteråt beroende på hur jag känner för huset.Fredrik j skrev:
I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.
Du ser väl själv att det är ett helt absurd sätt att tänka.
BMW i4 M50 -22
Re: Elbilshatare
Möjligen ett absurt exempel. Naturligtvis får du undersöka mitt hus innan du köper det. Det finns ju andra hus om mitt inte skulle duga för det priset jag vill ha.ObscureEconomist skrev:Skulle du sälja en tjänst eller vara utan att veta om och hur mycket du fick betalt? Isf kommer jag och hämtar husnycklarna efter helgen och sen får du betalt efteråt beroende på hur jag känner för huset.Fredrik j skrev:
I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.
Du ser väl själv att det är ett helt absurd sätt att tänka.
Att koppla betalningen till hur väl en tjänst har utförts är ju inte alls absurt. Om postnord åtar sig att leverera på en viss tid och på ett visst sätt borde man få mindre betalt om man misslyckas med det.
När det gäller bussen skulle det ju kunna styras genom mer detaljerad upphandling men i många fall räcker det ju med lite sunt förnuft. Men man kanske behöver skriva att bussen inte får fyllas med dieselavgaser under färd...
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbilshatare
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elbilshatare
För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Re: Elbilshatare
Det är klart att man inte ska skratta bort det. Jag använder också oftast högtalarfunktionen i min mobil för att jag inte vill ha en radiosändare i GHz-bandet precis vid huvudet. Det är troligen inte jättebra för vävnaden i hjärnan (det lilla som finns där) när man som jag jobbar hemma och har telefonen igång typ hela dagen. Inget konstigt med det. Några decimeter avstånd räcker och fältstyrkan minskar enormt.bjornnilsson skrev:...man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Men det finns ju gränser liksom. Jag har en granne som har byggt en överdimensionerad fågelbur runt hela huset för att slippa strålning från..., ja från vad egentligen? Från allt, antar jag. Då är man paranoid och behöver nog hjälp.
Jag skulle för den delen inte heller vilja ha en mobilmast på huset eller i trädgården, men bara för att det är fult. Precis under masten är det ju dessutom inte ens säkert att man har täckning.
Det har jag också hört. Och det stämmer väl iofs att en elbil under extremt kraftig acceleration under mycket kort tid kan ge ifrån sig rätt så starka elektriska fält. Jag har nånstans sett att finns mätningar som visar detta. Men under normal körning är det inte mer än i en bil med förbränningsmotor.LarsL skrev:För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilshatare
mati skrev:Det är klart att man inte ska skratta bort det. Jag använder också oftast högtalarfunktionen i min mobil för att jag inte vill ha en radiosändare i GHz-bandet precis vid huvudet. Det är troligen inte jättebra för vävnaden i hjärnan (det lilla som finns där) när man som jag jobbar hemma och har telefonen igång typ hela dagen. Inget konstigt med det. Några decimeter avstånd räcker och fältstyrkan minskar enormt.bjornnilsson skrev:...man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Men det finns ju gränser liksom. Jag har en granne som har byggt en överdimensionerad fågelbur runt hela huset för att slippa strålning från..., ja från vad egentligen? Från allt, antar jag. Då är man paranoid och behöver nog hjälp.
Jag skulle för den delen inte heller vilja ha en mobilmast på huset eller i trädgården, men bara för att det är fult. Precis under masten är det ju dessutom inte ens säkert att man har täckning.
Det har jag också hört. Och det stämmer väl iofs att en elbil under extremt kraftig acceleration under mycket kort tid kan ge ifrån sig rätt så starka elektriska fält. Jag har nånstans sett att finns mätningar som visar detta. Men under normal körning är det inte mer än i en bil med förbränningsmotor.LarsL skrev:För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Är inte karossen isolerad mot motorer och batteri enligt principen om Faradays bur? (Kanske inte Teslas strukturella batterier iofs…)
Re: Elbilshatare
Man har ju med framgång kunnat behandla depressioner med just magnetfält mot hjärnan. Inte så långsökt att tro att även genitalia kan känna sig gladare av lite av samma, väl.SwedishAdvocate skrev:Jag har ingen formell sakkunskap om elektromagnetiska fält från stolvärme. Men jag minns att jag någon gång för ca. 25 år sedan hört eller läst om det här. Men om någon kan visa på en tillförlitlig källa som motbevisar min nuvarande inställning så kommer jag naturligtvis korrigera min världsbild därefter.Gargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Elbilshatare
Den magnetiska fältstyrkan vid EMT-behandling är enligt Antonio Mantovani & Sarah H. Lisanby (2004) typiskt 1,5-2,0 Tesla Om du lyckas få en del av en genitalie riktigt nära värmetrådarna, säg 4mm och strömstyrkan är 5A genom tråden (sittdyna på 60W värmeeffekt) så skulle det bli 0,3 mikroTesla eller ungefär 5000ggr lägre fältstyrka. Eller ungefär som att försöka poppa mikrovågspopcorn med en WiFi-router. Händer absolut ingenting.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Elbilshatare
Jag har inte orkat läsa alla inlägg.
Själv tycker jag efter ett år och nästan 4 000 mil med elbil att hela grejen med en motor med kolvar och kolvringar som smörjs av olja, insprutningssystem, tändsystem, bränslesystem, turbo, avgassystem, katalysator och att man måste fylla på med bensin/diesel som därefter förbränns bara känns så otroligt ålderdomligt. Jag sätter mig i bilen och startar systemet och glider iväg på el. Vad jag menar är att hela grejen med att köra bil inte behöver vara komplicerad alls. Förenklat en elmotor, ett batteri och en oerhört kapabel inverter (växelriktare). Inget brum-brum med ett avgasrör som spyr ut avgaser. Jo det känns bra att köra min elbil just för att tekniken är enkel och modern och kostnaden/mil är låg.
Själv tycker jag efter ett år och nästan 4 000 mil med elbil att hela grejen med en motor med kolvar och kolvringar som smörjs av olja, insprutningssystem, tändsystem, bränslesystem, turbo, avgassystem, katalysator och att man måste fylla på med bensin/diesel som därefter förbränns bara känns så otroligt ålderdomligt. Jag sätter mig i bilen och startar systemet och glider iväg på el. Vad jag menar är att hela grejen med att köra bil inte behöver vara komplicerad alls. Förenklat en elmotor, ett batteri och en oerhört kapabel inverter (växelriktare). Inget brum-brum med ett avgasrör som spyr ut avgaser. Jo det känns bra att köra min elbil just för att tekniken är enkel och modern och kostnaden/mil är låg.