Vet inte om det nämnts redan men det har tillkommit totalt 10 st nya laddare i Ljungby med effekt på 180-300 kW (Allego och Ljungby elservice). Detta i tillägg till de sex 225 kW laddarna vid McDonalds.
Allego nämndes i trådstarten och Ljungby elservice lite senare. Men oklart vad Ljungby elservice använder för betallösning/app, vet du?
Vet inte om det nämnts redan men det har tillkommit totalt 10 st nya laddare i Ljungby med effekt på 180-300 kW (Allego och Ljungby elservice). Detta i tillägg till de sex 225 kW laddarna vid McDonalds.
Allego nämndes i trådstarten och Ljungby elservice lite senare. Men oklart vad Ljungby elservice använder för betallösning/app, vet du?
Enligt Chargefinder betalar man med bankkort (4 kr/kWh).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Inne i själva macken ser det ut som på nålens placering.
Det har ryktats om att anledningen till att Tesla skall bygga SuC i Birsta är att de blir vräkta från OKQ8 i Skönsberg eftersom platsen behövs för OKQ8s snabbladdare, men de fick tydligen plats ändå?
Inne i själva macken ser det ut som på nålens placering.
Det har ryktats om att anledningen till att Tesla skall bygga SuC i Birsta är att de blir vräkta från OKQ8 i Skönsberg eftersom platsen behövs för OKQ8s snabbladdare, men de fick tydligen plats ändå?
Jadu
Så här såg det ut för ca 1 månad sen. SuC i bakgrunden.
OBS! De kanske inte är driftsatta än trots att de synts i okq8-appen och varit online. Just nu är alla offline iaf.
Inne i själva macken ser det ut som på nålens placering.
Det har ryktats om att anledningen till att Tesla skall bygga SuC i Birsta är att de blir vräkta från OKQ8 i Skönsberg eftersom platsen behövs för OKQ8s snabbladdare, men de fick tydligen plats ändå?
Tycker du öppnar en annan intressant fråga där. Undrar hur långa avtal tex tesla, ionity och recharge medflera har när de bygger laddare som inte är på deras mark.
Tesla har väl en stor mix av märkägare men ionity har väl i Sverige mest CK som markägare och CK vill säkert ha tillbaka den marken när avtalet tar slut så de kan bygga på sitt eget gna nätverk.
Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
Jag jämförde med Tesla som tar 10 kr/min. Men det är iofs först när man laddat färdigt. Default för ”färdigt” är ju laddning till 80%, men enkelt att dra ut på laddtiden genom att öka till 100% i appen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror f.ö. på modellen att det blir dyrare ju närmare fullt man kommer, det borde öka omsättningen av bilar på laddarna en del och bidra till ett effektivare laddmönster hos användarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
Jo jag är själv splittrad i denna frågan och kommer aldrig bli helt rättvist men intressant att du själv tycker de ska vara en gräns på 80% som etron ägare..
Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
Jo jag är själv splittrad i denna frågan och kommer aldrig bli helt rättvist men intressant att du själv tycker de ska vara en gräns på 80% som etron ägare..
Vad är intressant med det menar du? Bra för mig med ökad genomströmning och att betala 4-5 kr extra för att fylla fullt slår inte mycket på totalkostnaden.
Jag läser det som att vanlig snabbladdning blir dyrare också eller är min norska så knackig?
Laddade iaf på Eviny igår i Lycksele. Gick bra, väldigt skönt att ladda och samtidigt ha på kylning av bilen så den var sval när man kom tillbaka.
Såg dessa vid OKQ8 Bäckebol (Hisings Backa).
Bilden tog jag för två veckor sedan, då var de inte öppna. Var förbi igår och tvättade bilen, då stod det stora skyltar med texten: ”Här kan du ladda din elbil” men de var fortfarande stängda.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
Jo jag är själv splittrad i denna frågan och kommer aldrig bli helt rättvist men intressant att du själv tycker de ska vara en gräns på 80% som etron ägare..
Vad är intressant med det menar du? Bra för mig med ökad genomströmning och att betala 4-5 kr extra för att fylla fullt slår inte mycket på totalkostnaden.
Kanske dåligt uttryckt men intressant ur synvinkeln att du tillhör de som faktiskt kan ladda snabt hela vägen upp till 100% men ändå vill ha gränsen.. Men ja du har rätt i att du kanske tjänar i tillgänglighet istället så jo de är kanake en vinst.. Dessutom så är de kanske inte så många minuter mellan 80-100% för dig, dvs ingen stor extra kostnad i praktiken för dig.