Är de precis brevid varandra så funkar det ju, men kan däremot ställa till det med betalningar, appar/brickor, och inte minst de som har abonnemang hos tex. Ionity och andra laddnät (numera också Tesla).Niklas Z skrev:Det beror lite på. Jag håller helt med om att 4 är olämpligt lite när stationerna ligger glest. Då vill jag nog helst att de har minst 10 laddare. Om det däremot är så att det finns många stationer att välja på inom ett kort avstånd så går det bra med t ex 4 laddare per station. Det förutsätter dock att statusen hos laddarna uppdateras i realtid och att den är korrekt (vilket inkluderar att icke fungerande laddare är angivna som otillgängliga), samt att denna information är enkelt tillgänglig för bilisten. Är dessa villkor uppfyllda går det lika bra med 10 stationer med 4 laddare vardera, som 4 stationer med 10 laddare vardera.martinot skrev:För mig har det inget med "ideologi" att göra. Har varit på allt för många sajter med endast 4 laddpunkter, och ofta har 1-2 varit trasiga och resten upptagna. Blir lätt stökigt och opraktiskt då. Har lett till att familjen blivit sur när man gjort dessa "tester" och experiment. Endast 4 laddpunkter gör att konsekvensen av någon/några trasiga laddpunkter blir extremt stor. Det är allt för känsligt med så extremt få laddpunkter i min högst verkliga och praktiska erfarenhet.
Tycker nog att en 10 laddunkter borde nprmalt vara minimum för seriösa stationer, om vi inte pratar avlägsna avkrokar på lågbefolkade ställen i landet.