Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
För mig har det inget med "ideologi" att göra. Har varit på allt för många sajter med endast 4 laddpunkter, och ofta har 1-2 varit trasiga och resten upptagna. Blir lätt stökigt och opraktiskt då. Har lett till att familjen blivit sur när man gjort dessa "tester" och experiment. Endast 4 laddpunkter gör att konsekvensen av någon/några trasiga laddpunkter blir extremt stor. Det är allt för känsligt med så extremt få laddpunkter i min högst verkliga och praktiska erfarenhet.
Det beror lite på. Jag håller helt med om att 4 är olämpligt lite när stationerna ligger glest. Då vill jag nog helst att de har minst 10 laddare. Om det däremot är så att det finns många stationer att välja på inom ett kort avstånd så går det bra med t ex 4 laddare per station. Det förutsätter dock att statusen hos laddarna uppdateras i realtid och att den är korrekt (vilket inkluderar att icke fungerande laddare är angivna som otillgängliga), samt att denna information är enkelt tillgänglig för bilisten. Är dessa villkor uppfyllda går det lika bra med 10 stationer med 4 laddare vardera, som 4 stationer med 10 laddare vardera.
Är de precis brevid varandra så funkar det ju, men kan däremot ställa till det med betalningar, appar/brickor, och inte minst de som har abonnemang hos tex. Ionity och andra laddnät (numera också Tesla).

Tycker nog att en 10 laddunkter borde nprmalt vara minimum för seriösa stationer, om vi inte pratar avlägsna avkrokar på lågbefolkade ställen i landet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Är de precis brevid varandra så funkar det ju, men kan däremot ställa till det med betalningar, appar/brickor, och inte minst de som har abonnemang hos tex. Ionity och andra laddnät (numera också Tesla).

Tycker nog att en 10 laddunkter borde nprmalt vara minimum för seriösa stationer, om vi inte pratar avlägsna avkrokar på lågbefolkade ställen i landet.
Det finns en del argument för flera laddstationer med färre laddare per station. Jag tänker att det kan vara lättare att hitta mark, anslutningspunkter till elnät, m m. Dessutom kan det öka chanserna att hitta lägen som har något mer att erbjuda än bara laddning (och kanske sunkig snabbmat). Dessutom är det en fördel om de ligger tätt, eftersom man som bilist då lättare kan välja att stanna när det passart en själv. Längs E4 söderut från Uppsala börjar det på många delar av sträckan bli så tätt. På många andra ställen är det inte det ännu.
När det gäller appar, så visst, det är självklart enklare på SuC, men jag kan inte säga att jag haft nämnvärda problem med appar. Så mycket omak är det inte, tycker jag. Det är betydligt oftare som jag laddar hos någon annan operatör än på Tesla SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Dafro »

Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.
27,8 kWp solceller
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Lacho »

Dafro skrev:
Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.
Kunde inte se dom i okq8 appen igår. Nu är dom dock där. Alla 6 har varit lediga varje gång jag kollat i chargefinder. Men ionity och det andra innan och efter Ödeshög har haft fullt upp. Konstigt
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Skabb1 »

Lacho skrev:
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.
Kunde inte se dom i okq8 appen igår. Nu är dom dock där. Alla 6 har varit lediga varje gång jag kollat i chargefinder. Men ionity och det andra innan och efter Ödeshög har haft fullt upp. Konstigt
Många ID-ägare och andra som har bra avtal på Ionity. I princip halva priset mot Okq8. Så blir hög beläggning på Ionity och typ ingen på de andra som Recharge, Okq8 och CK. Iaf när jag kollat. Ändras väl med tiden.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av R_Edvinsson »

Skabb1 skrev:
Lacho skrev:
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Både OKQ8 och ChargeFinder säger att den är öppen och vill minnas från igår att det var en någr som användes så jag skulle vilja påstå att dom är i drift.
Kunde inte se dom i okq8 appen igår. Nu är dom dock där. Alla 6 har varit lediga varje gång jag kollat i chargefinder. Men ionity och det andra innan och efter Ödeshög har haft fullt upp. Konstigt
Många ID-ägare och andra som har bra avtal på Ionity. I princip halva priset mot Okq8. Så blir hög beläggning på Ionity och typ ingen på de andra som Recharge, Okq8 och CK. Iaf när jag kollat. Ändras väl med tiden.
Pengarna är nog moroten här.

Recharge, Mer, Virta och Ionity (samt några udda 50kW på OKQ8) med 3.90 alternativt 3.15 gör att många förmodligen hellre väntar 10-30min på laddning för att spara några kronor, likt många står på led utanför Lidl och andra gratisalternativ.

Nya OKQ8 snabbladdare gör resan 90% dyrare och CK 100% dyrare gentemot Ionity.

SuC söderut drar upp priset till 150% dyrare gentemot avtalet på ionity.
Sen skall man givetvis räkna in att avtalet kostar pengar också, men de flesta skulle nog dra sig från att skaffa ett avtal till ovanpå det andra.

Så rent krasst skulle en av mina resor till huset i Blekinge eller på Öland bli ca 500:- dyrare än om jag valde Ionity.

Samma sak med de 4-5 resor upp till Höga Kusten och Åre som är planerade under sommaren.
Ca 500:-/resa dyrare om jag skulle välja SuC eller likande på vägen upp.
Skattade pengar ur egen ficka, så vi får se hur bekväm jag blir om det skulle bli kö. :roll: :D
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Lacho »

Jo jag har också första året med ionity så det är skillnad. Men säg att resan är 100 kWh, det blir kanske 300kr dyrare om man bara laddar på okq8 istället för ionity. Känns som det kan vara värt för att slippa stå i kö, batteriet svalnar och laddningen tar dubbelt så lång tid som den hade tagit om man sätter igång så fort man kommer till laddaren. Och så slipper man irriterade vänner, barn och riskera skillsmässa :lol:

Åker man själv är det iofs en annan femma...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Dafro »

Lacho skrev:
Jo jag har också första året med ionity så det är skillnad. Men säg att resan är 100 kWh, det blir kanske 300kr dyrare om man bara laddar på okq8 istället för ionity. Känns som det kan vara värt för att slippa stå i kö, batteriet svalnar och laddningen tar dubbelt så lång tid som den hade tagit om man sätter igång så fort man kommer till laddaren. Och så slipper man irriterade vänner, barn och riskera skillsmässa :lol:

Åker man själv är det iofs en annan femma...
Håller med, själv så ladda jag till fullpris på ionity i fredags pga strul med app, och ser man till vad en bil kostar per år så gör någon tusenlapp varken till eller från på totalen men det bygger ju på att man laddar hemma en hel del för annars kan det ju bli märkbart.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av mati »

Jag laddade hos CK för några veckor sedan. Jag brukar aldrig snabbladda, för mig kändes det som ett rån att laddningen kostade nästan 200kr à 6.29kr/kWh. Det är ju oerhört dyrt egentligen, och nåt abonnemang erbjuder de inte såvitt jag vet.
Men när jag hörde att en kompis fick pröjsa 1200 spänn för en full tank, och han har ju inget annat alternativ, han måste betala detta varje gång han tankar, så insåg jag hur privilegierad jag är. För mig lönar det sig inte att teckna ett avtal. Handlar det bara om en eller två snabbladdningar per år så får det kosta det femdubbla jämfört med hemmaladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jag laddade hos CK för några veckor sedan. Jag brukar aldrig snabbladda, för mig kändes det som ett rån att laddningen kostade nästan 200kr à 6.29kr/kWh. Det är ju oerhört dyrt egentligen, och nåt abonnemang erbjuder de inte såvitt jag vet.
Men när jag hörde att en kompis fick pröjsa 1200 spänn för en full tank, och han har ju inget annat alternativ, han måste betala detta varje gång han tankar, så insåg jag hur privilegierad jag är. För mig lönar det sig inte att teckna ett avtal. Handlar det bara om en eller två snabbladdningar per år så får det kosta det femdubbla jämfört med hemmaladdning.
Hyundai bjuder ju på avgiften i ett år, så det kostar dig nada. Då får du ladda på ionity för 3,1kr/kwh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Hyundai bjuder ju på avgiften i ett år, så det kostar dig nada. Då får du ladda på ionity för 3,1kr/kwh.
Ja, jag har blivit upplyst om det redan. :)
Grejen är bara att det inte finns någon Ionity där det skulle eventuellt ha varit lämpligt för mig. De står helt enkelt på fel ställe. Hyundai har inte heller samma förmånliga prissättning på andra laddare, så som VW har.
Och som sagt. Jag snabbladdar ju typ aldrig. En snabbladdning för en månad sen eftersom jag hade glömt att ladda fullt hemma, innan dess var det i januari 2020 jag snabbladdade senast (med e-tron då). Det känns som det kvittar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Maw »

Äntligen lite supersnabbladdarw på gång i Växjö, Cirkel K vid Grand Samarkand. Verkar bli 4 st och förberett för 4 till. :)
20220610_171614.jpg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
Äntligen lite supersnabbladdarw på gång i Växjö, Cirkel K vid Grand Samarkand. Verkar bli 4 st och förberett för 4 till. :)
Trevligt.. Växjö med omnejd har ju ganska dåligt med +50 kw laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Äntligen lite supersnabbladdarw på gång i Växjö, Cirkel K vid Grand Samarkand. Verkar bli 4 st och förberett för 4 till. :)
Härligt, undrar dock hur cirkle K tänkte när dom lät Ionity sätta upp laddare på deras stationer. Såg dom inte elbilsintåget.
27,8 kWp solceller
Mister Model3
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 jun 2022 20:03

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Mister Model3 »

Det håller på att byggas en helt ny laddgata med flera snabbladdare i Västberga industriområde. Den är inte färdig än men dom har redan fått upp 4st 200kW-laddare som redan är igång och som är gratis, bara att starta genom virtas app!!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av joel80 »

Två nya 150kW-laddare i ChaegeFinder i Ullånger mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av iAkita »

joel80 skrev:
Två nya 150kW-laddare i ChaegeFinder i Ullånger mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.
Kommer bli slagsmål om dem/och eller de två 150 kW laddarna i Ö-vik under SECC :D Men kul att det öppnas nya möjligheter för oss som inte kör Tesla även norrut!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av lloydfabege »

Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Det börjar bli så gott om 150+ kW laddare att det vore bra om det fanns en knapp i Teslan så att förvärmning av batteriet kan startas även om man inte valt en SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av borgward »

lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Intressant med laddare av fristående operatör.

Någon som känner till pris och betalsätt?
Har den månne myntinkast? ;)
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Det börjar bli så gott om 150+ kW laddare att det vore bra om det fanns en knapp i Teslan så att förvärmning av batteriet kan startas även om man inte valt en SuC.
Det finns redan flera andra i navigatorn och jag antar att de lägger till fler?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av macky »

Ngt byggs på McDonalds vid E4 i Nyköping. De har hållt på länge men ännu inga laddare på plats även om resten är klart. Såg ut som fyra platser iaf. Får väl hoppas att de blir lite effekt i dem iaf.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av NiklasTesla »

borgward skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Intressant med laddare av fristående operatör.

Någon som känner till pris och betalsätt?
Har den månne myntinkast? ;)
Åkte förbi Allego härom dagen i Ljungby. Ca 7sek per KWH om jag inte missminner. Tillräckligt dyrt att jag valde att inte ladda och åka vidare.

MVH
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Det börjar bli så gott om 150+ kW laddare att det vore bra om det fanns en knapp i Teslan så att förvärmning av batteriet kan startas även om man inte valt en SuC.
Det finns redan flera andra i navigatorn och jag antar att de lägger till fler?
Jag har provat att få igång förvärmning på det sättet, men det har inte fungerat. Finns de med i listan kanske det fungerar (har inte testat ännu) men om jag klickar på laddsymbolen i kartan får jag inte igång förvärmning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av lloydfabege »

NiklasTesla skrev:
borgward skrev:
lloydfabege skrev:
Det har poppat upp 4 st nya 180 kW laddare i Ljungby (Ljungby Elservice står som operatör), som komplement till Allego 6 x 300 kW och Recharge 6 x 225 kW. Runt årsskiftet (?) fanns det inga över 50 kW i Ljungby, nu 16 st över 180 kW. Ser bra ut längs E4an söderut!
Intressant med laddare av fristående operatör.

Någon som känner till pris och betalsätt?
Har den månne myntinkast? ;)
Åkte förbi Allego härom dagen i Ljungby. Ca 7sek per KWH om jag inte missminner. Tillräckligt dyrt att jag valde att inte ladda och åka vidare.

MVH
Allego tar 5,50 kr per kW oavsett betalsätt, betalkort eller app.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Skriv svar