Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av lloydfabege »

Hej!

Letade men fann ingen samlingstråd, om det finns ta gärna bort denna så fortsätter vi i den redan skapade.

Tänkte att det kunde vara intressant att samla uppgifter om nya snabbladdare i en tråd, som inte är SuC.

Jag har bäst koll på sträckan Stockholm-Malmö och kollar hyfsat regelbundet i Chargefinder efter nya laddare (bäst vore om en sån här samlingsfunktion fanns i Chargefinder, där man kunde se en lista med nya snabbladdare).

Nya snabbladdare sen ca en månad tillbaka.

Mantorp: Ionity +2 st (totalt 6 st)
Linköping: 6 st OKQ8
Mjölby: 8 st MER + 5 st Recharge (Kempower)
Ödeshög: 6 st OKQ8
Huskvarna: 4 st OKQ8
Jönköping/Huskvarna: +2 st Circle K (totalt 4 st)
Ljungby: 6 st Allego
Senast redigerad av lloydfabege, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av Maw »

Gislaved tror jag är ganska ny och till bra pris:
8 x 150 kW Kempower, 4 kr/kWh
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av chaffis75 »

Bra ide.. Och då fokus på större siter med säg 4 eller fler laddare.

En fråga bara, vad är. Allegro för operatör? Har de många laddare? Är de någpt gammal bolag som bytt namn? Och hur kan man ladda eller snarast betala där? Vilka brickor appar krävs.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av MrRun »

chaffis75 skrev:
Bra ide.. Och då fokus på större siter med säg 4 eller fler laddare.

En fråga bara, vad är. Allegro för operatör? Har de många laddare? Är de någpt gammal bolag som bytt namn? Och hur kan man ladda eller snarast betala där? Vilka brickor appar krävs.
Intressant operatör att följa. Är stora i Tyskland. Billigaste jag har hittat är att använda Northe-appen/kort istället för deras egen app Smoov. Dom har också kortbetalning på sina laddare.
Finns en egen tråd om Allego där jag skrivit in expansionsplaner vill jag minnas.

EDIT: viewtopic.php?f=29&t=19009&hilit=allego ... 40#p629432
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av lloydfabege »

chaffis75 skrev:
Bra ide.. Och då fokus på större siter med säg 4 eller fler laddare.

En fråga bara, vad är. Allegro för operatör? Har de många laddare? Är de någpt gammal bolag som bytt namn? Och hur kan man ladda eller snarast betala där? Vilka brickor appar krävs.
Som ovan nämnda är de stora utomlands men verkar satsa en del i Sverige. Snart öppnar de 4 st 300 kW (+2 st 50 kW) i Linköping, inom en vecka tror jag. Deras projektledare, eller vad han är, är rätt aktiv på elbilsgrupper på Facebook och skriver då och då om deras utbyggnad där.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av chaffis75 »

Tack båda för infon.. Har helt missat de.. Måste vara andra elbil grupp på fb än jag är med i.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av ChristofferG »

Kolla denna post i Chargefindertråden. Där skriver utvecklaren om en listfunktion som är på gång. Han listar också alla laddare som tillkommit de senaste 3 månaderna.
viewtopic.php?f=29&t=22979&start=220#p633536
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av lloydfabege »

chaffis75 skrev:
Tack båda för infon.. Har helt missat de.. Måste vara andra elbil grupp på fb än jag är med i.
Nog lätt att missa, han postar, vad jag vet, aldrig några egna inlägg utan svarar på bara andras inlägg. Johan Tonde heter han.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av lloydfabege »

ChristofferG skrev:
Kolla denna post i Chargefindertråden. Där skriver utvecklaren om en listfunktion som är på gång. Han listar också alla laddare som tillkommit de senaste 3 månaderna.
viewtopic.php?f=29&t=22979&start=220#p633536
Just ja, det vore perfekt, slippa sitta och kolla runt kartan då och då.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av Dafro »

Bra initiativ. Med snabbladdare tänker jag 150 och uppåt, håller med om att det borde vara 4 eller 6 och uppåt som är intressant.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av lloydfabege »

Dafro skrev:
Bra initiativ. Med snabbladdare tänker jag 150 och uppåt, håller med om att det borde vara 4 eller 6 och uppåt som är intressant.
Kanske skulle skrivit supersnabbladdare men jag menade med trådstarten >150 kW. Men nämner 50 kW om de kompletterar en 150 kW-station.

Edit: visste inte att man kunde ändra rubriken. Gjort det nu.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av roffe_s »

I norr är Ionity på G, planerar vad jag vet att öppna i Töre, vid ICA E-fyren i Jävre strax söder om Piteå samt i Docksta. Sex laddare på varje ställe, klara till Q3/Q4 sägs det :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Crius »

Finspång har just fått en InCharge 150 kW laddare med dubbla CCS.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av mati »

Lidköping har fått sina första riktiga snabbladdare i form av 4 stycken 225kW Recharge hos McDonalds. Har varit och tittat på dem igår (men inte laddat då jag åkte i en diesel-Volvo :( )

I Floda finns numera 4 stycken 300kW hos Circle K. Detta är första snabbladdaren som byggts utmed E20 mellan Göteborg och Mariestad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Bra ide.. Och då fokus på större siter med säg 4 eller fler laddare.
Nu vet jag att alla inte är Tesla SuC; men kom igen. 4 st är väl ändå inte en stor station? Det är väl verkligen en pytteliten station med dagens alla elbilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av mati »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Bra ide.. Och då fokus på större siter med säg 4 eller fler laddare.
Nu vet jag att alla inte är Tesla SuC; men kom igen. 4 st är väl ändå inte en stor station? Det är väl verkligen en pytteliten station med dagens alla elbilar?
Jo, för en icke-SuC måste det tyvärr betraktas som en stor station. Filtrerar du bort alla laddstationer som har 4 laddare eller färre så kommer du inte få många träffar tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Bra ide.. Och då fokus på större siter med säg 4 eller fler laddare.
Nu vet jag att alla inte är Tesla SuC; men kom igen. 4 st är väl ändå inte en stor station? Det är väl verkligen en pytteliten station med dagens alla elbilar?
Och hur många siter har fler laddare än 4 st då om du räknar bort suc? Ja de finns men de är få.. Jag lever helt enkelt i verkligheten inte i någon slags idiologisk fantasi.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av martinot »

För mig har det inget med "ideologi" att göra. Har varit på allt för många sajter med endast 4 laddpunkter, och ofta har 1-2 varit trasiga och resten upptagna. Blir lätt stökigt och opraktiskt då. Har lett till att familjen blivit sur när man gjort dessa "tester" och experiment. Endast 4 laddpunkter gör att konsekvensen av någon/några trasiga laddpunkter blir extremt stor. Det är allt för känsligt med så extremt få laddpunkter i min högst verkliga och praktiska erfarenhet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Elmil »

Jag laddade vid Burger King i Katrineholm i veckan. Där finns numera 4x 150kW som drivs av Mer. Dock verkar effekten delas mellan de två uttagen per laddarskåp (halverades när en ID.3 anslöt). Som SuC V2 med andra ord. :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya snabbladdare (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
För mig har det inget med "ideologi" att göra. Har varit på allt för många sajter med endast 4 laddpunkter, och ofta har 1-2 varit trasiga och resten upptagna. Blir lätt stökigt och opraktiskt då. Har lett till att familjen blivit sur när man gjort dessa "tester" och experiment. Endast 4 laddpunkter gör att konsekvensen av någon/några trasiga laddpunkter blir extremt stor. Det är allt för känsligt med så extremt få laddpunkter i min högst verkliga och praktiska erfarenhet.
Det beror lite på. Jag håller helt med om att 4 är olämpligt lite när stationerna ligger glest. Då vill jag nog helst att de har minst 10 laddare. Om det däremot är så att det finns många stationer att välja på inom ett kort avstånd så går det bra med t ex 4 laddare per station. Det förutsätter dock att statusen hos laddarna uppdateras i realtid och att den är korrekt (vilket inkluderar att icke fungerande laddare är angivna som otillgängliga), samt att denna information är enkelt tillgänglig för bilisten. Är dessa villkor uppfyllda går det lika bra med 10 stationer med 4 laddare vardera, som 4 stationer med 10 laddare vardera.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av juristen »

roffe_s skrev:
I norr är Ionity på G, planerar vad jag vet att öppna i Töre, vid ICA E-fyren i Jävre strax söder om Piteå samt i Docksta. Sex laddare på varje ställe, klara till Q3/Q4 sägs det :)
På tiden. Här i norr är det fortfarande väldigt glest mellan laddarna över 100kW. Obegripligt nog finns det inte en enda snabbladdare i t.ex. Umeå, förutom SuC.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Lacho »

Okq8 Ödeshög har inte öppnat än?
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Goja »

Bra intiativ, åker även jag Malmö-Stockholm en del och har noterat/testat de flesta nämnda. Såg även att Circle K håller på bredvid MER laddaren i Örkelljunga.
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Mats E »

juristen skrev:
roffe_s skrev:
I norr är Ionity på G, planerar vad jag vet att öppna i Töre, vid ICA E-fyren i Jävre strax söder om Piteå samt i Docksta. Sex laddare på varje ställe, klara till Q3/Q4 sägs det :)
På tiden. Här i norr är det fortfarande väldigt glest mellan laddarna över 100kW. Obegripligt nog finns det inte en enda snabbladdare i t.ex. Umeå, förutom SuC.
Javisst är det märkligt. Universitetsstaden Umeå med sin miljöprofil måste ha sämst snabbladdmöjlighter att alla städer längs Bottenviken, inklusive finska sidan. Det finns någon enstaka MER-laddare på 50kW, som dessutom förstås oftast är upptagen. Tack och lov har Tesla nu öppnat sin SuC i Umeå för övriga fabrikat.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av roffe_s »

Mats E skrev:
juristen skrev:
roffe_s skrev:
I norr är Ionity på G, planerar vad jag vet att öppna i Töre, vid ICA E-fyren i Jävre strax söder om Piteå samt i Docksta. Sex laddare på varje ställe, klara till Q3/Q4 sägs det :)
På tiden. Här i norr är det fortfarande väldigt glest mellan laddarna över 100kW. Obegripligt nog finns det inte en enda snabbladdare i t.ex. Umeå, förutom SuC.
Javisst är det märkligt. Universitetsstaden Umeå med sin miljöprofil måste ha sämst snabbladdmöjlighter att alla städer längs Bottenviken, inklusive finska sidan. Det finns någon enstaka MER-laddare på 50kW, som dessutom förstås oftast är upptagen. Tack och lov har Tesla nu öppnat sin SuC i Umeå för övriga fabrikat.
Mmm, mellan Sundsvall och Docksta är det ca 10 mil, mellan Töre och Jävre ca 10 mil och mellan Docksta och Jävre ca 33 mil. De borde endera få in två stationer till på väg norrut, kanske en i Robertsfors och en mellan Skellefteå och Umeå? Eller en som logiskt sett då borde ligga strax norr om Umeå?

Enligt nya villkoren i klimatklivet är det väl 4 laddplatser på min 150kW som krävs? Avstånden mellan laddarna ska vara över 20 km så det verkar ju som att de prioriterar tätt mellan laddplatser före stora laddplatser, det bör ju även vara bättre för det lokala elnätet.

Vi får väl se, kul är det i alla fall att fler än Tesla verkar investera även i nya laddplatser.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar