Är Roknäs igång nu? Skulle verkligen uppskatta en >50kW i Pite-Älvsbyn i helgen!
Vet inte, bor inte i omedelbar närhet men har i alla fall inte sett någon blänkare i lokalblaskan ännu. Annars finns 3 st 50 kW där Du kan fylla på, den mest intressanta om Du ska stanna i kommunen är väl den i parkeringshuset ”Stadsberget”.
B99 skrev:
Alltså Roknäs måste väl vara Sveriges mest onödiga laddare, har det betalats ut bidrag där? Känner medlidande med Eviny, de kan inte ha haft lokalkännedom.
Jaså? Strategisk belägen om Du är på väg uppåt utefter 373:an mot Arvidsjaur/Arjeplog, dessutom i omedelbar närhet till Europas största vindkraftpark (Markbygden). De har fått investeringsstöd via Naturvårdsverket och nog tror jag allt att det finns laddare med betydligt sämre potential i vårt avlånga land…
Är Roknäs igång nu? Skulle verkligen uppskatta en >50kW i Pite-Älvsbyn i helgen!
Vet inte, bor inte i omedelbar närhet men har i alla fall inte sett någon blänkare i lokalblaskan ännu. Annars finns 3 st 50 kW där Du kan fylla på, den mest intressanta om Du ska stanna i kommunen är väl den i parkeringshuset ”Stadsberget”.
B99 skrev:
Alltså Roknäs måste väl vara Sveriges mest onödiga laddare, har det betalats ut bidrag där? Känner medlidande med Eviny, de kan inte ha haft lokalkännedom.
Jaså? Strategisk belägen om Du är på väg uppåt utefter 373:an mot Arvidsjaur/Arjeplog, dessutom i omedelbar närhet till Europas största vindkraftpark (Markbygden). De har fått investeringsstöd via Naturvårdsverket och nog tror jag allt att det finns laddare med betydligt sämre potential i vårt avlånga land…
Instämmer. Rätt strategiskt då - och inte särskilt långt från e4. Lämpligt med proviantering. Och typ på väg till Älvsbyn också, för mig som kommer söderifrån. Jag siktar på västra kajen, tänkte ha last på detta ekipage, så lite osmidigt med p-hus.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Instämmer. Rätt strategiskt då - och inte särskilt långt från e4. Lämpligt med proviantering. Och typ på väg till Älvsbyn också, för mig som kommer söderifrån. Jag siktar på västra kajen, tänkte ha last på detta ekipage, så lite osmidigt med p-hus.
32B3EB5A-BD90-4C68-A776-355A838B8F27.jpeg
Ah, intressant tur:) Vi har renoverat en lägenhet i Luleå i sommar, det har blivit många turer med släpvagn. Den enklaste laddaren för släpvagn är nog den vid Bilbolaget nära E4, driftad av InCharge. Där händer det att jag stödladdar när det blivit för många mil på en dag. Skräpmaten hittar Du vid Frasses 100 meter bort:)
Instämmer. Rätt strategiskt då - och inte särskilt långt från e4. Lämpligt med proviantering. Och typ på väg till Älvsbyn också, för mig som kommer söderifrån. Jag siktar på västra kajen, tänkte ha last på detta ekipage, så lite osmidigt med p-hus.
Bilagan 32B3EB5A-BD90-4C68-A776-355A838B8F27.jpeg finns inte längre
Ah, intressant tur:) Vi har renoverat en lägenhet i Luleå i sommar, det har blivit många turer med släpvagn. Den enklaste laddaren för släpvagn är nog den vid Bilbolaget nära E4, driftad av InCharge. Där händer det att jag stödladdar när det blivit för många mil på en dag. Skräpmaten hittar Du vid Frasses 100 meter bort:)
Det blev Piteå energi igen, så man kunde promenera bort till skräpmaten på Sunes. Men det blev många laddstopp, helt galen förbrukning med detta vindfång.
Ca 80kWh/100km enligt trippmätaren. Glädjande med många nya 150 klara inom kort!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Passerade precis Norrfjärden vid ICA-butiken strax norr om Piteå och jodå - Eviny är på gång även här. Det verkar bli samma setup som i Roknäs, 2 x 200 respektive 2 x 50 kW.
Nu verkar den vara igång. Blev t.o.m dubbelt upp mot Roknäs
Positivt att Eviny breder ut sig i Norrland. Kanske den bästa laddoperatören just nu? Bra hastighet. Långa kablar som ska passa oberoende av vilken sida laddluckan är på. Jättebra app där man ser laddstatus, laddkurva med effekt och kostnad under laddning. Dessutom 5 kr/kWh för riktig snabbladdning är nog ett riktigt bra pris just nu. 4 laddplatser på varje station i glesbygden jämfört med MER som oftast har en ynka 50 kW laddplats... Nackdelen med Evinys stationer är att de ofta känns lite felplacerade. Men man får hoppas på fortsatt utbyggnad...
Eviny ser ut att vara igång där norr om Piteå.
4st 200kW för 5kr/kWh!
Screenshot_20221005-225648_ChargeFinder.jpg
2-3min omväg från E4an.. inte perfekt men ändå rätt fint!
Ionity börjar enligt ”vanligtvis välunderrättade källor” gräva vid ICA i Jävrebyn nästa vecka, 6 st laddare. Så det kommer att bli bra till nästa sommar
En intressant podcast med en av ägarna av Woolpower. De ska bygga 12 supersnabbladdare vid deras nya fabrik i Östersund precis vi E14. Verkar som det blir 6 stolpar med 2 laddpunkter på varje, maximalt 300kW. Dessutom förberett för laddare av lastbilar.
Sveriges största laddpark med 22 st laddare öppnar i oktober i Malmö/Arlöv med hastigheter upp till 400 kW med egenproducerad el via solpark och batterilager. För tung- och vanlig elbilstrafik. Kempower ser det ut som och kortbetalning.
Sveriges största laddpark med 22 st laddare öppnar i oktober i Malmö/Arlöv med hastigheter upp till 400 kW med egenproducerad el via solpark och batterilager. För tung- och vanlig elbilstrafik. Kempower ser det ut som och kortbetalning.
Det sagt så stämmer väl inte ovan påstående? Tex så är Halmstad SuC större med 28 st laddpunkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sveriges största laddpark med 22 st laddare öppnar i oktober i Malmö/Arlöv med hastigheter upp till 400 kW med egenproducerad el via solpark och batterilager. För tung- och vanlig elbilstrafik. Kempower ser det ut som och kortbetalning.
Sveriges största laddpark med 22 st laddare öppnar i oktober i Malmö/Arlöv med hastigheter upp till 400 kW med egenproducerad el via solpark och batterilager. För tung- och vanlig elbilstrafik. Kempower ser det ut som och kortbetalning.
De skriver Sveriges största laddpark för tunga fordon och bilar.
Jo, är det lastbilar de avser så stämmer det klart bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ser ut som om Circle K expanderar möjligheterna i norrgående vid Gävle Bro. Bra – då kanske de fåtal gånger det är kö på SuC blir ännu färre.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
De jag laddat på ha oftast haft 4 st laddpunkter per ställe.
Dock vanligt att två är 150+ kW och två är endast 50 kW (rätt meningslöst om man vill snabbladda på en mack, men däremot utmärkt om de stod inne vid städer/torg där man kan spendera lite tid över lunch).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
De jag laddat på ha oftast haft 4 st laddpunkter per ställe.
Dock vanligt att två är 150+ kW och två är endast 50 kW (rätt meningslöst om man vill snabbladda på en mack, men däremot utmärkt om de stod inne vid städer/torg där man kan spendera lite tid över lunch).
Räknar inte 50 kW som snabbladdare men visst inne i en stad som du säger så.
Tack. 4 uttag med 2x300 kW, menar du då 8 st 300 kW vilket ju är bra eller missuppfattar jag uttag?
’Och 4x150 kW är också ok att sikta på.
CircleK’s standard är 2 hyperchargers med 2 uttag vardera (4 totalt). Varje hypercharger lastbalanserar 300kW, således om två bilar laddar på samma hypercharger blir det 4 uttag med 150kW styck.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Bildbevis från Siljanssågsvägen 15 Mora. Mcdonalds i samma shoppingområde har fortfarande bara en tjock kabel som sticker upp i gräset. På Icas parkering i Sveg finns reklamskylt från Recharge typ "snart kan du ladda här". Vid Trysilsenteret i Norge typ granne med Sälenfjällen är det flera snabbladdare på g. Det går framåt!
Bildbevis från Siljanssågsvägen 15 Mora. Mcdonalds i samma shoppingområde har fortfarande bara en tjock kabel som sticker upp i gräset. På Icas parkering i Sveg finns reklamskylt från Recharge typ "snart kan du ladda här". Vid Trysilsenteret i Norge typ granne med Sälenfjällen är det flera snabbladdare på g. Det går framåt!
Vet du vad det är för operatör(er) som är på g i Trysil?