Bra med Kristianstad. Och bra med lite spridning på CK som annars har klumpat ihop sig rejält runt många storstadsområden.
Sen antar jag att det inte var lönt/aktuellt/tillåtet att köra CK vid lägsta punkten pga Ionity!?
Bra med Kristianstad. Och bra med lite spridning på CK som annars har klumpat ihop sig rejält runt många storstadsområden.
Sen antar jag att det inte var lönt/aktuellt/tillåtet att köra CK vid lägsta punkten pga Ionity!?
Bra med Kristianstad. Och bra med lite spridning på CK som annars har klumpat ihop sig rejält runt många storstadsområden.
Sen antar jag att det inte var lönt/aktuellt/tillåtet att köra CK vid lägsta punkten pga Ionity!?
Lägsta punkten?
Jag minns inte vad området heter. Men Sveriges lägsta naturliga punkt ligger i närheten. Därför jag skrev så.
Eviny Sollefteå med släpvagn.
Långa kablar men grova som underarmar.
Vi med CCS adapter kan behöva ett teliskopstöd under kabeln.
Fick trixa och lyfta kabeln innan det gick starta.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
På väg hem från midsommar stannade jag och laddade på Recharge Kungsbacka. In kom en minibuss (ej VW Vizzion) full med byggjobbare från ett östeuropeiskt land och ställde sig vid en laddplats. Jag sa att de får ställa sig på annan plats utan laddare, men då blev jag dumförklarad och allmänt uttittad. Höll låg profil efter det...
CCS med max 350kw, hälften lastdelat, låter ju inte särskilt lämpligt för lastbilar.
Även med 350kw får man då stå en halv arbetsdag med ett batteri på 1mwh. En hel arbetsdag med 175kw…
Finns ju en anledning att Megawatt Charging System tagits fram just för lastbilar. De behöver 10ggr högre effekt.
CCS med max 350kw, hälften lastdelat, låter ju inte särskilt lämpligt för lastbilar.
Även med 350kw får man då stå en halv arbetsdag med ett batteri på 1mwh. En hel arbetsdag med 175kw…
Finns ju en anledning att Megawatt Charging System tagits fram just för lastbilar. De behöver 10ggr högre effekt.
Kanske OK för mindre lastbilar ändå? Man undrar hur behovsanalysen sett ut. Men dessa anläggningar syftar iofs också till att kartlägga den frågan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Väldigt intressant, kul att hela kusten får vettig fart på laddarna.
Kommer möjliggöra en hel del transport med eldrivna lastbilar, 350 kW är minimikravet så räkna med att man tar i rejält om man vill få det gångbart. Tänker nog kapacitet på säkert 500 kW nu direkt med kablar dimensionerade för mer.
Då är det bara inlandet i norr kvar men det kommer nog någorlunda snabbt också.
CCS med max 350kw, hälften lastdelat, låter ju inte särskilt lämpligt för lastbilar.
Även med 350kw får man då stå en halv arbetsdag med ett batteri på 1mwh. En hel arbetsdag med 175kw…
Finns ju en anledning att Megawatt Charging System tagits fram just för lastbilar. De behöver 10ggr högre effekt.
Inte max 350kW...
"minst 350 kW kontinuerlig effekt och minst 175 kW vid lastbalansering"
Mycket troligt att vi får flera av de där som är högre än 350kW.
Volvo FE tar 60 minuter till 80% om de har vanliga batteriet och 90 minuter till 80% om de har det större med runt 440km räckvidd. På en 350kW-laddare alltså.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Evinys nya 2x200kW-laddare plus 2x50 monterade men ännu ej driftsatta vid ICA/OKQ8 i Roknäs, Piteå Kommun. Samma firma ska även etablera vid Norrfjärden vid E4 i samma kommun, ledningarna är grävda så även de laddarna borde vara på gång.
Kablarna är grävda och bygglov klart även för Ionity i Jävre, ska vara driftsatta under denna höst.
Stationerna har en effekt på upp till 150 kW med två laddpunkter vardera.
Precis som hos de tidigare snabbladdarna hos OKQ8 är det enkelt att ladda och betala med kort vid stationerna.
Under hösten och vintern kommer också nya snabbladdare till OK Västerbottens stationer i Vilhelmina, på Solbacken i Skellefteå och Ersboda i Umeå.
Kul att Ionity kommer lite längre norrut. Tjänar inte så mycket till att man har bra deal genom köpet av bil om man bor i norr och inte kan använda Ionity.
Passerade precis Norrfjärden vid ICA-butiken strax norr om Piteå och jodå - Eviny är på gång även här. Det verkar bli samma setup som i Roknäs, 2 x 200 respektive 2 x 50 kW.
Gött! Nu vore det bra med några fler i Skellefteå också så är mellersta/halvnorra Norrland helt okej helt plötsligt. Det är fortfarande några tarmar inåt som skulle behöva lite extra snabbladdare (Norsjö/Malå etc), men det tar sig, och finns i rörert.
edit: Umeå är ganska trött också, men där bor jag så snabbladdar aldrig där
Eviny Sollefteå med släpvagn.
Långa kablar men grova som underarmar.
Vi med CCS adapter kan behöva ett teliskopstöd under kabeln.
Fick trixa och lyfta kabeln innan det gick starta.
IMG_20220627_224205.jpg
IMG_20220627_224231.jpg
Nice, har lyckats med uppdraget att blockera laddare ser man. (3 st tom)
Evinys nya 2x200kW-laddare plus 2x50 monterade men ännu ej driftsatta vid ICA/OKQ8 i Roknäs, Piteå Kommun. Samma firma ska även etablera vid Norrfjärden vid E4 i samma kommun, ledningarna är grävda så även de laddarna borde vara på gång.
Kablarna är grävda och bygglov klart även för Ionity i Jävre, ska vara driftsatta under denna höst.
Kul att det händer, efterlängtat av många
Är Roknäs igång nu? Skulle verkligen uppskatta en >50kW i Pite-Älvsbyn i helgen!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Alltså Roknäs måste väl vara Sveriges mest onödiga laddare, har det betalats ut bidrag där? Känner medlidande med Eviny, de kan inte ha haft lokalkännedom.