Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av K_North »

Dags för första besiktningen av min Tesla Model X Performance (tidig Raven 2019). Jag hade själv skruvat lite på vänster halvljus och dimljuset fram som båda stod lite högt. Det var nog bra. Båda fick precis godkänt under besiktningen. I övrigt kändes det mesta som ett skämt, eller i alla fall något som kunde gjorts bättre. Förväntade mig faktiskt att Bilprovningen vid det här laget skulle ha någon form av instruktion om vad som skall kontrolleras och hur, men...

Det började med att en mycket trevlig besiktningskille sade att jag kunde gå och fika så skulle han ta hand om bilen. Med dolda kameror i bil och besiktningshall hade det nog kunnat vara riktigt underhållande. Nu frågade jag istället om jag fick vara med och det gick så bra så. Sedan sade han att det faktiskt var den första X han skulle besika och frågade om det var något speciellt om bilen han borde känna till. Jag frågade om han kände till luftfjädringen och hur man gör när man skall lyfta bilen. "Är det något man skall ställa in på skärmen då" frågade han. Hmm. Jag tror nog att det är bra att jag är med tänkte jag.

Dags för bromsarna. "Är den fyrhjulsdriven" frågade han. Ja, svarade jag. "Då kan vi inte kolla bromsarna i maskinen. Vi får göra det på väg istället." sa han. Jag lämnade det hela där men eftersom det inte finns någon mekanisk koppling mellan fram- och bakaxel borde man väl i N (frirull) kunna kolla bromsarna på en axel i taget? Någon som vet? Sedan hoppas jag han frågade om bilen var fyrhjulsdriven för att vara artig eller visa sig intresserad. Undrar annars vad som hade hänt om jag gått och fikat? Jag återkommer på slutet till bromsprovet på väg. Det är hela besiktningens höjdpunkt!

Sedan kontrollerades tuta och vindrutetorkare-/spolare utan problem.

När bältena skulle kontrolleras blev det lite svårare. Han stod och såg bekymrad ut och försökte göra något på andra sidan bilen som jag inte riktigt förstod. Efter en stund gick jag runt bilen för att se om det var något problem han hittat. Och det var det väl. På sätt och vis. Dörrhandtagen. Eller rättare sagt avsaknaden av sådana. "Man trycker så här" sade jag och visade. Då öppnades passagerardörren. När han gjorde samma sak på bakdörren (falkvingedörr) öppnades den bara en liten bit. Inte tillräckligt för att han skulle komma in. Han såg återigen bekymrad ut. "Den vill inte öppna dörrarna om något är i vägen. Man för stå vid sidan eller i alla fall inte alldeles intill." förklarade jag. Det hjälpte en del. Nu öppnades dörren så pass att han hade kunde åla sig in, vilket han snabbt gjorde. Hur han kom åt bältena i tredje sätesraden utan att fälla fram andra radens säten vet jag inte riktigt. "Med alla grejor som hänger i taket här tycker nog bilen att takhöjden är låg och öppnar inte dörrarna mer själv. Då får man göra så här för att öppnade dom hela vägen." sade jag och visade. "Åh", sade han.

Belysning. Det mesta gick väl bra, men efter att ha satt sig i bilen och slagit på halvljuset flera gånger (han provade flera kombinationer av att försöka lämna bilen i läge D, N, P med olika placeringar av nyckeln i bilen) bara för att upptäcka att bilen automatiskt stänger av och lägger i P varje gång han reser sig ut sätet erbjöd jag mig att hjälpa till. Undrar hur han hade löst detta om jag suttit och fikat. Förhoppningsvis hämtat en kollega någonstans, men han var lite för mycket av "kan själv" för att jag verkligen skall tro att han hade gjort det i första taget. Strålkastarinställningen var i alla fall OK. Tur att jag hade justerat den innan.

Sedan var det dags att lyfta bilen. Jag ställde in luftfjädringen på max och jack mode. Sedan gick det ganska snabbt att konstatera att han inte kunde lyfta bilen. Stora lyften som tog hela bilen när den stod på sina hjul gick bra, men när han skulle lyfta bak respektive fram gick det inte längre. Lyftarmarna nådde inte ut till lyftpunkterna och när han trots mina protester försökte lyfta under länkarmarna orkade inte maskinen. "Vi gör en okulär besiktning" sade han och tittade runt i hjulhusen utan att peta på något. "Det hade nog varit bättre att vara på lastbilssidan med den här" sade han sedan.

Varningstriangel skulle kollas. Den låg i frunken. "Här fanns det ju inte mer att se." sade han. Jag sade inget om kontroll av nivån av kylvätska till batteriet, eller lilla batteriet som väl skall kollas att det sitter fast.

Så var det slutligen dags för bromsprov. "Bromsarna känns ju jättebra! Dom tar direkt så fort jag släpper gasen!" sade han och lät imponerad. Jag sade ingenting. Jag kunde inte säga någonting. Jag var helt stum av förundran och förfäran. Jag såg honom inte trycka på bromspedalen en enda gång under hela besiktningen!
Senast redigerad av K_North, redigerad totalt 1 gånger.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av niklas12 »

Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Vill nog påstå att hen hade rätt. Det är alltid bättre att frirulla när det går. Regenereringen är ett mindre dåligt alternativ än att bromsa bort energi, men förluster får man ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av gellerstam »

niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Ska vi vara lite småpetiga här så har han en poäng.
Regenereringen skapar värmeförluster i motor/generator och i laddaren. När sedan bilen skall använda den regenererade energin så får vi förluster en gång till. Med hänsyn taget till detta så blir det effektivare energimässigt att anpassa farten och avståndet till bilen framför så att man slipper regenerera onödig energi.

Regenereringen är toppen när vi måste sänka farten snabbare än vi kan planera inbromsningen med planerad körning. Här får vi tillbaka massor med energi, men tyvärr inte all energi som gick åt att få upp bilen i den farten.

Edit: Legato var betydligt snabbare då jag vart störd av en kollega. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Franz »

Kul att läsa! Säkert lite mer spännande med just en MX :)

Jag hann låta besikta min gamla Model S några gånger. Alltid något som är förvirrande varje gång men det är inte så mycket att kolla så det går åtminstone snabbt. Borde vara lite billigare att besikta elbilar ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Teslared »

På vår X kollades inte dimljus, varningstriangel, pbroms, spolning ruta och ingen bromsning på väg och inte heller i den vanliga "bromsbänken".
Lyftes i hjulupphängningen, på min fråga varför, fick jag svaret att det var så i deras instruktioner. Det såg dock ganska OK ut då lyften skedde vid luftfjädringens anslutning i bärarmen.
Draget kollades och togs ur, men nyckeln satt fast så jag hade en del strul innan jag fick loss den.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Yxel »

Min X lyfte de också i hjulupphängningen pga att lyftanordningen inte nådde hela vägen ut.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av frippe »

Yxel skrev:
Min X lyfte de också i hjulupphängningen pga att lyftanordningen inte nådde hela vägen ut.
Väldigt märkligt detta. Senast jag besiktigade vår s, i februari, påtalade besiktaren att de inte fick lyfta bilen alls. Att det skulle vara tesla som bestämt det.

Men verkar finnas olika bud om detta tydligen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Vill nog påstå att hen hade rätt. Det är alltid bättre att frirulla när det går. Regenereringen är ett mindre dåligt alternativ än att bromsa bort energi, men förluster får man ändå.
Fast du ska inte frirulla en fossilbil heller utan den ska rulla på motorn (enligt trafikskolelärarna). Anledningen är att om man trycker in kopplingen (vilka bilar som nu har det?) så måste motorn slösa på bränsle för att hålla sig igång. Rullar man istället med växel i så dras motorn med och inget bränsle slösas. Allt detta fortfarande enligt trafikutbildningen, alltså inte ”mina idéer”.
Hur sånt här ska översättas till elbilar har de nog inte funderat ut än.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Vill nog påstå att hen hade rätt. Det är alltid bättre att frirulla när det går. Regenereringen är ett mindre dåligt alternativ än att bromsa bort energi, men förluster får man ändå.
Fast du ska inte frirulla en fossilbil heller utan den ska rulla på motorn (enligt trafikskolelärarna). Anledningen är att om man trycker in kopplingen (vilka bilar som nu har det?) så måste motorn slösa på bränsle för att hålla sig igång. Rullar man istället med växel i så dras motorn med och inget bränsle slösas. Allt detta fortfarande enligt trafikutbildningen, alltså inte ”mina idéer”.
Hur sånt här ska översättas till elbilar har de nog inte funderat ut än.
Jag trodde det var uppenbart att mitt svar rörde elbilar. Där är det som sagt mer effektivt att frirulla så mycket som möjligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Vill nog påstå att hen hade rätt. Det är alltid bättre att frirulla när det går. Regenereringen är ett mindre dåligt alternativ än att bromsa bort energi, men förluster får man ändå.
Fast du ska inte frirulla en fossilbil heller utan den ska rulla på motorn (enligt trafikskolelärarna). Anledningen är att om man trycker in kopplingen (vilka bilar som nu har det?) så måste motorn slösa på bränsle för att hålla sig igång. Rullar man istället med växel i så dras motorn med och inget bränsle slösas. Allt detta fortfarande enligt trafikutbildningen, alltså inte ”mina idéer”.
Hur sånt här ska översättas till elbilar har de nog inte funderat ut än.
Jag trodde det var uppenbart att mitt svar rörde elbilar. Där är det som sagt mer effektivt att frirulla så mycket som möjligt.
Vart tvungen och kolla i bilen när jag var ute o körde nu men regenerering går inte att stänga av på model s i vart fall.
Undrar hur de gör i wltp cykeln om de kopplar bort regenereringen i mjukvaran innan då ?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Teslared »

Det går väl att lägga i neutralläge?!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Legato »

Teslared skrev:
Det går väl att lägga i neutralläge?!
Japp. De som verkligen "hypermileat" med Teslor gör så. Jag har aldrig orkat bry mig, blir ju inga jättebesparingar direkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Front242 »

Jag besiktade min MS-19 för första gången för någon vecka sedan. Jag hade laddat med argument för bromsprov/chassinummer och annat. Det blev en helt annan upplevelse. Min besiktare blev så starstruck av Teslan att han genast undrade om han fick gasa fult efteråt :D Han glömde bort hälften av alla kontroller, minst, och ville bara prata elbil/laddning/batterilivslängd och annat.

Det var länge sedan jag hade så kul på en besiktning. Under tiden växte kön med gamla fossilare utanför :D
G66142
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 maj 2022 21:52

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av G66142 »

Off topic, men den här tråden påminner mig om när jag besiktade min Amazon.

Inga blunders, men killen hade sannolikt aldrig kollat en bil äldre än 20-30 år. Såg bra förvånad ut när jag bad att få ta om avgasprovet. Öppnade huven, strypte blandningen på förgasaren och vips godkänt resultat :D
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Aida »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Vill nog påstå att hen hade rätt. Det är alltid bättre att frirulla när det går. Regenereringen är ett mindre dåligt alternativ än att bromsa bort energi, men förluster får man ändå.
Fast du ska inte frirulla en fossilbil heller utan den ska rulla på motorn (enligt trafikskolelärarna). Anledningen är att om man trycker in kopplingen (vilka bilar som nu har det?) så måste motorn slösa på bränsle för att hålla sig igång. Rullar man istället med växel i så dras motorn med och inget bränsle slösas. Allt detta fortfarande enligt trafikutbildningen, alltså inte ”mina idéer”.
Hur sånt här ska översättas till elbilar har de nog inte funderat ut än.
Jag trodde det var uppenbart att mitt svar rörde elbilar. Där är det som sagt mer effektivt att frirulla så mycket som möjligt.
Vart tvungen och kolla i bilen när jag var ute o körde nu men regenerering går inte att stänga av på model s i vart fall.
Undrar hur de gör i wltp cykeln om de kopplar bort regenereringen i mjukvaran innan då ?
Det är väl bara att släppa upp gaspedalen så pass mycket att den varken driver eller bromsar? Då frirullar ju bilen. Kn man väl se på instrumentpanelen?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Niklas Z »

Aida skrev:
Det är väl bara att släppa upp gaspedalen så pass mycket att den varken driver eller bromsar? Då frirullar ju bilen. Kn man väl se på instrumentpanelen?
Ja, precis. Och jag tycker det är ganska lätt att känna också när regleringen med gaspedalen är rätt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Elmil »

Jag besiktigade min M3LR för en vecka sedan, och det blev lika slappt för mig, jag fick guida igenom hela processen. Besiktningsteknikern hade bara haft Model S med luftfjädring tidigare och trodde nog att alla Teslor har det, för det var första frågan jag fick. Bromsprov på rullarna var inte aktuellt heller.

Ett tips inför besiktningen: Kom ihåg att stänga av larmet innan lyft. Det här larmet är ju inte bara ett vanligt tut-tut... :lol:
Men även larmet är ju en säkerhetsfunktion, som nu blev testad. :oops: :D
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av LarsL »

Teslared skrev:
Det går väl att lägga i neutralläge?!
Är förmodligen mest energieffektivt i en elbil. Trafikskolor har däremot inte utrett om de ska lära ut det ännu eller ej. Jag tror (!) att de inte kommer lära ut det då kontrollen över bilen minskar avsevärt. För att återigen dra paralleller till vad som lärs ut när det gäller fossiler så menar de att växeln ska ligga i och kopplingen ansluten när man saktar ner för då har man kontroll om man sedan måste accelerera. Jag antar att de kommer komma fram till samma slutsats när det gäller elbilar och att de då alltid ska vara i drivläge.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Olof Tenghoff »

Intressant historia och skrämmande att någon som besiktigar bilar kan så lite. Åtminstone borde de veta att man inte får lyfta i fjädringskomponenter på en modern bil :roll: Gick ju bra förr när allt var överdimensionerat. Nuförtiden finns det knappt ett gram för mycket gods nånstans. Extremt starka grejer för de krafter som uppstår när man kör, men svagt för andra krafter.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av HenricL »

Elmil skrev:
Jag besiktigade min M3LR för en vecka sedan, och det blev lika slappt för mig, jag fick guida igenom hela processen. Besiktningsteknikern hade bara haft Model S med luftfjädring tidigare och trodde nog att alla Teslor har det, för det var första frågan jag fick. Bromsprov på rullarna var inte aktuellt heller.

Ett tips inför besiktningen: Kom ihåg att stänga av larmet innan lyft. Det här larmet är ju inte bara ett vanligt tut-tut... :lol:
Men även larmet är ju en säkerhetsfunktion, som nu blev testad. :oops: :D
Besiktade min M3LR i maj och den som gjorde hade faktiskt hanterat många Tesla. Fick underkänt då höger ljus var bländande. Tydligen hade de haft många Tesla som blev underkända för bländande.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av tor-ake »

Carspect åkersberga i går. Teknikern instruerade mig att sätta mig i förarsätet och slå på ljusen så han kunde kolla. Sedan bad han mig gå in i servicemenyn och ställa in höjden på halvljuset.

Dimljuset vägrade låta sig aktiveras av någon anledning, fast just min har hårdvaran, så han lät det bero.

Backljuset funkade inte heller men jag förklarade att en mobil serviceman kommer ut och byter kabelhärvan i bagageluckan snart, så det fick också bero. Bromsprov var heller inget konstigt.

Blankt papper således.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Monark1954 »

Vi som aldrig tar bort dragkroken blir göra det 1 gång per år innan besiktning.
Åkte på ombesiktning för 2:a året i rad.
I år snabbfixade jag inför ombesiktning, besiktningsmannen var ej nöjd.
Fick bli Mekonomen som släckte anmärkningen.
För min del var det nog killarna som hindrar draget att vrida sig som fått ytrost.
Fett även där rekommenderas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Elmil »

tor-ake skrev:
Carspect åkersberga i går. Teknikern instruerade mig att sätta mig i förarsätet och slå på ljusen så han kunde kolla. Sedan bad han mig gå in i servicemenyn och ställa in höjden på halvljuset.

Dimljuset vägrade låta sig aktiveras av någon anledning, fast just min har hårdvaran, så han lät det bero.

Backljuset funkade inte heller men jag förklarade att en mobil serviceman kommer ut och byter kabelhärvan i bagageluckan snart, så det fick också bero. Bromsprov var heller inget konstigt.

Blankt papper således.
Samma för mig med dimljuset, knapparna i belysningsmenyn var inaktiva. Har aldrig behövt funderat på att använda dimljus iofs.

Idag råkade jag komma på hur man gör, funktionen aktiveras tydligen i den lilla popup-menyn vid "ljustutan". Där finns två dimljusknappar, och när jag tryckte på dem noterade jag att förarprofilen sparades. Nu funkar dimljuset som det ska i belysningsmenyn. :) Knepigt sätt att aktivera en funktion, men det är ju Tesla... :lol:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar