Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av HenricL »

Elmil skrev:
Jag besiktigade min M3LR för en vecka sedan, och det blev lika slappt för mig, jag fick guida igenom hela processen. Besiktningsteknikern hade bara haft Model S med luftfjädring tidigare och trodde nog att alla Teslor har det, för det var första frågan jag fick. Bromsprov på rullarna var inte aktuellt heller.

Ett tips inför besiktningen: Kom ihåg att stänga av larmet innan lyft. Det här larmet är ju inte bara ett vanligt tut-tut... :lol:
Men även larmet är ju en säkerhetsfunktion, som nu blev testad. :oops: :D
Besiktade min M3LR i maj och den som gjorde hade faktiskt hanterat många Tesla. Fick underkänt då höger ljus var bländande. Tydligen hade de haft många Tesla som blev underkända för bländande.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av tor-ake »

Carspect åkersberga i går. Teknikern instruerade mig att sätta mig i förarsätet och slå på ljusen så han kunde kolla. Sedan bad han mig gå in i servicemenyn och ställa in höjden på halvljuset.

Dimljuset vägrade låta sig aktiveras av någon anledning, fast just min har hårdvaran, så han lät det bero.

Backljuset funkade inte heller men jag förklarade att en mobil serviceman kommer ut och byter kabelhärvan i bagageluckan snart, så det fick också bero. Bromsprov var heller inget konstigt.

Blankt papper således.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Monark1954 »

Vi som aldrig tar bort dragkroken blir göra det 1 gång per år innan besiktning.
Åkte på ombesiktning för 2:a året i rad.
I år snabbfixade jag inför ombesiktning, besiktningsmannen var ej nöjd.
Fick bli Mekonomen som släckte anmärkningen.
För min del var det nog killarna som hindrar draget att vrida sig som fått ytrost.
Fett även där rekommenderas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Elmil »

tor-ake skrev:
Carspect åkersberga i går. Teknikern instruerade mig att sätta mig i förarsätet och slå på ljusen så han kunde kolla. Sedan bad han mig gå in i servicemenyn och ställa in höjden på halvljuset.

Dimljuset vägrade låta sig aktiveras av någon anledning, fast just min har hårdvaran, så han lät det bero.

Backljuset funkade inte heller men jag förklarade att en mobil serviceman kommer ut och byter kabelhärvan i bagageluckan snart, så det fick också bero. Bromsprov var heller inget konstigt.

Blankt papper således.
Samma för mig med dimljuset, knapparna i belysningsmenyn var inaktiva. Har aldrig behövt funderat på att använda dimljus iofs.

Idag råkade jag komma på hur man gör, funktionen aktiveras tydligen i den lilla popup-menyn vid "ljustutan". Där finns två dimljusknappar, och när jag tryckte på dem noterade jag att förarprofilen sparades. Nu funkar dimljuset som det ska i belysningsmenyn. :) Knepigt sätt att aktivera en funktion, men det är ju Tesla... :lol:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar