Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Vill nog påstå att hen hade rätt. Det är alltid bättre att frirulla när det går. Regenereringen är ett mindre dåligt alternativ än att bromsa bort energi, men förluster får man ändå.
Fast du ska inte frirulla en fossilbil heller utan den ska rulla på motorn (enligt trafikskolelärarna). Anledningen är att om man trycker in kopplingen (vilka bilar som nu har det?) så måste motorn slösa på bränsle för att hålla sig igång. Rullar man istället med växel i så dras motorn med och inget bränsle slösas. Allt detta fortfarande enligt trafikutbildningen, alltså inte ”mina idéer”.
Hur sånt här ska översättas till elbilar har de nog inte funderat ut än.
Jag trodde det var uppenbart att mitt svar rörde elbilar. Där är det som sagt mer effektivt att frirulla så mycket som möjligt.
Vart tvungen och kolla i bilen när jag var ute o körde nu men regenerering går inte att stänga av på model s i vart fall.
Undrar hur de gör i wltp cykeln om de kopplar bort regenereringen i mjukvaran innan då ?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Teslared »

Det går väl att lägga i neutralläge?!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Legato »

Teslared skrev:
Det går väl att lägga i neutralläge?!
Japp. De som verkligen "hypermileat" med Teslor gör så. Jag har aldrig orkat bry mig, blir ju inga jättebesparingar direkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Front242 »

Jag besiktade min MS-19 för första gången för någon vecka sedan. Jag hade laddat med argument för bromsprov/chassinummer och annat. Det blev en helt annan upplevelse. Min besiktare blev så starstruck av Teslan att han genast undrade om han fick gasa fult efteråt :D Han glömde bort hälften av alla kontroller, minst, och ville bara prata elbil/laddning/batterilivslängd och annat.

Det var länge sedan jag hade så kul på en besiktning. Under tiden växte kön med gamla fossilare utanför :D
G66142
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 maj 2022 21:52

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av G66142 »

Off topic, men den här tråden påminner mig om när jag besiktade min Amazon.

Inga blunders, men killen hade sannolikt aldrig kollat en bil äldre än 20-30 år. Såg bra förvånad ut när jag bad att få ta om avgasprovet. Öppnade huven, strypte blandningen på förgasaren och vips godkänt resultat :D
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Aida »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Hahaha detta var episkt.
Mycket bygger på gamla sanningar när det gäller besiktning som inte lyckats anpassas fullt ut till dagens bilar.

Jag har en annan intressant diskussion från körskolan där sonen skulle lära sig ECO driving som är ett krav.
Då ska man släppa gasen och rulla så mycket som möjligt vilket jag ifrågasatte om det även gäller elbilar.
Svaret var då att det spelar ingen roll vilket bränsle man använder man ska alltid rulla så mycket som möjligt.
Jag försökte förklara regenerativ bromsning men fick ge upp då instruktören troligtvis aldrig kört någon elbil.
Vill nog påstå att hen hade rätt. Det är alltid bättre att frirulla när det går. Regenereringen är ett mindre dåligt alternativ än att bromsa bort energi, men förluster får man ändå.
Fast du ska inte frirulla en fossilbil heller utan den ska rulla på motorn (enligt trafikskolelärarna). Anledningen är att om man trycker in kopplingen (vilka bilar som nu har det?) så måste motorn slösa på bränsle för att hålla sig igång. Rullar man istället med växel i så dras motorn med och inget bränsle slösas. Allt detta fortfarande enligt trafikutbildningen, alltså inte ”mina idéer”.
Hur sånt här ska översättas till elbilar har de nog inte funderat ut än.
Jag trodde det var uppenbart att mitt svar rörde elbilar. Där är det som sagt mer effektivt att frirulla så mycket som möjligt.
Vart tvungen och kolla i bilen när jag var ute o körde nu men regenerering går inte att stänga av på model s i vart fall.
Undrar hur de gör i wltp cykeln om de kopplar bort regenereringen i mjukvaran innan då ?
Det är väl bara att släppa upp gaspedalen så pass mycket att den varken driver eller bromsar? Då frirullar ju bilen. Kn man väl se på instrumentpanelen?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Niklas Z »

Aida skrev:
Det är väl bara att släppa upp gaspedalen så pass mycket att den varken driver eller bromsar? Då frirullar ju bilen. Kn man väl se på instrumentpanelen?
Ja, precis. Och jag tycker det är ganska lätt att känna också när regleringen med gaspedalen är rätt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Elmil »

Jag besiktigade min M3LR för en vecka sedan, och det blev lika slappt för mig, jag fick guida igenom hela processen. Besiktningsteknikern hade bara haft Model S med luftfjädring tidigare och trodde nog att alla Teslor har det, för det var första frågan jag fick. Bromsprov på rullarna var inte aktuellt heller.

Ett tips inför besiktningen: Kom ihåg att stänga av larmet innan lyft. Det här larmet är ju inte bara ett vanligt tut-tut... :lol:
Men även larmet är ju en säkerhetsfunktion, som nu blev testad. :oops: :D
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av LarsL »

Teslared skrev:
Det går väl att lägga i neutralläge?!
Är förmodligen mest energieffektivt i en elbil. Trafikskolor har däremot inte utrett om de ska lära ut det ännu eller ej. Jag tror (!) att de inte kommer lära ut det då kontrollen över bilen minskar avsevärt. För att återigen dra paralleller till vad som lärs ut när det gäller fossiler så menar de att växeln ska ligga i och kopplingen ansluten när man saktar ner för då har man kontroll om man sedan måste accelerera. Jag antar att de kommer komma fram till samma slutsats när det gäller elbilar och att de då alltid ska vara i drivläge.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Olof Tenghoff »

Intressant historia och skrämmande att någon som besiktigar bilar kan så lite. Åtminstone borde de veta att man inte får lyfta i fjädringskomponenter på en modern bil :roll: Gick ju bra förr när allt var överdimensionerat. Nuförtiden finns det knappt ett gram för mycket gods nånstans. Extremt starka grejer för de krafter som uppstår när man kör, men svagt för andra krafter.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av HenricL »

Elmil skrev:
Jag besiktigade min M3LR för en vecka sedan, och det blev lika slappt för mig, jag fick guida igenom hela processen. Besiktningsteknikern hade bara haft Model S med luftfjädring tidigare och trodde nog att alla Teslor har det, för det var första frågan jag fick. Bromsprov på rullarna var inte aktuellt heller.

Ett tips inför besiktningen: Kom ihåg att stänga av larmet innan lyft. Det här larmet är ju inte bara ett vanligt tut-tut... :lol:
Men även larmet är ju en säkerhetsfunktion, som nu blev testad. :oops: :D
Besiktade min M3LR i maj och den som gjorde hade faktiskt hanterat många Tesla. Fick underkänt då höger ljus var bländande. Tydligen hade de haft många Tesla som blev underkända för bländande.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av tor-ake »

Carspect åkersberga i går. Teknikern instruerade mig att sätta mig i förarsätet och slå på ljusen så han kunde kolla. Sedan bad han mig gå in i servicemenyn och ställa in höjden på halvljuset.

Dimljuset vägrade låta sig aktiveras av någon anledning, fast just min har hårdvaran, så han lät det bero.

Backljuset funkade inte heller men jag förklarade att en mobil serviceman kommer ut och byter kabelhärvan i bagageluckan snart, så det fick också bero. Bromsprov var heller inget konstigt.

Blankt papper således.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Monark1954 »

Vi som aldrig tar bort dragkroken blir göra det 1 gång per år innan besiktning.
Åkte på ombesiktning för 2:a året i rad.
I år snabbfixade jag inför ombesiktning, besiktningsmannen var ej nöjd.
Fick bli Mekonomen som släckte anmärkningen.
För min del var det nog killarna som hindrar draget att vrida sig som fått ytrost.
Fett även där rekommenderas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Erfarenheter från första besiktning av elbil (Tesla MX)

Inlägg av Elmil »

tor-ake skrev:
Carspect åkersberga i går. Teknikern instruerade mig att sätta mig i förarsätet och slå på ljusen så han kunde kolla. Sedan bad han mig gå in i servicemenyn och ställa in höjden på halvljuset.

Dimljuset vägrade låta sig aktiveras av någon anledning, fast just min har hårdvaran, så han lät det bero.

Backljuset funkade inte heller men jag förklarade att en mobil serviceman kommer ut och byter kabelhärvan i bagageluckan snart, så det fick också bero. Bromsprov var heller inget konstigt.

Blankt papper således.
Samma för mig med dimljuset, knapparna i belysningsmenyn var inaktiva. Har aldrig behövt funderat på att använda dimljus iofs.

Idag råkade jag komma på hur man gör, funktionen aktiveras tydligen i den lilla popup-menyn vid "ljustutan". Där finns två dimljusknappar, och när jag tryckte på dem noterade jag att förarprofilen sparades. Nu funkar dimljuset som det ska i belysningsmenyn. :) Knepigt sätt att aktivera en funktion, men det är ju Tesla... :lol:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar