Rostsprängning känns ju som ett konstruktionsfel, lite likt hållaren till volvo 740:s slavcylinder till kopplingen. Den sprängs ALLTID om den belastas i fel ledd efter ett antal år, men på en slavcylinder är den ju normalt inte belastad på tvärsen, alltså håller den ända tills den skall bytas och håller även eventuellt förbi bytet om den som byter är medveten om problemet.
En länkarm belastas ju lite mer... Nytt material eller ny konstruktion känns som det enda vettiga; att lita på att bussningarna håller tätt i 20000 mil är som att hoppas på sol och varmt hela semestern... Händer ibland, men för de flesta skiter det sig nåt år.
Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Det jag undrar är om man kan uppmärksamma svenska eller europeiska myndigheter på detta, och i så fall hur. Återkallar dom i Kina ska dom fasen återkalla här med.
Borde inte någon komma in i den här tråden och ropa "FUD" snart?
Det är väl inte specifikt ett Teslaproblem, men man kör ju omkring med värdefull last sas, och det skadar inte att vara försiktig. Att grejerna går sönder om man slår på dem med en slägga verkar förstås helt normalt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kan man inte bara byta bussning om det är rost i den som expanderar?
Om det redan börjat spricka så hjälper ju inte det och en brottanvisning kan ju vara i det närmaste osynlig.
De flesta är väl inte spruckna dock?
Det verkar ju inte vara bussningen som krånglar utan att röret som bussningen sitter i lossnar. Som jag fattar det kommer det in fukt mellan röret och själva länkarmen som expanderar sönder sammanfogningen. Möjligen skulle ett bussningsbyte kunna provocera fram att röret släpper.
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Att anlita advokat är inget märkligt
Vi pratar om ett handfull fall totalt sätt och videon fick stor spridning som skadar varumärket
En rättsprocess angående brustna länkarmar skadar varumärket oändligt mycket mer. Enklast är att bara reparera bilarna relativt tyst.
Givetvis
Men att det ska bli en sådan i Sverige är högst osannolikt
Jag ser det som ”rättsprocessen” redan har börjat när advokater framför hot eller villkor.
Vanligt förfarande att advokatfirma som företräder bolaget på ett förhållandevis trevligt sätt kontaktar och ber att ta bort redigera osv
Inget konstigt alls
Det är först när parter inte är överens och man drar på hårdhandskarna som det riskerar att bli nåt
Detta är vardag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Att anlita advokat är inget märkligt
Vi pratar om ett handfull fall totalt sätt och videon fick stor spridning som skadar varumärket
En rättsprocess angående brustna länkarmar skadar varumärket oändligt mycket mer. Enklast är att bara reparera bilarna relativt tyst.
Givetvis
Men att det ska bli en sådan i Sverige är högst osannolikt
Jag ser det som ”rättsprocessen” redan har börjat när advokater framför hot eller villkor.
Vanligt förfarande att advokatfirma som företräder bolaget på ett förhållandevis trevligt sätt kontaktar och ber att ta bort redigera osv
Inget konstigt alls
Det är först när parter inte är överens och man drar på hårdhandskarna som det riskerar att bli nåt
Detta är vardag
Inte vardag. Ansvarstagande fordonstillverkare återkallar vid minsta risk för allvarliga olyckor, det räcker med en olycka. Uppenbart att det här beteendet endast sänker Teslas varumärke. Lär få spridning i flera medier.