Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Moderator: Redaktion
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Är detta det problem som Kina tvingat Tesla att göra recall på alla bilar i Kina och fixa? Eller var det ett annat fel?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
wannabee skrev:Är detta det problem som Kina tvingat Tesla att göra recall på alla bilar i Kina och fixa? Eller var det ett annat fel?
Oklart. Jag ringde Tesla och fick prata med vad jag tror var en kinesisk kvinna. Jag frågade varför det var en recall i Kina men inte här. Fick inget bra svar.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Precis ganska biligt för att slippa olyckor.Sofie skrev:1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Min ena sida har redan pajat kändes lite läskigt om det hade hänt på fel ställe på vägen
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Om en lönnfet ingenjör bultar med en slägga, kan man se bäramssprickan då? Eller är det bara att blunda och köra på alt offra ett vildsvin till Tor?
Kan man optiskt se att det är på gång utan att demolera bärarmen? Gäller detta felet alla S o alla årsmodeller?
Kan man optiskt se att det är på gång utan att demolera bärarmen? Gäller detta felet alla S o alla årsmodeller?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Körde Du i ett gupp eller belastade Du bilen speciellt när det small av?Robin_j skrev:Precis ganska biligt för att slippa olyckor.Sofie skrev:1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Min ena sida har redan pajat kändes lite läskigt om det hade hänt på fel ställe på vägen
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Belastade hårdare än vanligt men absolut inte extremt uppvärmnings varv på bana. Så mycket troligt att den var på väg att gå av redan innanlem skrev:Körde Du i ett gupp eller belastade Du bilen speciellt när det small av?Robin_j skrev:Precis ganska biligt för att slippa olyckor.Sofie skrev:1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Min ena sida har redan pajat kändes lite läskigt om det hade hänt på fel ställe på vägen
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Om kostnaden "mot kund" är 16000 så är ju kostnaden för tesla betydligt lägre, säg hälften. Ingen moms och inga marginaler på reservdelarna när det är interndebitering.Sofie skrev:1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Badwillen är väl i så fall dyrare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Återkallelser är alltid lokala. D.v.s. de görs per marknad och man resonerar olika beroende på var det är någonstans. Känner du till Takatas airbags som med tiden kunde bli så farliga att även en enklare parkeringskrock som utlöste airbagen kunde skicka in hårda plastföremål genom föraren? I Sverige behöver man inte återkalla sådana bilar för vårt klimat bedöms inte påverka airbagen på det sättet. Bor du i ett land längre söderut kommer man resonera annorlunda och så även i USA.
Hoppas att ovanstående kan ses som något generellt och inte utgör någon åsikt om huruvida det skall vara en återkallelse i det här fallet men man bör vara medveten om att reglerna/förutsättningar är väldigt olika och att "alla" tillverkare resonerar på det sättet.
Hoppas att ovanstående kan ses som något generellt och inte utgör någon åsikt om huruvida det skall vara en återkallelse i det här fallet men man bör vara medveten om att reglerna/förutsättningar är väldigt olika och att "alla" tillverkare resonerar på det sättet.
Driver sajten Car.info
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Franz skrev:Återkallelser är alltid lokala. D.v.s. de görs per marknad och man resonerar olika beroende på var det är någonstans. Känner du till Takatas airbags som med tiden kunde bli så farliga att även en enklare parkeringskrock som utlöste airbagen kunde skicka in hårda plastföremål genom föraren? I Sverige behöver man inte återkalla sådana bilar för vårt klimat bedöms inte påverka airbagen på det sättet. Bor du i ett land längre söderut kommer man resonera annorlunda och så även i USA.
Hoppas att ovanstående kan ses som något generellt och inte utgör någon åsikt om huruvida det skall vara en återkallelse i det här fallet men man bör vara medveten om att reglerna/förutsättningar är väldigt olika och att "alla" tillverkare resonerar på det sättet.
Hade väl varit rimligt om det inte vore för det faktumet att den här länkarmen verkar gå av på ganska många bilar även i Sverige.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Långt under hälften vågar jag påstå, med allt på sista raden i bokföringen…tor-ake skrev:Om kostnaden "mot kund" är 16000 så är ju kostnaden för tesla betydligt lägre, säg hälften. Ingen moms och inga marginaler på reservdelarna när det är interndebitering.Sofie skrev:1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Badwillen är väl i så fall dyrare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Om nu orsaken är korrosion/rost så är det ju än mer obegripligt att det inte görs en återkallning på detta. Speciellt här i norden med saltade vägar?
Dessutom så kan ju detta verkligen drabba vem som helst, känns ju inte som att det handlar om underdimensionerat/överbelastat/vårdslös körning. Om det nu är "rostsprängning" menar jag.
Dessutom så kan ju detta verkligen drabba vem som helst, känns ju inte som att det handlar om underdimensionerat/överbelastat/vårdslös körning. Om det nu är "rostsprängning" menar jag.
Model S 75D 2016 Midnight silver
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Definitivt något som besiktningsföretagen bör informeras om och fokusera på.
Sprickor bör man kunna se med ultraljud, men sån utrustning är det väl få som har.
Är inte detta ett klassiskt utmattningsfenomen, som är typiskt för aluminiumlegeringar?
Sprickor bör man kunna se med ultraljud, men sån utrustning är det väl få som har.
Är inte detta ett klassiskt utmattningsfenomen, som är typiskt för aluminiumlegeringar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Nu är jag ingen metallurg men det känns inte som att det är helt vanligt utmattningsfenomen då det verkar som att rosten som uppstår vid bussningen verkar vara central här och då ger en spänning i materialet ... men jag kan ha helt fel.
Känns iallafall som det är dax att boka ett byte av alla bärarmar ...
Känns iallafall som det är dax att boka ett byte av alla bärarmar ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Kollar Tesla sånt vid service? Den är ju inte nödvändig, men jag har lämnat in min var 2-3000 mil…Viper skrev:Nu är jag ingen metallurg men det känns inte som att det är helt vanligt utmattningsfenomen då det verkar som att rosten som uppstår vid bussningen verkar vara central här och då ger en spänning i materialet ... men jag kan ha helt fel.
Känns iallafall som det är dax att boka ett byte av alla bärarmar ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Ok. Trodde/hoppades att problemet var löst på nyare årsmodeller av bärarmar (materialval etc).MWall skrev:Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Viper skrev:Ok. Trodde/hoppades att problemet var löst på nyare årsmodeller av bärarmar (materialval etc).MWall skrev:Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Tesla brukar ju hävda att de löst problem (Läs: Drivaxlar) men sen visar det sig att det visst inte var nåt bättre... Men visst, kan de garantera att problemet är löst så visst.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.MWall skrev:Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
dstr skrev:Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.MWall skrev:Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Är det RR UPPER LINK ASSY 1027421-00-E?
Hur vet man vad man själv har? Är artnr stämplat på delen?
https://epc.tesla.com/sv/catalogs/60/ca ... oryID=1370
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Nej, det är den nedre armen som är problemet.MWall skrev:dstr skrev:Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.MWall skrev:Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Är det RR UPPER LINK ASSY 1027421-00-E?
Hur vet man vad man själv har? Är artnr stämplat på delen?
https://epc.tesla.com/sv/catalogs/60/ca ... oryID=1370
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Rostsprängning känns ju som ett konstruktionsfel, lite likt hållaren till volvo 740:s slavcylinder till kopplingen. Den sprängs ALLTID om den belastas i fel ledd efter ett antal år, men på en slavcylinder är den ju normalt inte belastad på tvärsen, alltså håller den ända tills den skall bytas och håller även eventuellt förbi bytet om den som byter är medveten om problemet.
En länkarm belastas ju lite mer... Nytt material eller ny konstruktion känns som det enda vettiga; att lita på att bussningarna håller tätt i 20000 mil är som att hoppas på sol och varmt hela semestern... Händer ibland, men för de flesta skiter det sig nåt år.
En länkarm belastas ju lite mer... Nytt material eller ny konstruktion känns som det enda vettiga; att lita på att bussningarna håller tätt i 20000 mil är som att hoppas på sol och varmt hela semestern... Händer ibland, men för de flesta skiter det sig nåt år.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Är det en tidsinställd bomb vi sitter på (i)?
Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Det verkar ju så ja. Därför är det än mer obegripligt att det inte har blivit en återkallelse ifrån Tesla.lem skrev:Är det en tidsinställd bomb vi sitter på (i)?
Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Mycket obehagligt om du frågar mig.
Model S 75D 2016 Midnight silver