Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av MWall »

Franz skrev:
Återkallelser är alltid lokala. D.v.s. de görs per marknad och man resonerar olika beroende på var det är någonstans. Känner du till Takatas airbags som med tiden kunde bli så farliga att även en enklare parkeringskrock som utlöste airbagen kunde skicka in hårda plastföremål genom föraren? I Sverige behöver man inte återkalla sådana bilar för vårt klimat bedöms inte påverka airbagen på det sättet. Bor du i ett land längre söderut kommer man resonera annorlunda och så även i USA.

Hoppas att ovanstående kan ses som något generellt och inte utgör någon åsikt om huruvida det skall vara en återkallelse i det här fallet men man bör vara medveten om att reglerna/förutsättningar är väldigt olika och att "alla" tillverkare resonerar på det sättet.

Hade väl varit rimligt om det inte vore för det faktumet att den här länkarmen verkar gå av på ganska många bilar även i Sverige.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Bjelke »

tor-ake skrev:
Sofie skrev:
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Om kostnaden "mot kund" är 16000 så är ju kostnaden för tesla betydligt lägre, säg hälften. Ingen moms och inga marginaler på reservdelarna när det är interndebitering.

Badwillen är väl i så fall dyrare.
Långt under hälften vågar jag påstå, med allt på sista raden i bokföringen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

Om nu orsaken är korrosion/rost så är det ju än mer obegripligt att det inte görs en återkallning på detta. Speciellt här i norden med saltade vägar?

Dessutom så kan ju detta verkligen drabba vem som helst, känns ju inte som att det handlar om underdimensionerat/överbelastat/vårdslös körning. Om det nu är "rostsprängning" menar jag.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Gustafsson »

Definitivt något som besiktningsföretagen bör informeras om och fokusera på.
Sprickor bör man kunna se med ultraljud, men sån utrustning är det väl få som har.
Är inte detta ett klassiskt utmattningsfenomen, som är typiskt för aluminiumlegeringar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

Nu är jag ingen metallurg men det känns inte som att det är helt vanligt utmattningsfenomen då det verkar som att rosten som uppstår vid bussningen verkar vara central här och då ger en spänning i materialet ... men jag kan ha helt fel.

Känns iallafall som det är dax att boka ett byte av alla bärarmar ... :(
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av MWall »

Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Gustafsson »

Viper skrev:
Nu är jag ingen metallurg men det känns inte som att det är helt vanligt utmattningsfenomen då det verkar som att rosten som uppstår vid bussningen verkar vara central här och då ger en spänning i materialet ... men jag kan ha helt fel.

Känns iallafall som det är dax att boka ett byte av alla bärarmar ... :(
Kollar Tesla sånt vid service? Den är ju inte nödvändig, men jag har lämnat in min var 2-3000 mil…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Ok. Trodde/hoppades att problemet var löst på nyare årsmodeller av bärarmar (materialval etc).
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av MWall »

Viper skrev:
MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Ok. Trodde/hoppades att problemet var löst på nyare årsmodeller av bärarmar (materialval etc).

Tesla brukar ju hävda att de löst problem (Läs: Drivaxlar) men sen visar det sig att det visst inte var nåt bättre... Men visst, kan de garantera att problemet är löst så visst. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av dstr »

MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.

Är det RR UPPER LINK ASSY 1027421-00-E?

Hur vet man vad man själv har? Är artnr stämplat på delen?

https://epc.tesla.com/sv/catalogs/60/ca ... oryID=1370
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Kronberg »

MWall skrev:
dstr skrev:
MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.

Är det RR UPPER LINK ASSY 1027421-00-E?

Hur vet man vad man själv har? Är artnr stämplat på delen?

https://epc.tesla.com/sv/catalogs/60/ca ... oryID=1370
Nej, det är den nedre armen som är problemet.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Rostsprängning känns ju som ett konstruktionsfel, lite likt hållaren till volvo 740:s slavcylinder till kopplingen. Den sprängs ALLTID om den belastas i fel ledd efter ett antal år, men på en slavcylinder är den ju normalt inte belastad på tvärsen, alltså håller den ända tills den skall bytas och håller även eventuellt förbi bytet om den som byter är medveten om problemet.

En länkarm belastas ju lite mer... Nytt material eller ny konstruktion känns som det enda vettiga; att lita på att bussningarna håller tätt i 20000 mil är som att hoppas på sol och varmt hela semestern... Händer ibland, men för de flesta skiter det sig nåt år.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av lem »

Är det en tidsinställd bomb vi sitter på (i)?

Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

lem skrev:
Är det en tidsinställd bomb vi sitter på (i)?

Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Det verkar ju så ja. Därför är det än mer obegripligt att det inte har blivit en återkallelse ifrån Tesla.

Mycket obehagligt om du frågar mig.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Gustafsson »

Kan man inte bara byta bussning om det är rost i den som expanderar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Maw »

Borde inte någon komma in i den här tråden och ropa "FUD" snart?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av spacecoin »

Det jag undrar är om man kan uppmärksamma svenska eller europeiska myndigheter på detta, och i så fall hur. Återkallar dom i Kina ska dom fasen återkalla här med.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Gustafsson »

Maw skrev:
Borde inte någon komma in i den här tråden och ropa "FUD" snart?
Det är väl inte specifikt ett Teslaproblem, men man kör ju omkring med värdefull last sas, och det skadar inte att vara försiktig. Att grejerna går sönder om man slår på dem med en slägga verkar förstås helt normalt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

Gustafsson skrev:
Kan man inte bara byta bussning om det är rost i den som expanderar?
Om det redan börjat spricka så hjälper ju inte det och en brottanvisning kan ju vara i det närmaste osynlig.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Gustafsson »

Viper skrev:
Gustafsson skrev:
Kan man inte bara byta bussning om det är rost i den som expanderar?
Om det redan börjat spricka så hjälper ju inte det och en brottanvisning kan ju vara i det närmaste osynlig.
De flesta är väl inte spruckna dock?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

Gustafsson skrev:
Viper skrev:
Gustafsson skrev:
Kan man inte bara byta bussning om det är rost i den som expanderar?
Om det redan börjat spricka så hjälper ju inte det och en brottanvisning kan ju vara i det närmaste osynlig.
De flesta är väl inte spruckna dock?
Det är just det man inte vet eller ser. Kan krävas en undersökning med ultraljud. Hur som helst, jag vill ha nya bärarmar.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Gustafsson »

Viper skrev:
Gustafsson skrev:
Viper skrev:
Gustafsson skrev:
Kan man inte bara byta bussning om det är rost i den som expanderar?
Om det redan börjat spricka så hjälper ju inte det och en brottanvisning kan ju vara i det närmaste osynlig.
De flesta är väl inte spruckna dock?
Det är just det man inte vet eller ser. Kan krävas en undersökning med ultraljud. Hur som helst, jag vill ha nya bärarmar.
Enig om det, men kan jag med stor sannolikhet komma runt problemet genom ett enkelt byte ab en bussning hjälper ju det bättre än att vänta på haveri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

Gustafsson skrev:
Enig om det, men kan jag med stor sannolikhet komma runt problemet genom ett enkelt byte ab en bussning hjälper ju det bättre än att vänta på haveri.
Ok, då förstår jag vad du menar. Ja det borde ju vara bättre än att inte göra något alls som du säger.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Viper skrev:
Gustafsson skrev:
Kan man inte bara byta bussning om det är rost i den som expanderar?
Om det redan börjat spricka så hjälper ju inte det och en brottanvisning kan ju vara i det närmaste osynlig.
De flesta är väl inte spruckna dock?
Det verkar ju inte vara bussningen som krånglar utan att röret som bussningen sitter i lossnar. Som jag fattar det kommer det in fukt mellan röret och själva länkarmen som expanderar sönder sammanfogningen. Möjligen skulle ett bussningsbyte kunna provocera fram att röret släpper.
Skriv svar