https://www.di.se/bil/svenska-elbilar-l ... orsvinner/flipmac skrev:Finns det någon källa på detta påstående? För det nämns ofta men om jag läst statistiken rätt har exporten till utlandet minskat rätt rejält. Kod går väl inte till export längre tex. Troligtvis pga de höga priserna på begagnade elbilar i Sverige. Varför någon skulle vilja importerade till Norge där nybilspriserna både är lägre och momsbefriade måste ju vara ett ännu större mysterium än hur de kan säljas i Sverige?niklas12 skrev:Anledningen till den dåliga andrahandsmarknaden för elbilar beror också till stor del på exporten av elbilar till bl.a. NorgeLeo skrev:5 000 000 st personbilar på vägarna.
174 000 st av de är elbilar.
0,5-1,5 års leveranstid på nya elbilar.
1 459 st begagnade (>500mil) elbilar på Blocket häromdagen.
Säljs normalt ca 300 000 st nya bilar/år. I riktigt dåliga tider (90-talet) var det neremot 125 000 st/år vid ett tillfälle. Har aldrig sålts över 400 000st/år.
Kommer ta låååång tid innan marknaden är ”mättad” på elbilar och en ny prisbalans uppstår.
Bl.a. Hedin bil säljer alla sina elbilar som går som privatleasing till Norge.
Pris och efterfrågan på begagnade elbilar är fortsatt högt i Norge och då kan tillgodoräkna sig dubbla bonussystem så blir svenska bilar än mer intressanta.
Först -70.000kr i miljöbonus och därefter ingen moms i Norge.
så p.g.a dåligt utformade regler försvinner andrahandsmarknaden för elbilar i Sverige.
Hade man istället lagt fram ett kompetent förslag med krav på återbetalning av miljöbonus vid export så hade läget varit helt annorlunda.
Tyvärr så är ansvarig Minister (Annika strandhäll) mest intresserad av att agera twittertroll istället för att lösa problem.
Och då detta problemet inte belysts tillräckligt i media då vi har andra betydligt större problem så har det därför fått fortsätta obehindrat.