Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av GustavE »

Vi läser allt oftare här i forumet om att begagnade elbilar säljs för mer än nypris. Så det verkar ske i ganska stor omfattning.

Det jag börjar undra är vilka som köper en begagnad bil för mer än nypris. Första ledet har vi har vi redan svar på, det är bilhandlare som handlar med begagnade bilar. Men sen, vem är det som köper bilen ännu dyrare av bilhandlaren och framför allt varför?

Det kan ju inte gärna vara stora företag som köper begagnade bilar åt sina anställda. Dom köper väl alltid nya bilar.

Om det är privatpersoner, vad är det som gör att det är så otroligt bråttom att dom inte kan vänta på leverans av nya bilar. Folk i allmänhet kör så lite så det kan ju inte vara dyr bensin som gör att dom panikköper, för det måste vara en stor förlustaffär.

Det enda jag kan komma på att man vill visa sig duktig inför grannar, släkt och vänner och vill därför inte vänta på ny bil. Och för att visa sig duktig får dom betala en engångssumma på ca 200 000, får en äldre använd bil, får sämre garantier mm.

Eller är allt export? Det verkar dock osannolikt för då skulle det inte läggas ut annonser på blocket och liknande. Dessutom finns det väl få länder där bilarna är dyrare än i Sverige om man inte räknar med bonusen.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av B99 »

Det är otroligt märkligt, folk köper en model Y för 800k när den kostar 630k med bidrag. Förhoppningsvis reglerar det här sig över tid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av MWall »

B99 skrev:
Det är otroligt märkligt, folk köper en model Y för 800k när den kostar 630k med bidrag. Förhoppningsvis reglerar det här sig över tid.
Nu får man inte längre bidrag för Y så...
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av B99 »

MWall skrev:
B99 skrev:
Det är otroligt märkligt, folk köper en model Y för 800k när den kostar 630k med bidrag. Förhoppningsvis reglerar det här sig över tid.
Nu får man inte längre bidrag för Y så...
Förvisso, men de som säljs har fått bidrag.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av SwedishAdvocate »

GustavE skrev:
.../ Det enda jag kan komma på att man vill visa sig duktig inför grannar, släkt och vänner och vill därför inte vänta på ny bil. /...
Du missar alla de små gulliga barnen… Både de egna, men även alla de små gulliga barnbarnen…

Jag har ’hängt’ lite här sen September 2018, och det här forumet har ju inte direkt känns särskilt representativt för det allmänna miljömedvetandet i det här landet. Och då uttrycker jag mig ’tämligen diplomatiskt’… Det finns en del väldigt miljömedvetna medlemmar här. Men. Det har åtminstone funnits en rätt ’omfångsrik’ andel som snarare verkat vara raka motsatsen…

Min bild är att forumet som helhet först började linjera sig med det allmänna miljömedvetandet för ungefär några månader sedan…

Klimatkrisen har blivit rätt tydlig den här sommaren. Och sen en tid tillbaka har ju den kompletta galningen Putler startat ett helt oprovocerat massivt och totalt angreppskrig mot Ukraina. Diktatorn i Saudi och hans brutala mord på Jamal Khashoggi har också varit relativt ’omskriven’ på sistone. De rikaste 2 procenten i det här landet som samtidigt är äldre än 30 år utgör väl drygt 110.000 pax – eller? Förhoppningsvis har många av de här människorna börjat byta ut sina fossilbilar nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av B99 »

Putler och du måste ta tag i detta.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av SwedishAdvocate »

B99 skrev:
Putler och du måste ta tag i detta.
Den där gick helt och hållet över åtminstone mitt huvud.

Fattar överhuvudtaget inte vad det är du vill säga med det där... :?:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Wilson »

SwedishAdvocate skrev:
B99 skrev:
Putler och du måste ta tag i detta.
Den där gick helt och hållet över åtminstone mitt huvud.

Fattar överhuvudtaget inte vad det är du vill säga med det där... :?:
Mmm, den där får gärna förklaras närmare.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av jonasl »

Antagligen har inte alla superkoll utan förutsätter att begagnade är mer prisvärda, så har det ju alltid varit förr med bilar.

Vår Model 3 SR+ 2020 såldes till en bilhandlare för 455 och lades ut för 520, såldes på ett par dagar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av mati »

Man kanske utgår ifrån att det här är bara början, att priserna kommer stiga ännu mer. Och med leveranstider på över ett år kan ju hända precis vad som helst. Hyundai t.ex. var ju så fräcka att annulera alla köpekontrakt för Ioniq5 och köparna fick göra en nybeställning till ett högre pris.
Jag är glad att vi redan har två elbilar och att allt annat motordrivet jag äger också redan går på batteri. Då slipper jag detta bekymmer i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Dinsdale »

Folk är otåliga, man vill ha saker nu och inte vänta i ett halvår eller ett år. Folk upplever sig dessutom ha gott om pengar eller i vart fall gott om billiga lånade pengar.

Att bilarna som säljs nu fått bidrag har ingen betydelse för prisbilden. Det är jämförbart med att folk på blocket skriver ut nypriset. Det är helt ointressant.

Sen har billtillverkarna även plockat bort saker från bilarna pga komponentbrist. Om man vill ha adaptiva helljus på sin Polestar 2 och/eller strålkastarspolare samt kunna vifta med foten för att öppna bakluckan måste man köpa begagnad. Det går inte beställa nytt. Även Tesla har plockat bort saker, radar och inställbart svankskydd på passagerar sidan, nån redundant grej till styrningen eller vad det var.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Marsa »

B99 skrev:
MWall skrev:
B99 skrev:
Det är otroligt märkligt, folk köper en model Y för 800k när den kostar 630k med bidrag. Förhoppningsvis reglerar det här sig över tid.
Nu får man inte längre bidrag för Y så...
Förvisso, men de som säljs har fått bidrag.
Vad spelar det för roll om de begagnade har fått bidrag eller ej?
Alternativet för den som köper den begagnade är ju att köpa en ny som nu inte får bidrag...

Att bidraget för Model Y och andra bilar försvunnit är ju snarare en anledning till att begagnatpriserna ökar.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av MWall »

Marsa skrev:
B99 skrev:
MWall skrev:
B99 skrev:
Det är otroligt märkligt, folk köper en model Y för 800k när den kostar 630k med bidrag. Förhoppningsvis reglerar det här sig över tid.
Nu får man inte längre bidrag för Y så...
Förvisso, men de som säljs har fått bidrag.
Vad spelar det för roll om de begagnade har fått bidrag eller ej?
Alternativet för den som köper den begagnade är ju att köpa en ny som nu inte får bidrag...

Att bidraget för Model Y och andra bilar försvunnit är ju snarare en anledning till att begagnatpriserna ökar.

Exakt. Men folk är i regel jävligt missunsamma. Jag köpte ett par bilar billigt från annat land (nya med svensk spec) och folk som ringde var alltid jävligt intresserade av vad jag hade betalat och ville absolut inte låta mig göra vinst. :lol:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Marsa skrev:
B99 skrev:
MWall skrev:
B99 skrev:
Det är otroligt märkligt, folk köper en model Y för 800k när den kostar 630k med bidrag. Förhoppningsvis reglerar det här sig över tid.
Nu får man inte längre bidrag för Y så...
Förvisso, men de som säljs har fått bidrag.
Vad spelar det för roll om de begagnade har fått bidrag eller ej?
Alternativet för den som köper den begagnade är ju att köpa en ny som nu inte får bidrag...

Att bidraget för Model Y och andra bilar försvunnit är ju snarare en anledning till att begagnatpriserna ökar.

Exakt. Men folk är i regel jävligt missunsamma. Jag köpte ett par bilar billigt från annat land (nya med svensk spec) och folk som ringde var alltid jävligt intresserade av vad jag hade betalat och ville absolut inte låta mig göra vinst. :lol:
Precis, att en "fattig" privatperson går med vinst gillas inte. Men en bilfirma med ockerpriser är okej att gynna. Konstigt. Jag köper hellre av privatperson.
Om man vill ta lån är det också smidigt även vid köp av privatperson.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Fredrik j »

Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av agehall »

Det enda som spelar roll när en affär görs upp är att säljare och köpare båda kommer överens och det styrs av flera faktorer men det är ett väldigt konstigt resonemang att säljarens inköpspris spelar roll.

För mig var det flera faktorer som gjorde att jag betalade väldigt nära nypris för en begagnad Model 3 - vi resonerar alla olika men i slutändan är det ju jag som köpare som måste hitta ett erbjudande som tilltalar mig tillräckligt för att jag ska öppna plånboken.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Det där tycker jag inte stämmer alls, om du får en gratis MY och köper en för 800 000 kr, allt i övrigt lika. Ska då den du fått säljas till ett lägre pris till nästa ägare? Vad är skillnaden för köparen vad den kostade vid inköp?
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av granlundii »

Jag tycker också att ursprungsfrågan är intressant. Min uppfattning är att dessa människor i alla fall inte rör sig på detta forum i någon större mån i varje fall. Vi sitter ju glatt (eller otåligt) i diverse väntrum och väntar... :D
Nissan Leaf 2014
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Det där tycker jag inte stämmer alls, om du får en gratis MY och köper en för 800 000 kr, allt i övrigt lika. Ska då den du fått säljas till ett lägre pris till nästa ägare? Vad är skillnaden för köparen vad den kostade vid inköp?
Om jag fått en gratis MY och köparen får reda på det kan det vara så att jag har emotionellt lättare att sälja till ett lägre pris.
Men jag tror ni är på lite fel spår här. Jag förordar inte att det är rätt utan bara reflekterar över hur många resonerar när man gör affärer med varor som saknar fast pris.
Samma signaler som folk vill ge när man berättar att det har ringt flera innan på blocketannonsen.
Själv har jag svårt för att pruta och med att ljuga generellt.
Att utelämna information är dock inte att ljuga.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Pontus »

Skulle sälja min dotters cykel på Facebook och då dök det upp en annons om 150 st Chrome book till salu. Här kan ju priset vara intressant då man kanske kan misstänka lite onaturlig tillgång till dessa datorer och då blir ju säljarens inköpspris intressant.
Inte samma sak med bilar men det kan ju vara intressant att veta vad säljaren betalat inte bara för slutpriset utan även för själva känslan i affären. Köper jag en sak för 1000kr så känns det på något sätt bättre om jag vet att säljaren köpt den för 1000kr än om han fått den gratis av sitt jobb. Objektivt borde ju inte detta betyda något för andrahandspriset men ändå...
Man blir ju sam gladast om man vet att båda känner att det här var en bra deal.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Det där tycker jag inte stämmer alls, om du får en gratis MY och köper en för 800 000 kr, allt i övrigt lika. Ska då den du fått säljas till ett lägre pris till nästa ägare? Vad är skillnaden för köparen vad den kostade vid inköp?
Om jag fått en gratis MY och köparen får reda på det kan det vara så att jag har emotionellt lättare att sälja till ett lägre pris.
Men jag tror ni är på lite fel spår här. Jag förordar inte att det är rätt utan bara reflekterar över hur många resonerar när man gör affärer med varor som saknar fast pris.
Samma signaler som folk vill ge när man berättar att det har ringt flera innan på blocketannonsen.
Själv har jag svårt för att pruta och med att ljuga generellt.
Att utelämna information är dock inte att ljuga.
Jag förstår vad du menar, och jag har råkat ut för det av bilhandlare flera gånger. Man förhandlar till sig ett bra pris på bilen ny och kanske lyckas kombinera med en kampanj på något sätt, vid inbyte sen så sitter handlaren och tar fram vad jag gav och tycker att det ska vara vägledande... Ganska irriterande, värdera bilen utifrån vad du tror att du kan sälja den vidare för och räkna med en rimlig förtjänst.

Samma för en privatköpare, vilken bil vill jag ha, vad får den kosta? Kostar bilen inom mina preferenser så slår jag till, annars inte. Ligger den nära mina preferenser kan jag försöka pruta men inte utifrån vad ägaren betalt.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av backe »

Pontus skrev:
Skulle sälja min dotters cykel på Facebook och då dök det upp en annons om 150 st Chrome book till salu. Här kan ju priset vara intressant då man kanske kan misstänka lite onaturlig tillgång till dessa datorer och då blir ju säljarens inköpspris intressant.
Inte samma sak med bilar men det kan ju vara intressant att veta vad säljaren betalat inte bara för slutpriset utan även för själva känslan i affären. Köper jag en sak för 1000kr så känns det på något sätt bättre om jag vet att säljaren köpt den för 1000kr än om han fått den gratis av sitt jobb. Objektivt borde ju inte detta betyda något för andrahandspriset men ändå...
Man blir ju sam gladast om man vet att båda känner att det här var en bra deal.
Men om säljaren gav 8000kr för en Chromebook, är du beredd att gå upp 2000kr då så att båda gör en ok affär?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flipmac »

Jag tror att många som står inför köp av ny bil har bestämt sig för att de vill ha elbil. Eftersom så gott som alla nya bilar har dryga året i leveranstid återstår att köpa begagnad. Med val och osäkerhet angående framtida bidrag känns det säkert också mindre lockande att vänta. Alternativet att köpa en fossilbil med hög malus-skatt i tre år samt osäker andrahandsvärde talet också för dyrare inköp av elbil.

Om du dessutom väger in bränslebesparing så kostar en bil som drar 0,6 och kör 2000mil/år 30 000 om bränslet kostar 25 kr. Har du billig el hemma kostar det 25-30 000 att vänta ett år. Plus högre skatt och annat som en nuvarande eller mellanbil kostar. Så någonstans tror jag ändå att det finns köpare.

Sen har ju även nybilspriserna gått upp senaste åren vilket bara ökat andrahandsvärdet. Det är ju inte heller osannolikt att det fortsätter så ett par år till innan det toppar.
Om jag inte räknat helt fel så kostade en ID 4 max first edition 619 900. Motsvarande utrustning idag kostar ~690 000 och har ett års leveranstid.
Samma prisutveckling på nya teslor och andra märken.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Lurkern »

flipmac skrev:
Jag tror att många som står inför köp av ny bil har bestämt sig för att de vill ha elbil. Eftersom så gott som alla nya bilar har dryga året i leveranstid återstår att köpa begagnad. Med val och osäkerhet angående framtida bidrag känns det säkert också mindre lockande att vänta. Alternativet att köpa en fossilbil med hög malus-skatt i tre år samt osäker andrahandsvärde talet också för dyrare inköp av elbil.

Om du dessutom väger in bränslebesparing så kostar en bil som drar 0,6 och kör 2000mil/år 30 000 om bränslet kostar 25 kr. Har du billig el hemma kostar det 25-30 000 att vänta ett år. Plus högre skatt och annat som en nuvarande eller mellanbil kostar. Så någonstans tror jag ändå att det finns köpare.

Sen har ju även nybilspriserna gått upp senaste åren vilket bara ökat andrahandsvärdet. Det är ju inte heller osannolikt att det fortsätter så ett par år till innan det toppar.
Om jag inte räknat helt fel så kostade en ID 4 max first edition 619 900. Motsvarande utrustning idag kostar ~690 000 och har ett års leveranstid.
Samma prisutveckling på nya teslor och andra märken.
Finns just nu nya ID.4 på lager om man kollar bytbil.com (fanns igår). Men då får man lägga 770' för en vettig och blir därmed ändå ointressant relativt en Model 3 eller Y.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Lurkern »

Lurkern skrev:
flipmac skrev:
Jag tror att många som står inför köp av ny bil har bestämt sig för att de vill ha elbil. Eftersom så gott som alla nya bilar har dryga året i leveranstid återstår att köpa begagnad. Med val och osäkerhet angående framtida bidrag känns det säkert också mindre lockande att vänta. Alternativet att köpa en fossilbil med hög malus-skatt i tre år samt osäker andrahandsvärde talet också för dyrare inköp av elbil.

Om du dessutom väger in bränslebesparing så kostar en bil som drar 0,6 och kör 2000mil/år 30 000 om bränslet kostar 25 kr. Har du billig el hemma kostar det 25-30 000 att vänta ett år. Plus högre skatt och annat som en nuvarande eller mellanbil kostar. Så någonstans tror jag ändå att det finns köpare.

Sen har ju även nybilspriserna gått upp senaste åren vilket bara ökat andrahandsvärdet. Det är ju inte heller osannolikt att det fortsätter så ett par år till innan det toppar.
Om jag inte räknat helt fel så kostade en ID 4 max first edition 619 900. Motsvarande utrustning idag kostar ~690 000 och har ett års leveranstid.
Samma prisutveckling på nya teslor och andra märken.
Finns just nu nya ID.4 på lager om man kollar bytbil.com (fanns igår). Men då får man lägga 770' för en vettig och blir därmed ändå ointressant relativt en Model 3 eller Y.
Edit: Finns också nya Enyaq som lagerbilar.
Skriv svar