Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Dafro »

Edward123 skrev:
Haneky skrev:
Jag tror detta normaliseras inom kort. Bilbolagen ökar produktionen, det finns indikationer på att komponentbristen förbättras, räntorna börjar bli dyra och det finns elbilar i lager. Att tillgången ökar och att pengar blir dyrare kommer göra att någon bränner sig. Kommer exempelvis Carla ha köpt på sig för många bilar som de blir sittandes med eller kommer de få sälja med förlust?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tänker liknande - planerar att få ny bil i november/december och funderar på om man ska kränga iväg P2 nu i september för att förekomma ett eventuellt tapp i värde, även om det innebär att man riskerar vara billös 2-3 månader.
Om du klarar dig utan bil i 2-3 månader så skulle åtminstone jag fundera över om man behöver ha någon överhuvudtaget. Jag klarar mig inte en dag utan bil.
27,8 kWp solceller
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Edward123 »

Dafro skrev:
Edward123 skrev:
Haneky skrev:
Jag tror detta normaliseras inom kort. Bilbolagen ökar produktionen, det finns indikationer på att komponentbristen förbättras, räntorna börjar bli dyra och det finns elbilar i lager. Att tillgången ökar och att pengar blir dyrare kommer göra att någon bränner sig. Kommer exempelvis Carla ha köpt på sig för många bilar som de blir sittandes med eller kommer de få sälja med förlust?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tänker liknande - planerar att få ny bil i november/december och funderar på om man ska kränga iväg P2 nu i september för att förekomma ett eventuellt tapp i värde, även om det innebär att man riskerar vara billös 2-3 månader.
Om du klarar dig utan bil i 2-3 månader så skulle åtminstone jag fundera över om man behöver ha någon överhuvudtaget. Jag klarar mig inte en dag utan bil.
Jag klarar mig i vardagen även om det kommer vara bökigare. Kan ta hyrbil genom jobbet för tjänsteresor under en begränsad period. Att inte ha bil permanent är dock inte aktuellt (och ny bil är redan beställd).
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av jonasl »

Tror inte bilhandlarna behöver vara oroliga, bilarna omsätts fort som tusan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Haneky »

jonasl skrev:
Tror inte bilhandlarna behöver vara oroliga, bilarna omsätts fort som tusan.
Ja - än så länge verkar de tälja guld med begagnade elbilar och konkurrensen om de begagnade bilarna är hög mellan handlarna men jag misstänker att det kommer ta tvärstopp plötsligt. Är en perfekt storm med många bilar på ingång, försämrade regler och hög ränta.

Sen om det tar stopp nu eller om ett år är såklart svårt att veta. Min bet är på att det tar stopp inom kort om det inte redan gjort det.

Det är något sjukt med begagnade bilar som säljs över inköpspris. Bubblor spricker alltid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av HenricL »

Haneky skrev:
jonasl skrev:
Tror inte bilhandlarna behöver vara oroliga, bilarna omsätts fort som tusan.
Ja - än så länge verkar de tälja guld med begagnade elbilar och konkurrensen om de begagnade bilarna är hög mellan handlarna men jag misstänker att det kommer ta tvärstopp plötsligt. Är en perfekt storm med många bilar på ingång, försämrade regler och hög ränta.

Sen om det tar stopp nu eller om ett år är såklart svårt att veta. Min bet är på att det tar stopp inom kort om det inte redan gjort det.

Det är något sjukt med begagnade bilar som säljs över inköpspris. Bubblor spricker alltid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med, kan inte hålla på som nu hur länge som helst.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Tror inte bilhandlarna behöver vara oroliga, bilarna omsätts fort som tusan.
Nja, jag har haft koll på MY på Blocket ett tag eftersom jag eventuellt skall sälja min senare i år.
Bilarna ligger ute flera veckor innan de blir sålda. Ibland försvinner de och dyker upp igen som nyligen inlagda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Remuz »

Påminner om tulpanlökar =)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev:
jonasl skrev:
Tror inte bilhandlarna behöver vara oroliga, bilarna omsätts fort som tusan.
Nja, jag har haft koll på MY på Blocket ett tag eftersom jag eventuellt skall sälja min senare i år.
Bilarna ligger ute flera veckor innan de blir sålda. Ibland försvinner de och dyker upp igen som nyligen inlagda.
När jag sålde Model 3 fick jag klart mer än den värderades till av samma handlare över ett år tidigare. Sen lade de ut den för 60k mer än de gav för den, såld inom ett par dar till en privatperson. Sen är det ju svårt att veta vad de fick i verkligheten förstås men jag tror inte de prutar allt för mycket.

Sen är det klart att det är ohållbart att det är så i längden, men jag tror handlarna tjänat så mycket att de kan ta mindre vinst på de bilar de har i lager under en nedtrappningsperiod. Tror inte det spricker över en natt utan går över tid.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Haneky »

Med tanke på elpriserna nu, att komponentbristen lättat och att räntor gått upp, ser ni någon avmattning i begagnatpriser än? Jag tycker mig inte se det…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av taliz »

Haneky skrev:
Med tanke på elpriserna nu, att komponentbristen lättat och att räntor gått upp, ser ni någon avmattning i begagnatpriser än? Jag tycker mig inte se det…
För tidigt än. Hösten blir spännande. Inte bara när det gäller prisutvecklingen för bilar utan även fastigheter etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Haneky »

taliz skrev:
Haneky skrev:
Med tanke på elpriserna nu, att komponentbristen lättat och att räntor gått upp, ser ni någon avmattning i begagnatpriser än? Jag tycker mig inte se det…
För tidigt än. Hösten blir spännande. Inte bara när det gäller prisutvecklingen för bilar utan även fastigheter etc.
Håller med. Nya bilar med ny teknik bör också få ner priserna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Blipblop »

taliz skrev:
Haneky skrev:
Med tanke på elpriserna nu, att komponentbristen lättat och att räntor gått upp, ser ni någon avmattning i begagnatpriser än? Jag tycker mig inte se det…
För tidigt än. Hösten blir spännande. Inte bara när det gäller prisutvecklingen för bilar utan även fastigheter etc.
Kolla ”slutpriser” på Hemnet där du bor… där jag bor är de flesta under utgångspris nu, förr var det mest plus tio procent isch.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Nogo »

Blipblop skrev:
taliz skrev:
Haneky skrev:
Med tanke på elpriserna nu, att komponentbristen lättat och att räntor gått upp, ser ni någon avmattning i begagnatpriser än? Jag tycker mig inte se det…
För tidigt än. Hösten blir spännande. Inte bara när det gäller prisutvecklingen för bilar utan även fastigheter etc.
Kolla ”slutpriser” på Hemnet där du bor… där jag bor är de flesta under utgångspris nu, förr var det mest plus tio procent isch.
De flesta där jag bor sätter högre utgångspris också. Typ rekordpris och sedan hamnar slutpriset i paritet med vad andra har sålts för tidigare.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av niklas12 »

Man beräknar en fortsatt nedgång för bostadspriserna på 10-15% för 2022.
Och även en nedgång under 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
Man beräknar en fortsatt nedgång för bostadspriserna på 10-15% för 2022.
Och även en nedgång under 2023
Ja man borde sålt i våras och flyttat till lght.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av nek0 »

Det känns inte som att det rasat så mycket i Huskvarna
https://www.hemnet.se/salda/bostader?lo ... %5D=940207
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Det känns inte som att det rasat så mycket i Huskvarna
https://www.hemnet.se/salda/bostader?lo ... %5D=940207

Finns en tröghet i nedgången. Folk som inte får lika mycket som grannen fick säljer inte utan väntar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Det känns inte som att det rasat så mycket i Huskvarna
https://www.hemnet.se/salda/bostader?lo ... %5D=940207

Finns en tröghet i nedgången. Folk som inte får lika mycket som grannen fick säljer inte utan väntar.
Precis. Vi har letat fritidshus "ett tag".
Den 23/7 var vi på en visning och på den efterföljande budgivningen kom bara ett bud, 25% under utropspris.
Nu är det september och huset står fortfarande som "budgivning pågår"
Säljaren vägrar acceptera det lagda budet och de har haft flera (annonserade) visningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Det känns inte som att det rasat så mycket i Huskvarna
https://www.hemnet.se/salda/bostader?lo ... %5D=940207

Finns en tröghet i nedgången. Folk som inte får lika mycket som grannen fick säljer inte utan väntar.
Precis. Vi har letat fritidshus "ett tag".
Den 23/7 var vi på en visning och på den efterföljande budgivningen kom bara ett bud, 25% under utropspris.
Nu är det september och huset står fortfarande som "budgivning pågår"
Säljaren vägrar acceptera det lagda budet och de har haft flera (annonserade) visningar.
Man kan ju förstå det också. När de började fundera på att sälja såg de en siffra framför sig. När den inte uppnås blir de besvikna och väntar. Sen om ett år så ser de att det kanske inte var ett tillfälligt hack utan priserna fortsätter nedåt. Då blir det istället panik och många som tänkt sälja snart slår till.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Erxon »

MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Det känns inte som att det rasat så mycket i Huskvarna
https://www.hemnet.se/salda/bostader?lo ... %5D=940207

Finns en tröghet i nedgången. Folk som inte får lika mycket som grannen fick säljer inte utan väntar.
Precis. Vi har letat fritidshus "ett tag".
Den 23/7 var vi på en visning och på den efterföljande budgivningen kom bara ett bud, 25% under utropspris.
Nu är det september och huset står fortfarande som "budgivning pågår"
Säljaren vägrar acceptera det lagda budet och de har haft flera (annonserade) visningar.
Man kan ju förstå det också. När de började fundera på att sälja såg de en siffra framför sig. När den inte uppnås blir de besvikna och väntar. Sen om ett år så ser de att det kanske inte var ett tillfälligt hack utan priserna fortsätter nedåt. Då blir det istället panik och många som tänkt sälja snart slår till.
Kan hålla med, när vi sålde vårt hus för drygt 3 år sedan hade jag en målbild som inte höll. Vi fick drygt 200' mindre för huset, men fick ändå en reavinst på drygt 1100'.
Just när vi sålde var det stiltje och mindre hus gick för högre summa strax innan och ett par månader senare än vi sålde. Muttrade lite inombords över detta, men idag är jag ändå glad att vi sålde huset. Där hade vi direktverkande el och förbrukning på ca 32'-35' kWh (234 m2 + 50 m2 garage) om året mot ca 10' kWh i nya huset (166 m2 + 55 m2 garage).
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Leo »

5 000 000 st personbilar på vägarna.
174 000 st av de är elbilar.
0,5-1,5 års leveranstid på nya elbilar.

1 459 st begagnade (>500mil) elbilar på Blocket häromdagen.

Säljs normalt ca 300 000 st nya bilar/år. I riktigt dåliga tider (90-talet) var det neremot 125 000 st/år vid ett tillfälle. Har aldrig sålts över 400 000st/år.

Kommer ta låååång tid innan marknaden är ”mättad” på elbilar och en ny prisbalans uppstår.
817B06E9-0B19-4F12-82E2-00ACA076AC0C.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Mickep »

Priserna har ju gått upp på nya bilar också (vem är så dum i huvet att de betalar mer än för några månader sen kan man också fråga sig).
Frågan är hur priserna ser ut i framtiden, om kriget och inflationen går tillbaka eller om det blir permanent. (men då får vi anta att folks löner måste öka)
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av niklas12 »

Leo skrev:
5 000 000 st personbilar på vägarna.
174 000 st av de är elbilar.
0,5-1,5 års leveranstid på nya elbilar.

1 459 st begagnade (>500mil) elbilar på Blocket häromdagen.

Säljs normalt ca 300 000 st nya bilar/år. I riktigt dåliga tider (90-talet) var det neremot 125 000 st/år vid ett tillfälle. Har aldrig sålts över 400 000st/år.

Kommer ta låååång tid innan marknaden är ”mättad” på elbilar och en ny prisbalans uppstår.
817B06E9-0B19-4F12-82E2-00ACA076AC0C.jpeg
Anledningen till den dåliga andrahandsmarknaden för elbilar beror också till stor del på exporten av elbilar till bl.a. Norge
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av macky »

Addera skvalpvalutan SEK i analysen så trycks priserna i SEK upp ytterligare på nya bilar och de begagnade följer med upp. Lär väl dröja ett tag innan begagnatpriserna på elbilar dyker.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Airlift »

Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.
Tvärtom. Det är helt irrelevant. Om nån köper en svindyr dieselsuv, heltbutan rabatter, sol tokdyker i värde, ska säljaren då havet högre pris än andra på marknaden?

Nä, du får nog fundera ett varv till..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar