Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flamman »

Dessa ID.4 och Enyaq lagerbilar borde ge miljöbilspremie. Skatteverkets nybilsprislista för ID4 och Enyaq är under 700’ oavsett modell:
https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html

Sidonotis: nu med taket på 700’ är det en nackdel att Teslas grundpriser inkluderar mkt utrustning.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Bjelke »

flamman skrev:
Dessa ID.4 och Enyaq lagerbilar borde ge miljöbilspremie. Skatteverkets nybilsprislista för ID4 och Enyaq är under 700’ oavsett modell:
https://www.skatteverket.se/foretag/arb ... 695f6.html

Sidonotis: nu med taket på 700’ är det en nackdel att Teslas grundpriser inkluderar mkt utrustning.
Ja Tesla skulle med nuvarande regelverk helst ha gjort som förut, med åtminstone större paket/tillval,
som tex 4-hjulsdrift/autopilot/luftfjädring/stor stereo mm/bättre stolar osv :)
Men det lär väl inte hända, möjligen autopilot och begränsat batteri kanske (dvs mjukvaru-saker som
går att låsa upp utan inblandning av mekaniska saker).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flipmac »

Lurkern skrev:
Lurkern skrev:
flipmac skrev:
Jag tror att många som står inför köp av ny bil har bestämt sig för att de vill ha elbil. Eftersom så gott som alla nya bilar har dryga året i leveranstid återstår att köpa begagnad. Med val och osäkerhet angående framtida bidrag känns det säkert också mindre lockande att vänta. Alternativet att köpa en fossilbil med hög malus-skatt i tre år samt osäker andrahandsvärde talet också för dyrare inköp av elbil.

Om du dessutom väger in bränslebesparing så kostar en bil som drar 0,6 och kör 2000mil/år 30 000 om bränslet kostar 25 kr. Har du billig el hemma kostar det 25-30 000 att vänta ett år. Plus högre skatt och annat som en nuvarande eller mellanbil kostar. Så någonstans tror jag ändå att det finns köpare.

Sen har ju även nybilspriserna gått upp senaste åren vilket bara ökat andrahandsvärdet. Det är ju inte heller osannolikt att det fortsätter så ett par år till innan det toppar.
Om jag inte räknat helt fel så kostade en ID 4 max first edition 619 900. Motsvarande utrustning idag kostar ~690 000 och har ett års leveranstid.
Samma prisutveckling på nya teslor och andra märken.
Finns just nu nya ID.4 på lager om man kollar bytbil.com (fanns igår). Men då får man lägga 770' för en vettig och blir därmed ändå ointressant relativt en Model 3 eller Y.
Edit: Finns också nya Enyaq som lagerbilar.
Ja om detta stämmer är det än mer fascinerande! Jag noterade liknande i början av sommaren då det verkade möjligt att plocka ut ID5 nu i sommar. Men är det någon som vet om dessa verkligen finns? Eller om det är mer av lock-annonser för beställning? För ingen här på forumet verkar väl ha lyckats plocka ut någon lagerbil på sistone?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Lurkern »

De fanns säkert, men då jag blev tipsad så har nog ryktet nått 5000 pers minst så de lär vara tingade.

Hörde rykten om att det kommer in Q4: or till Sverige regelbundet som lagerbilar men säljaren på Möller Bil trodde jag rökt någonting. Kanske ville röka samma sak.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flamman »

flipmac skrev:
Lurkern skrev:
Lurkern skrev:
flipmac skrev:
Jag tror att många som står inför köp av ny bil har bestämt sig för att de vill ha elbil. Eftersom så gott som alla nya bilar har dryga året i leveranstid återstår att köpa begagnad. Med val och osäkerhet angående framtida bidrag känns det säkert också mindre lockande att vänta. Alternativet att köpa en fossilbil med hög malus-skatt i tre år samt osäker andrahandsvärde talet också för dyrare inköp av elbil.

Om du dessutom väger in bränslebesparing så kostar en bil som drar 0,6 och kör 2000mil/år 30 000 om bränslet kostar 25 kr. Har du billig el hemma kostar det 25-30 000 att vänta ett år. Plus högre skatt och annat som en nuvarande eller mellanbil kostar. Så någonstans tror jag ändå att det finns köpare.

Sen har ju även nybilspriserna gått upp senaste åren vilket bara ökat andrahandsvärdet. Det är ju inte heller osannolikt att det fortsätter så ett par år till innan det toppar.
Om jag inte räknat helt fel så kostade en ID 4 max first edition 619 900. Motsvarande utrustning idag kostar ~690 000 och har ett års leveranstid.
Samma prisutveckling på nya teslor och andra märken.
Finns just nu nya ID.4 på lager om man kollar bytbil.com (fanns igår). Men då får man lägga 770' för en vettig och blir därmed ändå ointressant relativt en Model 3 eller Y.
Edit: Finns också nya Enyaq som lagerbilar.
Ja om detta stämmer är det än mer fascinerande! Jag noterade liknande i början av sommaren då det verkade möjligt att plocka ut ID5 nu i sommar. Men är det någon som vet om dessa verkligen finns? Eller om det är mer av lock-annonser för beställning? För ingen här på forumet verkar väl ha lyckats plocka ut någon lagerbil på sistone?
Såhär står det i en av annonserna:
”Vi har bilar som förväntas att gå i produktion under vecka 44, Passa på att beställa din nya bil innan 1/9 där efter är det prishöjning. För mer information eller provkörning kontakta Alexander på Atteviks i Ljungby!”
https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 8-16283967

Så lite av båda (lock-annons / lagerbil). Finns ju inte i lager-lager utan är ”lagerbeställd”.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Lurkern »

Fanns några av varje med "omg. leverans" i rubriken.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Det där tycker jag inte stämmer alls, om du får en gratis MY och köper en för 800 000 kr, allt i övrigt lika. Ska då den du fått säljas till ett lägre pris till nästa ägare? Vad är skillnaden för köparen vad den kostade vid inköp?
Om jag fått en gratis MY och köparen får reda på det kan det vara så att jag har emotionellt lättare att sälja till ett lägre pris.
Men jag tror ni är på lite fel spår här. Jag förordar inte att det är rätt utan bara reflekterar över hur många resonerar när man gör affärer med varor som saknar fast pris.
Samma signaler som folk vill ge när man berättar att det har ringt flera innan på blocketannonsen.
Själv har jag svårt för att pruta och med att ljuga generellt.
Att utelämna information är dock inte att ljuga.
Jag förstår vad du menar, och jag har råkat ut för det av bilhandlare flera gånger. Man förhandlar till sig ett bra pris på bilen ny och kanske lyckas kombinera med en kampanj på något sätt, vid inbyte sen så sitter handlaren och tar fram vad jag gav och tycker att det ska vara vägledande... Ganska irriterande, värdera bilen utifrån vad du tror att du kan sälja den vidare för och räkna med en rimlig förtjänst.

Samma för en privatköpare, vilken bil vill jag ha, vad får den kosta? Kostar bilen inom mina preferenser så slår jag till, annars inte. Ligger den nära mina preferenser kan jag försöka pruta men inte utifrån vad ägaren betalt.
Därför åker man ju inte tillbaka till samma handlare igen. Kunskap är ju ett övertag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.
På vilket sätt är det relevant? Ska jag sälja under marknadspris för att jag köpt till ännu lägre pris?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.
På vilket sätt är det relevant? Ska jag sälja under marknadspris för att jag köpt till ännu lägre pris?
Nej naturligtvis ska du inte göra någonting. Men kanske är du beredd att göra det enklare än någon som betalat mer än dagens värde.
Vad är det frågan om? Har ni noll erfarenhet av hur köpare resonerar? Brukar du skriva ut i annonser exakt vad du betalat för grejer?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Pontus »

backe skrev:
Pontus skrev:
Skulle sälja min dotters cykel på Facebook och då dök det upp en annons om 150 st Chrome book till salu. Här kan ju priset vara intressant då man kanske kan misstänka lite onaturlig tillgång till dessa datorer och då blir ju säljarens inköpspris intressant.
Inte samma sak med bilar men det kan ju vara intressant att veta vad säljaren betalat inte bara för slutpriset utan även för själva känslan i affären. Köper jag en sak för 1000kr så känns det på något sätt bättre om jag vet att säljaren köpt den för 1000kr än om han fått den gratis av sitt jobb. Objektivt borde ju inte detta betyda något för andrahandspriset men ändå...
Man blir ju sam gladast om man vet att båda känner att det här var en bra deal.
Men om säljaren gav 8000kr för en Chromebook, är du beredd att gå upp 2000kr då så att båda gör en ok affär?
Antar att du menar mitt exempel och det ska var 800kr. Skulle nog betala vad marknadspriset var och inte mer men känslan skulle ju vara bättre om jag visste att säljaren också betalat marknadspris när den var ny. Men som sagt så ska det ju inte påverka andrahandsvärdet. Vill någon sälja något billigt så vill ju jag veta varför, det känns ju inte heller bra att köpa något billigt av någon och veta att det beror på att den personen inte känner till marknadspriset på produkten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flamman »

Lurkern skrev:
Fanns några av varje med "omg. leverans" i rubriken.
Kan du länka någon sådan? Jag hittade ingen ny lev.klar ID.4 vid en snabb sökning.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Pontus »

Lurkern skrev:
flipmac skrev:
Jag tror att många som står inför köp av ny bil har bestämt sig för att de vill ha elbil. Eftersom så gott som alla nya bilar har dryga året i leveranstid återstår att köpa begagnad. Med val och osäkerhet angående framtida bidrag känns det säkert också mindre lockande att vänta. Alternativet att köpa en fossilbil med hög malus-skatt i tre år samt osäker andrahandsvärde talet också för dyrare inköp av elbil.

Om du dessutom väger in bränslebesparing så kostar en bil som drar 0,6 och kör 2000mil/år 30 000 om bränslet kostar 25 kr. Har du billig el hemma kostar det 25-30 000 att vänta ett år. Plus högre skatt och annat som en nuvarande eller mellanbil kostar. Så någonstans tror jag ändå att det finns köpare.

Sen har ju även nybilspriserna gått upp senaste åren vilket bara ökat andrahandsvärdet. Det är ju inte heller osannolikt att det fortsätter så ett par år till innan det toppar.
Om jag inte räknat helt fel så kostade en ID 4 max first edition 619 900. Motsvarande utrustning idag kostar ~690 000 och har ett års leveranstid.
Samma prisutveckling på nya teslor och andra märken.
Finns just nu nya ID.4 på lager om man kollar bytbil.com (fanns igår). Men då får man lägga 770' för en vettig och blir därmed ändå ointressant relativt en Model 3 eller Y.
Jag ska ju få min i oktober för 580 tkr med bra utrustning. Skulle ha beställt 10 st :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flipmac »

Fenomenet är inte unikt för Sverige heller https://omni.se/a/k622b9
Screenshot_20220804-184425.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flipmac »

Vad tror ni det går att sälja denna för om en 8-9 månader när bonusen betalats ut?
https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... 95608cabd5
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Pontus »

flipmac skrev:
Vad tror ni det går att sälja denna för om en 8-9 månader när bonusen betalats ut?
https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... 95608cabd5
Säkert till ett bra pris jämnt ut eller lite plus gissar jag. Dock är den lite klent utrustad för min smak.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Lurkern »

Senast redigerad av Lurkern, redigerad totalt 1 gånger.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Lurkern »

flamman skrev:
Lurkern skrev:
Fanns några av varje med "omg. leverans" i rubriken.
Kan du länka någon sådan? Jag hittade ingen ny lev.klar ID.4 vid en snabb sökning.
Nä, kammar noll.

Eller, denna https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-16378428
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev:
flamman skrev:
Lurkern skrev:
Fanns några av varje med "omg. leverans" i rubriken.
Kan du länka någon sådan? Jag hittade ingen ny lev.klar ID.4 vid en snabb sökning.
Nä, kammar noll.

Eller, denna https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-16378428
Enyaq finns det ju några stycken på blocket.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev:
flamman skrev:
Lurkern skrev:
Fanns några av varje med "omg. leverans" i rubriken.
Kan du länka någon sådan? Jag hittade ingen ny lev.klar ID.4 vid en snabb sökning.
Nä, kammar noll.

Eller, denna https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-16378428
Här verkar det finnas en till. Och kanske går den att köpa om man inte vill leasa...

https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 6-16283877
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
Lurkern skrev:
flamman skrev:
Lurkern skrev:
Fanns några av varje med "omg. leverans" i rubriken.
Kan du länka någon sådan? Jag hittade ingen ny lev.klar ID.4 vid en snabb sökning.
Nä, kammar noll.

Eller, denna https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-16378428
Enyaq finns det ju några stycken på blocket.
Eller nej. Det verkar vara beställningsbara bilar. Inte lagerbilar.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av flamman »

Lurkern skrev:
flamman skrev:
Lurkern skrev:
Fanns några av varje med "omg. leverans" i rubriken.
Kan du länka någon sådan? Jag hittade ingen ny lev.klar ID.4 vid en snabb sökning.
Nä, kammar noll.

Eller, denna https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-16378428
Den har dock enligt texten gått 8 mil och har en tidigare ägare så ingen miljöbonus tyvärr..
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Credde »

Tror även man ska tänka på, att det nästan har varit gratis att låna pengar - många bakar säkert bilen in i huslånet och att köpa lite dyrare om man nu vill ha bilen och visa grannarna att här går det bra, så har det hittills varit nästan gratis.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Haneky »

Jag tror detta normaliseras inom kort. Bilbolagen ökar produktionen, det finns indikationer på att komponentbristen förbättras, räntorna börjar bli dyra och det finns elbilar i lager. Att tillgången ökar och att pengar blir dyrare kommer göra att någon bränner sig. Kommer exempelvis Carla ha köpt på sig för många bilar som de blir sittandes med eller kommer de få sälja med förlust?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Mickep »

Bilar bör vara en förbrukningsvara som minskar i värde, inte investeringsobjekt. Att hoppas på evigt ökade priser är inte bra för samhället. Se vad det gjort på bostadsmarknaden.
Kriget kommer ta slut och det blir en återgång till det normala.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Inlägg av Edward123 »

Haneky skrev:
Jag tror detta normaliseras inom kort. Bilbolagen ökar produktionen, det finns indikationer på att komponentbristen förbättras, räntorna börjar bli dyra och det finns elbilar i lager. Att tillgången ökar och att pengar blir dyrare kommer göra att någon bränner sig. Kommer exempelvis Carla ha köpt på sig för många bilar som de blir sittandes med eller kommer de få sälja med förlust?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tänker liknande - planerar att få ny bil i november/december och funderar på om man ska kränga iväg P2 nu i september för att förekomma ett eventuellt tapp i värde, även om det innebär att man riskerar vara billös 2-3 månader.
Skriv svar