Reflektioner efter en vecka på Malta

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av tesla newbie »

En vecka av årets sommarsemester tillbringade vi på Malta. En fantastisk ö med både fina badmöjligheter och mycket intressant historia. Eftersom detta är ett elbilsforum så tänkte jag dela med mig av lite bilrelaterade reflektioner.

Vi hyrde en dieselbil (Ford Focus automat) och en sak som slår mig när jag nu kört elbil i snart ett år, är hur värdelös en fossilbilsdrivlina är! Forden var i mångt och mycket en riktigt bra bil som var både komfortabel och hyfsat körglad. Och hade jag inte varit elbilsskadad (:-) ) så hade jag nog tyckt om den mer. Men den var hopplöst seg i reaktionerna. Skulle man in i en av Maltas många rondeller så hände först ingenting när man trampade på gasen och sedan tog bilen ett skutt framåt. Samma när man skulle smyga fram i en korsning för att se om det var fritt. Jag misstänker att bilen hade dubbelkopplingslåda istället för traditionell automat vilket sannolikt bidrog till ryckandet. Men det är mig ärligt talat en gåta hur någon skulle kunna föredra denna drivlina framför en elbil. Sedan hade det varit fantastiskt att kunna kyla bilen i förväg istället för att komma tillbaka till en kupe som var 60 grader varm.

En annan sak som slår mig är att Malta borde vara ett föregångsland inom elbilar, ön är nämligen som skräddarsydd för elbilism. Vi körde bil under 6 av de 7 dagar vi var där och var runt i stort sett hela Malta samt även delar av ön Gozo som ligger norr om huvudön. Den totala körsträckan blev 32 mil! Dessutom är maxhastigheten 80 km/h. Vi hade alltså sannolikt kunnat köra en elbil med medelstort batteri och klarat hela veckan på en laddning. På grund av de korta avstånden så lär ingen snabbladdning längs vägarna behövas heller. Malta är också perfekt för solenergi. Antalet soltimmar är 3000 om året och stora delar av ön består av kala berg med minimal växtlighet. Man borde alltså kunna täcka stora delar av ön med solpaneler och det borde inte behövas så stora batterilager heller med tanke på mängden soltimmar
Hur ser det ut i verkligheten då? 2019 var andelen elbilar bara 1.1 procent och endast 8,2 procent av elen kommer från förnybara källor. Resten är från gas och olja.
Här har man alltså en ö som borde kunna vara i mångt och mycket självförsörjande på energi, men istället så importerar man fossila bränslen och eldar upp dem. Malta skulle behöva ett miljöparti!
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 363
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av d3marcus »

Jag tycker det vore en bra idé för klimatet om alla slutade nöjesflyga.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av tor-ake »

Bra för klimatet men katastrofalt för turismnäringen.

Reduktionsplikt på flygbränsle är en bättre lösning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av Legato »

Malta är ett extremt konservativt land. Exempelvis kan nämnas att det bara är tio år sedan det blev lagligt att skilja sig. I linje med detta så är det en riktig machokultur där elbilar tyvärr är något som folk skrattar åt. Synd verkligen då jag till 100% håller med om att de passar utmärkt på ön. Har en maltesisk kollega (jag driver bolag på Malta) som berättat hur hans bror alltid driver med honom inför hela släkten pga hans E-Golf och hur fånigt han tycker det är med en bil som inte bullrar. Jag vet nog inget land i världen där det är så poppis med "burnouts" och däcktjut också :shock: :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Malta har ju tyvärr även EU:s sämsta energimix med 88% oljekraftverk.

Så att bara bo och leva där är ju stor miljöpåverkan.
Screenshot_20220808-170953_Chrome.jpg
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror du är svaret på spåret. Korta körsträckor och klassiska småbilar. Det kommer säkert ändras med tiden.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev:
Jag vet nog inget land i världen där det är så poppis med "burnouts" och däcktjut också :shock: :lol:
Jo, jag märkte det :-(.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av tesla newbie »

d3marcus skrev:
Jag tycker det vore en bra idé för klimatet om alla slutade nöjesflyga.
Tar för lång tid att bila till Malta tyvärr och det ger nya perspektiv på tillvaron att se delar av världen som inte kan nås inom rimligt bilreseavstånd. Annars så har jag inget emot bilsemester alls och senare gjorde vi en tripp till Öland med Teslan.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev:
Malta är ett extremt konservativt land. Exempelvis kan nämnas att det bara är tio år sedan det blev lagligt att skilja sig. I linje med detta så är det en riktig machokultur där elbilar tyvärr är något som folk skrattar åt. Synd verkligen då jag till 100% håller med om att de passar utmärkt på ön.
Såg dock en del elbilar, flera i3:or och Nissan Leaf, faktiskt till och med en BMW iX, så helt kört är det väl inte. Teslor lyste dock med sin frånvaro. Såg bara en italienskreggad Model 3.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av Niclas »

Kommer ihåg för 5 år sedan då jag bilade genom sverige med min dåvarande Tesla model s P85+
Så mötte vi en vit Maltaregistrerad model s som laddade vid Toftaholm.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av Fredrik j »

På Malta kan man köpa ett medborgarskap till EU vilket många ryssar använt sig av.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Reflektioner efter en vecka på Malta

Inlägg av Legato »

tesla newbie skrev:
Legato skrev:
Malta är ett extremt konservativt land. Exempelvis kan nämnas att det bara är tio år sedan det blev lagligt att skilja sig. I linje med detta så är det en riktig machokultur där elbilar tyvärr är något som folk skrattar åt. Synd verkligen då jag till 100% håller med om att de passar utmärkt på ön.
Såg dock en del elbilar, flera i3:or och Nissan Leaf, faktiskt till och med en BMW iX, så helt kört är det väl inte. Teslor lyste dock med sin frånvaro. Såg bara en italienskreggad Model 3.
Flera av dem troligen ägda av bla svenskar... Har en bekant som hade just en i3a faktiskt (nu bor han i Sverige o kör Model 3). Det är ju väldigt mycket expats på Malta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar