Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Jeppe_E »

tor skrev:
Jeppe_E skrev:
Jag har laddat 316 kWh under juli och räknar vi bara elpriset, så är det 21,50 kr inkl moms. Således 6,8 öre/kWh inkl moms. SE4.

Snittpriset i år för laddningen är 36 öre/kWh inkl moms (Totalpris 1,03 kr/kWh)
Riktigt bra! Hur lyckades du med det?

Jag bevakar elpriset och mitt körmönster gör att jag kan ladda på nätter med väldigt lågt spotpris.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av dhogborg »

617FF725-34B7-40D0-87D8-041D3ACEC75A.png
Kan någon våga gissa när tibber ballade ur och startade laddning klockan 8 på morgonen?

Annars hade snittet varit väldigt fint!
SE3.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Berguv »

Ni som säger saker i stil med ”laddar tre billigaste timmarna per Matt”, vad använder ni för att styra?

Har en Home assistant som ligger och snurrar, är halvinkompetent på den men borde kunna lösa med lite effort… Dock verkar det inte finnas någon vettig Teslaapp dit, tycker det skrivs om att de skapar powerdrain etc när man kör dem?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

mickeisol skrev:
Dafro skrev:

Tror du att du får ekonomi i batteri? Eller gör du det för det känns bra, vilket är en lika god anledning. Själv har jag tagit in en offert på 13.7 kWh anläggning som komplement till min nuvarande på 9.8.
Förbaskat svårt att kalkylera på batterier det skulle behövas en spåkula. men ifall jag bodde i elområde 4 så vore det en "no brainer". Men om man sätter upp fingret i luften så blir det nog en god affär. Jag satte upp en 20kwp anläggning 2012 och det har ju visat sig vara en hit. såpass att jag har byggt ut den 2 gånger så nu är den på ungefär 32kwp.
Nu med lite smart styrning både på inverter och förbrukare så verkar det bli än mer lönsamt, får se på statistiken när året är slut.
Men visst jublade min svarta själ när dom två senaste reaktorerna stängdes i södra sverige (skojar lite här), för att det skulle bli väldigt volatila priser det kunde ju en barnunge räkna ut. nu under en period (kanske inte så kort heller) så kommer det förmodligen att vara stora variationer på elpriser där lagringsbatterier kommer att tjäna väl.
I elområde 4 så rekommenderar jag nog ett jordtag och möjlighet att gå offgrid under nedsläckningar.
Går dom vidare med järnsvamp i norrbotten så kommer nog även elproduktionen även här snart inte räcka till, så batterier även i norrland kommer nog att löna sig.

Ja det är en intressant tid med möjligheter ifall man är anpassningsbar (att ha en vedpanna är inte dumt heller)

Är lite sugen på batteri men att ge 40 tusen för det gör svårt att få ekonomi i det så länge det är så mycket billigare på natten och man får skattereduktion, fast den försvinner väl snart. Jag värmer bara huset på natten på vintern men visst idag nör det kostar över 3 kr i natt så börjar man ju fundera. Blir absolut en spännande vinter.

Ni i norr verkar kunna ha ganska mycket högre fast kostand för abonnemang och överföring så då blir det lite enklare att räkna hem.
27,8 kWp solceller
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av MrEarp »

SE3 Juli
F35C3FF1-16F6-4F0A-84BA-9773015C945E.png
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Jeppe_E »

Berguv skrev:
Ni som säger saker i stil med ”laddar tre billigaste timmarna per Matt”, vad använder ni för att styra?

Har en Home assistant som ligger och snurrar, är halvinkompetent på den men borde kunna lösa med lite effort… Dock verkar det inte finnas någon vettig Teslaapp dit, tycker det skrivs om att de skapar powerdrain etc när man kör dem?

Jag brukar använda laddningsnivån. Alltså begränsa laddningen. Jag vet hur många procent den laddar per timme och sen sätter jag gränsen efter hur många timmar jag vill ladda.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Berguv »

Jeppe_E skrev:
Berguv skrev:
Ni som säger saker i stil med ”laddar tre billigaste timmarna per Matt”, vad använder ni för att styra?

Har en Home assistant som ligger och snurrar, är halvinkompetent på den men borde kunna lösa med lite effort… Dock verkar det inte finnas någon vettig Teslaapp dit, tycker det skrivs om att de skapar powerdrain etc när man kör dem?

Jag brukar använda laddningsnivån. Alltså begränsa laddningen. Jag vet hur många procent den laddar per timme och sen sätter jag gränsen efter hur många timmar jag vill ladda.
Manuellt eller automatiserat? Om automatiserat - hur?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av slugger75 »

Berguv skrev:
Ni som säger saker i stil med ”laddar tre billigaste timmarna per Matt”, vad använder ni för att styra?

Har en Home assistant som ligger och snurrar, är halvinkompetent på den men borde kunna lösa med lite effort… Dock verkar det inte finnas någon vettig Teslaapp dit, tycker det skrivs om att de skapar powerdrain etc när man kör dem?
Gratisappen Gridio.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Dags att ladda i natt! Priser på 2 öre eller mindre mellan 00 och 04 i SE3. Ska ladda 10->70%.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Nogo »

Nej fyfan. 6kr i snitt under natten SE4.
Screenshot_2022-08-16-20-58-05-40_7ea78f8a473b1abdf2a2d64da2436ec8.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

Jo SE4 är inte kul i morgon.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av MWall »

Nogo skrev:
Nej fyfan. 6kr i snitt under natten SE4.
Vänta tills det blir mörkt och kallt ska du få se...
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Nogo »

MWall skrev:
Nogo skrev:
Nej fyfan. 6kr i snitt under natten SE4.
Vänta tills det blir mörkt och kallt ska du få se...
Blir säkert upp emot 30kr/kwh till vintern.

Men väldigt skevt nu när priset diffar så här pass mycket mellan SE3 och 4.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av NiklasTesla »

Dafro skrev:
Jo SE4 är inte kul i morgon.
Såvida man inte har solceller och vet var gratisladdning finns :twisted: 8-)

MVH
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Gargamel »

NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
Jo SE4 är inte kul i morgon.
Såvida man inte har solceller och vet var gratisladdning finns :twisted: 8-)

MVH
Ju längre de höga elpriserna kommer finnas, desto fortare kommer dessa gratis-stolparna att försvinna eller bli betalstolpar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
Jo SE4 är inte kul i morgon.
Såvida man inte har solceller och vet var gratisladdning finns :twisted: 8-)

MVH
Fast här i SE3 har vi nästan lika bra priser att sälja för på dagen men billigt på natten så man kan ladda hemma istället för att leta gratisstolpar. ;)

Och det är väl rätt svårt att köra AC hemma i huset med en gratisstolpe tänker jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Easee har problem med kommunikationen till sina laddboxar. Det gör att smartladdning med Tibber exempelvis inte fungerar nu. Laddningen startar direkt. Kan bli lite onödigt dyrt om ni inte passar er.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av NiklasTesla »

Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
Jo SE4 är inte kul i morgon.
Såvida man inte har solceller och vet var gratisladdning finns :twisted: 8-)

MVH
Fast här i SE3 har vi nästan lika bra priser att sälja för på dagen men billigt på natten så man kan ladda hemma istället för att leta gratisstolpar. ;)

Och det är väl rätt svårt att köra AC hemma i huset med en gratisstolpe tänker jag.
OT men kan tipsa om att bo litet och välisolerat i kombination med bra LFV-pump med hög COP.

Några minuter med ACn på via LFV pumpen under kvällen när solen går ned och huset är svalt långt in på eftermiddagen kommande dag.

Negawatt är det kanske viktigaste av allt samt MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
Dafro skrev:
Jo SE4 är inte kul i morgon.
Såvida man inte har solceller och vet var gratisladdning finns :twisted: 8-)

MVH
Fast här i SE3 har vi nästan lika bra priser att sälja för på dagen men billigt på natten så man kan ladda hemma istället för att leta gratisstolpar. ;)

Och det är väl rätt svårt att köra AC hemma i huset med en gratisstolpe tänker jag.
OT men kan tipsa om att bo litet och välisolerat i kombination med bra LFV-pump med hög COP.

Några minuter med ACn på via LFV pumpen under kvällen när solen går ned och huset är svalt långt in på eftermiddagen kommande dag.

Negawatt är det kanske viktigaste av allt samt MVH
Låter som vi har olika definitioner på vad svalt är, om inte hela ditt hus ligger i skugga.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Augusti slutade på 39,2 öre per kwh i snitt för mig i SE3. Det är helt ok men hade gått att göra bättre.

93 av dom 138 kronor jag betalade för 352 kwh är tre dagar (ca 100 kwh). Tibber smartladdning var nere under en dag, någon annan var det dyrt pris på natten och jag behövde ladda ändå.

Det här kommer ju bli vinterns sport att konsumera på billiga tider. Nu ska jag ner och skruva lite på bergvärmepumpen och ställa Nibe smart price adaption aggressivare.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Jeppe_E »

tor skrev:
Augusti slutade på 39,2 öre per kwh i snitt för mig i SE3. Det är helt ok men hade gått att göra bättre.

93 av dom 138 kronor jag betalade för 352 kwh är tre dagar (ca 100 kwh). Tibber smartladdning var nere under en dag, någon annan var det dyrt pris på natten och jag behövde ladda ändå.

Det här kommer ju bli vinterns sport att konsumera på billiga tider. Nu ska jag ner och skruva lite på bergvärmepumpen och ställa Nibe smart price adaption aggressivare.

Landade in på 0,45 kr/kWh för Augusti. 490kWh för 436 kr. Dvs 1,12 kr/kWh totalt, inkl allt, varav elpriset var 45 öre, tyvärr en tråkig måste-laddning på 3,25 kr/kWh som stack ut. Utan den laddningen så landade jag på 34 öre/kWh inkl moms

Minm känsla är att det kommer att bli svårare nu i september och ännu svårare resten av vintern.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Nogo »

Har ingen smartladdning hos tibber då den fungerar dåligt. Med den vanliga förbrukningen landade jag på 1278kr för 1310kWh. Easee säger att jag har laddat 1003kWh under augusti. Man får vara glad att man ligger under kronan när snittpriset har legat på 6-7kr under stora delar av augusti här i syd.
Screenshot_2022-09-03-23-16-25-71_7ea78f8a473b1abdf2a2d64da2436ec8.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Zalman3 »

Vad har hänt?
SE1 och SE4 har nästan samma priser imorgon?
Har man infört ett prisområde i smyg? :lol:
Screenshot_20220903-233539_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Vad har hänt?
SE1 och SE4 har nästan samma priser imorgon?
Har man infört ett prisområde i smyg? :lol:
Screenshot_20220903-233539_Chrome.jpg
Söndag med mycket vind?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Anderzzon »

Nu har jag äntligen fått min räkning. Laddade 237 kWh i augusti för 10,66 öre/kWh. SE3
Skriv svar