Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av matjo690 »

10.4 öre. SE1.
Screenshot_20220810-144047_Tibber.jpg
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

I natt är det riktigt billigt att ladda. 00-01 är priset 0 i SE3. Här ska laddas ordentligt! Hoppas jag kan snygga till siffrorna för augusti nu....
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Jeppe_E »

Jag har laddat 316 kWh under juli och räknar vi bara elpriset, så är det 21,50 kr inkl moms. Således 6,8 öre/kWh inkl moms. SE4.

Snittpriset i år för laddningen är 36 öre/kWh inkl moms (Totalpris 1,03 kr/kWh)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av jonasl »

Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

jonasl skrev:
Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Är du säker på att dom verkligen gör det? Frekvensreglering för mig betyder att dom kan slå av laddningen tillfälligt vid behov. Artikeln säger ju inget om det vad jag kunde se.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Jeppe_E skrev:
Jag har laddat 316 kWh under juli och räknar vi bara elpriset, så är det 21,50 kr inkl moms. Således 6,8 öre/kWh inkl moms. SE4.

Snittpriset i år för laddningen är 36 öre/kWh inkl moms (Totalpris 1,03 kr/kWh)
Riktigt bra! Hur lyckades du med det?
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av DrDR »

tor skrev:
jonasl skrev:
Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Är du säker på att dom verkligen gör det? Frekvensreglering för mig betyder att dom kan slå av laddningen tillfälligt vid behov. Artikeln säger ju inget om det vad jag kunde se.
Finns andra artiklar om detta, t ex: https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ch-tibber/
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

DrDR skrev:
tor skrev:
jonasl skrev:
Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Är du säker på att dom verkligen gör det? Frekvensreglering för mig betyder att dom kan slå av laddningen tillfälligt vid behov. Artikeln säger ju inget om det vad jag kunde se.
Finns andra artiklar om detta, t ex: https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ch-tibber/
Detta är bara om man har en Easse laddbox och avtal där dom lovar max 50% av priset på övrig el man köper typ, hur nu det kan vara lönsamt om man laddar för 20-40 öre på natten och övrig el på dagen kostar 3-5 kr som idag. Kan dock vara dålig påläst.

Jag som har Tibber och en GARO, där försöker Tibber ladda när det är som billigast,

Finns en artikel om detta på nyteknik som ör låst tyvärr.

https://www.nyteknik.se/premium/tusen-h ... et-6997851
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Hmm det är ju väldigt otydligt att dom gör detta och i vilken omfattning. Det rimliga är väl att anta att det är något test dom håller på med för att sedan rulla ut funktionen? Jag tycker nämligen att vi skulle få en större prisreduktion.
Men faktum är att min Tesla har varnat för avbruten laddning på några konstiga tider (00:24 och liknande) ett fåtal gånger. Men batteriet har varit laddat på morgonen så jag har inte brytt mig om det.

Jag mailade Tibber för någon månad sedan om en liknande funktion och fick svaret att dom inte hade det (nu kan det vara så att han svarade på del 1 av mailet). Se nedan.
Hej!

Jag är kund hos er idag och trivs bra med det. Jag kommer inom ganska kort få batterier och solceller installerade (Fronius växelriktare). Har idag redan elbilsladdning med en Easee laddbox.


Varberg energi kommer inom kort erbjuda 500 kr per KW (inte kwh) och år batteriet kan mata ut på nätet. Vidare erbjuds rabatt (halva spotpriset) på elbilsladdning om dom får stänga av laddningen när nätet är belastat. Se https://www.varbergenergi.se/privat/tja ... xtjanster/


Min fråga är: Kommer ni att erbjuda något liknande och i så fall vad är den ungefärliga tidplanen? Jag tror att det skulle vara kanon komplement till det ni redan har!
Svar från Tibber:
Hejsan,

I nuläget har vi inga estimat för den här typen av lösningar, men vi kikar på det. Mer än så kan jag inte säga i nuläget, tyvärr.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Skabb1 »

På tal om Tibber var min bil färdig 06.24 häromdagen. Från 06 steg priset rejält här i SE4. Men eftersom jag hade smartladdning på bör jag få 50 % prisgaranti på den överskjutande kostnaden. Laddningen den där ungefärliga halvtimmen kostade 14 kr...
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av mickeisol »

under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

mickeisol skrev:
under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
När ladda du då? Antar att du laddar med solel för annars kan väl inte räkna bort skatter med mer, fast då förlorar du ju pengar för att du inte säljer elen. Så räknar iallafall jag, ladda på natten för oftast under 50 öre och ta lverföringsavgiften för att istället sälja dyrt på dagen. Och du får ju bara skatteavdrag på el som du säljer, så den förstår jag inte heller hur du kan dra av på el som du laddar bilen med. Men jag kanske fattar dig helt fel.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

Skabb1 skrev:
På tal om Tibber var min bil färdig 06.24 häromdagen. Från 06 steg priset rejält här i SE4. Men eftersom jag hade smartladdning på bör jag få 50 % prisgaranti på den överskjutande kostnaden. Laddningen den där ungefärliga halvtimmen kostade 14 kr...
Beror på avtal skulle jag säga och när jag läser så tolkar jag det som all elbilsladdning ska kosta mindre än 50% av all övrig förbrukning, kanske dålig deal skulle jag säga.

Fans det tillräckligt lång tid på natten för att hinna ladda bilen fullt med billig el är väl det första att kolla upp, ibland är det ju bara typ 5 h.
27,8 kWp solceller
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Skabb1 »

Jag har 16A huvudsäkring och körde nån tvätt med vilket utlöste lastbalanseringen. Så kan vara att den trodde att den skulle bli klar till 06 men hann inte pga sänkt effekt.

Den hade kunnat börja tidigare. Det hade varit billigare än de överskjutande 24 minuterna.

Oavsett hade jag hellre sett att Tibber bromsade med 5 % kvar till uppnått mål än att dra över tiden på detta sätt.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av mickeisol »

Dafro skrev:
mickeisol skrev:
under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
När ladda du då? Antar att du laddar med solel för annars kan väl inte räkna bort skatter med mer, fast då förlorar du ju pengar för att du inte säljer elen. Så räknar iallafall jag, ladda på natten för oftast under 50 öre och ta lverföringsavgiften för att istället sälja dyrt på dagen. Och du får ju bara skatteavdrag på el som du säljer, så den förstår jag inte heller hur du kan dra av på el som du laddar bilen med. Men jag kanske fattar dig helt fel.
Nej jag laddar på dom 3 billigaste timmarna mellan 2200-0600 och då slutade elbilsladdningen på 6,5 öre i snitt nu under juli.
Den totala elförbrukningen slutade på 7,1 öre i snitt och den försålda elen på 35,3 öre i snitt.

Eftersom jag har lite överproduktion så får jag 60 öre i skattereduktion på all el jag förbrukar.
elkostnade på köpt el är för mig med skellefte kraft "((spotpris + 6 öre)/kwh + (rörlig nätavgift 8 öre jämtkraft)/kwh + (energiskatt 36 öre minus norrlandsskatt 9,6 öre )) * moms 1,25 " allt detta - 60 öre i skattereduktion.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

mickeisol skrev:
Dafro skrev:
mickeisol skrev:
under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
När ladda du då? Antar att du laddar med solel för annars kan väl inte räkna bort skatter med mer, fast då förlorar du ju pengar för att du inte säljer elen. Så räknar iallafall jag, ladda på natten för oftast under 50 öre och ta lverföringsavgiften för att istället sälja dyrt på dagen. Och du får ju bara skatteavdrag på el som du säljer, så den förstår jag inte heller hur du kan dra av på el som du laddar bilen med. Men jag kanske fattar dig helt fel.
Nej jag laddar på dom 3 billigaste timmarna mellan 2200-0600 och då slutade elbilsladdningen på 6,5 öre i snitt nu under juli.
Den totala elförbrukningen slutade på 7,1 öre i snitt och den försålda elen på 35,3 öre i snitt.

Eftersom jag har lite överproduktion så får jag 60 öre i skattereduktion på all el jag förbrukar.
elkostnade på köpt el är för mig med skellefte kraft "((spotpris + 6 öre)/kwh + (rörlig nätavgift 8 öre jämtkraft)/kwh + (energiskatt 36 öre minus norrlandsskatt 9,6 öre )) * moms 1,25 " allt detta - 60 öre i skattereduktion.
6.5 öre håller jag med dig om och det är grymt bra. Jag verkar inte kunna lösa ut vad just mina kWh för elbilsladdning har kostat. Men den andra räknesnurran handlar väl mer om din totala elkostnad än kostnad för elbilsladdning. Jag sålde tex för 700 kr mer än jag köpte i juli och skulle jag slå ut det på elbilsladdning 253 kWh så skulle jag väl tjäna 2 kr per kWh utan skattereduktion, om jag nu förstod dig rätt. Vilket blir ett konstigt sätt att räkna på. Fast man ska ju göra så det känns rätt. :D

Men skattereduktionen ör väl bara för el man säljer inte den man förbrukar själv, men där sparar man ju in överföring istället, eller?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av mickeisol »

Dafro skrev:
mickeisol skrev:
Dafro skrev:
mickeisol skrev:
under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
När ladda du då? Antar att du laddar med solel för annars kan väl inte räkna bort skatter med mer, fast då förlorar du ju pengar för att du inte säljer elen. Så räknar iallafall jag, ladda på natten för oftast under 50 öre och ta lverföringsavgiften för att istället sälja dyrt på dagen. Och du får ju bara skatteavdrag på el som du säljer, så den förstår jag inte heller hur du kan dra av på el som du laddar bilen med. Men jag kanske fattar dig helt fel.
Nej jag laddar på dom 3 billigaste timmarna mellan 2200-0600 och då slutade elbilsladdningen på 6,5 öre i snitt nu under juli.
Den totala elförbrukningen slutade på 7,1 öre i snitt och den försålda elen på 35,3 öre i snitt.

Eftersom jag har lite överproduktion så får jag 60 öre i skattereduktion på all el jag förbrukar.
elkostnade på köpt el är för mig med skellefte kraft "((spotpris + 6 öre)/kwh + (rörlig nätavgift 8 öre jämtkraft)/kwh + (energiskatt 36 öre minus norrlandsskatt 9,6 öre )) * moms 1,25 " allt detta - 60 öre i skattereduktion.
6.5 öre håller jag med dig om och det är grymt bra. Jag verkar inte kunna lösa ut vad just mina kWh för elbilsladdning har kostat. Men den andra räknesnurran handlar väl mer om din totala elkostnad än kostnad för elbilsladdning. Jag sålde tex för 700 kr mer än jag köpte i juli och skulle jag slå ut det på elbilsladdning 253 kWh så skulle jag väl tjäna 2 kr per kWh utan skattereduktion, om jag nu förstod dig rätt. Vilket blir ett konstigt sätt att räkna på. Fast man ska ju göra så det känns rätt. :D

Men skattereduktionen ör väl bara för el man säljer inte den man förbrukar själv, men där sparar man ju in överföring istället, eller?
Tja skattereduktionen blir ju på det lägsta värdet på antingen såld eller köpt el, och eftersom jag säljer mer el än jag köper så blir skattereduktionen på den summan som motsvara min köpta el (ifall man säljer 20000kwh och köper 10000 så får man skattereduktion på 10000)

under juli så sålde jag 2463 kwh och köpte 1062 kwh. På den sålda elen får jag även nätnytta 4 öre kwh.
Så kalkylen på juli blev 968kr för såld el och 1,32 kr för köpt el, värdet på egenanvänd el 598 kwh blev 355kr ink avgifter och moms.

Så det ser bra ut, men jag kommer nog att investera i batterilagring framöver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

Skabb1 skrev:
Jag har 16A huvudsäkring och körde nån tvätt med vilket utlöste lastbalanseringen. Så kan vara att den trodde att den skulle bli klar till 06 men hann inte pga sänkt effekt.

Den hade kunnat börja tidigare. Det hade varit billigare än de överskjutande 24 minuterna.

Oavsett hade jag hellre sett att Tibber bromsade med 5 % kvar till uppnått mål än att dra över tiden på detta sätt.
Håller med, Tibber saknar lite inställningsmöjligheter.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

mickeisol skrev:
Dafro skrev:
mickeisol skrev:
Dafro skrev:
mickeisol skrev:
under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
När ladda du då? Antar att du laddar med solel för annars kan väl inte räkna bort skatter med mer, fast då förlorar du ju pengar för att du inte säljer elen. Så räknar iallafall jag, ladda på natten för oftast under 50 öre och ta lverföringsavgiften för att istället sälja dyrt på dagen. Och du får ju bara skatteavdrag på el som du säljer, så den förstår jag inte heller hur du kan dra av på el som du laddar bilen med. Men jag kanske fattar dig helt fel.
Nej jag laddar på dom 3 billigaste timmarna mellan 2200-0600 och då slutade elbilsladdningen på 6,5 öre i snitt nu under juli.
Den totala elförbrukningen slutade på 7,1 öre i snitt och den försålda elen på 35,3 öre i snitt.

Eftersom jag har lite överproduktion så får jag 60 öre i skattereduktion på all el jag förbrukar.
elkostnade på köpt el är för mig med skellefte kraft "((spotpris + 6 öre)/kwh + (rörlig nätavgift 8 öre jämtkraft)/kwh + (energiskatt 36 öre minus norrlandsskatt 9,6 öre )) * moms 1,25 " allt detta - 60 öre i skattereduktion.
6.5 öre håller jag med dig om och det är grymt bra. Jag verkar inte kunna lösa ut vad just mina kWh för elbilsladdning har kostat. Men den andra räknesnurran handlar väl mer om din totala elkostnad än kostnad för elbilsladdning. Jag sålde tex för 700 kr mer än jag köpte i juli och skulle jag slå ut det på elbilsladdning 253 kWh så skulle jag väl tjäna 2 kr per kWh utan skattereduktion, om jag nu förstod dig rätt. Vilket blir ett konstigt sätt att räkna på. Fast man ska ju göra så det känns rätt. :D

Men skattereduktionen ör väl bara för el man säljer inte den man förbrukar själv, men där sparar man ju in överföring istället, eller?
Tja skattereduktionen blir ju på det lägsta värdet på antingen såld eller köpt el, och eftersom jag säljer mer el än jag köper så blir skattereduktionen på den summan som motsvara min köpta el (ifall man säljer 20000kwh och köper 10000 så får man skattereduktion på 10000)

under juli så sålde jag 2463 kwh och köpte 1062 kwh. På den sålda elen får jag även nätnytta 4 öre kwh.
Så kalkylen på juli blev 968kr för såld el och 1,32 kr för köpt el, värdet på egenanvänd el 598 kwh blev 355kr ink avgifter och moms.

Så det ser bra ut, men jag kommer nog att investera i batterilagring framöver.
Tror du att du får ekonomi i batteri? Eller gör du det för det känns bra, vilket är en lika god anledning. Själv har jag tagit in en offert på 13.7 kWh anläggning som komplement till min nuvarande på 9.8.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av mickeisol »

Dafro skrev:

Tror du att du får ekonomi i batteri? Eller gör du det för det känns bra, vilket är en lika god anledning. Själv har jag tagit in en offert på 13.7 kWh anläggning som komplement till min nuvarande på 9.8.
Förbaskat svårt att kalkylera på batterier det skulle behövas en spåkula. men ifall jag bodde i elområde 4 så vore det en "no brainer". Men om man sätter upp fingret i luften så blir det nog en god affär. Jag satte upp en 20kwp anläggning 2012 och det har ju visat sig vara en hit. såpass att jag har byggt ut den 2 gånger så nu är den på ungefär 32kwp.
Nu med lite smart styrning både på inverter och förbrukare så verkar det bli än mer lönsamt, får se på statistiken när året är slut.
Men visst jublade min svarta själ när dom två senaste reaktorerna stängdes i södra sverige (skojar lite här), för att det skulle bli väldigt volatila priser det kunde ju en barnunge räkna ut. nu under en period (kanske inte så kort heller) så kommer det förmodligen att vara stora variationer på elpriser där lagringsbatterier kommer att tjäna väl.
I elområde 4 så rekommenderar jag nog ett jordtag och möjlighet att gå offgrid under nedsläckningar.
Går dom vidare med järnsvamp i norrbotten så kommer nog även elproduktionen även här snart inte räcka till, så batterier även i norrland kommer nog att löna sig.

Ja det är en intressant tid med möjligheter ifall man är anpassningsbar (att ha en vedpanna är inte dumt heller)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Jeppe_E »

tor skrev:
Jeppe_E skrev:
Jag har laddat 316 kWh under juli och räknar vi bara elpriset, så är det 21,50 kr inkl moms. Således 6,8 öre/kWh inkl moms. SE4.

Snittpriset i år för laddningen är 36 öre/kWh inkl moms (Totalpris 1,03 kr/kWh)
Riktigt bra! Hur lyckades du med det?

Jag bevakar elpriset och mitt körmönster gör att jag kan ladda på nätter med väldigt lågt spotpris.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av dhogborg »

617FF725-34B7-40D0-87D8-041D3ACEC75A.png
Kan någon våga gissa när tibber ballade ur och startade laddning klockan 8 på morgonen?

Annars hade snittet varit väldigt fint!
SE3.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Berguv »

Ni som säger saker i stil med ”laddar tre billigaste timmarna per Matt”, vad använder ni för att styra?

Har en Home assistant som ligger och snurrar, är halvinkompetent på den men borde kunna lösa med lite effort… Dock verkar det inte finnas någon vettig Teslaapp dit, tycker det skrivs om att de skapar powerdrain etc när man kör dem?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

mickeisol skrev:
Dafro skrev:

Tror du att du får ekonomi i batteri? Eller gör du det för det känns bra, vilket är en lika god anledning. Själv har jag tagit in en offert på 13.7 kWh anläggning som komplement till min nuvarande på 9.8.
Förbaskat svårt att kalkylera på batterier det skulle behövas en spåkula. men ifall jag bodde i elområde 4 så vore det en "no brainer". Men om man sätter upp fingret i luften så blir det nog en god affär. Jag satte upp en 20kwp anläggning 2012 och det har ju visat sig vara en hit. såpass att jag har byggt ut den 2 gånger så nu är den på ungefär 32kwp.
Nu med lite smart styrning både på inverter och förbrukare så verkar det bli än mer lönsamt, får se på statistiken när året är slut.
Men visst jublade min svarta själ när dom två senaste reaktorerna stängdes i södra sverige (skojar lite här), för att det skulle bli väldigt volatila priser det kunde ju en barnunge räkna ut. nu under en period (kanske inte så kort heller) så kommer det förmodligen att vara stora variationer på elpriser där lagringsbatterier kommer att tjäna väl.
I elområde 4 så rekommenderar jag nog ett jordtag och möjlighet att gå offgrid under nedsläckningar.
Går dom vidare med järnsvamp i norrbotten så kommer nog även elproduktionen även här snart inte räcka till, så batterier även i norrland kommer nog att löna sig.

Ja det är en intressant tid med möjligheter ifall man är anpassningsbar (att ha en vedpanna är inte dumt heller)

Är lite sugen på batteri men att ge 40 tusen för det gör svårt att få ekonomi i det så länge det är så mycket billigare på natten och man får skattereduktion, fast den försvinner väl snart. Jag värmer bara huset på natten på vintern men visst idag nör det kostar över 3 kr i natt så börjar man ju fundera. Blir absolut en spännande vinter.

Ni i norr verkar kunna ha ganska mycket högre fast kostand för abonnemang och överföring så då blir det lite enklare att räkna hem.
27,8 kWp solceller
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av MrEarp »

SE3 Juli
F35C3FF1-16F6-4F0A-84BA-9773015C945E.png
Skriv svar