Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av d3marcus »

Observera att de som har en dum laddbox som Wall Charger, och således endast hämtar data från Teslas Tibberkoppling, inte inkluderar laddförluster så deras siffror är dopade. Ger stor skillnad på ffa vintern men även en del på sommaren.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Tibber smartladdning är ju bra den laddar ju alltid bilen under natten till angiven procent på billigast tid. Men om elpriset är dyrt ett dygn och man egentligen inte behöver ladda kommer ju bilen laddas ändå. Den enda optimering jag gör är att välja att inte ladda vissa dagar och när det är riktigt billigt så laddar jag lite mer. Men ibland missar jag detta. Har en rätt dålig inledning på augusti tyvärr. Men hoppas kunna förbättra detta...

Hade jag lyckats med att inte ladda dom där 30 kronorna den 2:e augusti hade det sett betydligt bättre ut.

Förbrukning vs kostnad
Screenshot_20220809-152534_Tibber.jpg
Screenshot_20220809-152534_Tibber.jpg
Screenshot_20220809-152522_Tibber.jpg
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Anderzzon »

14,77 öre. Laddade iof bara 348 kWh i juli.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Anderzzon skrev:
14,77 öre. Laddade iof bara 348 kWh i juli.
Snyggt! Vilket elområde och hur gör du för att lyckad ladda när det är billigt?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Anderzzon »

tor skrev:
Anderzzon skrev:
14,77 öre. Laddade iof bara 348 kWh i juli.
Snyggt! Vilket elområde och hur gör du för att lyckad ladda när det är billigt?
SE3. Har en Easee box och har struntat i att koppla in den vissa nätter när det har sett ut att bli billigare nästkommande natt.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av themax »

Är i torpet just nu (SE2) och har hittills betalat 19:- för de 141 kWh jag laddat i augusti: 13,4 öre.

I juli blev det lite dyrare, mest eftersom jag toppade upp en del innan resor; 27,2 öre.

Använder Smartcharge.dev, som är betydligt smartare än Tibbers algoritm.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av mans71 »

themax skrev:
Använder Smartcharge.dev, som är betydligt smartare än Tibbers algoritm.
Tack för tipset!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av binsell-gerdin »

11 öre! SE2. Tibber men kopplat bort deras ”smarta” laddning som jag inte tycker är så smart. Laddar bara när det är billigt (kör ej mycket i vardagen)
96387284-BB4E-417D-AF01-54184CD0E61D.png
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

themax skrev:
Är i torpet just nu (SE2) och har hittills betalat 19:- för de 141 kWh jag laddat i augusti: 13,4 öre.

I juli blev det lite dyrare, mest eftersom jag toppade upp en del innan resor; 27,2 öre.

Använder Smartcharge.dev, som är betydligt smartare än Tibbers algoritm.
På vilket sätt är den algoritmen bättre? Jag är inte helt nöjd med Tibber men det handlar mer om att man inte kan ställa in vissa parametrar och att den kan ladd typ en en kvart på dyr tid innan den kommunicerar och att den börjar ladda för tidigt för att den inte tror att den ska hinna ladda fullt för vi förbrukar mycket just då, tex lagar mat. Möjligen är den sista punkten som går att lösa med algoritm men tveksamt.
Var inne på hemsidan nu och såg att den bara var för Tesla så inget för mig, men kunde inte utläsa att den skulle ha så mycket annorlunda/ smartast algoritm men visst fler parametrar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av themax »

Dafro skrev:
På vilket sätt är den algoritmen bättre?
Den enskilt största skillnaden är att den lär sig ditt körmönster. Den vet på ett ungefär vad din bil förbrukar en onsdag och laddar bara så du klarar dig om priset är högt. Den kan vissa nätter hoppa över laddning helt om priset är över din ”brytpunkt” (som är individuell, just nu är min brytpunkt 44 öre - skulle priset vara högre en natt och den tror jag klarar mig så laddar den inget. Den steg 15 öre nyligen då priserna varit höga de senaste dagarna i SE2. Har haft brytpunkt på 4 öre 2019 …).

Det finns tre inställningar:

* Full Charge (jmf. Tibbers algoritm): Den laddar till din inställda nivå när priset är som lägst
* Low Price: Den ser till att du har en lägstanivå (som du själv bestämmer - det ska räcka till sjukhuset eller närmaste snabbladdare) men laddar alltså inte om priset är för högt
* Balanced: En gyllene lagomnivå i mellanmjölkens land ;-)

Just nu är detta ett hobbyprojekt av [mention]fredli74[/mention]. Jag är galet nöjd med det i alla fall. Behöver nästan aldrig tänka på laddning. Du kan sätta avresetiden inför resa och önskad nivå. Då toppar den upp lagom till avfärd.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av matjo690 »

10.4 öre. SE1.
Screenshot_20220810-144047_Tibber.jpg
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

I natt är det riktigt billigt att ladda. 00-01 är priset 0 i SE3. Här ska laddas ordentligt! Hoppas jag kan snygga till siffrorna för augusti nu....
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Jeppe_E »

Jag har laddat 316 kWh under juli och räknar vi bara elpriset, så är det 21,50 kr inkl moms. Således 6,8 öre/kWh inkl moms. SE4.

Snittpriset i år för laddningen är 36 öre/kWh inkl moms (Totalpris 1,03 kr/kWh)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av jonasl »

Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

jonasl skrev:
Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Är du säker på att dom verkligen gör det? Frekvensreglering för mig betyder att dom kan slå av laddningen tillfälligt vid behov. Artikeln säger ju inget om det vad jag kunde se.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Jeppe_E skrev:
Jag har laddat 316 kWh under juli och räknar vi bara elpriset, så är det 21,50 kr inkl moms. Således 6,8 öre/kWh inkl moms. SE4.

Snittpriset i år för laddningen är 36 öre/kWh inkl moms (Totalpris 1,03 kr/kWh)
Riktigt bra! Hur lyckades du med det?
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av DrDR »

tor skrev:
jonasl skrev:
Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Är du säker på att dom verkligen gör det? Frekvensreglering för mig betyder att dom kan slå av laddningen tillfälligt vid behov. Artikeln säger ju inget om det vad jag kunde se.
Finns andra artiklar om detta, t ex: https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ch-tibber/
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

DrDR skrev:
tor skrev:
jonasl skrev:
Det är ett vanligt misstförstånd att Tibber laddar när det är så billigt som möjligt. De säljer även tjänsten frekvensreglering till kraftnätsägarna och använder bland annat billaddning för att frekvensreglera. Läs mer t.ex. här: https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... av-elnatet
Är du säker på att dom verkligen gör det? Frekvensreglering för mig betyder att dom kan slå av laddningen tillfälligt vid behov. Artikeln säger ju inget om det vad jag kunde se.
Finns andra artiklar om detta, t ex: https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ch-tibber/
Detta är bara om man har en Easse laddbox och avtal där dom lovar max 50% av priset på övrig el man köper typ, hur nu det kan vara lönsamt om man laddar för 20-40 öre på natten och övrig el på dagen kostar 3-5 kr som idag. Kan dock vara dålig påläst.

Jag som har Tibber och en GARO, där försöker Tibber ladda när det är som billigast,

Finns en artikel om detta på nyteknik som ör låst tyvärr.

https://www.nyteknik.se/premium/tusen-h ... et-6997851
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av tor »

Hmm det är ju väldigt otydligt att dom gör detta och i vilken omfattning. Det rimliga är väl att anta att det är något test dom håller på med för att sedan rulla ut funktionen? Jag tycker nämligen att vi skulle få en större prisreduktion.
Men faktum är att min Tesla har varnat för avbruten laddning på några konstiga tider (00:24 och liknande) ett fåtal gånger. Men batteriet har varit laddat på morgonen så jag har inte brytt mig om det.

Jag mailade Tibber för någon månad sedan om en liknande funktion och fick svaret att dom inte hade det (nu kan det vara så att han svarade på del 1 av mailet). Se nedan.
Hej!

Jag är kund hos er idag och trivs bra med det. Jag kommer inom ganska kort få batterier och solceller installerade (Fronius växelriktare). Har idag redan elbilsladdning med en Easee laddbox.


Varberg energi kommer inom kort erbjuda 500 kr per KW (inte kwh) och år batteriet kan mata ut på nätet. Vidare erbjuds rabatt (halva spotpriset) på elbilsladdning om dom får stänga av laddningen när nätet är belastat. Se https://www.varbergenergi.se/privat/tja ... xtjanster/


Min fråga är: Kommer ni att erbjuda något liknande och i så fall vad är den ungefärliga tidplanen? Jag tror att det skulle vara kanon komplement till det ni redan har!
Svar från Tibber:
Hejsan,

I nuläget har vi inga estimat för den här typen av lösningar, men vi kikar på det. Mer än så kan jag inte säga i nuläget, tyvärr.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Skabb1 »

På tal om Tibber var min bil färdig 06.24 häromdagen. Från 06 steg priset rejält här i SE4. Men eftersom jag hade smartladdning på bör jag få 50 % prisgaranti på den överskjutande kostnaden. Laddningen den där ungefärliga halvtimmen kostade 14 kr...
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av mickeisol »

under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

mickeisol skrev:
under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
När ladda du då? Antar att du laddar med solel för annars kan väl inte räkna bort skatter med mer, fast då förlorar du ju pengar för att du inte säljer elen. Så räknar iallafall jag, ladda på natten för oftast under 50 öre och ta lverföringsavgiften för att istället sälja dyrt på dagen. Och du får ju bara skatteavdrag på el som du säljer, så den förstår jag inte heller hur du kan dra av på el som du laddar bilen med. Men jag kanske fattar dig helt fel.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Dafro »

Skabb1 skrev:
På tal om Tibber var min bil färdig 06.24 häromdagen. Från 06 steg priset rejält här i SE4. Men eftersom jag hade smartladdning på bör jag få 50 % prisgaranti på den överskjutande kostnaden. Laddningen den där ungefärliga halvtimmen kostade 14 kr...
Beror på avtal skulle jag säga och när jag läser så tolkar jag det som all elbilsladdning ska kosta mindre än 50% av all övrig förbrukning, kanske dålig deal skulle jag säga.

Fans det tillräckligt lång tid på natten för att hinna ladda bilen fullt med billig el är väl det första att kolla upp, ibland är det ju bara typ 5 h.
27,8 kWp solceller
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av Skabb1 »

Jag har 16A huvudsäkring och körde nån tvätt med vilket utlöste lastbalanseringen. Så kan vara att den trodde att den skulle bli klar till 06 men hann inte pga sänkt effekt.

Den hade kunnat börja tidigare. Det hade varit billigare än de överskjutande 24 minuterna.

Oavsett hade jag hellre sett att Tibber bromsade med 5 % kvar till uppnått mål än att dra över tiden på detta sätt.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tävling: Hemmaladdning till lägst pris per månad

Inlägg av mickeisol »

Dafro skrev:
mickeisol skrev:
under juli
Laddades model 3:an 399kwh för 26 kr = 6,5öre kwh
Räknar man alla avgifter och skatter och minus skatteavdrag solceller så slutade det på -0,5 öre kwh (lite betalt alltså)
När ladda du då? Antar att du laddar med solel för annars kan väl inte räkna bort skatter med mer, fast då förlorar du ju pengar för att du inte säljer elen. Så räknar iallafall jag, ladda på natten för oftast under 50 öre och ta lverföringsavgiften för att istället sälja dyrt på dagen. Och du får ju bara skatteavdrag på el som du säljer, så den förstår jag inte heller hur du kan dra av på el som du laddar bilen med. Men jag kanske fattar dig helt fel.
Nej jag laddar på dom 3 billigaste timmarna mellan 2200-0600 och då slutade elbilsladdningen på 6,5 öre i snitt nu under juli.
Den totala elförbrukningen slutade på 7,1 öre i snitt och den försålda elen på 35,3 öre i snitt.

Eftersom jag har lite överproduktion så får jag 60 öre i skattereduktion på all el jag förbrukar.
elkostnade på köpt el är för mig med skellefte kraft "((spotpris + 6 öre)/kwh + (rörlig nätavgift 8 öre jämtkraft)/kwh + (energiskatt 36 öre minus norrlandsskatt 9,6 öre )) * moms 1,25 " allt detta - 60 öre i skattereduktion.
Skriv svar