När kommer komponentbristen vara över?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av agehall »

Problemet med att bygga nya fabriker är att det är kö på att köpa maskinerna som behövs. Eftersom de är så otroligt specialiserade så är det ju inte direkt serietillverkning utan det är något som görs i ganska begränsad omfattning på beställning. Så även om man kastar pengar i överflöd på problemet så kommer man hamna sist i den kön och det kommer troligen ta i storleksordningen 3-5 år innan man kan förvänta sig att få leverans. Sedan ska de installeras, trimmas in samt komma upp i produktion…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av Andersen »

"Chip-brist" är för övrigt en väldigt bra ursäkt för de traditionella biltillverkarna att hålla produktionen nere och priserna uppe.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av taliz »

Swede1 skrev:
Finns det en affärsmöjlighet så finns det en entreprenör. Han som bl a startade Tesla kanske blir sugen egna fabriker?
Tesla utvecklade ju sitt eget chip för autopilot, sitter i alla bilar sedan 2019.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av HenrikC »

Det kan vara så att frågan är fel ställd: Om Kina har blivit dyrt till följd av stigande löner och ökande välstånd, så kan nästan 30 år av kinesisk inflationsdämpning på den globala ekonomin vara över. Man kommer förvisso att flytta produktion till andra låglöneländer, men det motsvarar inte det stora flytten av industri till Kina sedan 90-talet. Tänk om vi är tillbaka i en normal ekonomi där saker kostar pengar och blir dyrare för varje år? Det finns kanske ingen komponentbrist, bara dold inflation. En bil kanske faktiskt ska kosta mer än idag?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
Det kan vara så att frågan är fel ställd: Om Kina har blivit dyrt till följd av stigande löner och ökande välstånd, så kan nästan 30 år av kinesisk inflationsdämpning på den globala ekonomin vara över. Man kommer förvisso att flytta produktion till andra låglöneländer, men det motsvarar inte det stora flytten av industri till Kina sedan 90-talet. Tänk om vi är tillbaka i en normal ekonomi där saker kostar pengar och blir dyrare för varje år? Det finns kanske ingen komponentbrist, bara dold inflation. En bil kanske faktiskt ska kosta mer än idag?
Nejdå, Hyundai lovar ju en 20.000 euro elbil om ett år.
Innan Tesla och VW: Hyundai elbilar för 20 000 euro planeras i Europa från mitten av 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av mati »

Just det. Och Model 3 kostar 35.000 dollar. Och ID3 kostar under 20.000€. Och om fyra månader kommer jultomten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Just det. Och Model 3 kostar 35.000 dollar. Och ID3 kostar under 20.000€. Och om fyra månader kommer jultomten.

Det sista stämmer ju faktiskt nästan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
Just det. Och Model 3 kostar 35.000 dollar. Och ID3 kostar under 20.000€. Och om fyra månader kommer jultomten.

Det sista stämmer ju faktiskt nästan.
Jag trodde faktiskt inte att du tillhör den skaran härinne som fortfarande tror på jultomten. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av Erxon »

Det finns 3 stadier gällande detta med tomten

1, Man tror på tomten
2, Man tror inte på tomten
3, Man är tomten
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av renes »

taliz skrev:
Swede1 skrev:
Finns det en affärsmöjlighet så finns det en entreprenör. Han som bl a startade Tesla kanske blir sugen egna fabriker?
Tesla utvecklade ju sitt eget chip för autopilot, sitter i alla bilar sedan 2019.
Jo, men det är tillverkningen av chips som är problemet. Tesla gjorde designen, men Samsung eller TSMC tillverkar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av agehall »

Erxon skrev:
Det finns 3 stadier gällande detta med tomten

1, Man tror på tomten
2, Man tror inte på tomten
3, Man är tomten
Hur levelar man upp till nivå 2? Är det en uppgradering man köper från Tesla?
renes skrev:
taliz skrev:
Swede1 skrev:
Finns det en affärsmöjlighet så finns det en entreprenör. Han som bl a startade Tesla kanske blir sugen egna fabriker?
Tesla utvecklade ju sitt eget chip för autopilot, sitter i alla bilar sedan 2019.
Jo, men det är tillverkningen av chips som är problemet. Tesla gjorde designen, men Samsung eller TSMC tillverkar.
Och det är en av anledningarna till att resten av världen har problem att få fram vanliga komponenter. När covid slog till avbokade många sina order men Tesla behöll dem. Därför ligger de först i kön att få ut det de behöver från fabrikerna.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När kommer komponentbristen vara över?

Inlägg av mati »

Erxon skrev:
Det finns 3 stadier gällande detta med tomten

1, Man tror på tomten
2, Man tror inte på tomten
3, Man är tomten
Man kan vara en tomte utan att vara tomten. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar