Tibber?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Tibber?

Inlägg av Svim »

Funderar på att skaffa Tibber. Har idag Eon. Nackdelar/fördelar? :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tibber?

Inlägg av Teslaspolen »

Fördelar:
Mycket smarta-hem integrationer osv
Timpris

Nackdelar:
Timpris

Det är värt det om du kan flytta mycket av ditt energianvändande till billiga timmar, eller helt vänta med t.ex tvätt, billaddning osv till en billigare dag.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tibber?

Inlägg av DanneLKPG »

Kräver mycket bra planering om man inte kan styra det automatiskt mot spotpris. Ingenting för den late. Med bra planering kan man komma undan billigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tibber?

Inlägg av MrRun »

Men timpris kan man ju välja hos många andra också. Jag har t.ex Skellefteåkraft där man kan aktivera timpris ("timme-för-timme") om man vill. Jag har inte tagit steget än, har rörligt men har iaf förhandlat bort deras fasta månadsavgift och påslag.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tibber?

Inlägg av slugger75 »

Svim skrev:
Funderar på att skaffa Tibber. Har idag Eon. Nackdelar/fördelar? :D
Varför vill du byta? Vad är du ute efter i första hand?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Re: Tibber?

Inlägg av Svim »

slugger75 skrev:
Svim skrev:
Funderar på att skaffa Tibber. Har idag Eon. Nackdelar/fördelar? :D
Varför vill du byta? Vad är du ute efter i första hand?
Om det t.ex. blir sjuka toppar på elpris så vill jag kunna parera när det är möjligt. T.ex. genom att ladda bilen på natten etc.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tibber?

Inlägg av zed »

Teslaspolen skrev:
Fördelar:
Mycket smarta-hem integrationer osv
Timpris

Nackdelar:
Timpris

Det är värt det om du kan flytta mycket av ditt energianvändande till billiga timmar, eller helt vänta med t.ex tvätt, billaddning osv till en billigare dag.
Håller helt med, kan man flytta myclet av sin förbrukning så är tibber bra. Det går förstås att få timpris hos andra leverantörer men man slipper vara ett proffs på hemautomation. Kör laddning via easee laddbox, värmepump via ngenic samt även mitubishipumpen i stugan mot elpris.
Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Re: Tibber?

Inlägg av Svim »

Nån kanske vill bjuda in mig till Tibber så får vi säkert nån nykund-belöning. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tibber?

Inlägg av Legato »

Svim skrev:
Nån kanske vill bjuda in mig till Tibber så får vi säkert nån nykund-belöning. :D
Nja, men kan bjuda in dig till Greenely som fungerar likadant (spotpris samt elbilsintegrationer osv) :D


Hej! Jag använder Greenely - framtidens elbolag för att sänka elkostnaderna. Testa du också så får vi 300 kr vardera! https://app.greenely.se/contracts/referral/5509669/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tibber?

Inlägg av Anderzzon »

Svim skrev:
Nån kanske vill bjuda in mig till Tibber så får vi säkert nån nykund-belöning. :D
Skickat ;)
Jag använde min bonus till att köpa en Pulse rabatterat.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tibber?

Inlägg av slugger75 »

Svim skrev:
slugger75 skrev:
Svim skrev:
Funderar på att skaffa Tibber. Har idag Eon. Nackdelar/fördelar? :D
Varför vill du byta? Vad är du ute efter i första hand?
Om det t.ex. blir sjuka toppar på elpris så vill jag kunna parera när det är möjligt. T.ex. genom att ladda bilen på natten etc.
Ok. Men varför vill du välja just Tibber, av alla elbolag, för det? Varför inte välja något annat elbolag som har timdebitering? Kanske till och med ditt nuvarande elbolag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Tibber?

Inlägg av matjo690 »

Svim skrev:
Nån kanske vill bjuda in mig till Tibber så får vi säkert nån nykund-belöning. :D
Inbjuden via pm men någon annan han säkert före. Har kört tibber i drygt ett år nu. Nöjd!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tibber?

Inlägg av Zalman3 »


Har du både en modell som är integrerad med Tibber och en Easee laddbox?
Aktivera då smartladdning både i bilen och via Easee. Är smart laddning aktiverad i bilen så får vi tillgång till mycket mer data och kan därav göra bättre analyser, och ladda din elbil utefter de bästa förutsättningarna. För att bli garanterad 50% lägre elpris än din övriga el krävs att du aktiverar smartladdning även via Easee.
Låt säga att elpriset ligger still på 1kr per kWh, över ett dygn.
Laddar man ändå för 50öre per kWh med Tibber?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tibber?

Inlägg av zed »

Zalman3 skrev:

Har du både en modell som är integrerad med Tibber och en Easee laddbox?
Aktivera då smartladdning både i bilen och via Easee. Är smart laddning aktiverad i bilen så får vi tillgång till mycket mer data och kan därav göra bättre analyser, och ladda din elbil utefter de bästa förutsättningarna. För att bli garanterad 50% lägre elpris än din övriga el krävs att du aktiverar smartladdning även via Easee.
Låt säga att elpriset ligger still på 1kr per kWh, över ett dygn.
Laddar man ändå för 50öre per kWh med Tibber?
Generellt ja, dock är det viktat månadsmedel på köpta kWh som de utgår från. Det kan bli billigare, 50% är ett tak.
Kul
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 aug 2022 20:24

Re: Tibber?

Inlägg av Kul »

Ett tips om du går över till timdebitering och har en värmeanläggning från Nibe är att koppla upp den och skaffa deras abonnemang för uppkoppling. I Nibe systemet ligger funktionerna för att flytta värme o varmvatten tillverkningen till de billigaste timmarna. Sköter sig riktigt bra utan att man behöver göra något.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tibber?

Inlägg av slugger75 »

Kul skrev:
Ett tips om du går över till timdebitering och har en värmeanläggning från Nibe är att koppla upp den och skaffa deras abonnemang för uppkoppling. I Nibe systemet ligger funktionerna för att flytta värme o varmvatten tillverkningen till de billigaste timmarna. Sköter sig riktigt bra utan att man behöver göra något.
Håller med om att det är ett bra tips.

Och ett tillägg från mig: man behöver vare sig Tibber eller något abonnemang på Nibe för att göra det. Räcker med timdebitering från vilket elbolag som helst, och sen välja Nibe price adaption i pumpens meny. Kostar inget.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Tibber?

Inlägg av marklubb »

Zalman3 skrev:

Har du både en modell som är integrerad med Tibber och en Easee laddbox?
Aktivera då smartladdning både i bilen och via Easee. Är smart laddning aktiverad i bilen så får vi tillgång till mycket mer data och kan därav göra bättre analyser, och ladda din elbil utefter de bästa förutsättningarna. För att bli garanterad 50% lägre elpris än din övriga el krävs att du aktiverar smartladdning även via Easee.
Låt säga att elpriset ligger still på 1kr per kWh, över ett dygn.
Laddar man ändå för 50öre per kWh med Tibber?
Jag har haft Tibber sen i december och laddar enbart på natten (med Tibber smartladdning och Tesla WC), och kommer inte i närheten av 50% överhuvudtaget. Tror jag laddar för runt 20 öre/kWh i genomsnitt, mycket mindre än 50% av medelpriset. Så bara man laddar på natten (och hoppar över enstaka nätter då elen är dyr) ger prisgarantin ingenting, och man behöver inte heller Easee.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tibber?

Inlägg av Dafro »

marklubb skrev:
Zalman3 skrev:

Har du både en modell som är integrerad med Tibber och en Easee laddbox?
Aktivera då smartladdning både i bilen och via Easee. Är smart laddning aktiverad i bilen så får vi tillgång till mycket mer data och kan därav göra bättre analyser, och ladda din elbil utefter de bästa förutsättningarna. För att bli garanterad 50% lägre elpris än din övriga el krävs att du aktiverar smartladdning även via Easee.
Låt säga att elpriset ligger still på 1kr per kWh, över ett dygn.
Laddar man ändå för 50öre per kWh med Tibber?
Jag har haft Tibber sen i december och laddar enbart på natten (med Tibber smartladdning och Tesla WC), och kommer inte i närheten av 50% överhuvudtaget. Tror jag laddar för runt 20 öre/kWh i genomsnitt, mycket mindre än 50% av medelpriset. Så bara man laddar på natten (och hoppar över enstaka nätter då elen är dyr) ger prisgarantin ingenting, och man behöver inte heller Easee.

Håller med, ligger långt under 50% av priset med mina nattladdningar.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tibber?

Inlägg av Dafro »

slugger75 skrev:
Svim skrev:
slugger75 skrev:
Svim skrev:
Funderar på att skaffa Tibber. Har idag Eon. Nackdelar/fördelar? :D
Varför vill du byta? Vad är du ute efter i första hand?
Om det t.ex. blir sjuka toppar på elpris så vill jag kunna parera när det är möjligt. T.ex. genom att ladda bilen på natten etc.
Ok. Men varför vill du välja just Tibber, av alla elbolag, för det? Varför inte välja något annat elbolag som har timdebitering? Kanske till och med ditt nuvarande elbolag.
Håller med dig helt, jag skaffade Tibber när det var ganska nytt och tror inte min nuvarande lev hade timpris. Enda fördelen som jag anser är med Tibber är funktionen smartladdning men jag tycker inte att den funkar så bra som den borde. Deras övriga prylar dom säljer för att styra värme mm med ör jag inte så imponerad av. Jag har en extern timer kopplad till min bergvärmepump där jag via ett webbgränssnitt kan dagsänka som jag vill för att bara köra värme via natten. Nu har dom dessutom haft problem med SMA vöxelriktare i snart ett halvår (om jag kommer ihåg rätt) så jag kan inte få upp all info jag vill. Men eftersom det bara kostar 30 per månad så har jag inte orkat kolla upp tex gridio.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tibber?

Inlägg av Anderzzon »

Det man ska komma ihåg är att de flesta elbolag har ett påslag på spotpriset, detta påslag är lägre hos Tibber än iaf hos de stora bolagen.
Även den fasta avgiften är lägre hos dem.
Sedan gillar jag verkligen deras Pulse-produkt som visar förbrukningen i realtid. Men den kan man kanske använda även utan att ha elavtal med Tibber?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tibber?

Inlägg av flamman »

Dafro skrev:
Håller med dig helt, jag skaffade Tibber när det var ganska nytt och tror inte min nuvarande lev hade timpris. Enda fördelen som jag anser är med Tibber är funktionen smartladdning men jag tycker inte att den funkar så bra som den borde. Deras övriga prylar dom säljer för att styra värme mm med ör jag inte så imponerad av. Jag har en extern timer kopplad till min bergvärmepump där jag via ett webbgränssnitt kan dagsänka som jag vill för att bara köra värme via natten. Nu har dom dessutom haft problem med SMA vöxelriktare i snart ett halvår (om jag kommer ihåg rätt) så jag kan inte få upp all info jag vill. Men eftersom det bara kostar 30 per månad så har jag inte orkat kolla upp tex gridio.
Jag har också Tibber och det jag gillar är väl att det ”känns” modernt med en bra app, transparenta priser och en del kul (men inte nödvändiga) integrationer med smartahem-prylar.

OT fråga: Hur ser din lösning med BVP’n ut? Är det en färdig produkt och vilken? (och vilken BVP har du?).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tibber?

Inlägg av Teslaspolen »

Anderzzon skrev:
Det man ska komma ihåg är att de flesta elbolag har ett påslag på spotpriset, detta påslag är lägre hos Tibber än iaf hos de stora bolagen.
Även den fasta avgiften är lägre hos dem.
Sedan gillar jag verkligen deras Pulse-produkt som visar förbrukningen i realtid. Men den kan man kanske använda även utan att ha elavtal med Tibber?
Det kan man, däremot så får man inte historiken bakåt, utan bara momentant och de senaate 24 timmarna.

Den borde fungera som mätare lastbalansering dock? Har dock inte haft chansen att prova det själv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tibber?

Inlägg av Legato »

Flera skriver om att använda andra elbolag.

Frågan är dock vad fördelen är med det? Greenely och Tibber är de enda jag känner till som kombinerar lägsta möjliga pris och integrationer mot tex elbil, värmepump mm.

Jag väljer Greenely för att de betalar bättre för solelen. Tycker dock Tibber har snäppet bättre app, med lite fler integrationer.

Förstår dock inte alls fördelen med att välja annat bolag så länge de inte kan erbjuda ännu bättre pris (som kompensation för avsaknaden av app/integrationer).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tibber?

Inlägg av slugger75 »

Legato skrev:
Flera skriver om att använda andra elbolag.

Frågan är dock vad fördelen är med det? Greenely och Tibber är de enda jag känner till som kombinerar lägsta möjliga pris och integrationer mot tex elbil, värmepump mm.

Jag väljer Greenely för att de betalar bättre för solelen. Tycker dock Tibber har snäppet bättre app, med lite fler integrationer.

Förstår dock inte alls fördelen med att välja annat bolag så länge de inte kan erbjuda ännu bättre pris (som kompensation för avsaknaden av app/integrationer).
Tibber kanske är bäst på allt? Problemet som jag ser det är att de flesta verkar tro att om man vill ha timdebitering, ja då måste man välja Tibber. Inget kunde vara mera fel. (Jo, nåt kanske).

I ditt exempel nämner du integration mot elbil och värmepump. Tja, integration mot värmepumpen löste jag genom att välja det valet i pumpens meny. Tog kanske 30 sek. Integration mot elbil löste jag genom att ladda ner Gridio till telefonen. Tog kanske 5-10 min att fixa. Klart. Kostar inget extra. Jag ser inte behov av några andra integrationer. Men andra kanske har andra behov.

Jag har timdebitering både hemma och i stugan. Hemma har jag via Skellefteåkrafts ”Gratis el till din Tesla-avtal”. I stugan har jag via Fyrfasen el, där är det ett påslag på 0,08 öre per kWh. Ingen fast avgift.

Om du har behov av jättemånga integrationer och övervakningar - välj då kanske Tibber.

Om inte - kolla runt lite vad som erbjuds.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tibber?

Inlägg av Dafro »

flamman skrev:
Dafro skrev:
Håller med dig helt, jag skaffade Tibber när det var ganska nytt och tror inte min nuvarande lev hade timpris. Enda fördelen som jag anser är med Tibber är funktionen smartladdning men jag tycker inte att den funkar så bra som den borde. Deras övriga prylar dom säljer för att styra värme mm med ör jag inte så imponerad av. Jag har en extern timer kopplad till min bergvärmepump där jag via ett webbgränssnitt kan dagsänka som jag vill för att bara köra värme via natten. Nu har dom dessutom haft problem med SMA vöxelriktare i snart ett halvår (om jag kommer ihåg rätt) så jag kan inte få upp all info jag vill. Men eftersom det bara kostar 30 per månad så har jag inte orkat kolla upp tex gridio.
Jag har också Tibber och det jag gillar är väl att det ”känns” modernt med en bra app, transparenta priser och en del kul (men inte nödvändiga) integrationer med smartahem-prylar.

OT fråga: Hur ser din lösning med BVP’n ut? Är det en färdig produkt och vilken? (och vilken BVP har du?).
Har en thermia och det är en färdig produkt för typ 300 som jag koppla in i serie med ett motstånd på avsedd plats. ska kolla vad den heter när jag kommer hem och uppdaterar här. Den är ca 10 år så har inga uppkopplingar eller smartheter i sig.

Sonoff ör mörket och finns på styra hem.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Skriv svar